Indesign?

Övrigt - Blandat

Indesign?

Nu har jag suttit och kollat igenom en hel del jobb som grafisk designer/formgivare.. Verkligen alla vill att man sitter på kunskaper inom:
Photoshop
Illustrator
Indesign
...

Jag har gjort tusentals med bilder i photoshop, byggt hemsidor, gjort t-shirttryck osv.. Och aldrig haft behov av Indesign, så varför är det så viktigt att man ska kunna programmet? Vad gör det som är så speciellt, som inte dom andra programmen kan göra? ..

Nej jag har inte suttit och läst om programmet, vänder mig hellre till whoa så ni kan ge mig facit i hand!

Tack på förhand!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Print layouter. Framförallt till tidningar. Bara googla förfan.

och vill du verkligen ha jobbet, LJUG! För ja, du kan klara dig bra på Illustrator och pshp beroende på vad du ska jobba med / som.

Precis, för att kunna färdigställa dokument för tryck.
Finns andra program också, men är väl indesign som är marknadsledande?
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"
indesign o Quark

ingen sitter i quark längre, bara kranskommunstidningar brukar göra det. Söker du jobb som grafisk designer/formgivare och inte kan Indesign är det kört, och ljuger du så kommer det fram ganska snabbt. Jag har jobbat på reklambyrå i 4 år nu och sitter 70% av tiden i InDesign (annonser, mässmaterial, tidningar, skivomslag, broschyrer you name it) du kan t ex inte göra en broschyr i Illustrator eftersom det inte går att göra fler sidor som i InDesign och ID är gjort för att jobba med typografi och textsättning, illustrator är för illustrationer, logotyper, t-shirt tryck osv och photoshop är ENDAST för bildbehandling, tro inget annat, man gör inte annonser eller affischer i photoshop. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och lär sig indesign, jag kunde illustrator och photoshop mer än indesign när jag började min praktik på reklambyrån som jag jobbar på nu (hade praktik där genom min utbildning och fick sen jobb efteråt) och insåg att alla jobbade i stort sett i huvudsak med indesign och PS och IL är komplement till programmet.
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
Okej tack för ditt svar! Då vet jag vad jag måste lära mig vid nästa steg =) ..
jag jobbar som grafisk formgivare i massa år och använder inte InDesign. Kan dock snappa upp det om det är ett måste men klarar mig bra utan att göra större printjobb.

messker: gör man affisher och tex förpackningar i ID också? Dvs ensidiga saker med flera olika element? Finns det något "sista ordet" argument till att inte göra det färdigt i AI?

-

Sen är väl ID inte så värst komplicerat att lära sig om man kan Adobes UI redan. Gäller väl mest att fatta vad man ska ha det till och vad man kan göra med det, sen kan man klura ut det mesta känns det som.
This is not a celebration of slipping through some crack.
This is sloth and devastation and we're the resulting trash.
Indesign CS4 är väldigt enkel att jobba i, finns hjälp med marginaler och annat för att säkerställa att allt hamnar kant i kant bland annat.
Tar inte så lång tid att lära sig, bilder och annat importerar du lätt in från photoshop och AI. Sen är det bara kasta runt det som du vill ha det.

Alla tryckerier jag har haft kontakt med har arbetat med Indesign, och kan tänka mig att det är bra om deras kunder också använder sig av det för att lätta kunna gå tillbaks och ändra något som är knasigt.
"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"
Management:: Affischer gör du i indesign för att slippa att få svintunga illustratorfiler, förstår inte varför vissa ska envisas att göra affischer i illustrator, gör illustrationen i IL och montera in den i indesign och där sätter du även texten. Förpackningar gör du i illustrator beroende på vad tryckeriet levererar för undrlag och hur de vill ha originalen. De flesta tryckerier som vi skickar förpackningar till vill ha just illustatorfiler och då får vi göra det.

Indesign tycker jag är det enklaste programmet som adobe gör, kan väl säga att det är "moderprogrammet" som man kompletterar med de andra programmen för att göra trycksaker
JastwoProductions<br>"ring snubben som gör skor och kepsar av papper"<br>-Whatone
shyffert::antar att du bara gör illustrationer då?
meskker P27

Nej.

Om det är någon som sitter på en bra guide/bok om indesign - så enkel som möjligt - så skulle det uppskattas. Jag ska börja göra layouter i indesign om ett tag och har inte jobbat i det programmet på ett väldigt bra tag. Kan tilläggas att jag inte är en hejare på illustrator eller photoshop heller, och att jag har googlat men inte riktigt hittat någon bra steg för steg guide.
'...and the words of the prophets were written on the subway walls' - Simon & Garfunkel
Du kan få köpa grafisk kokbok av mig, 200kr! ;)
Varför blir dokumentet större om man man gör affischen i illustrator istället för indesign? Borde väl bli samma, vektorer och bilder, vektorer och bilder?
Ledsen musik: http://soundcloud/valutan
Fin grafik: www.joellindberg.webb.se
Moderator

2010-05-05 07:41
GlenOne P21
inte riktigt steg-för-steg-guide.. ;)

Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se