Indien (eventuellt volontärarbete)

Övrigt - Blandat

Indien (eventuellt volontärarbete)

Hej alla glada!

Har planer på att åka till Indien på egen hand någon gång i slutet av mars-början av april. Mitt mål med resan är dels att bara se mig omkring och supa in atmosfären på olika ställen - kulturen, människorna, maten - men jag skulle också väldigt gärna volontärjobba på något ställe, typ barnhem eller liknande.

Vet att det finns en mängd organisationer som erbjuder volontärarbete, men är inte särskilt sugen på att lägga en massa pengar på mellanhänder. Vill bara arbeta för mat och husrum, that's it.

Så, någon som gjort något liknande och sitter inne på en massa tips? När måste man söka visum och fixa med sånt för att hinna få det?

Kanske ska nämna att jag funderar på att köpa ett Interrailkort och ta mig ner till typ Turkiet via tåg (eller så långt det går vill säga) för att sedan flyga till Indien därifrån. Att ta sig genom Iran, Pakistan och Afghanistan med tåg är väl ingen bra idé kanske.

Dock känns det som en bra idé att på förhand kolla upp om det är något särskilt distrikt/område där det finns barnhem eller liknande som behöver hjälp, kanske kontakta dem i förhand så jag har lite uppstyrt. Någon som rent av har något tips från egna erfarenheter?

Något särskilt man borde tänka på?

Jaja, ni fattar. Alla råd är guld värda. Frid!

tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Var i Indien i Höst/Vinter. Träffade två killar från Norge som volontärade men det hade deras "organisation" fixat på något sätt. Kan tyvärr inte ge så många råd om just volontärarbetet men visum vet jag om.... Nu verkar du tydligen bo i stockholmsområdet så då skall du kunna fixa det på ambassaden, ska bara ta ett par dagar. Vaccin kan också vara värt att kolla upp, speciellt om du ska vara där en längre tid.

Lycka till! Hojta om du har frågor om något annat.
Tack för info, fett med någon som du som varit där och vet lite.
Någon annan vänlig själ som har något att tillägga?
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
var där med en vän som började jobba på ett hem i calcutta, tror det hette moder theresas hem för döende eller nåt liknande. nu var det ganska många år sen men det finns säkert kvar. träffade en amerikan där som också jobbat på liknande ställe, också calcutta tror jag. så mitt tips är att söka dig dit, det borde gå att få info om sånt där också. men var beredd på att det kommer antagligen bli en väldigt stark upplevelse för dig, åk dit med ett starkt psyke och lär känna indien några månader innan du börjar jobba och se det verkligt hemska. men respekt till dig, det behövs def folk där
http://www.kommandot.se/wp/
Var där i 1 månad, och reste från topp till botten, och jag kan säga dig att den resan var mäktig. Började i New Delhi, var där i 3 dagar och sög in dess atmosfär. Reste nedåt och avslutade min resa i Goa, Arambol. Något du måste tänka på är att ta poliosprutan, mot Hepatit A/B (gjorde iaf jag), och se till att inte äta kött när du är där, iaf inte på en månad. Dock så har ju Indien världens bästa mat, och Chana Massala är något jag skulle tipsa om för dig att testa :) Jag har testat allt från att leva med inget under 2 dagar, mitt i slummen, och det fick mig att se mitt liv från ett helt nytt perspektiv, samtidigt som jag har fått uppleva den högsta nåbara lyxen i Indien, och även det är mäktigt. Vad jag såg, så skulle New Delhi vara i behov utav hjälp, för där såg jag barn överallt, som sov mitt på gatorna (nästan endast Barn faktiskt) och det gav ju en hjärtesorg.

Jaipur och Udaipur älskade jag, p.g.a folket. Så vänligtsinnade människor, att jag gärna skulle vilja flytta dit, ENDAST för folket!.

I övrigt, så vet jag dock ingenting om vollontär arbete, men jag hoppas att jag iaf kunde vara till en liten hjälp :).

Och, det är självklart ambassaden du skall vända dig till, om visum. Se till bara att fixa det i god tid, annars kan det bli strul i Indien ^^
*snaark*
bperb, låter väldigt givande! Hittar en del om ett hem och så, dock ingen hemsida. Men som du säger lär det finnas en del när man väl kommer till Calcutta, tänkt besöka staden ändå så kan ju kolla det när jag väl är där.

furder, låter urhäftigt, precis som den resan jag vill göra! (dock med en del volontärarbete inkluderat någonstans om det går)

Finns det någon officiell hemsida för exakt vad man ska vaccinera sig mot? Hittade en som hette vaccination.nu men den drivs ju av Medicallink och känns ju inte helt hundra. Eller jag vettefan, med just vaccin vill man bara vara väldigt säker på att de man pratar med har koll. Morsan tippade på Sveavaccin.se som hon kände igen sedan innan, är det kanske bara att glida in på deras huvudkontor och snacka med någon som vet?

Jag har aldrig varit i Asien på egen hand förut, ungefär hur mycket (grovt räknat då förstås) gör man av med på olika saker? Mat, boende, tåg/bussresor osv?

Tack så hemskt mycket för all hjälp, så grymt att det finns folk som kan ge en lite mer hum om resan!
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
Allt är billigt som fan, excuse my french. Mat går för ca 20-60 rupees, drygt talat d.v.s. Allt är billigt, om du håller dig till deras standard. Sova i slummen kostar knappt någonting, mindre städer har bra boende till inte ett alltför dyrt pris (fortfarande enligt Indisk Levnadsstandard). Tåg och Buss resor är rätt så jobbiga, då det tar väldigt lång tid, men det brukar gå för runt 200 rupees, var iaf så när jag åkte.

Boende iaf, det går för runt 25 spänn i slummen, ifall du inte åker till gamla Delhi, men där bor endast narkomaner. I de mindre städerna får du självklart bättre kvalitet på rummen, och priserna stiger ju även då. De kan försöka luras med priserna, men överlag gör de flesta inte det.
*snaark*
Grymt att du ger mig lite att ta på furder, tack som fan för det!

Har kollat upp några ställen hittills som jag är sugen på att besöka, men det är inte superplanerat ännu. Försöker ändå styra upp någon slags budget, självklart grovt överräknad bara för att det är soft att vara på den säkra sidan.

Visum: 652
Vaccinationer: ca 2 000
Interrailkort: ca 3 000
Extra tågavgifter genom Europa (?): 1 000
Flyg: ca 10 000
Mat: 2 000
Boende: 3 000
Buss, tåg osv inom landet: 500
Andra utgifter inför och under resan: 3 000

Summa summarum: ca 25 000

Finns det några andra kostnader man kan räkna med?
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
du kan inte ha för mycket pengar med dig, eller på kontot åtminstone. tycker du borde kunna få billigare flyg. övriga kostnader beror nog mest på hur mycket du lyckas bli lurad, för det kan jag lova dig av hela mitt hjärta att du kommer att bli försökt att bli:)

men jag vill återigen påpeka att du måste vara beredd på ett samhälle av misär som du inte ens kan förställa dig, speciellt om du ska jobba bland det värsta. föräldrar som säljer sina småbarn för turister att förlusta sig med är inget ovanligt, en tiggarpojke hade skurit upp hela sin arm för att få turister att sympatisera och skänka mer pengar, döda och döende människor på gatan som ingen bryr sig om etcetc. inte sagt att indien inte är ett fantastiskt land, för det är det, men samtidigt hemskt.

ärligt talat tror jag inte att webbsidor är något som de prioriterar på liknande hem du söker efter. standarden är inte samma som här, vilket innebär att en dator med tillhörande uppkoppling inte hör till självklarheterna. men fråga dig för på vandrarhemmen du kommer till, de borde ha någon koll. se upp så du inte blir hustlad bara
http://www.kommandot.se/wp/