ekonomi problem
tjaa, jag har precis flyttat hemifrån och har lite tight med cash men jag klarar mig precis. men om det skulle hända nåt så ligger jag risigt till. någon som har bra ekonomi tips? hur klarar man sig som student?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Undvik att köpa så mycket kurslitteratur som möjligt. Låna böcker om möjligt, eller läs i referensexemplaren på biblioteken. Lär dig laga mat, fall inte i fällan att tro att pasta eller nudlar är så jävla billigt att överleva på. Potatis, linser, bönor och dylikt ger mycket energi för priset. Titta i lite "udda" butiker. Halal-slaktare har ofta billigare och bättre kött än det du hittar på ICA. Saluhallen likaså, fläsksida på Willys 79.90/kg i saluhallen 29,90/kg. Börja jobba på krogen. Inte alltid bra lön men man kan få schyssta förmåner som gratis inträde och personalpris i baren. Kolla upp stipendier, det finns många stipendier att söka. Fast jag lever inte som jag lär, har aldrig sökt ett stipendium, min kost består av öl och pizza, jag jobbar inte så mycket som jag borde (men tillräckligt för att få p-priser) och mitt konto är tomt.
köp som sagt mycket linser, bönor, olika grönsaker, tonfisk.. Gör olika grytor och frys in, baka eget bröd, vill du inte baka så köp knäckebröd - håller länge! :) lycka till.
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
1. köp ingen kurslitteratur, jag har inte köpt nåt på de senaste två åren typ. funkar fint. 2. dumpstra. mindre affärer (typ ica nära eller coop konsum) har ofta olåsta containrar på baksidan med bra utbud. bröd är väl vanligast, men har man tur så kan man som vi gjorde hitta närmare 10 kg nötfärs. ta med en vän å en ficklampa. 3. gör medicintest...finns typ i sthlm å gbg iaf. astra zeneca har. om du blir antagen kan du tjäna 20-30 lax på två veckors "jobb"
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
2. dumpstra. mindre affärer (typ ica nära eller coop konsum) har ofta olåsta containrar på baksidan med bra utbud. bröd är väl vanligast, men har man tur så kan man som vi gjorde hitta närmare 10 kg nötfärs. ta med en vän å en ficklampa. hahaha det var fan de bästa tipset på länge! klockrent!
blodpudding! billigt, nyttigt... enkelt :D
//Yde - gl håeff
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Köp inte massa onödigt skit så klarar du dig. Sikta inte på att klara dig på dina inkomster, sikta på att klara dig på mindre, då har du förhoppningsvis lite pengar undanstoppade om det skulle dyka upp något du skulle vilja eller behöver göra. Vill du inte leva som en fattigjon, skaffa ett kneg som du kan sköta på fritiden utan att sabba studierna.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
tonfisk e ju inte billigt??
vi är överallt!
Tonfisk på konserv är knappast speciellt dyrt :)
Look with your own eyes - See with your own mind
skippa krogen, utemat & cigg...
minns också alltid att att bygga upp en buffert /ett sparkonto är överskattat för en student. //Yde - ei rahaa vain olutta
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
när jag slutade röka hade jag råd med massa serier, böcker, en New York-resa och en tatuering. sluta röka eller dra ner på den. röker du inte så kan du alltid dra ner på alkohol, godis och färdigmat. potatis är billigt som fan och ris är inte hemskt dyrt det heller. istället för nudlar köp pasta, finns massa billig pasta. storhandla på billiga affärer, spara alla kvitton i en månad, gå igenom dem, gör upp en budget och följ den. det är svårt, men man tjänar MASSA på att följa allt det där.
men vadå, tonfisk är ju ofta typ 3 st för iaf 30 kr? o man käkar ju iaf en per gång..så det är ju inte sådär jättebilligt?
vi är överallt!
Sen så är tonfisk inte en fisk man bör äta med tanke på överfisket. Sen att tonfisk på burk är glorifierad kattmat är en annan historia.
Termos är ett bra tips jag glömde förut. Om du som jag är en kaffenarkoman så sparar man flera hundra i månaden på att sluta köpa den där koppen för en tjuga.
Junkgirls tips om att se över vad du lägger pengarna på är nog det bästa. Fast storhandling är inte alltid det mest ekonomiska, i alla fall inte enligt en undersökning vid Umeå Universitet,
Aftonbladet skriver om den här.
Ett enkelt sätt att göra en budget: Du räknar först bort allt som är fast (hemförsäkring, kollektivtrafik, hyra, bredband, tv-avgift osv) och sedan ser du till hur mycket du har kvar. Och de pengarna delar du sedan i fyra högar; en för varje vecka. Sedan delar du de pengarna på dagar. Då ser du exakt hur mycket du får göra dig av med varje dag. Går du över summan en dag, så får du spara igen den på nästa. För att inte slarva så ser du till att du bara har veckans pengar på kontot och resten på ett kapitalkonto (väldigt lätt att ordna om du har Nordea, fixar man över nätet). Har du pengar kvar söndag kväll? Bra! När du då lägger in nästa veckas pengar på ditt vardagskonto så lägger du bara in så att det går upp till den summa du har som budget varje vecka. Sakta men säkert kommer du då att då upp en buffert. Det var väl det tips jag hade. Eller några bra matvaror: *Havregryn - Gröt är en billig och mättande frukost även om det är rätt slemmigt enligt mig (jag försöker alltid att inte tänka på sniglar) *Konserver - Håller och går att få tag på billigt *Torkade linser, bönor osv - Om man har tiden för blötläggning så blir det billigare än konserver rätt ofta Lycka till!
Delam tange barat
Freeganism, som psykel snackade om, är ju högsta mode i dessa dagar och helt guld för att spara cash. Kombinationen av folks krav på ekologiska varor (sämre hållbarhet) och faktumet att man säljer mer med fulla hyllor leder till att affärer kastar helt sjuka mängder mat. Dessutom är det kul att raida. Att skaffa sig ett jobb skadar ju inte heller.
To all you hunters who kill animals for food, shame on you; you ought to go to the store and buy the meat that was made there, where no animals were harmed.
_NoVA_ P24 Jag betalade max 5:- styck sist jag köpte tonfisk :) Så 20:- för allt protein som behövs för 4 måltider känns inte speciellt dyrt alls.
Sen att tonfisk på burk är glorifierad kattmat är en annan historia. Tror bestämt det är en smaksak va :) Tycker det fungerar hur bra som helst i sallader exempelvis.
Look with your own eyes - See with your own mind
ah, för att vara tydligare: storhandla torrvaror som pasta ris och potatis. i övrigt kan man spara massa cash på att hålla ögonen öppna efter erbjudanden och reor i mataffärerna och noga överväga varje större inköp, i form av kläder, skor osv. vara säker på att man får tag på en sak till det billigaste priset.
Jag köper iaf tonfisk för typ 5,50:-, så jag vill inte påstå att det är speciellt dyrt faktiskt! :) sen om man bör äta det eller inte, det är upp till var och en att bestämma! :)
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language