4 Maj! Då har jag Teori & Uppkörning (Help)
Japp, 4 Maj blir antingen en skit bra dag eller bara en skit dag.. Nu nästa vecka och veckan efter ska jag på intensiv kurs i Karlsborg, där ska jag köra och rå plugga varenda dag, mån-tors, nån annan som varit där? Isåfall, var det bra? Jag pluggar som satan varenda dag, så jag kan det mesta, använder även Bonniers Trafikskola, nån annan som använt sig av det? Liknar teoriprovet där det riktiga provet?? Jag har bara kört ett par timmar, har inte haft någon att övningsköra med förrän nu på sistonde, men jag kör hyffsat bra ändå tycker jag, men det blir bra att kunna köra med en trafikskola också innan uppkörningen! Ge mig gärna lite tips om vad man får göra på uppkörningen också! Tack!
tycker personligen teori provet var way mycket lättare än bonniers skitskola, dom har gjort det väldigt komplicerat just för att det ska gå bra på provet så om du är säker på den kommer det inte vara några problem. dom tar bara ett urplock av kriterierna så det är väldigt olika för alla vad man får göra
Ok damn va skönt att höra! Jag klarar den ganska lätt, har även hållt på med ett program som heter "Körkortsteorin 2009" Vet inte om du har testat den också? Har också gjort ett par som jag har hittat på nätet. Okej, så du menar att man inte får frågor om allt möjligt som i Bonniers? Jag SUGER på det där med stopp sträckorna, det är nog det ända jag tycker är jävligt svårt.
tyckte teoriprovet var svårt, kuggade första gången med 1 ller 2 p. uppkörningen gick bra, klarade den på första. när du kör upp får du bara tänka på att ha god uppsikt och planera din körning så att de upplever dig som säker i trafiken.
Ok, tack för svaret :) Men vad fick du göra på uppkörningen då? Har hört att man får göra start i backe backa runt hörn vänstersväng osv.. Hur lång tid tar det? 40 min? Och en sak jag undrar över är, ska man blinka både när man kör inn i en rondell och när man kör ut, eller bara när man kör ur rondellen? Alla värkar ha olika åsikter om detta.. Men i boken står det ju att man bara ska blinka ut ur rondellen, vill inte göra fel på en sånn skit sak under uppkörningen.
Varje uppkörning skall vara unik, det är helt upp till din kontrollant att komponera ihop vad ni ska göra. Det finns ingen "standard"-runda. Vet inte om det fortfarande är så, men förut va det så att om du kuggade på uppkörning 1 så fick de inte kolla vad ni gjort den gången, utan de skulle hitta på en ny "egen" runda och klarade du den så var det grönt (även om ni inte ens gjort momentet du kuggade på). De moment du nämner är förstås vanligt förekommande. Jag fick lära mig att alltid blinka in och ut i en rondell, och jag tycker det underlättar så sjukt mkt när andra gör det.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
De har en lista med saker de kan välja och tror de väljer olika varje gång. För att inte man ska kunna träna på just de punkterna. Och för inte tråka ut sig själva. Jo blinka in och ut ur en rondell för annars om jag ser dig i trafiken kommer jag nog köra på dig. (Jävligt jobbig med folk som inte gör det.) =)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
jag hatar folk som blinkar före/ och i rondellen medans dom åker.. Man blinkar när man ska svänga ut, hur svårt kan det vara egentligen? Håll ytterfil om du ska av till höger eller rakt fram. Håll inner om du ska vänster eller runt. Hur kan det vara så svårt för människor? Jag hatar aldrig på folk, eller irriterar mig, men i trafiken blir jag ett argt monster, jag ligger på tutan...............
work some magic
Utgå ifrån: Du kan aldrig svänga vänster ut ur en rondell så varför ska du då blinka vänster? Annan sak att tänka på är att hastigheten på fordonet du framför helst ska ligga under den gällande hastigheten.. MAO; är det 90 km/h , ligg i 88 km/h .. Om du kör motortrafikled , se till att underlätta trafiksituationen tillexempel vid påfarter och avfarter. Tänk även åt andra fordon på vägen. Det är ofta de som skadar dig och inte du själv. I övrigt ska du kunna de momenten som kontrollanten vill kontrollera helt enkelt. Men det är oftast smågrejerna omkring som visar om du är en mogen förare eller inte. Lycka till.
Blinkar både in och ut i rondeller, speciellt om det är en flerfilig såklart. vad jag minns av teoriproven så var de skrämmande lätta. om du står stilla och bromsar, vilken bromssträcka får du: a. 2 kvadratmeter. b. lättfil. c. 0 m d. martin timell Om du är full och sitter i baksätet på en bil, vilket är sant: a. du kör bilen b. dina kompisar dör c. (bild på en varningskylt för stenskott) d. du måste ha säkerhetsbälte om det finns ett ledigt. ta det lugnt inför teorin. och ta det lugnt på uppkörningen så löser sig allt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Om det står en älg på vägen framför dig ska du: a. Öka hastigheten. b. Slå på helljuset c. Stanna d. Ta fram kameran, älgar är ståtliga djur! osv osv. Brodin & croZ: Självklart blinkar man vänster om man ska åt vänster (dvs 3/4 varv), det underlättar för de andra trafikanterna. Alltid visa vart man ska. Hatar när folk slarvar, leder aldrig till något bra. Sen självklart blinka ut (höger).
Negative, negative. Our destination is Gaza.
asså nu lurar ni ju honom, jag fick mitt körkort i tisdags! (YES!!!) Man SKA blinka innan man åker in i rondellen, blinka höger och ligga i högerfilen om man ska höger, ska man rakt fram ska man nite blinka försen man svänger ut, även där ligga i högerfilen, ska man vänster ska man blinka vänster innan man åker in i rondellen, ligga i vänsterfilen sen blinka höger och byta till höger körfält i rondellen och köra ut... bonniers trafik skola rockar, jag körde BARA med den, gjorde 2 prov innan jag gjorde det riktiga, klarade det på första försöket, teoriprovet är lättare än bonniers.... Uppkörning varierar, jag klarade min på 3.e försöket, alla va olika...
Okej tackar för svaren! Så man ska alltså blinka både in och ut ur en rondell.. även om det inte är en flerfilig? Också undrar jag om jag klarar teorin men kuggar uppkörningen eller tvärtom, måste jag göra allt på nytt? Eller hur lång tid har man då på sig att klara det man kuggade på utan att behöva göra om allting på nytt.
2 månader tror jag du har på dig att klara den del du inte klarade, innan du måste göra allt igen. men jag är osäker.
Ok va bra, tror jag läst det på någon annan sida också. Hoppas jag klarar allt på första. Så har jag halkkörningen den 3 Maj, dagen innan teori och uppkörningen, har hört att den ska vara jävligt rolig :P
Kom gärna med flera tips! :)
Var överydlig när du kör upp. Kolla döda vinkeln extra noga när du byter fil eller t.ex korsar en cykelbana. Lycka till, det kommer gå bra!
Hihi
Tack! Det där med döda vinkeln måste jag värkligen öva på! Man ska väl också kolla det varje gång man svänger? Jag glömmer bort det hela tiden, så måste värkligen börja öva det nu, så jag inte får en ovana att inte göra det.
Kanske dödar tråden lite, men seriöst borde inte du veta detta redan? som tex '' kolla i döda vinkeln''? om du nu inte redan vet det och en massa mera?, låter mer som du försöker lägga ut så lite pengar som möjligt och bara försöker klara av teroin & uppkörningen och inte fatta innebörden det kanske blir din död senare för att du är osäker vad vet jag. jag förmodar att du är 18-19? aldrig fel att slänga ut lite extra cash för lite extra tips och körning, räcker med att det finns efterblivna trafikanter som inte ens kan högerregeln och dom är 50+
Klart jag vet det, men jag har ju kört i bara sammanlagt kanske 4 timmar, så det är inte så lätt att lära sig allting på en gång, och nu till veckan ska jag på intensiv kurs, och där ska jag vara i två veckor. Jag har nog med pengar, är inte snål om du tror det. Är 19 år.