I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Subkulturer i svensk dagspress - Hur ser det ut?

Övrigt - Blandat

2010-03-17 11:48

Subkulturer i svensk dagspress - Hur ser det ut?

Är journalisterna rättvisa när de skriver om subkulturer eller generaliserar de för mycket? Känner ni igen er när ni läser om er kultur i tidningarna?

Jag (P-A Hultin), Frida Karlsson och Katharina Hedström som studerar journalistik vid Göteborgs universitet arbetar nu på ett projektarbete som försöker ta reda på hur bilden av subkulturer faktiskt ser ut i svensk dagspress.

Vi vill även ha reda på hur subkulturutövarna (hip hoparna, syntharna, skatearna, gotharna etc.) uppfattar att deras kultur omskrivs.

Hjälp oss gärna med att svara på vår enkät. Det är 12 frågor så det tar inte lång tid att svara.

Har ni tips på artiklar bra som dåliga så tas det tacksamt emot.

Dagspress är tidningar som ges ut 1 - 7 dagar i veckan (Expressen, SvD, DN, Göteborgs Posten, Borås Tidning, Östgöta Correspondenten, Aftonbladet, Sydsvenskan, Bohuslänningen etc.)

https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37034

Tack! P-A Hultin

2010-03-17 12:12
jag läser ju inte tidningar, men de artiklar jag brukar se brukar vara ganska generalliserande ja. tar å fyller i enkäten.

//Yde - lycka till :D
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-03-17 15:07
Tack för svaret och lyckönskningen Bjäär!

Och tack ni andra som svarat! Vi hoppas självklart på fler svar!

2010-03-17 16:51
Varför räknar ni in Aftonbladet och Expressen till dagstidningar? Dessa går inte att prenumera på, vilket jag anser är ett krav för att det ska vara en dagstidning.

2010-03-17 17:11
AB och Expressen är dagstidningar, men inte morgontidningar.
Walking the street of dreams

2010-03-17 17:24
Medoria

Det är inte vi som definierar själva utan vi följer medieforskningens allmänt vedertagna definition.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dagstidning
Producent

2010-03-17 18:18
Varför räknar ni in Aftonbladet och Expressen till dagstidningar? Dessa går inte att prenumera på, vilket jag anser är ett krav för att det ska vara en dagstidning.

i rest my case
Rappare

2010-03-17 18:32
Konstigt P22 +1
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-03-18 02:36
Är hiphop fortfarande en subkultur?
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.

2010-03-18 08:17
Hiphop var en fluga som dog 2003 när alla började låta eurodisco

Checkar in enkäten
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2010-03-18 09:33
Är hiphop fortfarande en subkultur?

I och med att hip hop klumpas ihop med klubb på grammisgalan och soul på p3guld så ser jag att hip hop fortfarande är en subkultur, i Sverige i alla fall.