I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vulkanutbrottet pa Island

Övrigt - Blandat

Poet

2010-04-17 06:22

Vulkanutbrottet pa Island

Fede rapporteringar om det har borta, hur illa ar det egentligen? De snackade om massa aska som hade spridit sig till norra Europa. Ar det verkligen sa illa?

At the gates of Eternity...

2010-04-17 06:27
Ja alltså himlarna har ju inte förmörkats men det är liksom små partiklar som kan döda jet motororer i ett nafs över ett väääldigt stort område tydligen
Follow the dao, right about....NOW!

2010-04-17 06:43

2010-04-17 10:08
det som är risigast är att 99% handlar om hur det här drabbar den stackars flygtrafiken och alla svenskar som inte får åka.... typ INGEN skriver om hur det drabbar islänningarna och island. wtf?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-17 10:18
Det är för att ingen bryr sig om island och islänningar, eller som en vän som sitter fast i new york sa, horlänningar.

2010-04-17 10:21
psykel
Grejen är ju att det inte har drabbat Island så himla mkt ÄN, de riskerar översvämningar runt vulkanen då glaciärer frisläpps, men Islands flygplatser funkar ju som de ska, eftersom de ligger norr om vulkanen ...

På lite längre sikt blir det väl ett bra efterskalv på deras ekonomi som inte är på topp efter finanskrisen ...

Tror det är lite svårt för oss att greppa hela saken också, den sprutar ju inte ut en massa vulkan och ödelägger städer, den spottar ur sig en massa aska, som inte syns om vi inte befinner oss i luften.
Det finns ingen ordentlig medierapportering från området, bilder osv.

Enligt en vän som har släktingar på Island, är de mest rädda för att vulkanen Katla ska vakna också, då snackar vi tydligen om en vulkan som spottar lava ...

2010-04-17 10:22
Fuzz
Sitta fast i NY kan ju ändå inte vara så bull...

2010-04-17 10:27
Dom hade räknat med att komma hem i fredags så dom har typ inga pengar kvar + min väns flickvän har sitt barn i sverige som hon saknar ganska mkt.

2010-04-17 10:42
Förstår att planerna kanske spricker lite, men ska man vara fast nånstans, kan det ju gärna få va NY iaf!
Har de ett bra försäkringsbolag/ reseförsäkring kan de försöka få ut ersättning för de merkostnader de haft, vilket iofs inte på något sätt gör det lättare just nununu.

2010-04-17 10:49
Detta kanske är en jävligt dum fråga, men tror ni man kan grilla trots askan?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-04-17 10:53
Ja det kan du. :p
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-04-17 11:49
Fuzz
"Typ inga pengar kvar" det tänker väl inte vulkanen på eller? Svenska ambassaden hjälper dom med pengar ifall det är kris såsom nu. Annars får dom bara ta amerikabåten tebax
 http://www.myspace.com/murderdem

2010-04-17 15:24
con. Det är rätt att dem är lite rädda för katla, katla är större och oftast när den vulkanen som fick utbrott sist får utbrott så får även katla det.

Turisterna gillar vulkanen verkar de som, kommer nog bli en turistfylld sommar.
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2010-04-17 17:48
Krossad_anka: Ska du bidra med MER aska nu... skämmes!
Redaktionen

2010-04-17 18:03
jag ska fan till jävla london den 29

blir lite lack om det inte funkar tillsdess
namaste
Poet

2010-04-17 18:29
Och jag ska hem till Sverige, med mellanlandning pa Island, den 28'e.

2010-04-17 18:45
Lycka till. Till island går det nog bra, om det fortsätter som nu, men därifrån blir knepigt. Enjoy!
cry me a river!
--> thcrew

2010-04-17 20:16
hmm, jag har hört att det är någon liten hake ang. biljetter, ersättning och skit då det är naturkatastrof och det spelar in, har jag fel??

Poet

2010-04-17 22:14
Tror det faller in under force majure. Vilket i manga fall inte omfattas av forsakringar osv. Jag kan ha fel, da alla forsakringsbolag inte kor pa samma regler.
Poet

2010-04-17 22:16
A Full refund of unused flights, if travel has not commenced. Passengers requesting a refund refer to their original point of sale.

Star det pa Icelandair's hemsida, vilket ar flygbolaget jag ska resa med. Hoppas det ordnar sig innan dess :S

2010-04-17 22:43
BC99 P26

Jag har en vän som skulle flygit hem den dagen då utbrottet skedde. Så som jag förstod det på honom så har han fått beskedet tisdag som tidigast. Han har dock fått hjälp med hotell och dylikt i kompensation.
Keep crushin'!

2010-04-18 01:10
haha min farsa är fast i turkiet/alanya.
Fick ett sms av hans sambo om att han var så förbannat trött på ala försäljare och satt surig på hotellet och längta hem.
work some magic

2010-04-18 01:11

2010-04-18 01:27
jag sitter på ett hotell i New Jersey, skulle åkt hem igår. Fick en biljett till den 23e.

Visst är new york ett av mina dröm-resemål men efter två veckor i L.A utan flickvän och barn så är det väldigt jobbigt att tvingas sitta här, har inga pengar kvar heller, som tur är så har jag brorsan med mig som har pengar så vi klarar oss. Det är ju inte säkert om flygen går den 23e heller. Sen att flygbolaget inte ger oss någon hjälp gör ju inte saken bättre, det tog 5-6 timmar på Newark-flygplatsen att få reda vad man skulle göra, att få sitt bagage och hitta ett hotell.

"Hotel service" var ett jävla skämt, en virrig tjej som på något sätt försökte hjälpa alla i kön samtidigt, plus dom som försökte boka med internet-bokningsmaskiner. Sen satt det en kärring som drack milkshake och inte gjorde ett piss. Vi stod i den kön 2 timmar bara för att få reda på att det inte gick att betala kontant eller med kontokort, endast kredikort. Jävla mother fucker!
SMÅLAND!

2010-04-18 02:38
Poet

2010-04-18 03:57
Herr Berg: I'm sorry to hear that bro and I feel for you, jag vet hur det kanns att vara strandad.

Newark Liberty ar forovrigt en bajsflygplats. Hatar det stallet sa hart!

2010-04-18 04:35
yes it´s a bitch!
SMÅLAND!

2010-04-18 11:25
Skulle iväg till Grekland idag, men flyget blev inställt. Blev en färd hem till Stockholm istället. Det är tänkt att morsan skulle ta flyget hem till Sverige imorgon, vi får se om planet från Sao Paulo åker till Amsterdam, troligtvis inte!

2010-04-18 12:47
Vad säger de idag? Har ett flyg som går till Köpenhamn och skall åka på onsdag eftermiddag. Vad är oddsen nu att jag får åka?

2010-04-18 13:38
mrsandman, du får väl åkla tåg/buss istället.

2010-04-18 13:54
GangstaBambam F26:

Skulle också bokat en Greklandresa nu i slutet av April, men nu blir det att ta tåget istället ^^

Min nya route: http://gallery.me.com/ion.kombokis#100071/mn&bgcolor=black , äventyret kan börja!

2010-04-18 18:46
Fan vad lack jag blir som sitter och filar på res-planer till sommaren som säkert kommer gå i sank nu när den där jävla stenhögen börjat hosta. Bara för att jävlas med mig lär den ju fortsätta i minst ett årtionde. Antar att jag skulle dragit iväg några år tidigare och upptäckt världen! Eller det får väl bli backpacking via tåg och buss och hyrbil genom Europa kanske. En renässans för bilsemestern?

2010-04-18 18:58
Jag taggar som fan på det här! Hoppas det håller i sig några månader och blir värre än. Hela Europas flygflotta förlorar big bucks och ekonomin måste ställa om sig rejält. Kan bli spännande och driva på mer miljövänliga alternativ. Lite dommedagsstämning är också trevligt. En stor händelse!

2010-04-18 19:01
Jag är "fast" i Paris, som är en världens mest besökta städer vilket gör att det är praktiskt taget omöjligt att ta sig härifrån med tåg eftersom alla andra också försöker göra det.
Köerna till Air France-kontoren är flera kvarter långa.

Men personligen så undrar jag VARFÖR folk vill åka härifrån?
Jag stannar gärna några dagar/veckor/månader till =)

Moderator

2010-04-18 20:59
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-04-18 21:59
Har en syssling som sitter fast på ett hotell i moskva där han skulle till london från china. problemet är att han och nästan alla andra som kommit ditt saknar visa/visum för ryssland och inte får lämna hotellet. Nu har han varit där 4 dagar och håller på och bli tokig, kan visst bli över en vecka i slutändan.

jag tycker att det är lite roligt för han blev fast i paris när det snöade som fan förrut, han har riktig äventyrar otur mohahhaha
I'm like the fly Malcolm X, buy any jeans necessary.

http://idonthaveenoughsneakers.blogspot.com/

2010-04-18 23:51
fyfan. fyra dagar i närheten av SVO skulle jag inte önska ens min värsta fiende. jag lider med honom.

Latina,

Tjadu, folk kanske har: jobb, barn, fru etc. att komma hem till. inte så fett att komma hem och sedan inte ha cash nog för att betala sin räkningar osv. för att man suttit fast i paris, inte sant?
cry me a river!
--> thcrew

2010-04-19 03:34
Islänningar. Håll geysrarna i styr för fan!

Herr_Berg P12
Möt mig nån dag på Manhattan för en kaffe om ni har tråkigt då :)

2010-04-19 03:55
pgizzle P29, visst, bor du här eller?
SMÅLAND!

2010-04-19 06:58
Nu har jag ingen större koll på vulkaner, men ska det inte komma lava också? När kommer den?
Tråkigt med lite pyr bara, vill ju se jättevarm lava rinna ner och bränna upp lite saker.

2010-04-19 11:22
Eller hur! Kommer ingen lava så blir jag besviken..
Admin

2010-04-19 13:10
Det kom ju lava på en gång. Den nådde bara inte lika långt som askan.

Kände f ö en lukt av svavel när jag var ute i går kväll vid 21-tiden. Undrade om det var nån som hade ställt gamla sopor i trappen men upptäckte att det luktade illa även utomhus. Bor förvisso på en kulle och där luktade det mer än på lägre höjd (eller så vande jag mig snabbt).

Blir dessutom lite irriterad på flygbolagen som börjar hacka myndigheterna runt om i Europa eftersom bolagen förlorar stora pengar varje dag. De hävdar att testerna endast utförts i simulator men när någon vd var uppe och testflög med en jumbojet gick det finfint. Jävla pajaser. Det är myndigheternas fel att företagen förlorar pengar, men skulle ett plan krascha eller råka ut för någon annan olycka skulle det också vara myndigheternas fel som inte hindrade planen från att lyfta. Myndigheterna har ju tillgång till avancerade simuleringar och borde ha kunnat förutse detta.

Notan för flygets uteblivna intäkter (alternativt kraschade plan), kommer förmodligen skattebetalarna få stå för till slut ändå. Någon kompensation måste ju flyget ha, oavsett vad som hänt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-04-19 16:47
ett privatplan från england kraschade ju häromdan. dom undersöker om det har nåt med askan att göra

2010-04-19 16:54
har vi tur så stannar askan ett år. Dags att köpa aktier i färjeindustrin.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2010-04-19 18:37
Evolution P26
Hur menar du att skattebetalarna ska få paya för flygets ekonomiska förlust? Är staterna förpliktade att baila ut flygbolagen? Jag hoppas innerligt att de inte är så. Låt dem gå under!

2010-04-19 18:52
flera plan har kraschat. flera dödolyckor har inträffat..dock har detta endast varit plan som kall ta kort/undersöka askan.. tycker det borde säga tillräckligt mycket om att det är vfarligt

2010-04-19 19:36
tack_för_fisken
Staten är ju inte förpliktigad att hjälpa flygbolagen i en ekonomisk krissituation men jag tror att de kommer att göra det. Flyget har en så central plats i världsekonomin och om allt för många företag skulle riskera att gå under på grund av det här skulle staten nog skjuta till en hjälpande hand. Det är ju iofs inget nytt, svenska staten skjuter årligen till miljarder i SAS.

Och det här du pratar om att vi ska få en tankeställare och hitta mer miljövänliga alternativ, hur tänker du då? Det finns ju liksom inga realistiska alternativ till flyg för längre sträckor. Det är klart att inrikes resor skulle kunna ersättas av tåg, och så har det faktiskt sett ut sen början av 90talet när X2000 sattes in.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Poet

2010-04-19 21:05
De sa idag pa nyheterna att det kostar flygindustrin $ 200 miljoner per dag. Ar det verkligen sa javla mycket pengar involverat?

2010-04-19 22:56
ska fan åka och bajsa i den där jävla vulkanen
// SONAR // socker_oscar P17 grabben synth är så javla 90-tals techno trance. det vet väl alla hiphopare?! Tror du seriöst Dr dre använder synthjävlar?!<br> <br>

2010-04-19 23:03
jag är strandsatt i paris o har följt allt väldigt noga o 200 mill dollar om dagen är den uppskattade siffran. sas vd sa att det kostar de 70-90 mill sek om dagen. många små o medelstora bolag riskerar att gå under utan statligt stöd iom cashflow situationen för flygbolag, alla som läst richard bransons bok vet vad det handlar om. i usa var det ngt situation där trafiken låg nere i 3 dagar o massa bolag konkade vilket resulterar i att en jävla massa personer blir utan jobb så det vore väldigt dumt om staten inte gick in o hjälpte. de som skriver annat e efterblivna.

2010-04-19 23:47
dum fråga kanske men kan askan i framtiden påverka oss på marken i europa?
Get Random!