I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

pengar på kortet vs pengar på banken

Övrigt - Blandat

2010-01-09 16:54

pengar på kortet vs pengar på banken

tja,

jag är inte så där jätteinsatt (har aldrig betalat med kort) i detta men det verkar som
att ha pengar på sitt bankkort och sitt konto inte är samma sak? stämmer detta?
det är nämligen så här att när jag överför pengar från ett annat konto till mitt egna konto så står det att pengarna inte går till mitt konto utan till mitt kort...?

och isf, hur överför pengarna från sitt kort till kontot? kan tyckas vara en löjlig fråga men jag är lite lost här som ni märker.

Mvh

what's good for the goose is still good for the gander.

2010-01-09 17:00
Normalt har du ett konto på banken som du knyter ihop med ett visa electron eller ett maestro kort.

När du gör ett köp så dras pengarna ifrån kontot.
it has to be the BAC in me.

2010-01-09 17:02
Ditt kort är kopplat till ditt konto?

2010-01-09 17:07
Andra alternativet är att ha ett master card/visa kort och då kan du handla som om det inte finns någon morgondag och få en skön räkning månaden efter på allt du har handlat.
it has to be the BAC in me.

2010-01-09 17:09
conspicuous

det är ju det inte är (verkar som det). anledningen till tråden.

ok. ni menar alltså det jag också trodde på från början: pengar på kortet = saldot på kontot. men så verkar det ju uppenabrligen inte. aja skitsamma.
what's good for the goose is still good for the gander.

2010-01-09 17:47
är du 25 på riktigt ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-09 17:53
Du kan inte ha pengar på ditt kort, ditt kort måste vara kopplat till något. Ett bankkort är kopplat till ett konto, ett kreditkort till ett kreditkonto. Gör man ut- eller återbetalningar till ett kort så kommer ju pengarna in på kontot.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-01-09 17:56
Det skulle kunna vara så att du har två konton varav det ena är kopplat till ditt kort.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-01-09 23:14
Det beror väl på hur många konton du har? Jag har ett Visa kort kopplat till mitt personkonto hos Nordea och så har jag ett kapitalkonto hos Nordea, jag kan flytta mina $$$$ hur som helst mellan dessa..
>:D

I rz 3vul g33nuz
Toastare

2010-01-09 23:55
Lär man inte sig detta i Hemkunskapen?

De flesta har förklarat rätt, det kort (elektronkort, betalkort eller kreditkort..de tre varianter som finns. Bankomatkort fanns tidigare för kontantuttag på bankomat, men ersätts nu med elektronkort) man har är kopplat till ett konto hos sin bank. Man kan till och med ha flera kort kopplade till samma konto. Det saldo man har på kontot är det man har på kortet.
Ofta har man kortet kopplat till sitt lönekonto som ofta är det samma som ens personkonto. Vissa, som jag, har även ett sparkonto som man inte har något kort kopplat till och som bara tillåter ett visst antal uttag om dagen.

Sen pratar folk om Mastercard/Visa. Dessa är företag som tillhandahåller både betalkort (pengar dras från ditt konto så länge du har täckning) och kreditkort (du kan välja att "låna" pengar räntefritt i 30 dagar från en kredit som oftast ligger på 30.000kr genom att betala med kredit på kortet. Vissa kreditkort som Diners Club har inget kredittak, utan du kan köpa en jumbojet med det så länge du betalar tillbaka i tid. Kreditkort kräver att man inte har betalningsanmärkningar och vissa kräver en viss årsinkomst.

Men som sagt, Masterkard/Visa betalkort är nog det som de flesta har.
Jag skyller allt på Emma!

2010-01-10 08:51
BountyBoo

Det var nog rätt länge sen man gjorde det, däremot vet ju dom flesta det iaf..
Twang System fi de werl