I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Ta bort halsmandlarna

Övrigt - Blandat

2010-03-14 13:44

Ta bort halsmandlarna

Funderar lite smått på att operera bort dem. Skulle vilja höra lite vad ni som gjort det tycker. Är det värt det? får man ta bort dem hur som helst? Räcker det med att man lätt och ofta får diverse halsinfektioner?

Antar att detta skiljer från person till person men hur pass ont har man efteråt och hur länge?

Finns säkert mer saker jag undrar som jag inte kommer på just nu, har gått runt och funderat på detta ett bra tag nu och jag är så jävla trött på att ständigt ha ont i halsen. Har hört ifrån vissa att det knappt hjälper alls att ta bort dem?

www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2010-03-14 14:52
Operera bort dom när ja va liten, hade halsfluss hela tiden iprincip.

Det blev mycket bättre, men kan dock fortfarande få halsfluss då dom lyckades lämna kvar en halv halsmandel.

Nog fan hjälper det, fast operera bort dom för att man har ont i halsen? behöver ju inte ha med halsmandlarna att göra?
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2010-03-14 15:03
Det är iten bara fördelar med att plocka bort dom..

För det första får man nog inte plocka bort dom hur som helst. Det ska nog till att dom blir kroniskt inflammerade, eller ohållbart förstrade, så att det påverkar din svälj eller andningsförmåga. Du kan ju självklart gå till en privatklinik, men då får du pröjsa själv också.. Det gör ont i ett par dagar och du får ligga ner, äta glass och titta på tv.

MEN det är för det första ingen garanti för att du ska slippa halsinfektioner. Jag har haft halsfluss etc en mängd gånger trots att jag plockade mina mandlar redan på dagis. Du kommer troligen få ett sämre immunförsvar. Mandlarna hjälper till att stärka immunförsvaret, och utgör en del av försvaret mot infektioner. Tar du bort dom så är du itne utan funktionen, för den finns på fler ställen, men den kommer att vara försvagad. Av de som jag känner som plockat mandlarna inkl. mig själv har samtliga sämre immunförsvar och lättare för att få feber och förkylningar lite när som.

Det är inte heller helt ovanligt att dom växer ut en bit igen, då kommer du kunna få inflammationer och infektioner i mandelutväxterna - dvs precis dom innan, fast utan att de har någon positiv effekt för ditt immunförvar. Som med alla operationer föreligger det en risk dels för problem med narkosen och dels för komplikationer. Riskerna bedöms gissningsvis som små vid en mandeloperation.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
Producent

2010-03-14 15:34
jag skulle tagit bort dom om jag var du.

2010-03-14 15:50
hock det jag menar med ont i halsen är inflammationer som halsfluss och så vidare.

friktion det där fick mig att vilja avvakta ännu mer hehe, det låter som att man kanske hellre krigar sig igenom det när man åker på något med halsen.

Jag vet inte, blir till att fortsätta fundera.
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2010-03-14 17:15
Tog bort mina när jag var barn, dom hade blivit så stora att jag knappt kunde andas eller något sånt :D minns ingen "smärta" efteråt faktiskt, kommer dock ihåg att man inte fick käka på några dygn eller så, så den där i vanliga fall skitvidriga sjukhusmaten var den bästa jag någonsin käkat :)
 Vi är alla misstänkta

2010-03-14 22:03
de är ju första försvarsposten för infektioner komna den vägen. tar man bort dem så är risken större att den hamnar i lungorna eller hjärtat eller andra mindre lämpliga ställen att få en infektion på.

själv tog jag bort dem eftersom penicillinkurer fem gånger om året under lång tid om möjligt är ännu sämre. så mitt tips är att ta beslutet i samråd med din läkare, det är faktiskt det de är utbildade för
http://www.kommandot.se/wp/

2010-03-14 22:36
Hade halsfluss 5-6 gånger om året, men det som fick mig att ta bort skiten var halsböld två gånger på tre veckor...
Tycker att halsbölden var fan så mycket jobbigare än smärtan efter operationen.

Sedan dess har jag haft halsfluss en enstaka gång, på 5 år liksom. Helt klockrent.

Ända biverkningen var att jag gick upp 10 kilo på två månader direkt efter operationen

"Och då ska du sälja din gameboy för att du ska flytta hemifrån?<br> Hur liten är lägenheten?"