I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vatten och mögel i köket!

Övrigt - Blandat

2010-07-28 14:29

Vatten och mögel i köket!

Nyss hemkommen från en kalasresa på drygt en och en halv vecka upptäckte jag att det luktade gammal människa och hora i hallen. Jag bestämde mig för att undersöka vad det kunde vara eftersom jag varken köpt en hora eller en gammal människa. Men i köket hittade jag en vattenpöl under en påse!

Nu till problemet:
Vattnet har legat under påsen och sakta men säkert sipprat sig ner bakom det fastskruvade skåpet. Jag tog av skivan och såg att vattnet gosat ihop sig mellan spånskivan och gipsväggen. Nu har det stått i ett par dagar och luftat men jag är fortfarande lite nojjig för att det ska bli nåt riktigt jävligt av det hela, typ svartmögel osv. Det är inget rinnande vatten så nu när pölen är borta är det egentligen att det ska torka upp. Jag får dock inte bort skåpet men det kanske är ok att bara låta det torka? Lukten har redan avtagit lite men den finns helt klart kvar där och jävlas. Nån kunnig som vet vad jag ska ta mig till? Har kollat runt lite på google och bland mina händiga vänner och "det verkar chill men akta dig för svartmögel" är det jag fått ut av dem.

2010-07-28 15:31
går det inte på nått sätt att få bort spånskivan?
mhm

2010-07-28 16:03
Klicka på länken så finner du lite information. Blir du för osäker så bör du ringa Anticimex rätt tidigt så slipper du att skiten sprider sig.

http://www.anticimex.com/Sverige/Privat/Fukt/Konstig-lukt-i-ditt-hus/

One puff, Two Puffs i know Teraq goin' nuts som vanligt
Med biggie och pac phat flowar med Bob Marley
Myspace: In memory of teraq

2010-07-29 21:07
Jo det går nog men det verkar som jag måste riva bort asmycket då och det känns segt. Iom att det inte är något vattenflöde där så chansar jag på att det löser sig. Lukten har avtagit och det verkar bli bättre så än så länge går det bra :)

2010-07-29 22:41
Trä möglar inte på en kvart. Låt det torka ut ordentligt, lufta så gott det går så lär det lösa sig.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2010-07-29 23:14
Först försöker du få tag på en fuktmätare hyr eller låna av någon, efter det så ser du ifall du behöver vidta några åtgärder.

Ifall det fortfarande är över 20% så kan du fortsätta vädra tills att fukten är runt 5-15% eller vad som är rekomenderat. Annars kan du försöka få tag på en avfuktare som du låter stå i 1-3 dagar efter det borde det vara snus torrt.

OM det nu har blivit mögel så borde du köpa boracol 20 eller något liknande medel som motverkar och förebygger mot mögel, vilket du bara sprutar/sprayar/penslar på den utsatta ytan och fortsätter vädra tills att det är torrt.

Ifall du använder mögel medel så kommer själva möglet alltså de som lever försvinna men du kan aldrig få bort själva fläcken eller nyansskillnaden men som jag förstår så verkar det inte vara på någon synlig yta?

Detta är vad jag skulle gjort hos en kund.

Men det låter inte så jätte farligt, om det var hemma hos mig skulle jag nog bara vädra ett tag och bara härja såhär ifall det blev värre.. själva fukten kommer du få bort tidsnog, värre med mögel som inte är så jätte bra för kroppen osv.

2010-07-29 23:20
om du bor i en hyresrätt gör du bäst i att kontakta din hyresvärd för att be de kika på det. annars kan det kosta dig satan om du inte "omedelbart" har sagt till om att det finns en skada i lägenheten som kan komma att förvärras med tiden. nu lät inte detta så jätte allvarligt, men bättre säker än ledsen.