I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Någon som har insyn på straffpåföljder?

Övrigt - Blandat

   

2010-02-16 20:20

Någon som har insyn på straffpåföljder?

Nu blir det säkert ett långt inlägg... Skriver inte det här för att få empati utanför att berätta min bakgrund som till stor del har lett till det här..

Iaf, nu är det så att jag står åtalad för tre butiksstölder (alla 09), skor och tröjjor på team sportia i Solna, PS3 från OnOff i Kista samt någon mer klädesstöld, samt två snatterier (oxå 09), en flaska tequila och nån tröjja från stadium. Har dessförinnan, oxå 09, åkt dit på två snatterier, kläder samt sprit och sen en stöld, återigen PS3 från onoff och fått böter för samtliga tre (förenklad delgivning tror jag dom sa).

Snackade med advokaten idag (kan tillägga att hon va galet otrevlig och kort mot mig) och hon sa att; "normalt så är påföljden för stöld fängelse, du står ju åtalad för tre.....". Kändes typ som att hon sa du e fucked, du kommer få göra några månader..
Börjar känna mig riktigt nojjig nu..

Saken är att jag har sedan ca två år haft regelbunden kontakt med psykiatrin, bland annat har jag suttit på slutenvård i fyra månader (september 08 - januari 09), och två kortare vistelser på slutenvård (en under en helg och en annan i ca en vecka, båda 09) för depression och kraftiga ångestbesvär.

Har ett utlåtande från psykolog när jag låg inne på st Göran avd 5, där det bland annat står:

"21 årig man som bor med sin mor. Har mått dåligt sedan 13-14 års åldern av och till. Hans biologiska far har aldrig bott tillsammans med "KST" men hade kontakt till "KST" var 13-14 då kontakten bröts utan att "KST" fick veta varför."

" "KST's" mammas nya man var mkt våldsam och misshandlade "KST's" mor vid flera tillfällen, "KST" beskriver sig själv som ett mycket oroligt, otryggt och ensamt barn. "KST" har många obearbetade traumatiska upplevelser kvar från den jobbiga perioden. Som 15 åring blev han åtalad för misshandel. Han har dessutom blivit rånad vid ett par tillfällen."

"Har haft självmordstankar"

"Han lider av en fobisk personlighet och fyller nästan alla kriterier för PTSD"

Efter det uttalandet så har jag haft två självmordsförsök.

Bland mycket så såg jag bland annat den mannen som misshandla min morsa vid ett tillfälle försöka köra över henne med en gammal televerket skåpbil, vid ett annat trycka en pistol mot hennes tinning efter att han hade varit vaken på tjack i 6 nätter (han sköt skiten regelbundet) och vi var tvungna att fly hemifrån. Vid det senare tillfället så fick jag springa efter morsan när hon tagit en yxa och kofot för att attackera honom trots han hade pistol och fick se faktiskt ett väldigt otäckt "drama"
eller vad fan man ska kalla det, där han viftade fram och tillbaka med pistolen mot henne tills det att insattsstyrkan kom och körde pepparsprej på aset för att han inte ville ge upp innan dom grep han.

Allt sånt där skit har bidragit till min depression och ångest.

Efter mitt "besök" på slutenvården så har jag haft regelbunden kontakt med öppenvården. Dom har där sett mig som impulsiv och emellanåt extremt ångestdriven. Har även haft en del "tunga" mediciner som t.ex Zyprexa (gick på max dosen, men har sen en vecka tillbaka halverat den till 10mg) som typ är antipsykotisk medicin men jag har fått den för att minska aggressioner.

Jag har kunnat bli väldigt aggressiv och impuls driven pga min ångest.

Asså saken är att jag vill verkligen verkligen VERKLIGEN inte sitta inne, även om det så bara skulle vara en månad.
Jag har varit sjukskriven sedan augusti 08 och har nu i februari börjat på en praktik där jag trivs galet bra och jag har börjat må bättre och ångest problemen har börjat avta osv.
Att sitta inne skulle förstöra ruskigt mkt för dom framsteg jag gjort psykiskt och skulle mkt väl kunna få mig att sjunka tillbaka i depression och ge tillbaka kraftig ångest, samma skit mående som har fått mig att försöka ta mitt liv.

Så, någon som har insyn i rättsväsendet, domar och straff, kan min psykiska bakgrund vara till min fördel i form av att jag får någon annan påföljd än fängelse? Dom här stölderna och snatterierna har ju kommit som impulser pga min ångest

Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik