Det är iten bara fördelar med att plocka bort dom.. För det första får man nog inte plocka bort dom hur som helst. Det ska nog till att dom blir kroniskt inflammerade, eller ohållbart förstrade, så att det påverkar din svälj eller andningsförmåga. Du kan ju självklart gå till en privatklinik, men då får du pröjsa själv också.. Det gör ont i ett par dagar och du får ligga ner, äta glass och titta på tv. MEN det är för det första ingen garanti för att du ska slippa halsinfektioner. Jag har haft halsfluss etc en mängd gånger trots att jag plockade mina mandlar redan på dagis. Du kommer troligen få ett sämre immunförsvar. Mandlarna hjälper till att stärka immunförsvaret, och utgör en del av försvaret mot infektioner. Tar du bort dom så är du itne utan funktionen, för den finns på fler ställen, men den kommer att vara försvagad. Av de som jag känner som plockat mandlarna inkl. mig själv har samtliga sämre immunförsvar och lättare för att få feber och förkylningar lite när som. Det är inte heller helt ovanligt att dom växer ut en bit igen, då kommer du kunna få inflammationer och infektioner i mandelutväxterna - dvs precis dom innan, fast utan att de har någon positiv effekt för ditt immunförvar. Som med alla operationer föreligger det en risk dels för problem med narkosen och dels för komplikationer. Riskerna bedöms gissningsvis som små vid en mandeloperation.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!