vilken hund är det jag vill ha

Övrigt - Blandat

vilken hund är det jag vill ha

jag behöver hjälp.. jag är en kille på 23 år som vill skaffa hund.. jag vill inte ha jättestora hundar och fastnar oftast för mindre "gulliga" hundar som t.ex blandraser med pappilon osv.. jag vill ha en hund som sällskap som kan lära sig mycket och lyda utan att ta mycket egna beslut.. många säger att dem mindre hundarna är svåra på många sätt... är det helt fel att se en kille ha en liten hund för den delen? jag skaffar ialf inte hund för det ytliga som vissa faktiskt gör med "farligare" raser. med farligare raser menar jag folks syn på amstaff, pitbull osv

hjäälp

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Du lär väl fan veta bättre SJÄLV vad för hund du vill ha, och inte några random töntar på Whoa som tror sig vara allvetare? Learn to make decisions.
Wurrup?
Konsertbesökare

2010-08-03 08:32
Köp en mops, de är smarta och små.
So there you have it...
www.skk.se ???

Underhållning
Finns flertal hundägare här på whoa som vet väldigt mycket om hundar. Enda TS vet att han vill ha hund och att den ska vara liten. Jag personligen antar att han då är öppen för allehanda typer av hundar och inte fixerar sig vid en specifik hundras. Nu frågar han vilken av de raserna passar hans kriterier bäst.

några random töntar på Whoa som tror sig vara allvetare?

Beskriver du dig själv?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Manager

2010-08-03 10:02
Håll dig borta från alla raser som innehåller orden "bull" och "terrier" så blir det nog bra ;)
Redline!
Fränt med en tax vid 23 års ålder, har fått för mig att man bara har sån som gamling :P
 Vi är alla misstänkta
Skivsamlare

2010-08-03 11:22
skaffa en cockelspaniel.. dem är en av de sällskapligaste hundarna man kan finna, dessutom är de superbra som första hund.

Kane: Du argumenterar just nu med Whoa's absolut mest IQ-befriade 18-åring. Jag tvivlar stort på att jag syftar på mig själv. Så allvarligt storhetsvansinne har jag inte.
Wurrup?
Fransk bulldog?
Welsh corgi?
Dvärgschnauzer?
Bullterier? ( okej den är rätt stor men jääääävligt charmig)
Bostonterrier?

Det är någon av dem jag tänker skaffa där jag köper.
skaffa dig en förortshyena innan dom blir förbjudna :P

En Cavalier King Charles. Den kan heta Charles.

"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
candide P27

mmm.. gärna ifrån en avelskennel också¨, och om den har för stor hjärna för kraniet är det ett plus.. =)
Your "best"!? Losers always whine about their best.
Winners go home and fuck the prom queen.
Konsertbesökare

2010-08-03 22:35
åh frallar är asgrymma också, köp en sån.
So there you have it...
Skulle också säga fransk bulldog. Roligaste hundarna jag har träffat!
Poet

2010-08-03 23:19

Säger också fransk bulldog! :)
www.wallyjohnson.se
Nä, skaffa inte någon "missbildad" ras som mops eller fransk bulldogg. Eller chavalier för den delen.

Du måste skriva lite mer bakgrundsinfo än att du vill ha en liten hund som är lätt att lära. Alla hundar är lätta att lära om man gör på rätt sätt. Och vill du ha en hund som är rolig att träna med bör den vilja ta egna initiativ. Men det gör alla hundar som inte blivit kuvade av felaktig ("hård") uppfostran.

Vill du gå skitlånga promenader eller helst inte alltför långa? Vill du lägga ner tid på pälsvård? Osv...
Har du haft hund förr?

Läs på ordentligt innan du skaffar dig en ras. Mycket viktigt.
Beaglar är trevliga, min är det.
What I said, yo!
Håll dig borta från alla raser som innehåller orden "bull" och "terrier" så blir det nog bra ;)

Bullterier? ( okej den är.....

minus, minus blir plus? ;)
Forumssignatur...<br>
Dvärgpincher? liten med mycket hund.
Poet

2010-08-04 23:00
Shitzu? Bichon Frise? Min favorit är fan puli, skitball hund!

Nej, bilden är inte photoshopped!
www.wallyjohnson.se

Komondor? xD

lite för stora kanske.
Poet

2010-08-04 23:11
Pulin är ju som en komondor till pälsen, sånna små dreads. Men mycket mycket mindre.
www.wallyjohnson.se
Säger också...fransk bulldog.

Lätt skötta, kräver inte mycket motion och kan bara slöa i soffan en hel dag med dig utan problem.
Sen att dom är den sötaste hundrasen som existerar där ute är ju en annan sak.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Jag tänkte säga fransk bulldog men alla var visst redan inne på det ^^
Follow the dao, right about....NOW!
Konsertbesökare

2010-08-05 07:54

Hiphophunden Frallor!
So there you have it...
Poet

2010-08-05 12:24
Så jävla gullig!
www.wallyjohnson.se
fan skaffa ingen liten skit. dom har en tendens att bli för gullade med och blir odrägliga som fan sen. skaffa en mittimellan. då skärper man sig oftast men har lättare att hantera om den spårar ur, än tex om du skaffar en schäfer.
Små hundar är fett osköna. Små stroppiga ögontjänare som inte gjort någon nytta i samhället alls någonsin.

Mellanpinscher går väl an.

you should have stayed in the pen, hoe a$$ nigga
Toastare

2010-08-08 19:47
puli och komondor är vallhundar=mycket jobb.

Du säger ju själv att du vill ha en sällskapshund. Då har du minimerat ner dig till gruppen "sällskapshundar" och sen kan du ju då minimera ner genom hur mycket pälsvård du vill lägga, ska den inte fälla, gillar du borsta, krävs det trimmning en gång i månaden osv. Sen läs på hos olika rasklubbar om olika raser. När du har några val går du på utställning och spanar in de olika raserna, där kan du också få kontakt med uppfödare så du kanske kan komma och hälsa på och träffa rasen på hemmaplan.
När du hittat din ras hör du av dig till rasklubben som hjälper dig med valpförmedling till seriösa uppfödare.

sen går du på valpkurs och uppfostrar din hund som en hund, så kommer du få en polare du kan ta med enkelt överallt och som är precis lika mycket hund som en större hund!
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-08-08 19:49
Toastare

2010-08-08 19:54
sen kan du ju kika in på andra rasgrupper också som t.ex terriers, tax, schnauzer/Pinscher. Men tänk på att de ofta är lite mer att jobba mer (taxar kan iof vara avlade på sällskapsinjer, du vill ju inte ha en jakttax)
Du vill nog inte ha en " liten " hund för det är väldigt mycket jobb! Je mindre desto mer jobb- så är det! Små hundar är mycket dominanta ( beror så klart på uppfostran) men ja de brukar vara rätt så dominana redan från början, sen får du lägga ner tid på att få hunden att respektera sig som ledare så den skiter i hela dominans grejen. Om du vill flasha med din hund och inte pallar lägga ner mycket träning på det (?), så kommer det bli tufft. Saken är att mindre hundar tar ofta egna beslut..haha det är bara så. Skaffa du hund får du ge dig fan på att du behöver träna ( lydnad o.s.v.) varje dag i flera månader, och aldrig sluta med det heller :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BountyBoo F30

säker? jag har för mej komondor var till för att skydda boskap, inte för att valla. Men å andra sidan har jag haft mycket fel på sistone.. =/

Dobermann är sköna hundar, men dom räknas väl som mellan/stor hund.
står fast vid dvärgpinsher tror jag..
Toastare

2010-08-09 21:34
Simba, ja herdehund är det ju.. men de besitter ju också egenskaper som att hålla samman flocket och som du säger, vakta.
Toastare

2010-08-09 21:36
jag säger griffon! Pigga, glada och positiva hundar. Inte skälliga=passar i lägenhet, lagom med energi, lättskött päls och fäller knappt eftersom man trimmar dem.

Har en dvärgpinscher. MYCKET jobb! <3
hijack! kapar tråden med en efterlysning på en hund. Jag har inte tappat bort en men skulle vilja veta vad en hundras heter. den såg lite scruffy ut, med "halvstående" öron och sen var den svart och såg lite ut som vargen i bamse. är det här helt cp eller är det nån som kan gissa sig till vad det kan vara för ras? gick in på kennelklubben men där har de ju 1000 olika sorter. den var lika stor som en liten labrador typ, kanske aningen spädare.
Toastare

2010-08-10 17:54
kan ju vara en blandras...

men du får i alla fall precisera dig, pälsen.. lång, kort, halvlång? Krullig? Spetsig nos, labrador nos, boxer nos?
Toastare

2010-08-10 17:59
här är några:

Groenendael

Mudi

eller är det helt fel "stil"?
Toastare

2010-08-10 18:00
schabradorer, labbe/schäfer får ju ofta det utseendet du beskrev. Sen kommer det ju mängder med nya hundraser dessutom..
Toastare

2010-08-10 18:12
det finns ju svarta långhåriga schäfrar också, även om de inte är så vanliga.

Hollänsk herdehund.. men den är brindle till färgen.

sen kan jag inga fler!
verbose: Skulle kunna vara en border collie kanske?

hmm de där var rätt lika faktiskt. men den hade kortare päls och lite "halvslängiga" öron. alltså de stog upp men lite sådär skönt slappa ändå, lite scruffy. såg lite ut som holländska herdehunden men lite smalare fejja. kan ha varit en mix med en sån och en border collie. den var inte lika krallig som nån av dem. rak svans och den var inte särskilt yvig.

shit vad kryptiskt det här blir.. men det var en blandras då kanske.
Någon som har erfarenhet av cairn terrie?
Moderator

2010-08-11 14:32
Jag vill också efterlysa en hundras. Såg en riktigt stor hund på bussen här om dagen. Brun och svart päls som var ganska lång. Vänligt ansikte. Väldigt stor och väldigt fin.
Någon som vet vad det kan vara för hundras?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Kapten Krok

New Foundländare?

Moderator

2010-08-11 15:44
Bildgooglade lite snabbt och skulle kunna vara det, men jag är inte helt säker. Vad är det för sorts hund?

Andra förslag på vad det kan var?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Toastare

2010-08-11 19:57
Verbose, säkert blandras med typ de hundraserna i som du säger :)

KaptenKrok... är den brunsvart som New Foundländaren? Eller var den brun och svartmaskad? New Foundland är enda stora hunden som är svart i alla fall.. men de är rätt låga (lägre än man tror) och breda..
Toastare

2010-08-11 19:57
medoria, min granne hade en sån... riktigt trevlig och pigg hund :)
bb: cairn terrier? ja dom verkar mysiga.