Hårt straff!
Fick en dom på 60 á 50 dagsböter, alltså 3000kr för brott mot alkohollagen. Sedan ska 500kr betalas till brottsfonden. Mitt brott var att jag hade köpt en 70s Absolut Vodka till en kompis på 19år, och en Mintu och 8st alkoläsk till en annan kompis på 19år. Är inte bötessumman lite väl hög? Jag har ingen inkomst, har nyss tagit studenten så inge mer studiebidrag får jag. Bor hemma med ensamstående mamma. Min brorsa fick böta 2000kr för misshandel, fast han var under 18år då. Men jag tittade runt på nätet och såg en del domar som fick 40 i dagsböter för brott mot alkohollagen, och de hade bränt sprit på flera liter, är inte det mycket grövre än mitt brott? Borde jag överklaga, har tre veckor på mig...
Hur åkte du fast?
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
det undrar jag med? hoppas du bara hade otur och inte skotte det hela javligt osmidigt. trist hursomhelst.. lojligt att man ska fa betala boter for att kopa sprit at sana som anda far bli serverade alkohol.
ingen poäng med att överklaga den tyvärr.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Tyvärr räknas langning till minderårig som en av de grövsta alkoholbrotten tätt efter att ha kört med alkohol i blodet. Du kommer troligtvis aldrig få öppna en egen krog. Inom de närmsta 5-10 åren :P
Äger dig som staten
du har ju redan frågat om detta innan din lilla flopp...NEJ!
How the fuck did you get busted?
At the gates of Eternity...
jag har inget liv o 30 min tills jag ska ut så jag ska göra det snabbt: systembolag->civvare i bil->överräckning av alko->bevis->förhör-> erkännande=DOM!
70 cl starksprit till en person, och 8 alkoläsk till en annan.... De flesta har kanske en aning om hur fint man mår om man försöker sätta i sig allting på en kväll. Även om dessa personer få gå på krogen är det nog extremt få ställen som ens skulle överväga att servera dem motsvarande 11 stycken 6:or samma kväll. Sen kanske dina vänner är hur ansvarsfulla som helst, men det kan man inte bedömma juridiskt . Straffvärdet 60 dagsböter låter spontant inte helt orimligt, det är denna del som döms ut för brottet. För något år sedan höjdes lägsta "styckpriset" för en dagsbot till 50 (från 30) kronor. I den del som utgår från din ekonomi så ligger du alltså på lägstabelopp (jag kan i sak hålla med om att höjningen är ganska puckad). 500 till brottsofferfonden kommer du inte undan. Så länge du inte har bevis för din oskuld har du nog inget att hämta på en överklagan.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Toastare
2010-06-23 15:59
Heter du och din bror Johnny och Conny?
Jag skyller allt på Emma!
Ligger lägsta dagsboten på 50 spänn? Isf är det nog lönlöst att överklaga. Har en polare som åkte på brott mot knivlagen. Kontaktade en advokat som slog en signal till åklagaren och vips, så var boten halverad. Så försöka går ju.
snacka om insiderjobb men jävligt trist.. ni är alltså 3 st som är inblandade? 1000:- var är inte mer än rätt. Dem är dina polare och om du hade nekat dem hade dem säkert blivit snea på dig inte sant?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Asså va? Trodde man fick dricka alkohol när man var 18?
Beat the odds like an abusive freak show owner
Jo men du får inte köpa på systemet
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Qnivqast Man får dricka alkohol när man är 18, men du får göra det enbart på krogen. Staten tänker på följande sätt; din första alkoholberusning och förmödligen då även fylla ska ske på krogen tillsammans med a-lagare och andra vana drickare så att det ska bli större chans att du gör bort dig (spy, saknad av kroppskontroll, beteendeändring etc), hamnar i slagsmål, blir rånad, våldtagen och på vintern göra dumheter utomhus vilket resulterar i att du fryser ihjäl. Nu är det inte nödvändigtvis ett garanti att alla dessa trevliga erfarenheter infinner sig under din första fylla, men chanserna ökar bra mycket anser jag utan att ha någon forskning som backar upp det hela.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Kane: Jaha, visste inte att det bara gällde på krogen. Sämst ju. doggson: Jo, det vet jag, men känns lite ohumant att ge böter på 3500 kr för att ha köpt alkohol till personer som får dricka alkohol och som om ett par månader får köpa alkohol på systemet.
Beat the odds like an abusive freak show owner
Toastare
2010-06-24 17:31
18-19-åringar är inte så kända för att kunna bete sig eller hantera alkohol.. mig inkluderat när jag var i den åldern. Sen funkar det inte ändå då man lätt kan supa sig dräggfull på en bar i den åldern.
Jag skyller allt på Emma!
inte många som kan hantera alkohol oavsett ålder.
testie Helt rätt, därför är ett 20 års gräns på systemet ett jävla skämt.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Kane, det är väl även för att man fortfarande går i gymnasiet när man är 18 och på så sätt har daglig kontakt med folk som inte är myndiga än? Jag skulle köpt ut till halva min skola om det var 18 års gräns på systemet, det kan jag nästan garantera fan.
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Lollarn hade nog inte dröjt länge då du hade blivit gripen av polis heller. Underligt nog fungerar det att ha 18 års gräns i så många andra länder i europa. Den ungen som vill dricka alkohol får tag på alkohol, spelar ingen roll om köpgränsen är 18 eller 20. Det är ett jävla skämt med åldersdiskriminering: grattis till 18, du är en vuxen människa nu. Du kan gifta dig, adoptera barn, skaffa körkort, eget boende, ta banklån, du är myndig, men i helvete heller att du ska kunna köpa något starkare än 3.5% på två år. Ja, förutom på krogen då där du kan supa dig ihjäl.
Kane: Man kan inte adoptera vid 18... Det måste man vara minst 25 för. Man kan inte heller (läs: ska inte kunna) supa ihjäl sig på krogen, det är liksom poängen med att tillåta 18-19åringar att dricka under övervakade former.
Priyan All right, tack för klargörandet angående adoption. Erkänner att jag bara slängde ur mig saker utan att ha större insikt i det. Angående ihjälsupandet på krogen så målade jag fan på väggen och det är knappast så pass illa i verkligheten. Bartenders ska säga ifrån när de anser någon vara för påverkad, vakterna brukar vara rätt duktiga på att skicka hem/neka inträde till de fulla med. Ville bara få fram min poäng om att trots att man räknas som vuxen så är fortfarande massa dörrar stängda. När man vart 20 så hade ju alla vettiga ställen 23 som åldersgräns, när man fyllde 23 så såg man att de mer exklusiva hade 25 som åldersgräns #/"#¤!
Grejen ær att man ær ganska dum i huvudet normalt sett nær man ær 18, æven om man ær långt ifrån att tycka det då.
yeah yeah
BiSeBuSeN Var man så mycket smartare som 20 åring? :(
Bountyboo +1 Kane.. Ja det är skillnad i mognad mellan 18 och 20. De regler som gäller för alkohol är inte ryckta ur luften utan grundade på utredningar, precis som en hel massa andra lagar. Att Sverige har så strikta alkoholregler har faktiskt vettiga anledningar. Att dra upp länder som har 18-årsgräns (och till och med starköl, sprit, vin, mm på motsvarande ICA) går inte heller. Sveriges alkoholkultur kan summeras till "gärna och ofta".
Har i alla fall lämnat in en överklagan på domen. Saken är det att på rättegången så tog man ingen hänsyn på att de två personerna jag köpte till var 19år. Sedan har jag skrivit på överklagan att absolut vodkan skulle jag, min bror och hans kompisar dela på. Vi skulle alla förfesta tillsammans, men då jag skulle komma lite sent till förfesten, och min bror jobbade så lämnade jag flaskan till en kompis som var 19år. För man dömer tydligen på hur mycket alkohol som köpts ut och delar på antal personer man köpt ut till.
-verbose- Du menar att det har satts vettiga lagar baserade på vetenskapliga utredningar baserade på fakta och som inte varit politiskt färgade? Vart är den legala cannabisen? Varför får alkoholen säljas överhuvudtaget?
Helt jävla rätt! Jag röstar för hårdare straff t.o.m. Det här bevisar ju bara att det funkar och känns när du sitter och gnäller i ett internetforum. Don't do the crime...
Kane.. Hur ska du ha det, vill du kunna köpa alkohol eller inte?
tog man ingen hänsyn på att de två personerna jag köpte till var 19årTror att det var precis det man gjorde eftersom du åkte dit för langning till minderåriga.
Förövrigttyckerjagatt...... min doucheighet i bl a det här inlägget till trots tycker jag att shyffert är den jobbigaste jäveln whoa skådat, sverigedemokrater inräknat. Jag har nog inte sett ett enda inlägg från dig som jag inte stört mig på.