I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jobb för ungdommar?

Övrigt - Blandat

Rappare

2010-02-15 09:45

Jobb för ungdommar?

nu har jag märkt att jag är väldigt beroende i pengar, specielt efter att min dator gick sönder. Jag är 15 år, går i 9an. jag har försökt att söka lite helg/kväll jobb från olika siter bl.a studentconsulting och arbetsförmedlingen, äver burger king och mc donalds. har suttit o väntat på svar i minst en månad nu men ingen verkar direkt intreserad. vad ska jag göra? jag känner att jag verkligen vill ha ett extrajobb. visserligen har jag inte gått och pratat med någon öga mot öga det kanske är det jag borde göra, men isåfall vad skulle jag säga till dom osv? snälla hjälp mig

2010-02-15 09:54
Grejen är att jag tror att det är väldigt få arbetsgivare, om ens någon, som skulle anställa en 15-åring i dagens läge. Det är fan svårt för en annan att få jobb nu och då har man ändå några års erfarenhet och ett cv att visa upp åtminstone. Har du något av det? Annars är det väl bara kontakter som gäller. När jag var 15 tvättade jag motorcykelmotorer på en mc-verkstad, svart.
http://www.myspace.com/kpeemusic
Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART!
FET SKIT!

2010-02-15 09:56
Så hör med släktingar och vänner om nåt lättare jobb som du kanske kan utföra för dom t.ex.
http://www.myspace.com/kpeemusic
Martin Zamora - Skunk Fiction mixtape ute SNART!
FET SKIT!
Rappare

2010-02-15 10:02
okej jag kan ju försöka iallafall (:

2010-02-15 10:26
Har arbetslösa polare i artonårsåldern med cv och hela grejen, du måste tyvärr ha erfarenhet till det mesta. Kolla med vänner och släkt osv osv, det är nog verkligen enda sättet. Utan fullständig gymnasieutbildning är jobbsökande rätt fruktlöst.

2010-02-15 11:10
Jag skulle kunna tänka mig att en del är rätt på att anställa en 15 åring; dom kostar inte arbetsgivaren lika mycket som någon som är 18+. Ju äldre desto högre lön och desto högre arbetsgivaravgifter blir det. Är man runt 15 är väl timlönen runt 50-65 skulle jag gissa på, alltså är arbetsgivaravgiften inte alls hög (mellan 20-30% av den totala månadslönen). Han söker ju dessutom bara helgjobb. Nej, kör på tycker jag, men prata med dom face to face och som Kakophoni sa: hör med alla du känner, man måste mjölka sina kontakter!
Lycka till :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2010-02-15 11:38
Anenkefali

Jag vet flera som inte har gått en enda dag på gymnasiet som får jobb i dagens läge, så jag skulle vilja säga att det handlar mer om ålder. Vem vill hellre anställa en 15åring utan erfarenhet överhuvudtaget än en 22åring med arbetslivserfarenhet och åtminstone lite livserfarenhet jämfört med - oavsett utbildning eller inte. För en 22åring som inte gått gymnasiet har knappast suttit hemma och stickat strumpor i 7 år. Bara en liten tankeställare.

2010-02-15 11:41
Det är la begränsade tider som en 15-åring får jobba också?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-02-15 11:48
phatie

Problemet som mina kamrater har (ingen har gymnasieutbildning, de är 3 stycken varav två fyller 19 i år och en är 18) är att de inte får jobb. Utan jobb, ingen erfarenhet av att jobba, utan erfarenhet av att jobba, inga jobb. Ond cirkel.

2010-02-15 13:47
persia, de får inte jobba övertid i af vad jag vet...

dgone, hör dom inte hört av sig efter en månad så kommer du inte få jobbet, mitt tips är att pröva alla skit jobb som finns.. dela ut tidningar/reklam, telefonförsäljning, marknadsundersöknings jobb, gå runt till affärer som du kan tänka dig att jobba på och presentera dig osv...
sen så är de ju bara som andra sagt höra med släkt, vänner, bekanta, vänners släkt osv.. de flesta jobben får man via kontakter och inte arbetsförmedlingen...

på mitt jobb söker de folk hela tiden typ..
I have always right, even when I have wrong...

2010-02-15 14:31
Anenkefali
Det förstår jag definitivt blir en ond cirkel. Därför förlitar jag väl mig på alla som blir föräldrar att de ska pusha sina ungar till att skaffa sommarjobb i ung ålder så att man lär sig saker och får erfarenhet. Jag är grymt tacksam över att jag började sommarjobba redan som 14åring för även om det bara varit över varje sommar så har jag efter detta skrapat ihop minst 3 månader av arbetserfarenhet varje år sen dess, i nu alltså 8 år varav flera av det lett till vidare extrajobb på helger på resten av året.

Väljer man att inte gå gymnasiet eller att hoppa av antar jag att man börjar jobba eller praktisera. Att ansluta sig till AMS är ju mer eller mindre en nödvändighet och får man praktik så får man väl någon slags ersättning i pengar per dag om man inte får betalt för praktiken? Det handlar också om att ha liiite GO i sig. Visst, jag kanske låter cynisk och orättvis men vafan.. Då får man ta jobb på skitställen som Donken under en kortare tid bara för att visa att man har varit någonstans, även om det kanske inte är det fräsigaste jobbet i stan.

2010-02-15 15:02
Skit i telefonen. Du framstår som mycket seriösare öga mot öga. Ta skitjobb, skitskift, skit, skit, skit. Det är förhoppningsvis ändå bara ett tillfälligt kneg medan du går i skolan. Så länge det ger dig lite extra pengar är det nog bra. Och förklara vad du vill med jobbet. Att du inte är ute efter ett heltidsjobb utan mer som ett extraknäck eftersom att du går i skola, men är beredd att jobba på kvällar och helger.

Lyckas du inte få tag i ett vanligt kneg kan du kolla med släkt, vänner och grannar om de behöver hjälp med något. Jag antar att du inte behöver många tusen extra i månaden och då kanske det funkar med lite svart hushållsarbete.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Admin

2010-02-15 15:09
Läs den här: Länk, för att få en idé om vilka begränsningar din låga ålder ger på arbetsmarknaden.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2010-02-15 15:11
Dgone P15

Ey, cred till dig för att du vill ha jobb i din ålder, jag gjorde samma sak när jag var lika gammal. Dagens kids generellt asså, lata, bortskämda snorungar där pappa betalar allt.

Men iaf, du kan checka dessa jobbmöjligheter:

* Dela ut direktreklam
* Sälja eller dela ut tidningar (typ morgontidningar, SVD, DN osv)
* McDonald's

Lycka till.

2010-02-15 18:26
På min tid kunde man alltid få jobb som telefonförsäljare. Vet inte hur det är nu men tycker du ska testa det i alla fall.
"What the fuck?! That ain't no fuckin' name, yo. That ain't that nigga's name. You can't be serious. Barack Obama. Get the fuck outta here." - DMX

2010-02-15 20:22
ta en skyffel och ett rep ( som sele) typ och gå och knacka dörr och fråga folk om du kan få skotta deras tak för en slant.

2010-02-15 20:32
StepBack är faktiskt inne på nåt bra där. Det är ju näst intill värsta snökaoset runt om i landet. Fråga grannar osv om det är någon som vill ha sin uppfart eller "tomt" skottad för en liten peng. Nu kanske dom redan skottat men det kommer ju typ ny snö varje dag/natt.

Rappare

2010-02-16 17:36
stort tack för alla svar jag fått :) jag ska kämpa vidare med jobbsökandet. sen är det väll lättare när man väl har haft ett antar jag? anyway tack ska ni ha :D

2010-02-16 23:35
ja alltså det ser bättre ut om man kan visa cv/intyg från tidigare jobb...
I have always right, even when I have wrong...

2010-02-16 23:44
cred till dig för att du vill ha jobb i din ålder

Håller med GAIA helt där. Grejen är att det blir kanske några skitjobb nånstans, men det ger arbetslivserfarenhet. Vet inte hur det är med ålder men skriv iordning ett cv , spring runt till alla möjliga ställen och fråga vem du ska lämna det till. En sak arbetsgivare ser som ett klart plus är driftighet och förmåga att ta initiativ, så även om du inte får svar ställe har du helt klart visat att du har lite av båda två. Säg som det är att du vill ha ett extrajobb för att ha mer pengar.

2010-02-16 23:46
En sak med arbetslivserfarenhet, man måste börja nånstans så tänk inte för mycket på det.

2010-02-16 23:52
kanske redan folk som skrivit, men många jobb måste du ju vara 18 år för. men ett tips är ju typ städjobb, fastighetsskötare (klippa gräs o rensa ogräs etc), annars kolla med grannar om de vill ha uppfarten skottad/ saltad, trädgårdsstäd etc, allt sånt som inte kräver ngn direkt erfarenhet utan bara styrka typ. tidningsbud? good luck