I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Rätt till extra bidrag för lägenhet utan dusch?

Övrigt - Blandat

   

2010-07-24 13:56

Rätt till extra bidrag för lägenhet utan dusch?

Tjena. Nu är det så här att jag ska gå på socialbidrag för första gången i mitt liv. Har kontaktat socialen och pratat lite med dom och så. Fick lite matkuponger av dom eftersom jag också sökte akut hjälp.

Min första fråga är om inte hyra räknas till akut hjälp också? Är det alltså bara till livsmedel? (53 kr om dagen, vilket man klarar sig bra på om det bara är till mat).
De sa till mig att jag får säga till min hyresvärd att han inte kan få hyran i tid.


Sen frågade jag om jag kunde få ett kort på simhallen (300 kr i månaden), eftersom jag inte har någon dusch i min lägenhet som jag hyr för 1100 kr i månaden.

Jag menar, hyran är ju så låg just för att det inte finns någon dusch tillgänglig. Och med kort på simhallen hade det blivit 1400 i månaden vilket jag antar är billigare än vad hyran är för dom flesta i detta landet.


Jag har lånat pengar av min mor nu i några månader (4000 ungefär) som har gått till hyra och mat. Riktigt snålt har jag levt. Så snålt jag bara kan. Har slutat röka cigg för har inte haft pengar och har ätit pasta och linser nu ett bra tag. I augusti ska jag få 3600 kr tillbaka från skatten, dom pengarna hade jag tänkt att jag kunde använda till att betala mina skulder till min mor. Men på socialen sa de att de inte tar hänsyn till privata skulder, så min fråga är..
Tror ni dom kan göra så? Kan dom ta dom pengarna ifrån mig? Alltså jag får inget bidrag den månaden som jag får dom pengarna? Även fast jag har lånat och levt på att jag ska få de pengarna i augusti?



Har för mig att nån här jobbade på socialen. Och det finns säkert många här som har gått på socialbidrag.
Är mycket tacksam för svar och spekulationer. Tack