ny katt äter inget

Övrigt - Blandat

ny katt äter inget

skaffade katt igår. den är 2,5 år gammal, men den äter ingenting. den ska äta morgon och kväll tydligen, och hällde upp mat i skålen igår när vi kom hem med den, det var ungefär ett dygn sedan, dvs. nån gång runt 15 igår. men den har knappt ätit nånting, den smakade lite sen sket den i det, den har inte druckit nåt av det vattnet jag hällde upp heller. att varken dricka eller äta kan ju inte vara bra, inte ens för en katt. vi fick med maten av dom som hade henne innan, så maten är det nog inget fel på. nån som vet vad problemet kan vara? eller är det chill och bara vänta?

one spliff a day keep the evil away!
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Den kanske känner sig lite förvirrad iochmed att den kommit till en ny lägenhet?
Våra katter slutade också äta ett tag i början, men dom åt ibland när dom själva kände för det och nu äter dom som vanligt! :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
aight, det sa en av mina roomies också, att det kanske berodde på det. att hon inte kände sig hemma och så. men hon ger mig dubbla signaler, typiskt kvinnor! vi låg ju och myste hela natten :(
finns det förresten nåt man kan göra för att "påskynda processen"? vill ju inte ha en skinny cat, vill ha en tjock, gosig och söt katt ju :(
Du kan ju alltid ringa till en veterinär och fråga vad dom har för tips, känns som det är dom som vet bäst! :)

Vi ringde när vi hade lite problem med våra katter och dom hjälpte oss kalas bra! :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
får göra det imorgon om inget händer under dagen.
ställ matskålen någonstans där du inte går också. vissa katter tycker inte om att ha sitt vatten bredvid maten (min har ett glas på sängbordet och dricker aldrig i köket).

så länge hon vet vart maten finns så kommer hon snart börja äta :)
Min katt diggade inte torrfoder tex, lägg fram lite lax eller nått, fast då blir den väl bortskämd istället
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
min katt ogillar allt som är lyxigt. sjukt tråkigt när man vill skämma bort henne, men rätt bra ändå.
du får göra riktig mat, hon kanske e van vid fin mat och så kommer hon till din budgetmat och bara gör ett statement

fridan: maten står i köket vid köksbordet där ingen av oss som bor här är. det är som en lite vägg mellan där matne står och själva köket, och vi är typ aldrig där hennes mat står. jag har visat henne vart maten är och hon har varit där nån gång oh nosat lite och smakat, men thats it.

och jag tror inte att det är nåt fel på maten eftersom hon käkat samma foder sen i december, och det är tydligen dyrt foder, inget skit här inte ;)
Det är lugnt. Katter kan gå lång tid utan att käka. Ha inte maten framme hela tiden för då kan den gå och käka lite då och då när ni inte ser. Ställ fram den och om den inte käkat inom en halvtimme så ta undan maten.

har du testat med ngt helt oemotståndligt, typ räkor, tonfisk eller makrill? kanske är värt ett försök så att hon fattar att du är en god människa som vill henne väl. ( men som inte kommer ge henne lyxgrejer jämt)...
Producent

2010-03-11 19:04
Don't worry man, she'll come around. Bara for att hon myser med dig betyder det anda inte att hennes aptit blivit rubbad pga flytten.

I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
En katt ska inte va tjock, så sträva inte efter det.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
har testat mata henne ur handen, och det gick faktiskt, hon åt lite då. men jag vet inte, kanske det blir mer påtvingat då, det kanske inte är så bra heller? testade med en köttbulle och lite tonfisk, men hon verkar inte så förtjust i det.
kungbuddah: hehe, en aning sarkasm i det där. vill bara att katten ska äta och må bra!
Ge den tid istället för att försöka "skynda på" processen.

Katter är jävligt egna djur, Så länge hon dras till dig och trivs med dig kommer hon äta när tiden är rätt också.
en fråga till också som jag har. i morse vaknade jag första gången vid 9 av att jag hörde att hon stod vid ytterdörren och gnällde, orkade inte kliva upp,utan somnade om. vaknade upp ett flertal gånger av samma sak fram tills klockan var 12 och jag klev upp för att kolla vad det egentligen var, och det var som jag trodde. sen har hon stått lite då och då hela dagen vid ytterdörren och gnällt. så fort man öppnar dörren springer hon ut. även fast vi är hemma och rör oss i lägenheten sitter hon där och låter. vad kan det bero på?det har alltid varit en innekatt,så det är inte det. kan det bero på att hon saknar sin förra ägare och att hon vill tillbaka? om såärfallet, kommer hon vänja sighos osssnart? känns inte bra att låsa in henne här utan att hon vill det :(
Herregud, va lite man för gods sakes.

Kattjävlen kommer vänja sig och anpassa sig till dig om du är hård, Mesar du rundor kommer hon köra med dig.. Hon har hemlängtan och det svider i början.. Men de går över. Sluta vara en sån mespropp och skärp dig istället!

Jag vet att du är hård!
jag har aldrig haft djur förut, jag vet inte vad man ska bete sig. men det är ju synd om kattstackarn.
Synd och synd är det inte, De glömmer saker så snabbt..

Fick ge bort en katt för några år sen.. Han hade kurpigt in i soffan hos de nya ägarna o låg gömd en vecka.. Sen kom han ut och var hur social och trevlig som helst, Och hade accepterat sitt nya boende. Ge henne lite tid. Du vet hur kvinnor är
Katten kommer äta när den blir tillräckligt hungrig.
Producent

2010-03-12 08:44
Fick ge bort en katt för några år sen.. Han hade kurpigt in i soffan hos de nya ägarna o låg gömd en vecka.. Sen kom han ut och var hur social och trevlig som helst, Och hade accepterat sitt nya boende. Ge henne lite tid. Du vet hur kvinnor är

Hahaha! Sjalv ar man inneboende med ett par som har fem katter, sa jag kan relatera till den historien :D
I have come here to chew bubble gum and kick ass. And I'm all out of bubble gum...
skillz.

Hände mig med. Skulle ta med min gamla katt när jag flyttade hemifrån. Hon är dock utekatt och jag bor högst upp i ett 5våningshus. Hon höll på att jama vid dörren oavbrutet, åt knappt något heller. Och den katten är jävligt tjock och matglad annars! Testade med att släppa ut henne, men gick efter för att se så hon inte sprang bort. Och nog fan gjorde hon det, fick tag i henne men hon sprang en bra bit bort från husen och verkade helt förvirrad. Katten är en sån som alltid ville vara ute för att bara komma in och käka lite. Slutade iaf med att jag blev tvungen att köra henne till morsan igen (Orkade inte med mer sömnlösa nätter av en katt som jamar).Men hon fixade också nytt boende för ett tag sedan och katten har inte hållt på ett skit och gnällt hos henne eller ens velat gå ut. Så jag fattar verkligen inte vad jag gjorde för fel. Men känns rätt hemskt när man håller en katt mot sin vilja när den står och bara ylar vid dörren.. Den är väl bara deppig just nu kanske, därför den inte äter.

Hade din katt någon kompis där den bodde förut? Hund, annan katt eller så?
För min katt hade en hund som den gillar och jag vet inte om den ville hem till den eller bara trivdes bättre hos min morsa.. Kan ju vara isf att den vill ha en polare :>.
Men då.
Tror inte heller du behöver oroa dig, hon äter när hon är hungrig och själv vill. :)
Mitt tips om att ringa till veterinären är mest för att du kanske blir lugnare själv av att prata med någon som faktiskt har koll. :)
Alltså, det är ju ingen hund, så man behöver ju inte ta bort någon mat som inte blir uppäten. Bättre att ha den framme så att den kan äta när den känner för det. Många katter reglerar bra själva hur mycket de ska äta, så det är bara att fylla på när det är slut. En del, särskilt steriliserade/kastrerade, katter är sämre på det. Då är det bara att börja måtta upp mat en gång om dagen. Alla dyrare foder har måttkoppar man kan få och en skala som visar hur mycket mat katten ska ha för att hålla en viss vikt.

Och det är ju ursprungligen ökendjur vi snackar om. De klarar sig bra länge utan mat, och vatten också för den delen. Ge det lite tid och håll koll på henne.
"jag har fin hår. som en waterfall."
så det kan ha med kastrering att göra? för hon kastrerades tydligen för några veckor sedan.
Min katt sitter också och jamar vid dörren, fastän hon alltid varit innekatt. Hon ser ju att vi går in och ut, posten kommer, grannar låter.. men när hon väl kommer ut i trappen vet hon inte vart hon ska ta vägen. Iof är hon en Cornish Rex så hon går och jamar mest hela tiden för att berätta att hon bajsat, att hon vill bli klappad, att det är en fågel utan för fönstret eller att påminna oss att hon finns :)

Maten är det lugnt med.. men dricka måste hon. Hon kanske är en krandrickare? Vår katt dricker från skålen i nödfall, men annars vill hon gärna dricka ur kran eller att man häller lite i badkaret. Eller häller upp i ett glas till henne (ja, hon är bortskämd)
Min katt äter lite då och då..vi håller mest koll så hon inte äter för mycket då hon är kastrerad. Hon får Royal Canin Steralised, det är bra att byta till ett foder för steriliserade/kastrerade när man gjort det, annars går de lätt upp i vikt. De kan också bli lite lätt förvirrade en tid efter det..

Låt henne få ta sin tid. Kela med henne, ge henne mat, se till att hon dricker, lek med henne.. så kommer hon vänja sig snart. Vår katt var 1 1/2 när vi fick henne.. och vi har haft henne i 4 månader nu, känns som hon alltid bott här.
Jag skyller allt på Emma!
boogey, fast de måste dricka.. det är bara om de äter levande föda, som möss och sånt de inte behöver det.
Jag skyller allt på Emma!
Ja, jo, dricka måste de göra, men de klarar sig bra mycket bättre än exempelvis en människa. Men kanske att katten gör det fast de inte märker det, många katter som inte dricker ur sin skål som sagt. Samma sak med katten här, har en plastburk på vardagsrumsbordet som drickskål.

Det där med kastreringen tänkte jag mest sen när hon börjar äta. Men visst, både det och att det är en innekatt gör ju att de får ett annat beteende än en "normal" katt. De blir ju inte alls lika kaxiga, så det kan ju klart göra att hon tar längre tid på sig för att vänja sig.

Men jag tror det kommer, katten här togs när hon var ett par år. Också en steriliserad innehonkatt. Tog också tid innan hon vänjde sig, och första dagarna fräste hon så fort man kom nära. Så ge det lite tid som sagt.
Skillz

Tänk dig själv hur det skulle vara att efter 2.5 år bara bli flyttad till ett nytt hem med nya människor, nya dofter osv.
Klart man blir fundersam och avvaktande. Sen som många har skrivit är katter väldigt självständiga djur.
Den kommer äta när den känner för att äta.
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
är det bara jag som känner mig fånig när jag fyller på kattens glas?

min katt var världens skyggaste när vi hämtade henne på katthemmet, nu är hon bredvid mig hela tiden och låter mig inte sova om nätterna.
hon brukar iofs också sitta och jama vid dörren ibland, men ge sig om jag går dit och frågar vad hon vill. jag tror lätt att katter förstår vad man säger/känner.

skillz, hur går det??
Haha, jo lite fånigt är det. Men ta en plastlåda av något slag, det gör att det känns lite bättre. :) Kattfan här ger sig också på glasen i första hand om man ställt fram ett till sig själv, men finns det inga glas så duger bunken.
vi har ett var på nattduksbordet, jag gillar att skämma bort min katt. men sen är jag ju fånig också. :D
Haha, jag vet inte om jag ska tycka att det är lite gulligt eller lite "crazy cat lady" på den :)
antagligen det senare.
Haha, jag har en mycket skön anekdot på crazy cat lady. Fast den är nog bara rolig för mig. Inte så kul för er med något som hände en kompis till boogey på Whoa kanske...
Skivsamlare

2010-03-13 03:14
Testa att ge henne profit multivitamin paste på tub! Det är som godis för katter fast med vitaminer. Mina katter älskar det. Kela så mycket du bara kan med henne och mata henne sedan direkt från tuben. Lovar att hon kommer att börja äta efter det! :) Hon behöver säkert bara komma till ro och finna trygghet. Är inte alls ovanligt att katter slutar äta när de kommit till ett nytt hem.
Och alla som är kattägare borde ge sina katter kattmynta. Gärna smeta lite på random saker i hushållet också. Sjukt kul.

Men inte för ofta tror jag. Känns som att stackarna ska få hjärtattack.
min katt tycker inte om kattmynta eller kattgodis, eller fisk eller spindlar, eller silverfisk, eller nåt som är kul. :( bara vatten ur glas.
Fridan: Jag gillar hur sjukt lömsk din katt ser ut på din presentationsbild...
hon är inte lömsk alls, bara loving. hon gillar tartex förresten!
Men det är för att Tartex är det enda som jag som vegetarian som blivit köttätare faktiskt saknar. Katter förstår tydligen.
hon har börjat äta lite nu iaf, fortfarande inte tillräckligt, men det kommer väl. chillar ett tag och ser vad som händer. hon verkar må bra iaf :)