Vilken musik påverkar er mest?
Vet inte om det är rätt forum eller så. Funderade bara på vilken musik som påverkar er mest. Så man får gåshud, bangar sönder nacken, grinar eller ja vad fan det nu skulle kunna vara. Personligen lyssnar jag på allt möjligt men exempel på låtar som alltid får mig att nästan flippa ur så hårt när jag går in i diggandet är "Four Horsemen" med Metallica eller "Funk Freakers" med Cypress Hill. Tappar bort mig själv i musiken typ, orgasm i hjärnan. Det spelar ingen roll vilka genrer ni helst lyssnar på, syftar på specifika låtar. Kasta ut lite förslag vettja. //Peace
Och skriv gärna vad det är med just de låtarna som gör att det är så fett.
Florence and the machine - Cosmic love För att den är så vacker så det gör ont i magen och känns som att hjärtat ska dunka ut ur bröstet. När man lyssnar är det svårt att göra annat än att ligga och gråta över att allt annat inte är lika vackert som den låten. Fruktansvärt kraftfull och underbara instrument som harpa och tamburin. Den är livsfarlig, får ofta hjärtklappning och svårt att andas för att den jäkla låten övermannar en totalt.
My heart lives in my vagina.
Aight, ska checka den Cosmic Love. Kanske ska motivera mina också. Four Horsemen är helt enkelt perfekt metal. Råaste riffen, sånt helvetes röj, cool text. Man bangar sönder sig på den alltså. Särskilt de sista minuterna. Fan hela skivan är ju ett mästerverk, hehe.. Funk Freakers för att den är så jävla tung bara i soundet. Typ mörk och mäktig, gangsta gritty sound fo real.
En låt jag alltid blir rörd av är 'Dry your eyes' - The Streets.
Hela den låten är ett masterpiece utan like, Mike skinner lyckades verkligen med den.
Är en sucker för samplade stråkorkestrar och i blandning med en grym text så är det svårt att inte bli berörd.
Sen är typ hela soundtracket till 'Requeim for a dream' brutalt. Gåshud hela vägen.
Klippet innehåller spoilers.
Kolla ifrån 1.00. Clint Mansell är gud.
En låt som verkligen gripit mig på senaste tiden är Rise Against - Hero of war. Texten och musiken tillsammans med sångarens röst kompletterar verkligen varandra så fruktansvärt bra. Å ena sidan kan jag bli irriterad över att jag är så lättrörd, men samtidigt är budskapet i låten så sjukt starkt att jag för det mest skiter i. Sen är det förstås alltid välkommet med antikrigslåtar som faktiskt kommer från USA, och som inte är för politiska, utan mer sakliga. Det skulle kunna om vilket krig som helst.
alxpds Den är en modern klassiker, no doubt. Sett den i alla möjliga sammanhang. Den borde egentligen varit med i en film som Matrix istället, där passar den bättre.
GAIA Har svårt att se den i Matrix, vilken/vilka scener hade du tänkt dig då?
Bra fråga, ingen direkt scen, det känns bara så Matrix över den. Har sett bägge filmer när de kom ut och efteråt några gånger till men när jag mötte på den låten rent random för några år sen så fick jag direkt för mig att den var från Matrix.
GAIA Haha, där ser man. Däremot är ju Rage Against the Machine låten 'Wake up' typ helt perfekt för slutet av första filmen.
medoria Hero of war är riktigt jäkla bra faktiskt. Kraftfull trots att det bara är gitarr och vocals.
Fan, jag känner att jag lyssnar på för lite ny musik nuförtiden. Inte bra.. Ett helt ämne för en ny tråd men skit i det. Vet att det finns alla möjliga grupper som poppat upp senaste åren men det är svårt att hänga med inom allt liksom. Känns om om nån ber mig sätta samman ett blandband med låtar så blir det pre '00s oavsett genre nästan.
Sen gråter jag i princip till den här låten varje gång också. Kom inte o säg att Lynard Skynards orginal är bättre.
Sen är
Iris av Goo Goo Dolls helt förjävla grym också, mycket minnen förknippat med den låten.
th1ef: ja, jag har bölat som fan till den låten. och jag tycker den är bättre utan videon, med videon blir den lätt ett pekoral just för att den är så starkt. där kan vi snacka om att de verkligen tagit i för att förstärka allt och trycka på ALLA känsloknappar.
Känns som att jag spammar lite.
Så jävla mycket minnen till den här låten. Hur man satt o nötade combos på Marseille banan på Tony Hawks Pro Skater 2. Plus att jag minns röjet från när man såg dom här live! GAAH, MOSHPIT!
Samma sak här, Partylåt nummer ett numera. Dom var helt galna live och fyfan va kuuul det var! 'I think I'll have myself a beeeeeeeeeeeeeeeer!'
Vissa låtar, situationer, tillfällen osv kan göra sånt med en. Minns en gång när de spelade Tom Scott "Today" i ett Boondocks-avsnitt när Riley målar sin farfar och hans hustru som gått bort i en fet mural (tror avsnittet heter Riley Wuz Here) och flyr från polisen under gun fights. Fan, asså, jag är inte killen som sitter och lipar till filmer liksom men shit vad jag lipade då. Helt plötsligt och spontant. Kom att tänka på massa personer som gått bort, människor som man saknade osv. Var en sån engångsgrej som var speciell.
medoria Har faktiskt inte ens kollat in videon. Jag tror jag skippar att kolla den, låten klarar sig perfekt på egen hand!
Riley får fan för att han målar graffiti och träffar en snubbe som ska vara nån konstlärare som ska styra upp honom men istället är fetaste målaren typ. Scenen är från slutet av avsnittet. Skitbra avsnitt, se det gärna.
GAIA Ja, kom ihåg nu. Touching... Det hur sjukt hur rätt musik med stämning i en scen eller något, kan påverka en så mycket...
Ja fan lätt asså, är man lite känslig för något, låt säga att din bästa vän nyss dött i en hemsk olycka och så sitter du småstressad från jobb och sjuk ensam hemma och tittar på nån shit med sorglig musik eller ett ämne som är tungt i hjärtat. Sånt är förlösande om man säger så, hehe..
men sen är det ju intressant hur mycket inramningen gör. jag kan tycka att den låt är asdålig pga artisten eller ackompanjemanget, men sen gör någon en cover som får mig att älska låten. det handlar så sjukt mkt om röst och hur "äkta" det låter. robyns cover på kelly clarksson since you´ve been gone är bara ett av många exempel.
Yeah, hände mig häromdagen... Satt o lyssnade på Spotify på någon 'lugn musik-spellista' och så plötsligt kommer 'Im your angel' på med Celine Dion och R.Kelly. För 12 år sen fick min morsa en hjärnblödning o jag kommer ihåg att den låten fanns med på en av hennes skivor hon hade på sjukhuset. Kommer ihåg att man som liten knott satt o lyssnade på den för att slippa höra allt annat skit.
Om jag haft en keff dag eller bara är allmänt lack är denna magisk:
(Allra bäst vid ~2.00.. god daaaaaaaaamn)
Detta är min favvoaggrolåt alla kategorier! Man riktigt hör hur jävla pissed hon är och jag älskart.
Medoria Jaa, den är riktigt grym! Hon är riktigt duktigt plus jävligt het också! :P
Man får gåshud av det här också, tänk att få ha vart där!
Dom här två låtarna är underbara att chilla till på kvällskvisten asså..
Ah, Misery Business. Varje gång jag hör den låten måste jag sjunga med. Finns ett par låtar som verkligen gör att jag vaknar upp, konstigt nog är ingen av dessa låtar hiphop.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Nice peeps! Det är inget konstigt alls att ens favoritsånger inte är hiphop, jag kanske lyssnar 40% på hiphop vilket är en majoritet men mina favoritsånger är inte hiphop.
alxpds Om vi ska snacka tony hawk minnen till ps1:
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hela plattan! Himmelsk! Kunde inte lyssna på den för ett tagsen för jag fick fan spasmer.
Johnny cash - Hurt, Cypress Hill - Boom biddy bye bye(INTE fugees remixen) , The streets - Dry your eyes, Nocturne in C sharp minor av chopin(den får mig att rysa från topp till tå), the streets -the escapist, Bob Dylan - like a rolling stone, Gangstarr - full clip.
Visst skär det lite i hela själen? helt underbar!
förklaring: Cash: hans röst, den bara e så underbar. Cypress: Minnen plus att de e mina älsklingar just den låten e så otroligt skön bara. Chopin: vackert så de känns i själen. Streets: escapist får mig att känna mig lycklig, dry your eyes får mig att gråta. Dylan: behövs ingen förklaring. Gangstarr: En låt jag nog aldrig kan bli trött på, beatet e helt underbart!
Yaser Hahaha, vilka minnen! Blir fan glad så fort jag hör någon av låtarna från THPS2 :D
Har denna som alarm-signal. Att vakna till den här gör det bra mycket lättare att gå upp. Skit i Kellogs, detta är en bra start på dagen.
Den här låten får alltid mig att höja och sjunga med, har lyssnat på den sen jag va typ 6 år innan man förstod texten, men på nått sätt har den aldrig blivit dålig.
Denna för att den är sjukt romantisk och för att jag alltid, ALLTID, låtsas att jag är med i en musikvideo när jag lyssnar på den.
Den här lyssnar jag alltid på när jag mår dåligt, är ledsen eller arg på något. Funkar alltid som terapi.
Finns så sjukt mycket musik som påverkar mig varje dag, men en som är absolut magisk när jag behöver chilla ner, tänka, inte tänka, ligga på golvet och stirra i taket, bada m.m är the Mars Volta - Asilos Magdalena. Den är så jävla vacker fast jag inte förstår många ord.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Den låten har sin speciella plats i en gammal mans hjärta.
9-1
Olika låtar vid olika tillfällen.. men Pink floyd - Breathe får jag alltid lite gåshud av.
Typ, Ol dirty bastard - shimmy shimmy ya, The beatles - help, The beatles - i want you (shes so heavy).
Och en låt jag inte kan lyssna på utan att bli skitglad direkt är The beatles - Ob di la!
Ob di la, ob di lo, oooh baby life goes on!
Follow the dao, right about....NOW!
The streets - the strongest person I know. den har en sån där mysig bli-kär känsla. och den lyckas jag inte ofta finns i låtar.
det här är lugnt den bästa låten jag nånsin hört i mitt liv.
Ismael Lo - Jammu Africa . Jag gråter varje gång jag hör den och kommer ihåg de gånger jag på toppen av en sanddyn ensam. mitt ute i sahara. och tittade på stjärnklar himmel flera timmar. både med och utan vänner. men vi alla blev knäpptysta när denna kom. tänk er kolsvart. och enda man hör är denna på hög volym.
jag grät på bussen till marrakech. 16 timmars busstur då man ser hela marockos natur. och hade denna låt på. ush vad hemsk känsla det var. att lämna afrika.
pallar inte att lyssna på den här i sverige. för känslosam
det här är låten när jag ska vira upp mig själv och få blodet att rinna fortare. verkligen min gå på låt.
vet dock inte vem som sjunger. vet bara att det är hyllning till
Saddam Hussein .
Amazighen will remember
Jag finner inga svar, det finns inga svar!
Rolig tråd fan, ska droppa fler.
Men denna har gett mig en del rysningar runt mittenpartiet av låten.
prinsen i hundkostym. HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
alla överfeta proddade beats på Ungdumshälsan - 8 anledningar att hata ett tape det får mig att bounca mitt fucking huvud
Den är rätt touching. Ingen vidare motivering, bara är så!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
http://www.youtube.com/watch?v=4ow3rBZESzQ Sånt galet studs i den här låten. Underbar, blir alltid på bra humör av att lyssna på.
Sån sommarkänsla över hela den här låten.
Den där låten till scenen är grym!
Scrubs som förövrigt är den bästa serien någonsin imo!
"Visst är det vackert.."
Producent
2010-02-06 20:04
denna. vad det är som gör det vet jag inte riktigt. men den har fått mig eargasma i flera år. trots att jag har spelat sönder den.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2010-02-06 20:06
den kommer som tvåa! älskar verkligen den låten
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
fyra Bob James låten är ju kunglig, har f.ö. samplats typ en miljon gånger inom hiphopen. Fett cool låt asså.