|
|
|
|
|
Alkoholism = sjukdom?
Detta hör man ju lite då och då, att alkoholism av en del hävdas vara en sjukdom. Personligen så ställer jag mig rent spontant och omotiverat lite tveksam till detta men vet å a andra sidan inte vad som är rätt eller fel när det kommer till detta påstående. Jag har hört folk som säger att det absolut ÄR en sjukdom men även folk som bestämd hävdar att det INTE är det. Vilka har rätt? Vad säger forskningen och "folk som vet" egentligen? Feel free to diskutera!
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
jag skulle vilja kalla det ett beroende, ett sjukligt beroende. men jag är inte påläst :P
//Yde - alkolistanlag
www.myspace.com/ydetobbe
"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
|
|
|
vad är definitionen av en sjukdom?
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"
|
|
|
När man tänker på en sjukdom så tänker man, oftast, på virus och liknande. Men definitionen är, enligt wikipedia, "ett tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa". Enligt den definitionen tycker i alla fall jag att alkoholism ska klassas som en sjukdom.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Alkoholism är en term med flera och ibland motsatta definitioner. I allmän och historisk användning refererar alkoholism till ett tillstånd av fortsatt konsumtion av alkoholdrycker trots de hälsoproblem och negativa sociala konsekvenser det orsakar. Enligt medicinska definitioner är alkoholism en sjukdom inte ett beteende. Alkoholism kan också referera till en dragning till konsumtion av alkohol och/eller en förhindrad förmåga att känna igen de negativa effekterna av överdriven alkoholkonsumtion. Även om inte alla dessa definitioner specificerar pågående och fortgående alkoholbruk så gör vissa det, och kan också nämna effekter under lång tid såsom fysiskt beroende och abstinens.
Även om intaget av alkohol är, per definition, nödvändigt för att utveckla alkoholism, är inte alkoholbruk en indikator för alkoholismens utveckling. Kvantiteten och frekvensen på alkoholkonsumtionen som krävs för att utveckla alkoholism varierar stort från person till person. Även om de biologiska mekanismerna som ligger bakom alkoholism är oklara, så har vissa faktorer, inklusive social omgivning, emotionell hälsa och genetisk predisposition, identifierats. wikipedia
|
|
|
så svårt var det :) då vet jag
//Yde - case closed (right?)
www.myspace.com/ydetobbe
"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
|
|
|
Vissa har lättare att fastna för alkohol, andra för heroin och andra saker. Beroende är INTE en sjukdom. Det är inte så man vaknar upp en dag och är alkoholist. Man åker själv och köper och drar i sig.
|
|
|
Det beror väl som sagt på hur man vill definiera det. Jag kan tycka att sjukdom är något som man absolut inte styr över. Alltså något som drabbar en utifrån. Om någon vill hävda att alkoholism är sådant så hindrar jag ingen.
PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"
|
|
|
jag tror att det är för att man kan hamla i ett sjukdomstillstånd om man inte får i sig alkohol när man är alkoholist.
detta var det roligaste jag sett sedan polishuset brann!<br>
|
|
|
Definitioner hit och dit, det är ingen jävla sjukdom?!
Man väljer inte o få cancer, MS osv. alkoholism är ett mer eller mindre eget val, if you cant handle the truth FUCK OFF.
Follow the dao, right about....NOW!
|
|
|
Man väljer inte o få cancer, MS osv. alkoholism är ett mer eller mindre eget val, if you cant handle the truth FUCK OFF. I call strunt om you kind sir. man väljer att röka men inte att få lungcancer. man väljer att dricka, men inte att bli alkoholist. alla som röker mycket får inte lungcancer. alla som dricker mycket blir inte alkoholister. alkoholism är sjukdomsklassat, sen kan du tycka ungefär precis vad du vill om det, det ändrar ingenting.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
|
|
|
Skriver under på det Misery.. och med en pappa som varit nykter alkoholist i 18 år nu. Han är nykter, men han är fortfarande alkoholist.. som tur är får han hjälp med att bryta sina invanda mönster och kan hantera sin sjukdom idag utan att supa ner sig.
Skylla sig själv mentaliteten och att "det är ett aktivt val att börja dricka, knarka etc." är så hemsk. Tur att majoriteten i Sverige inte har den synen.
Jag skyller allt på Emma!
|
|
|
mjo, jag jobbar med alkoholister och blir lite provocerad av sånt där.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
|
|
|
Misery, jo jag vet.. och du förstår varför jag blir det samma.
|
|
|
Man väljer inte o få cancer, MS osv. alkoholism är ett mer eller mindre eget val, if you cant handle the truth FUCK OFF. jag önskar också att det var så
http://www.kommandot.se/wp/
|
Moderator
2010-03-07 12:25
|
Dämnit! Jag hade tänkt skriva exakt det Misery_chick skrev :(
Fuzz - Att medvetet eller omedvetet utsätta sig för risksituationer gör inte att någonting blir mer eller mindre av en sjukdom. Bara för att du inte använder kondom betyder det inte att din herpes inte är en sjukdom.
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
|
|
haha kom och tänka på southpark avsnittet när stans pappa blir alkoholist .. "its an illnes!"
Ignorance is venomous, and it murders the soul spreading like a virus running rampant, out of control.
|
|
|
gangstagangsta, det avsnittet är sjukt kul... :)
|
|
|
Istället för att reta upp mig själv genom att skriva ett långt och irriterat inlägg väljer jag att bara hålla med Misery_chick, BB och Mabande... som så oftast.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
|
|
|
Även om alkoholism definitionsmässigt inte är en sjukdom så kan det ju vara till en fördel att se den som en sjukdom. Det tar bort ansvaret från alkisen. Det är sjukdomens fel att man har ett alkoholmissbruk. Då kan man ta emot behandlingar och mediciner lättare för det är sjukdomen man vill ha väck och inte en del av personen. namean?
Annars är alkoholism mer en allergi än en sjukdom.
:D
|
Moderator
2010-03-07 15:33
|
annars är alkoholism mer en allergi än en sjukdom. Det får du gärna utveckla.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
|
|
|
Det behöver han väl ändå inte eftersom det inte stämmer. Alkoholallergi är inte samma sjukdom som alkoholism. Vilket borde vara uppenbart även för Klot-Einar.
|
|
|
Om nu alkoholism är en sjukdom, vad räknas då en narkoman som?
Sen för övrigt hatar jag den reklamen "har du hört xxxx har fått alkoholism"
|
|
|
håller med Misery_chick. och f.ö. anser jag att beroende öht är ett sjukdomstillstånd.
då får man skilja på beroende som i "jag har smärta och behöver min medicin varje dag" och "jag mår dåligt utan min medicin men det beror på frånvaron av medicinen, inte på en faktisk smärta/skada/sjukdom". det första är inte ett sjukligt beroende, det andra är det.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. - Carl Sagan -
|
|
|
Sen som ett inlägg/tillägg:
De som ÄR alkoholister och ganska så grava sådana med hög toleransnivå, de kan INTE bara sluta dricka utan vidare för då kan det som i fackspråk kallas Delirium tremens inträda och detta tillstånd kan leda till döden i värsta fall.
Alkoholism är en sjukdom.
|
|
|
GAIA
Det värsta är ju inte delirium, utan det är krampfall. Har träffat många som haft delirium och det varar bara några dagar. Får de inte tegretol och stesolid så kan de få krampattacker och trilla och spräcka skallen. Nu vet jag iofs inte om delirium kan bli långvarigt eller för all framtid
|
|
|
Coke P24 Man är överkänslig mot alkoholens beroendeframkallande egenskaper. Räcker den utvecklingen?
|
|
|
Klot-Einar
jag får känslan av att du inte vet särskilt mycket om allergier. men det är bara en känsla jag får. om det stämmer så är det f.ö. inget att skämmas över. man kan inte veta allt.
For me, it is far better to grasp the Universe as it really is than to persist in delusion, however satisfying and reassuring. - Carl Sagan -
|
|
|
junkgirl och jag får en känsla av att du inte funderade speciellt mycket över det jag eller du skrev och än mindre vad det hela handlar om.
|
|
|
mellanöl: Varför skulle inte ett beroende utav andra droger vara en sjukdom? Missbruk är en sjukdom.
|
Moderator
2010-03-07 17:52
|
Klot-Einar - Nah, junkgirl har nog mer rätt i sitt ifrågasättande än du har i ditt påstående då en allergisk reaktion inte på något sätt liknar en beroende- eller abstinensreaktion. Med din definition av allergi skulle AIDS vara en allergisk reaktion orsakad av låg tolerans för HIV-virus...
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
|
|
alkoholallergi och alkolism är inte samma sak, är man allergisk mot alkohol får man fysiska besvär, typ illröd i ansiktet. så klot-einar din utveckling är felaktig.
|
Moderator
2010-03-07 18:00
|
Gurraa - Nja, missbruk är missbruk och kan existera utan att det finns ett beroende. För att ta alkhol som exempel så missbrukar du ju om du överdoserar och super ut dig, men det i sig innebär inte att du är beroende (däremot klart i farozonen för att bli). Även då termerna i dagligtal ofta används synonymt när det gäller illegala droger så är det en skillnad.
10-4, over...
|
|
|
Mabande P33 Det är ju sant att jag inte kan något om allergier och då finns det stor risk att jag kopplar ihop det ena med det andra på ett tokigt sätt pga okunskap. Inte speciellt svårt att förklara var det brister i såna lägen. Men junkgirl valde istället att hålla det sandlåda och raljera över mitt inlägg utan att förklara något. THAT AINT RIGHT!
Men vadå, finns det folk med immunförsvar som kan döda HIV-virus? Trodde man var fucked om herr HIV hälsade på. Annars ser jag din poäng.
|
|
|
Mabande, ja det har du helt rätt i. Slarvigt ordval, missbruk. Jag syftade på ett beroende av droger.
|
|
|
jag orkar inte läsa igenom alla svar så det här har säkert redan skrivits.
Men inom 12-stegen / NA använder man ju flitigt sjukdoms begreppet om Missbruk överhuvudtaget..
I got nuff style - rough style - diamond in the ruff. http://adaliabjork.blogg.se/
|
|
|
ja, självklart är även narkomaner sjuka.. inte bara alkoholister. Beroendesjukdomar heter det stora sjukdomsbegreppet som även innefattar ätstörningar, läkemedelsberoende, spelberoende etc. och är kroniska sjukdomar dvs. man lever med dem hela livet. Man kan inte bli "frisk" ifrån det, men man kan lära sig att leva med och hantera det som då nykter alkoholist eller narkoman.
|
Moderator
2010-03-07 22:59
|
BountyBoo Räknas ätstörningar som en beroendesjukdom alltså? På vilket sätt då?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic Say my name, Mr Bush, say my name Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
|
Moderator
2010-03-07 22:59
|
Klot-Einar - Jupp, det finns folk som har i alla fall så hög resistens mot HIV att de kan klara sig under längre perioder av utsatthet. Upptäcktes hos en grupp prostituerade, men det visade sig tyvärr inte vara en immunitet i och med att några av dem till sist insjuknade.
Nästa gång du vill uttala dig om något du inte vet så kan det vara en idé att langa en liten ansvarsfriskrivning om det ;)
10-4, over...
|
|
|
Helt spontant är en sjukdom något som alkoholism inte kan räknas in i. Jag förstår inte riktigt varför man måste böja på definitioner (genom att använda sig av en nerskriven officiell definition) för att hjälpa alkoholister. Räcker det inte med att ett beroende är ett beroende?
amen synthare då, fyra bögar och en dator
est. 1986
|
|
|
psyjunta
men definitionen av sjukdom, skulle jag vilja påstå, passar utmärkt in på alkoholism. varför bör man behandla det annorlunda?
|
|
|
..kan säga så här: Om du känner att du måste dricka, för att palla vardage bättre..och får abstinens (panikattacker o.s.v.) så är psyket med i spelet..och det är därför jag säger att alkoholism blir till en sjukdom.
U little motherf#cker- If you aint got nothin' nice to say then don't say nothin'!
|
|
|
mellanöl P25
med det resonemanget så alltså inte t ex diabetes typ II en sjukdom eller alla andra sjukdomar som är orsakade av ett visst beteende?
|
|
|
bperb P28
Jo, men definitionen kan tolkas hur brett som helst. Folk i vardagen vet ändå vilka tilstånd man kallar sjukdom och vilka som är nåt annat. Alkoholism är ett destruktivt beroende och folk behöver lika mycket hjälp för det. Min beef är egentligen att man försöker pusha tolkningar som jag tror många helt enkelt inte håller med om.
Jaja, jag hoppar ur tråden innan jag får hela whoa emot mig
amen synthare då, fyra bögar och en dator
est. 1986
|
|
|
Vad menar du egentligen, pysjunta?
|
|
|
psyjunta citerad högre upp tror jag tillochmed (från wikipedia visserligen) En sjukdom är ett tillstånd som karakteriseras av fysiologisk, psykologisk och/eller social ohälsa. tycker att alkoholism passar in rätt bra på alla definitionerna
|
|
|
Klot-Einar
jag raljerar inte. jag är allvarlig. man kan inte veta allt och det är inget att skämmas över.
|
|
|
men då måste väl drogberoende också vara sjukdom, och är det inte väldigt omoraliskt att kriminalisera sjukdomar.
|
|
|
Men inom 12-stegen / NA använder man ju flitigt sjukdoms begreppet om Missbruk överhuvudtaget.. Den metoden är ju MINST sagt omtvistad dock. Och det är väldigt mycket begrepp de använder sig av som inte har ett skit att göra inom något som ändå borde klassas som sjukvård, oavsett huruvida det är en sjukdom eller ej är det bevisligen något som påverkar deras hälsa negativt.
Look with your own eyes - See with your own mind
|
|
|
easyskanking: Jo, det är fruktansvärt att Sverige kriminaliserar sjuka. Och att sjuka bli utslängda från behandlingar för att dom har symptom av sin sjukdom (typ återfall eller annat drogbruk eller missbruk).
|
Moderator
2010-03-08 20:52
|
psyjunta * "Folk i vardagen vet ändå vilka tilstånd man kallar sjukdom och vilka som är nåt annat." - Nej, de vet vilka tillstånd de kallar sjukdom och vilka som de kallar nåt annat.
* "Alkoholism är ett destruktivt beroende och folk behöver lika mycket hjälp för det." - Man kanske till och med skulle kunna säga att eftersom det är ett självskadebeteende så är det helt sjukt? ;)
* "Min beef är egentligen att man försöker pusha tolkningar som jag tror många helt enkelt inte håller med om." - Att majoriteten är okunnig gör inte att de har rätt.
easyskanking - Tyvärr är ju moral någonting som ofta definieras personligt och då vissa lagar har en tendens att följa den allmänna moralen (d.v.s. den som psyjunta hänvisar till) så finns det puckade lagar. Men sen så är det ju inte alla drogbrukare som är beroende heller...
10-4, over...
|