I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

OK att läsa dubbla program?

Övrigt - Blandat

2010-07-30 21:51

OK att läsa dubbla program?

Okej, jag är medveten om att det är lite i sista minuten med tanke på att man ska svara innan tolv ikväll, och whoa är kanske inte det ultimata för detta, men jag undrar om någon vet om man kan läsa två universitets-program samtidigt utan att bli struken från ett av dem. Jag läser till civilekonom just nu (börjar min tredje termin till hösten) och tänkte försöka läsa en kandidat inom mänskliga rättigheter utöver det. Någon som har någon aning om man får vara anmäld till två program så? Jag vill ju helst inte riskera att tappa min plats på civilekonom bara för att jag tackar ja till kandidatprogrammet.

2010-07-30 23:11
Egentligen har jag dålig koll, så jag vet inte om jag borde uttala mig, men är det inte upp till studenten själv att avgöra hur mycket studier man anser sig kunna hantera?

Jag har en kamrat som iaf läste 75 poäng en termin vill jag minnas. Det gjorde han nog två terminer tror jag utan att det var något problem? Fast det kanske är skillnad på att läsa strökurser och att läsa program?

Jag vet inte om jag direkt hjälpte dig nu något... Sorry.

Toastare

2010-07-30 23:43
Det finns en gräns.. men jag vet inte var den ligger. Och har du inte sökt till bägge programmen samtidigt ska det ju inte vara nått problem. Man kan ju utöka med kurser.
Jag skyller allt på Emma!

2010-07-30 23:55
Jag är osäker på huruvida det finns en "nationell" gräns, men på Lunds Universitet kan du vara registrerad till max 150%, dvs 45 poäng, per termin. Däremot har jag svårt att tänka mig att de kan hindra dig från att läsa 30 poäng på en högskola och 30 poäng på ytterligare en. Du får ju inte mer pengar från CSN så jag har svårt att se hur det skulle kunna vara ett problem.
Look with your own eyes - See with your own mind

2010-07-31 15:32
nu kanske det är försent men ja, du kan vara inskriven på två olika program samtidigt. Jag har själv undrat samma sak och mejlat och fått svar.
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2010-07-31 17:41
Förutsatt att det inte är på samma universitet/högskola... åtminstone i vissa fall.
Toastare

2010-07-31 20:53
egentligen konstigt att man ska få ta upp två studieplatser..
Jag skyller allt på Emma!

2010-07-31 21:43
Är väl inte så konstigt alls, knappast så att alla ens klarar av att plugga 200%, om någon då gör det anser jag helt klart att sånt ska främjas :) Inte så att de plockar plats från någon med bättre betyg/högskoleprov.

2010-08-01 15:48
egentligen konstigt att man ska få ta upp två studieplatser..

Man blev väl inte inkvoterad pa sin andra studieplats??

2010-08-01 17:55
generellt ligger gränsen vid 150% studietakt. sannolikt behöver du ansöka om dispans hos samtliga berörda institutioner.
cry me a river!
--> thcrew