LASIK/Intralase

Övrigt - Blandat

Admin

2010-03-07 22:34

LASIK/Intralase

Jag börjar bli riktigt trött på att ha glasögon så jag funderar på att operera mina ögon med laser, har kollat runt en hel del på vilka olika procedurer det finns, vad man borde välja, hur mycket det kostar osv. Det jag inte riktigt hittat är folk som faktiskt gjort det och gett sina erfarenheter.

Så finns det någon här som gjort detta? Hur har det funkat för dig? Fick du perfekt syn efteråt eller måste du fortfarande ha glasögon/linser? Komplikationer? Nån som vet vad man borde välja, Custom Lasik, eller Intralase (skära upp hornhinnan med ett instrument eller använda laser för hela proceduren)?
Från vad jag läst så kan man inte förvänta sig att få perfekt syn, så det är jag lite orolig över då jag inte känner för att bränna 30,000 och fortfarande behöva ha brillor... Så alla erfarenheter uppskattas, även om det inte är just era egna!

Ps. Jag är närsynt (ca -3.25 på ena, -4.0 på andra) och lite astigmatisk på ena ögat.

Married to the money, fuck the world, that's adultery
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
kanske inte så mkt till hjälp men min brorsa gjorde det för 1 år sen för 10k per öga och ser kalas bra nu tydligen. aldrig ont i skallen, behöver aldrig använda glasögon
"life's a garden, dig it."
En kompis gjorde en Lasik för några år sen och han hävdar bestämt att det är det bästa han någonsin gjort. Han behöver aldrig använda glasögon och har inte haft några problem.

jag gjorde det för en fem år sen sådär, pyntade 21 000 och var tvungen att göra en till operation ett år senare för att den första vart inte helt bra, kostnadsfritt naturligtvis.

dagarna efter ingreppet är fan inte roliga kan jag lova, tur att de bjuckar på lite flödder:) men det förtränger man ju och jag kan nästan stämma in i att det är det bästa jag har gjort
http://www.kommandot.se/wp/
Admin

2010-03-08 02:24
bperb P28

Ser du perfekt utan glasögon nu? Varför va du tvungen att göra om det? Vilken variant gjorde du? LASIK, eller PRK?

Hur kunde du få det så billigt dessutom? Har kollat runt en del och det billigaste jag hittat va 14,500 per öga.

Sorry för många frågor, men det vore nice att få reda på lite grejer innan jag gör det. :)
ja, de har nån garanti att man ska ha mindre än vad det nu är, 0.5 eller så, så visst ser man "perfekt" i viss mån. har aldrig behövt brillor eller linser iaf. något sänkt mörkerseende säger de att man ska få, men det är inget jag personligen har tänkt på, möjligen att se ljus i mörker, tänk mötande billyktor eller neonskyltar blir av nån anledning jävligt suddigt. men det kan man ju å andra sidan leva med.

gjorde LASIK för övrigt. jo, 21 000 blev det, på den nya ögon eller vad den heter i sthlm, vet inte men det är väl finanskrisen som höjt priserna:) hör av dig om du har fler funderingar så ska jag svara efter bästa förmåga.

det är inte helt ovanligt att man får göra om det tydligen, vet inte varför, ögonen kanske växer tillbaka på något sätt, eller jag har fan ingen aning. men jag kan ju erkänna att jag hade förträngt hur drygt det är direkt efteråt. fyfaan att ligga i ett kolsvart rum med ögonbindel och skidmask och tycka att ljuset skär som knivar genom ögonen. och så måste du upp och kladda nån jävla salva tre gånger om dan. men nu ska jag inte avskräcka dig, det är sjukt värt, men var beredd på en smärtsam upplevelse...
Admin

2010-03-08 03:40
Länken du gav snackar om LASEK vilket inte är samma sak som LASIK (även om det låter sjukt lika, haha). Plus att jag kommer göra det i USA, så priserna är lite annorlunda här. Priserna på globen va 14,500 per öga, 18,000 om man ska göra intralase (utan att skära i ögonen). Här borta är det ca $2100 per öga, vilket blir ungefär 14,000, men då ingår intralase.

Segt att det låter som det är jobbigt efteråt, det verkar iofs skumt då jag läst på många sidor att dom flesta kan gå tillbaka till jobbet dagen efter och att det inte ska vara i princip några problem alls (menar inte att det inte va drygt för dig, jag undrar bara om sidorna jag hittat ljuger om det...).

Vad för synfel hade du?
jo jag såg att du skrev lasek och inte lasik men tänkte att du bara skrev fel...

tror det är väldigt individuellt hur man tar det efteråt, men att gå till jobbet dan efter tror jag är lite lugnande-inför-operation-propaganda från deras sida och inget att planera för:)

i övrigt hade jag ungefär samma synfel som du
Admin

2010-03-08 16:10
hehe det är förvirrande när det heter så lika. Jag tror iofs. att stället du länkade till gör LASIK också, men priserna verkade vara för LASEK och inte LASIK. Ska kolla upp det ordentligt, för om det är samma pris för LASIK så tror jag nog att jag väntar till jag åker hem i sommar då det är ca 10,000 kronor billigare där.

Sant sant.
såg också reklam i metro idag att de hade specialerbjudande, nu vet jag inte vilken teknik, för 20 000 ist för 28 000 på nåt ställe här i gbg.

vad är skillnaden melan lasek och lasik btw, vet du?
Redaktionschef

2010-03-08 16:39
Jag ska göra denna nu på fredag och det kommer att kosta mig 35 000 som ickestudent. Vet att det hade gått att gå ned i pris några tusenlappar om jag gjort det i Stockholm (och bytt klinik) men bor i Uppsala så vill göra där.
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew |
Nytt skivtips: Johan Alander - Punkt |
Nytt låttips: RMK feat. Toppen - Sluta stressa mig |
Admin

2010-03-08 17:12
bperb P28

Nej faktiskt inte, men jag antar att det är olika sätt att göra det på. Med Lasik så skär dom upp hornhinnan (antingen med laser, eller med en "skalpell") och sen lasrar dom. Vet inte hur dom gör med Lasek dock...

Oracle P26

Sweet! Det låter som intralase på beskrivningen. Hoppas det går bra! Ge mig gärna dina erfarenheter när det är gjort :)
lasek verkar vara att en alkohollösning gör att hornhinnan släpper, vilket jag känner igen. den beskrivningen är de lite mer brutalt ärliga på hur det känns. lasik verkar ju vara mycket skonsammare dagarna efter
En tjej i min klass gjorde en LASIK-typ av behandling i höstas. Hon var i skolan dagen efter. Det enda var att hon behövde ögondroppar och skulle försöka blinka onormalt mycket eller något dylikt. Jag blev sjukt sugen, men samtidigt är jag jävligt rädd om min syn.

Jag tror att jag ska ta mig en ordentlig funderare på att göra det där inom ett år eller skita i det tills tekniken verkligen tagit ytterligare ett steg.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Länk till http://www.synslaser.no/forsiden

Hade jag gjort det så hade jag lätt valt denna kliniken. De verkar vara längst fram på ögonlaserfronten.

Förövrigt var de de första att börja med Lasek och Lasik i norden bara för att också vara de första till att gå över till nästa teknik.

Dessutom är en av kunderna grundarens egen son.

Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.
http://www.youtube.com/watch?v=hMM_T_PJ0Rs&feature=player_embedded
Redaktionschef

2010-03-12 22:00
Nu har jag gjort operationen ... såg bra direkt efteråt även om synen var lite disig (som när man är inne i en ångbastu typ). Rann mycket tårar och sved lite men efter att ha suttit och blundat i 3 timmar så är allt mer eller mindre perfekt. Lite ljuskänslig bara. Ser skarpt :)

Ska dock inte ta ut segern i förskott, nu gäller det att låta ögonen läka ordentligt och ge fan i att råka klia sig i ögonen.
Admin

2010-03-12 22:06
Grattis för en (som det verkar iaf.) lyckad operation! Jag antar att du inte vet exakt hur bra du ser nu, men vore kul att veta när du fått reda på det.

Va det läskigt för övrigt? :)
Redaktionschef

2010-03-12 23:12
Ska dit på måndagmorgon på uppföljning så då får vi se.

Det var precis som jag väntat mig/hoppats på. Tycker informationen före var så pass bra att det inte kunde bli några missförstånd. Man visste vad som väntade. Och de var väldigt duktiga på att prata med en under hela processen, så det kom inte som en överraskning att det svartnade för ögonen vid ett tillfälle i 10 sekunder (trots att att mina ögon var öppna) eller att det luktade bränt kött i rummet när lasern jobbade. Plus att man fick lite lugnande före. De bedövade ögat med droppar så man kände absolut ingenting. Var som när man är hos optikern och tittar in i en sån där maskin. Det enda som var lite obehagligt var när de fixerade ögat (så att man inte ska kunna blinka) med hjälp av en maskin som skapade ett vacuum typ. Men de räknade ned i typ 30 sekunder så man visste att det skulle gå över ganska snart. Allt som allt tog operationen typ 5 minuter.
Låter ju onekligen som ett lyckat ingrepp iaf, grattis! :)
Look with your own eyes - See with your own mind
haha ja, jag känner igen den där rätt obehagliga känslan av att det luktar bränt inne i skallen. lasik verkar ju rätt mycket snällare än lasek iaf:) grattis
Jag opererar mig med LASEK/ELSA den 1 april på Nya Ögon (City Akuten här i sthlm) ...har härliga -12 på mina ögon (-9 i styrka på linser) och har även astigmatism.
Kostar som sagt 21.500kr, med studentrabatt för bägge ögonen.

Jag har varit på förbesök och har blivit väl mottagen och gjort förundersökning +fått ordentlig information, detta är gratis.
Jag hade små prickar på hornhinnan på ena ögat (som man får lätt vid förkylning) så jag tog "fake-tårar" och kom på återbesök för nån vecka sen för att se att det var borta. Känner mig i trygga händer och kliniken har mycket gott rykte.

Jag kommer ha 60 sekunders "bränn-tid" på varje öga.. två minuter stirr :>
Är rätt nervig, men samtidigt ska det bli så jävla förbannat skönt att slippa all skit.. har ändå haft brills/linser sen jag var 6 år.

Min klasskamrat gör det på onsdag, skulle egentligen gjort det i veckan.. men hon blev sjuk. Båda två gör det för att vi har för stort fel egentligen för att bli lokförare, som vi ska bli. Och båda har fått dispens att använda linser med högre styrka av transportstyrelsen, men det känns ändå sköt att få detta fixat nu.

Oracle, du måste berätta lite hur det känns och så... jag har blivit tillsagd att blunda så mycket som möjligt första dygnet. Ska bli assisterad av både sambo och mamma.. :) Har du haft mycket ont? Jag har sett till att jag har 4 dagar ledigt (plus operationsdagen) när det ska ske..
Jag skyller allt på Emma!
..och som sagt, som jag och läkaren som ska operera mig konstaterade. Jag kan i alla fall inte få SÄMRE syn eller bli blind :) Utan det som räknas som en misslyckad operation är att jag inte får normalsyn..

Och LASEK är metoden som man använder på piloter och den enda som är godkänd för pilotyrket, eftersom det minimerar reflexer och andra oönskade effekter och sidoeffekter.

Och Nya Ögon var först i Sverige med att börja med den metoden..
-12, jävlar! är inte det snudd på att räknas som blind?

skönt att vet att man kan bli pilot iaf. men 4 dagar kan bli kort. det är väl individuellt iofs, men jag har för mig att jag var invalidiserad längre än så
min mammas väninna blev blind då hon gjorde det. vart nå fel med proceduren,
var för fem år sen så kanske har blivit bättre på den fronten. men min mamma törs ej göra det därför ;S
((MAAD))
Redaktionschef

2010-03-15 01:15
BountyBoo> Jag upplever det som att jag har mer eller mindre perfekt syn (alltså som när jag bar linser) nu, men ska tillbaka på kliniken imorgonbitti på uppföljning. Så då får man det på papper. Är lite torr i ögonen, det är allt. Är nog lite ljuskänslig också men inte så mycket som jag trodde på förhand. Chansar dock inte utan rockar solglasögon direkt jag går ut.

Angående smärta/anvisningar så gjorde jag som sagt LASIK (fs) och inte LASEK, vilket innebär att jag inte behövt stå ut med i närheten av samma smärta/sveda som du kommer att utsättas för. Jag var med en kompis som gjorde en LASEK-operation för ett år sedan och skötte om honom i tre dygn efteråt och blev därför ganska avskrämd. Ville helt enkelt inte utsätta mig för allt vad en LASEK innebär om jag kunde undvika det, så valde att betala ett par tusenlappar extra helt enkelt.

Så här står det på min lapp jag fick med mig hem:

"Du har nu genomgått en LASIK-behandling som korrigerat ditt synfel. Operationsbedövningen släpper efter en stund och det kan kännas lite besvärligt i någon timme. Ögonen tåras och kan kännas irriterat och grusigt. I enstaka fall kan en mer markant smärta förekomma. Smärtan försvinner efter ett par timmar. Det bästa är att vila och blunda när du kommer hem.

Utöver att droppa med antibiotiska ögondroppar 6 gånger per dygn samt smörjande ögondroppar 6 (eller fler) gånger per dygn ska du första veckan tänka på att:
- undvika bastu- och bassängbad.
- undvika träning.
- inte använda tvål eller ögonmakeup.
- inte gnugga ögonen
- använda solglasögon i solljus"

Jag blundade i 3 timmar när jag kom hem. Efter ungefär 2 timmar slutade tårarna att rinna och när jag öppnad ögonen efter de tre timmarna hade jag mer eller mindre bra syn (lite grumlig). Ingen smärta.
Måste fan vara en rätt cool känsla ändå, att få något man levt med hela livet åtgärdat sådär bara :)
Look with your own eyes - See with your own mind
Konsertbesökare

2010-03-15 08:18
its the future people!
So there you have it...
Jag rekommenderar definitivt LASEK framför LASIK om du har möjlighet att vara borta från jobbet bågra dagar. Metoden är billigare men har framför allt mindre risk för komplikationer. I gengäld gör den ondare och du ser väldigt dåligt i några dagar.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
bperb, nej tyvärr... kanske tur det så jag inte hade fått ett par fula glasögon betalade med konstiga bågar. Fast en blindhund hade ju vart bra..
Alltså, jag behöver ju inte stora bokstäver på datorn och så.. ser ju normalt med linser, som tur är ;)

Oracle, låter ju bra. Vet att mitt kommer göra ondare, men som sagt rekommenderas inte LASIK när man ska jobba med jobb där synen är särskilt viktig. Som Refused skriver..
Jag har mamma och pojkvän som ska ta hand om mig och jag får ju smärtstillande, sömntabletter och så med mig hem. Och jag måste som sagt blunda mesta delen av första 24 timmarna, ligga still. Så det blir ljudböcker och soff-sovande.

Ser i alla fall fram emot det riktigt mycket :)
Jag e skit sugen på att fixa till ögonen. E så jävla trött på att ha glasögon som är i vägen. Hitta föröverigt en close up film me lasik det ser inte så njutbart ut hehe.

http://www.break.com/index/lasix_eye_surgery_up_close.html

Blir du lätt äcklad så kolla inte.
www.myspace.com/jmellow08
Tänk då på att vid LASEK så löser man ju upp hornhinnan och skrapar bort den eftersom den är för tunn för att skära i med kniv eller laser. Därför det gör så ont.
Kan tipsa om det som en arbetskamrat gjorde. Intralase Lasik för sammanlagt 21.000 kr. Han gjorde det visst i Turkiet med ett företag som fixar sånna resor.
Live life to the fullest, you only got one chance
det ska man absolut inte göra, åka utomlands och göra en laseroperation då vi har väldigt duktiga ögonläkare här i Sverige. Jag betalade 19.500kr för LASEK (som är säkrare än LASIK) på bägge ögonen. Och man är ändå inte sugen på att vara någon annanstans än hemma i sin säng när man precis gjort operationen. Man är hög på stesolid och får rohypnol till natten för att sova osv. Så man är helt däckad.

Jag gick från mellan -11 till -13 på min ögon, alltså rejält närsynt. Och nu 6 månader senare har jag -0,5 och -0,75 som antagligen kommer läka ut helt, ser -0.9 på ögonen tillsammans, nästan fullgod syn. Vilket är helt fantastiskt. Ingen astigmatism kvar alls..
och kan tillägga att jag fick göra min operation 1 juli då de upptäckte ett virus i ögat som var tvunget att läka ut. Men operationen gick jättebra och är det bästa jag gjort!