I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Om jag säger synd, vad säger du då?

Övrigt - Blandat

2010-03-18 13:31

Om jag säger synd, vad säger du då?

Hey allihop, jag håller på med mitt slutprojekt i skolan och ska därför prodda ett fyrtiosidigt magasin i fullfärg på temat synd. Men jag har fått inspirationsfail så behöver lite fräscha inputs på hela grejen(jag tänker såklart bara på sex i vanlig ordning) och behöver er hjälp. Så guys and girls: Om jag säger synd: vad säger ni då?

Detta är inte ett infall av feber och tristess, jag behöver seriöst HJÄLP. Det gäller min framtid så hav förbarmande<3

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-18 13:35
Synd som de du gör är en synd eller fan va synd?

Jag chansar på de första men kan aldrig va säker!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-03-18 13:36
De 7 dodssynderna sa klart.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-03-18 13:37
fördelaktningsvis alternativ ett men om du känner dig mer bekväm med alternativ två så kör på det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-03-18 13:38
marvingaye
ngn speciell du tänker på?
ngn som du direkt applicerar i vardagen eller som d ser särskilt mycket av?

2010-03-18 13:43
Frosseri är en ständigt närvarande synd. Att överkonsumera är lite dagens ledord...

www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2010-03-18 13:48
jag säger: hell yeah!

ps. undvik klyschorna glassar och seriemördare.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.

2010-03-18 13:58
Ta lite synder som händer i vardagen utan att man tänker på det, lite småsaker som man ser lite här o där (?)
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag

2010-03-18 14:04
Jag säger "fan vad synd". Det är allt jag tänker på, ingen i min omgivning säger "det är en synd".

2010-03-18 14:06
Sellish
Som?

2010-03-18 14:25
NC F25

Tanker pa alla. De kan alla appliceras i vardagen. Beror pa hur langsokt du ar villig att bli. Ska du fylla 40 javla sidor sa borde du vara villig att bli bade langsokt och otroligt pretentios med ditt skrivande.

Aven om det Endeavour sager ar sant rent kvalitetsmassigt sa sager jag istallet att det ar viktigare att "kanna" sin larare. De flesta larare jag har stott pa fullkomligt svaljer pretentiost svammel och klyschor med hull och har.

Lycka till med ditt arbete. Hoppas att du far anvanda stora bilder, annars kommer det bli jobbigt.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-03-18 14:28
Waste not, want not!

Menar du synd inom en religiös kontext eller får man tolka det lite hur man vill? För i så fall kan jag må lite dåligt när man inte beivrar Eco-driving när man kör bil, när man köper kläder som man vet att 8-åriga indier med klorförgiftning har gjort eller när man äter fisk som egentligen inte bör ätas.

Jag ber ödmjukt om ursäkt för överandvändningen av "man".

PZ
"Who the motherfuckin' bawse?"

2010-03-18 14:32
Jag säger doxa.
Delam tange barat

2010-03-18 14:33
Soulable
Det är öppet för tolkning, jag behöver bara spåna lite du vet.
Synd är ett såbnt jobbigt begrepp, det liksom...jag venne låser folk.
Det är så stort och så smalt samtidigt, asjobbigt

Marvingaye
Jo, det hela är lite av ett konstnärligt självmord men vad gör man inte för karriären.
Tack för hjälpen anyway man:)

2010-03-18 14:38
Vad är det för typ av magasin? Vilket håll lutar det åt - Vice eller Vakttornet?

2010-03-18 14:45
soulable
Definitivt Vice, det ska vara ungt och sexigt och soft att läsa. Själva språket har jag covered, det är ämnena jag har problem med. Men jag vill ändå att det ska vara lite smart. Så ett kärleksbarn mellan Vice och DN typ.

2010-03-18 14:57
Ha en litteraturdel. Skriv om Antikens syn på synden, hybris m.m. Sen kan du övergå till Dante. Divina Commedia handlar ju typ bara om syndare.

PZ

2010-03-18 14:58
Det är en synd att låta folk på internet sköta allt kreativt tänkande åt dig!

Okej, det är det inte, men du borde kunna fylla en halv sida med resonemang runt det.

Personligen säger jag bara "synd att du kör". Som "kul att du kör", fast inte.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-03-18 15:05
Unclesam
cut me some slack man, jag har feberfrossa och en kreativ deadline att hålla.
Jag har snutit ut större delen av min hjärna så du får ursäkta om jag framstår som lat;)

2010-03-18 15:15
du måste ju ha några seriestrippar som alltid slutar med "synd".. typ:

en man å hans dotter springer allt dom kan för att hinna med tåget. man ser mannen och han tror han har kommit med för man ser att han håller dottern i handen... sen zoomas det ut och man ser att armen gått av i dörren, varpå konduktören som står brevid säger "synd"...

mouahahahahaha

fast kanske lite för elakt... men du förstår typ...

kan ju va snubben som köper tårta å undviker massa hinder å till slut får den på sig "synd".

//Yde - pallar inte va kreativ
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-03-18 15:17
om jag säger gummi säger ni stövel!
gummi..

2010-03-18 15:18
hur mycket vi människor utnyttjar jorden och varandra.

vi VET att våra naturresurser har börjat sina, men ändå är girigheten och pengarna viktigare och ingenting görs.
istället för att köpa ekologisk mjölk, köper vi vanlig som är 1 krona billigare.
istället för att köpa mindre kläder av bra kvalité köper man billig skit från h&m. kvantitet före kvalitet helt enkelt, på vår jords och u-länders befolknings bekostnad.

vi har snart ingen fisk kvar i haven, golfströmmen kommer stanna och vi får istid, isarna smälter och vattennivån stiger, till slut finns väl inte sverige kvar och det är vi som blir flykningar på grund av miljön.
vi röker, vi kastar mat, vi slösar el, vi slösar vatten, vi ignorerar konsekvenserna.

2010-03-18 15:30
Fridan
Där har vi ngt! Kan du utveckla resonemanget lite mer?
Håller nu på att skriva en pitch om högkonsumtionsamhället, där kanske din linje kan smygas in på ngt sätt. Det moderna samhällets girighet och frosseri typ, vad tror du? kan det hålla tro?

2010-03-18 15:41
jag säger: KUL! HÄRLIGT!

2010-03-18 15:44
NC, jag dömer dig verkligen inte. Jag sitter trots allt och skriver på whoa på arbetstid, så min moral är kanske inte den bästa. Jag är bara allmänt irriterande.

Men okej, här kan du få ett moraliskt dilemma som innehåller mord och (o)rättvisa: om vi förutsätter att det är fel att döda andra människor utom i direkt självförsvar, vore det rätt att döda Hitler som spädbarn?

Inga trick. Du vet inte hur framtiden kommer utveckla sig om du gör det, du vet bara hur den ser ut i en verklighet där ingen dödade Hitler.

Det borde väl ge material till en tredjedels sida iallafall.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-03-18 15:48
UncleSam
det beror på om det var ngt fel på honom(inga trick sa vi ju) Det är alltid fel att mörda. Särsilt barn då de är födda "tabula rasa". Man kan liksom inte avliva ett barn som om det vore en cancersjuk katt. Ellek kan, kan man ju men jävliar i min minimala låda, vilket liv det skulle bli.

2010-03-18 16:04
första spontana var "Fuck you" men det beror nog på att polaren alltid brukade skriva/säga Zind (låter som synd) när han fraggade en i något spel :P

Kör på något om sex det kan ju vara en synd etc
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån

Dieallot

2010-03-18 16:21
Religiöst förtryck. Är väl fortfarande aktuellt i många delar av världen, tyvärr.. Skriv om ett feministiskt punkband från typ Saudi eller nåt.
Walking the street of dreams

2010-03-18 16:32
Det är för kasst!

2010-03-18 16:37
NC klart det håller! vet inte hur jag ska utveckla utan att bli invecklad. finns ju hur mycket som helst att gå in på. att vi är giriga är det ingen tvekan om iaf.

skillnaden är väl att idag är de flesta medvetna om hur jorden/miljön mår, men ändå tar pengarna över då det är för jobbigt/tråkigt/ångestframkallande att tänka på att om 90 år har nog havsytan stigit med en meter, en halvmeter mer än tänkt (finns forskning som säger att det inte stämmer, och man kan inte vara säker förens det händer. men vi vet ju att polarisarna smälter snabbare än trott, så det känns inte omöjligt).
det ligger inte så långt fram som vi har trott, ÄNDÅ händer inget.

2010-03-18 16:58
Fridan F22
Jag ba älskar hur välformulerad du är. Jag antecknar för fullt. Tack för hjälpen girl!
Jag tror jag rör mig i rätt riktning nu iaf:)

2010-03-18 18:02
pojken som sålde smöret och vart rånad på pengarna.
barnet som tappade glassen i sanden.
((MAAD))

2010-03-18 18:12
men begreppet synd är ju bara en mänsklig konstruktion, speciellt i fråga om miljö- och bevarandesynpunkt. synd existerar över huvudtaget inte i verkligheten annat än i våra egna huvuden, och eftersom det är en högst subjektiv tolkning som utgår från var och ens erfarenheter och moral så tror jag det är svårt att få en generell bild av det hela.

men skriv att analsex är synd, det är korrekt och bra. och även ganska motbjudande
http://www.kommandot.se/wp/

2010-03-18 18:30
Att polarisarna smälter har väl inget med havhöjning att göra? Det är väl mer is på backen så att säga som gör att havet stiger. Exempelvis glaciärer m.m. Eller har jag förstått fel?

2010-03-18 18:52
soulable

jo men du har en hel massa is liggandes på den antarktiska kontinenten. den skulle, om den smälte, höja havsnivån
http://www.kommandot.se/wp/

2010-03-18 19:55
Jag tänker på Sveriges bild utåt, den sk svenska synden med filmer som "Sommaren med Monika" "nyfiken gul" osv. Hur vi lever upp till det frigjorda samhället som andra tror vi har, men samtidigt inte låter kvinnor klä sig som dom vill utan att skuldbeläggas (ex: våldtäktsrättegångar).

2010-03-18 21:38
NC Tack!! vore kul att läsa när du är klar!

2010-03-18 22:09
NC
Ja du, de har ja då ingen aning om, men alla gör ju synder överallt hela tiden, får väl titta på nyheteran, titta vad som händer ute och så o får hoppas på inspiration!

2010-03-18 23:41
Att många människor bara ser det dom ser och inte det andra är synd.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-03-19 01:12
Att låta bli att göra en sak man vet att är rätt, tänker jag på.
Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden.

2010-03-19 01:19
när man vill att nåt ska hända å sen händer inte det. det är synd...
Ridå

2010-03-19 01:26
Jag kommer att tänka på dubbelmoralen bland religiösa. För att nämna ett exempel så har jag en god vän som är muslim, han äter inte pannacotta för det är gelatin i, för att sedan trycka i sig gelegodis och avsluta kvällen med en öl och en snaps. Att selektivt synda är lustigt enligt mig.

Toastare

2010-03-19 01:34
Jag hoppas inte detta är på högskole-/universitetsnivå.
Jag skyller allt på Emma!

2010-03-19 01:36
lust=synd
kan vi inte enas där å sjunga "We shall overcome"?
Ridå

2010-03-19 07:07
BountyBoo F30

yrkeshögskola.
När man kör fast så får man ta till desperata medel för att komma på pitchar till krönikor och ledare. Det funkar ju hittlis, har fått många bra pitchar.

Tack folket!

2010-03-19 10:10
Vafan, det är bara att glo igenom alla Sissela Kyles programavsnitt om de 7 dödssynderna, borde ju finnas gratis och tillgängligt på SVT Play.
Admin

2010-03-19 10:15
Finns ett par intressanta krokar i tråden, men jag vet inte om jag skulle pusha så jävla hårt på de kristna spåren. Risken är stor att det bara blir en blandning av Wikipediainformation om dödssynderna blandat med "titta vi hittade ett kul exempel på stan av nån som trycker i sig mat". Inte så intressant att läsa eller nyskapande för den delen. Men det går så klart att göra riktigt intressant ändå. Om man gör det lite mer mossigt än det tramsiga jag nyss skrev. Det finns hur mycket som helst om hur synd enligt kristendom sitter i samhällets fundament. Det måste inte nödvändigtvis bli en diskussion om rätt eller fel men kan ni hitta något om hur värderingarna återspeglas och är självklara för gemene man även, även om denne hävdar vara råateist. Och därefter diskutera om värderingarna är bra eller om ska arbeta för att bryta ner dem (går att återknyta lite till Frozens förslag om den svenska synden, det frigjorda samhället men hur våldtäktsmän samtidigt friats eftersom tjejen klätt sig utmanade). För att det ska bli bra krävs en hel del research så klart.

En annan sak är kanske om du vill göra skillnad på "synd" och "syndigt"?
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-03-19 15:37
Evolution

yep, är inne på ditt spår, jag har dessutom valt spår nu och har valt att inrikta mig på frosseri. Närmare bestämt informationsfrosseriet som pågår just nu i snabbmatsamhället, där det är en synd att inte vara tillgänglig dygnets 24 timmar. Att vara en "bakåtsträvare" alt "bromskloss" som vill göra saker i sin egen takt och inte kunde bry sig mindre om både facebook och twitter.
Sen kommer jag väva in de bästa av spåren som kommit in här och försöka vinkla det mot det moderna samhället. Det kommer bli bra, jag har tilltro.

Tack allihop för hjälpen!
Nu ska jag skriva ihop kalaset.

2010-03-19 15:45