I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sevärdheter i Barcelona?

Övrigt - Blandat

2010-07-20 03:05

Sevärdheter i Barcelona?

Sticker till Barcelona nästa vecka så tänkte kolla med er whoaiter om lite sevärdheter, så om ni har något att rekomendera så vore det super!

/M

Käft

2010-07-23 12:26
gå till saluhallen på ramblas och käka äkta spansk lunch.

-ta bussen runt staten och kika
-åk ner till hamnen och kika lite
- åk till camp nou och kolla

2010-07-24 21:31
okey, tack du :)
Käft

2010-09-10 21:12
Kyrkan som aldrig blir färdigbyggd. Kommer varken ihåg vad den heter eller var den ligger, men det e nog inte omöjligt att kolla upp.
Just because i stand over you don't mean you understand me

2010-09-10 21:32
La Sagrada Familia menar Azom. Om du har gått om tid, betala pengarna för att få gå in i kyrkan. Det finns ett ballt museum där inne. Sen finns det hissar upp till tornen men köerna är svinlånga jämt och det kostar en del. Första gången jag var i Barca så gick jag inte in i kyrkan, andra gången gjorde jag. Kan vara värt om du är intresserad av arkitektur.

Sen Barcelonas moderna museum MACBA är sweet också. Tror de flesta utställningarna kostar. Ligger nära universitetsområdet, typ 15-20 minuters promenad från Placa de Cataluna.
På torget utanför samlas alltid en massa skejtare så det är soft att sitta där vid 18-19, dricka lite och kolla på folk som åker.

Väster om la Rambla, typ halvvägs upp (efter ett Maoz-falafelställe) finns ett till museum som är roligt att gå på. Har för mig att det är gratis. Lite längre upp finns en asnice saluhall/marknad som jag tycker att du absolut inte ska missa. Finns en till några kvarter åt väster också.

Sen gillar jag områdena el Hospital och el Reval (tror jag de heter) som ligger väster om la Rambla. Är lite ruffare och känns som det är mindre turister där. Finns en del sköna barer och häng där det är mest locals.

Och sen får du inte missa Parc Guell som är en stor park norr om staden. Det är Gaudi som designat även den. Här ifrån får du också en fin utsikt över staden. Men ta tunnelbanan, det är för långt att gå från centrum.

Vet också en skön loppmarknad som är varje söndag men minns inte exakt vart den ligger. Den är sjukt stor och de har massa roliga gamla prylar. Den ligger en bra bit från stadskärnan, nordöst. Aja.. ingen idé att leta efter den om man inte hittar vägen.
Men det är en kul stad att gå vilse i, finns mycket roligt att upptäcka.
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.

2010-09-10 21:41
Om du gillar vegetarisk mat så ska du inte missa Juicy Jones på Calle Hospital 61 som alltså ligger i området el Hospital, precis väster om la Rambla. Hmmmm... ah det mycket mer. Minns en skitnajs kycklingrestaurang också men skulle nog inte kunna peka ut den på en karta, men det var den godaste kyckligen jag ätit.

2010-09-13 01:13
macba ligger ju inte riktigt 15-20 min från pz catalunya, snarare spottavstånd.
bara gå ner för ramblan på höger sida, c/ferran tills man kommer till ett litet torg, sen första vänster.

labyrintparken ska också va fet, gröna linjen mot trinitat..kommer dock inte ihåg vad hållplatsen heter, gratis på söndagar.

ska du bada, skit i barcelonetta och bogatell.Dra till selva de mar och vandra en liten bit, för finare strand, markant mindre folkt och inga packisar.
Eller ta pendeln ut från stan, finns massor av bättre stränder där.

ska du till gaudi parken borde du ta tuben till fontana och ta en buss direkt upp på berget, rätt jobbigt att gå!

Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-09-13 17:17
Foerplay.. haha okejdå, kanske bara jag som går den krångligaste vägen.

2010-09-19 21:18
1. checka min blogg om barcelona (bodde där mer än 1 år)
2. Måste klubbar: Apolo på måndagar, Otto Sutz på Fredagar, Razztamazz på onsdag eller lördag.
3. måste sevärdheter: ALLA berg, parken bakom labyrintparken.
4. måste mat: alla snabbmat i raval (bismilla kebab osv) och barri gotic (Pizzaslice osv)
5. dricka öl på MACBA och skata (eller skata på paral-lel och forum)
6. dra INTE på stranden i barcelona, dra söderut med renfen så hittar du MYCKET finare stränder. enkelbiljett ca 15kr.
7. Gå på undergroundfester på squats.
8. rök mycket gräs, ta mycket knark.
9. varje första söndag i månaden är flera stora museum gratis!
10. lämna inte BCN
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se
Manager

2010-09-19 21:21
El Raval om du gillar "alternativa" områden.. Om man bortser från folk som aviker från mönstret (en del sociala problem i området) så är det ett riktigt skönt område.. Mycket musiker i området i stil med Manu Chao om det är något du gillar :)

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2010-09-19 21:28
Jag ÄLSKAR El Raval! var försiktig med ficktjuvar och väskryckare, njut av kebaben, ölen, barerna, livet, glädjen!
Det finns ett ockuperat hus på Rambla del Raval som brukar ha feta fester ;)
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se

2010-11-01 02:28
Det är ju alltid värt att se FC Barcelona spela :D
Groupie

2010-11-24 21:48
Gillar du fotboll är Camp Nou ett måste, bara att checka deras museeum är grymt mäktigt

2010-12-10 01:14
Ojdå, har inte varit inne här på länge och missat era kommentarer men jag var till Segrada la familia som var jävligt mäktigt och Camp Nou med :)
Käft

2011-04-09 15:02
Det är as värt att stå i den där kön på att få gå in i tornen i Sagrada familia. Var nog det bästa på resan. Sjuk utsikt. Glöm inte kameran.
Sen ett tips är att gå in på smågatorna och käka riktig tapas och dricka riktig sangria, det är alltid mycket bättre än på turistgatorna!
Fejna fezken!