Mest energieffektiva sättet att laga mat?
Jag la precis in en fiskpinne i ugnen och kom att tänka på en sak. Vad är det mest energieffektiva sättet att laga mat? Förutom Raw-food och annan mat som inte kräver uppvärmning. Det pratas ganska mycket om vilken mat som är energieffektivast, men knappt alls om HUR vi kan tillreda maten i våra hem på mest miljövänligt sätt. Ren spontant verkar ju att micra mat vara ganska effektivt. Mycket effekt på lite tid. Men jag vet inte hur mycket ström en micro drar jämfört med t.ex en spis. Att ång-koka någonting känns också gansk effektivt, eftersom ånga har mer värme-energi än vatten. Samtidigt måste man ju värma vattnet tills det blir ånga.. Grilla kanske? Men hur bra kan det vara att grilla med kol?... Kanske gasol grill? Någon som sitter inne på lite tankar om detta?
Att tillaga en fiskpinne i ugnen känns ju ungefär lika energisnålt som att tömma badkaret med hjälp av toapapper. Först ska ugnen värmas och sen ska den va där inne i typ tio (?) minuter. Stek den i lite smör/rapsolja för guds skull!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Ångkoka,ångkoka,ångkoka! Det går fort och är gött!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Funkenteller Nu var ju inte poängen med hur jag lagade min fiskpinne att spara energi. De blir helt enkelt godast i ugnen. Det var snarare en tanke som slog mig när jag satt och väntade på att timern skulle plinga. Men nej.. inte så energiefektivt. detsaarvidu vad är skillnaden in tillagningstid mellan ångkok och vanligt vattenkok? För övrig kom jag just på att tryck-kokare måste vara väldigt effektivt! Synd bara att man inte få så mycket stekyta i en tryckkokare...
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
cgbh Jag vet inte, kan testa senare. Men ångan bildas ju klart mycket fortare än koket...eller? =/
Snackar du energi i maten? - Koka i så lite vatten som möjligt. - Gör sås eller nåt på kokvattnet. - Om möjligt, ångkoka. - Salta inte förrän efter du tagit upp vaddunnukokar ur vattnet. Saltet drar ur energi ur maten till vattnet på nåt vänster. Oså ska mat inte varmhållas, den förlorar energi hela tiden. Pluggar till kock, hade prov i näringslära förra veckan.
Kärnkraft! Rösta inte på partier som stödjer energifientliga miljöpartiet som har lite med miljö och mycket med att knulla din moderna vardag och göra med! :(
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
om det är en släng av världssamvete och resursslöseri du talar om så är det nog enklare att fundera över vilken slags mat du konsumerar om du vill göra skillnad. men är det elräkningen som spökar så får du väl fundera på vad du använder för grytor, stekpannor och spis/ugn osv.
http://www.kommandot.se/wp/
kane menar du att ts ska bygga ett kärnkraftverk hemma? ptja, vattnet blir nog lite varmare automatiskt med, så varför inte
Energispartips vid spisen Du kan laga mat energisnålare om du: Använder lock Byter ut dina dåliga kastruller. En kastrull med ojämn botten drar 30 procent mer energi Använder en kastrull eller stekpanna som har lika stor eller något större botten jämfört med värmezonen (plattan) Tar tillvara eftervärmen genom att stänga av ugnen innan maten är helt klar Sätter in maten i ugnen samtidigt som den värms upp (gäller viss typ av mat) Fair enough.. men är det mer energisnålt att använda stekpanna eller ugn när man exempelvis ska bryna sparris? Stekpanna? jo.. det låter logiskt att det skulle förbruka mindre energi. Eller kanske varmluftsugn?
aha, sån energi. jag som såg en chans att glänsa med saker jag nyss lärt mig. ajaj
- Salta inte förrän efter du tagit upp vaddunnukokar ur vattnet. Saltet drar ur energi ur maten till vattnet på nåt vänster. Det där måste väl vara fel.. vatten kokar ju snabbare om man saltar medans vattnet värms upp. Det är väl olja/fett man inte ska ha i innan vattnet kokar?
bperp
Det var mest en släng av nyfikenhet.
Fick lära mig det på utbildningen alldeles nyss, så det ska stämma så länge inte läraren är ute och cyklar. Olja/fett har jag inte en aning om, det har vi inte snackat om.
Men det är ju ett faktum att vatten kokar snabbare om man saltar det. Så om man följer ditt råd ska du alltså inte salta pasta-vattnet, utan salta på pastan när den är färdigkokt? Det låter ju lite absurt.. Du får nog gå tillbaka till din lärare och fråga igen. Om han säger samma sak får du gärna skriva hur han förklarar det här i tråden.
efter att ha läst ditt inlägg igen fattar jag att du menar näringsenergi... Men det blir ju fortfarande problematiskt det där med att inte salta vattnet när man kokat t.ex pasta.
Brödrosta fiskpinnarna..?
Moderator
2010-05-27 20:17
hur mycket drar en kaffekokare egentligen? man kan ju laga en del schyssta grejer i en sån. såg Heston Blumenthal göra en schysst hummerrätt (han sa att det var gott på tv iallafall) i en kaffekokare.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
göra upp en eld lär ju lätta ta mer energi än en modern spis om man ska -säg- steka en korv
Soltorka är det mest energisnålaste alternativet, Eller, man får all energi från solen. =P Så, nu vet ni.. Det enda problemet är väl att det kan ta lite tid. =D
Toastare
2010-05-27 22:14
Alltså om man väljer att steka en fiskpinne i ungen för att det är GODARE, varför äter man då en fiskpinne från början. Skit som är panerat.. Och exakt vad i saltet (Natriumklorid) gör att vatten får en lägre koktemperatur än 100 grader? Man kokar vatten genom att sätta lite i kastrullen och sätta på plattan, resten i vattenkokare. Är väl ett husmorsknep sen tidigt 90-tal. Och som sagt, kokar med lok. Lagar i så få kastruller som möjligt. Använder samma platta.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare
2010-05-27 22:15
och som sagt, stoppa in mat i ugnen medan den värms upp. trodde detta var sånt som alla fick lära sig på hemkunskapen. Eller det kanske bara var som sagt på tidigt 90-tal. Efter det skulle alla duscha och SEN bada eller?
Moderator
2010-05-27 22:28
vatten kokar inte vid lägre temperatur när man har salt i det, det kokar däremot våldsammare eftersom saltet bryter upp bubblorna. Däremot kokar det fortare under högre tryck därför ska man koka med lock, eller bo högt upp på ett berg. Lite i kastrullen, resten i vattenkokaren är för att hålla temperaturen i kastrullen konstant. Kan stänka farligt och ånga upp massor om man inte gör på det viset.
"nu befinner jag mig på ett forum där många verkar skolka alt. sysslar med graffitti " - MrSandman
Moderator
2010-05-27 22:37
fan jag måste testa det där med vattenkokningen, temperaturen är ju en sak men kan värmen påverka de olika vätskorna annorlunda och därmed reducera koktiden hos saltvattnet.
saltvatten har tom högre kokpunkt än kranvatten, däremot så frigörs en viss del energi när bindningen mellan natrium- och kloratomen bryts. tror dock att det är en ganska försumbar effekt bägge av dem
Ok.. nu var jag tvungen att kolla upp det här med saltet.
Det visar sig att om man saltar vatten medan det fortfarande är kallt i grytan så kokar vattnet långsammare än utan salt. Det har tydligen med den kemiska obalans saltet bidrar med.
Om man däremot värmer vatten till 100 grader kommer det inte att koka på en gång, det kallas att vattnet blir "överhettat" (super heated) men om man slänger i lite salt i grytan så reagerar vattnet på saltet och i den kemiska reaktionen som sker börjar vattnet koka direkt.
http://www.newton.dep.anl.gov/askasci/gen01/gen01021.htm Det var uppenbarligen det senare scenariot som jag menade när jag sa att vatten kokar snabbare med salt i.
För övrig så tänker jag inte finna mig i det här skitsnacket om fiskpinnar. Nu var det iof "Fish n Crisp" jag åt och inte vanliga fiskpinnar, men det är fortfarande apgott. Världens softaste lunch är ju en fiskpinne-taco med mycket hot-sauce, sallad och eventuellt lite smulad fetaost.
Vad jag ville veta när jag startade tråden var snarare hur många Watt det tar att laga en fiskpinne i ugnen / stekpanna / ångkok / etc. Kan inte någon bara säga en siffra så att jag blir nöjd.
saltning is the shit.
förövrigt undrar jag varför folk rekommenderar ångkokning, då först och främst vatten inte kan göra annat än ånga när det kokar, och kokning överhuvudtaget är vansinnigt ur energiperspektiv.
överhuvudtaget en konstig frågeställning. vad är det för energi vi räknar egentligen? energimängden som krävs, eller mängden elektricitet vi förbukar? steker jag ett ägg på ett plåttak går det ju åt ofantligt mycket energi, men inte någon elektricitet :)
- Salta inte förrän efter du tagit upp vaddunnukokar ur vattnet. Saltet drar ur energi ur maten till vattnet på nåt vänster. har ingenting med tråden att göra överhuvudtaget. äpplen och päron.
c.g.b.h.,
att vattnet inte kokar direkt vid 100 grader har samma förklaring som att det inte fryser direkt vid 0 grader. utöver den energi som krävs för att värma en volymenhet vatten en grad så krävs ytterligare energi för att vatten ska gå från fast form till gasform. därav anledningen till att det är puckat att koka saker överhuvudtaget, ur ett energiperspektiv.
din avslutande fråga är dock mer en fråga om tillredningsverktyg än något annat, och då är nog såväl ångkokare som ris- och vattenkokare att föredra. ugn lär vara sämst, därefter spis och micro. möjligt att micron i vissa fall kan tänkas slå vissa kokare, men antagligen är dessa smarta nog för att slå av vid viss temperatur, och därför blir energislöseriet minimerat.
cry me a river! --> thcrew
7 minuter i ugnen plus 8 minuters uppvärmning, typ 500 w 10 minuter på plattan, typ 250 w. 6 minuter i micron, typ 70 w. kokarna har jag ingen koll på rent förbrukningsmässigt.
Tack! Då var det ungefär som jag trodde. Micro och vattenkokare och en platta på spisen för stekyta. Sen kan man ju fråga sig hur många tillganingstimmar man måste lägga för att rättfärdiga energin som går åt till att bygga en mikrovågsugn. Men det är en annan fråga. Det kanske är en vedgrill som vinne i längden iaf eftersom det bara tar några pinnar och lite papper att laga mat.
Toastare
2010-05-28 11:56
Tryckkokare borde ju vara det bästa egentligen? och jag håller med, fiskpinnar är gott..
Det känns nästan lite magiskt att man kan förkorta tillagningstiden så pass.
BountyBoo, vinsten med tryckkokare bör vara marginell jämfört med vanlig kokning (bortsett från värmeförlust vid överföring från spis till vattnet i kastrullen dvs). Ok, 4.2kj per dm3 är en del energi, men att sänka kokpunkten några grader är trots det inte direkt någon enorm vinst. De stora vinsterna ligger snarare i att inte ösa på med mer värme när en tillräcklig temperatur uppnåtts. c.g.b.h., notera dock att mina tidsexempel var rent påhitt. jag har ingen aning om hur lång tid saker tar att tillaga. ett bra tips, när det gäller frysvaror, är dock att tina dem innan användning :)
Toastare
2010-05-28 21:46
Jag läste faktiskt i nån tidning hos frisören idag (MåBra?) att koka med en ångkokare är det som är mest energisnålt. Handlade om en 3-våningskokare så det kan ju vara därför och om man t.ex kokar både grönsaker och kyckling till en komplett måltid.
Legoland
Däremot kokar det fortare under högre tryck därför ska man koka med lock, eller bo högt upp på ett berg. Lägre tryck torde det väl vara isåfall?
Och även om vattnet kokar vid lägre temperatur betyder det ju inte att mindre energi förbrukas. På jordens högsta punkt kokar vatten vid 69 grader celsius, blir min pasta fortfarande klar på 8 minuter med 31 grader kallare vatten?
Boiling-point elevation describes the phenomenon that the boiling point of a liquid (a solvent) will be higher when another compound is added, meaning that a solution has a higher boiling point than a pure solvent. This happens whenever a non-volatile solute, such as a salt, is added to a pure solvent, such as water. Alltså kokar saltvatten med högre temperatur än vanligt vatten = krävs mer energi för att få saltvatten att koka..
Your "best"!? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
Gillis, nu är du fan dum. Ring mig nästa gång du undrar över något. Det här blir det bara pannkaka av.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Simba: helt sant att vattnet kokar vid en hogre temperatur med salt. men det betyder ocksa att det du kokar kommer koka snabbare an utan salt sa energin kan sannolikt vara lagre. helt beroende pa hur lange du kokar saken i fraga sa klart.
Självklart att det är mer energisnålt att koka med salt, tillsätter ju salt innan det börjar koka, hur skulle den kunna dra ur mer energi ur en spis än vad osaltat gör..? Men energisnålt, som jag har tolkat att du frågar efter; Skippa bryningen, så onödigt så man blir less.
*snaark*
Jag blev så hungrig av detta snacket att jag gjorde mig två mackor med lingongrova med lite prästost, sallad, avokado, feta och olja och basamico vinäger. Gott & tack!
Call me Mr. Tibbs
BountyBoo, absolut, "återanvänder" du värmen som utvecklas är det givetvis bättre än om du inte gör det. vidare går det säkert åt mindre vätska till ångkokning än vanlig kokning, vilket per automatik drar ner energikraven. men i regel ligger de största vinsterna i att inte tillföra mer energi än nödvändigt. därför är det bra med saker som har inbyggda regulatorer som slår av när "rätt" temperatur är nådd.
Solkokare och/eller solugn då.
Eller laga mat över öppen eld alternativt grilla. Om det är egen kol eller öppen eld med eget bränsle så är det ju dessutom koldioxidneutralt.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta? - Det släcks.
d-beck men fortfarande tillför du energi när du slänger ner saltkristaller som när de löser sig i vattnet och övergår till jonform ökar temperaturen, så det blir nog en neutral nettoeffekt skulle jag tippa. marginella skillnader
Typiskt internetkids att sitta och tjafsa om det drar mer energi eller inte att slänga i saltet i kallt vatten när ni kan gå ut och göra upp en eld och laga mat utan klimatpåverkan överhuvudtaget.
går du ut kommer du säkert anstränga dig, och därmed öka produktionen av CO2. ...klimatneutralt my ass.
Jag kompenserar min andning genom att gräva ner växtdelar jag odlat långt ner i backen.