Eurocard för att få en reseförsäkring?

Övrigt - Blandat

Eurocard för att få en reseförsäkring?

Skall snart åka till Portugal, men en portugisisk student som har bott i Sverige säger att jag måste ha med mig ett blå kort som heter Eurocard utifall jag gör illa mig där och måste in på sjukhus. Jag har rest runt förut i Europa och har aldrig ens tänkt på att ha det kortet, jag har all försäkring som finns enligt Swedbank (hemmaförsäkring och något som kallas för "plus"), så nog fasiken är jag försäkrad minsann.

Har ni hört tals om Eurocard och vad är det?

(Inlägget ändrat av friktion 2010-08-19 14:27:15)

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Moderator

2010-08-19 11:43
Eurocard är väl ett vanligt kreditkort? Annars vet jag att det finns ett sjukförsäkringskort som du kan beställa gratis hos försäkringskassan som är bra att ha när man reser inom Europa. Det kanske är det din portugisiska vän tänker på?
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
Jo, men å andra sidan så löser det nog sig om det bara kolla på min legitimation och pass............tycker man.
han menar sjukförs'kringskortet o det är gratis...men du behöver knappast oroa dig man får hjälp! Har du VISA kort so är du försäkrad där med tror jag, sen har du hemförsäkring faktumet att du är Europé mm...its all good!
ja, man får hjälp och det går alltid att fixa om olyckan är framme..
VISA kortet gäller bara avbeställningskydd om resan är köpt med det. Sen har man ofta tillägg med reseförsäkring i hemförsäkringen som MRsalesman säger.

Portugal är dessutom med i EU så då är det verkligen all good in the hood.
Jag skyller allt på Emma!
Jag har visakort, tack för era svar.

Någon som har varit i Portugal?
Off topic: Måste ju vara svårare med försäkringsfrågor i ett land som Norge? Eller?
Du har verkligen inget att förlora på att fixa hem sjukförsäkringskortet innan du åker. Det kan snabba upp procedurerna ordentligt, och tro mig: det vill man om det faktiskt händer något.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
jag var i Porto i Lissabon för två år sen...nice städer. porto är rätt vacker o trevligt att gå runt o bara vandra i största allmänhet, kanske inte sååååå mkt att göra Lissa baon får du göra vafan du vill, finns ju massa kan jag tänka mig...

ps. köp inte hasch eller kokain i turistområdet i lissabon (inte för att jag gjorde det men ändå) ville bara tipsa dig
Jag kommer att vistas runt provinsen Algarve dvs den södra delen, så vi pratar om städer som Portimao,Albufeira,Lagos,Faro.

MRsalesman: Jag kommer knappast att tänka på sådant där.
Haha, förlåt om jag är offtopic, men jag slöläste lite och blandade ihop namnen MrSandman och MRsalesman (ser ju fruktansvärt lika ut när man är trött och oengagerad), trodde att snubben som gjort tråden satt och diskuterade med sig själv...
haha det hade vart lite väl även om jag kan vara yr på morgonen.

då har jag tyvärr inga tips dude...kolla lite forum o grejer kanske.
Min pappa skadade knäet under en skidresa i Norge.. var inga problem där heller trots att han saknade ett sånt där kort. Han fick till och med taxin till läkaren betalad..

och jag läste på nu, kortet gäller för vård endast inom eu..

När du tillfälligt vistas i ett annat EU/EES-land eller Schweiz har du rätt till nödvändig vård på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet. För att få det behöver du ett europeiskt sjukförsäkringskort (EU-kort). På resor inom Norden behöver du dock inget kort.

I länder utanför EU/EES och Schweiz har du med några undantag inte rätt till vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader i de länderna behöver du en privat reseförsäkring.

Jag skyller allt på Emma!
Det där lär väl lösa sig hur som haver, jag är ju försäkrad.
Ditt försäkringsbolag kan ha synpunkter på att du saknar ett sjukförsäkringskort (om något händer), se formuleringen "på samma ekonomiska villkor som invånarna i landet".

Försäkringsbolag brukar inte va överförtjusta att få betala mångdubbelt dyrare notor för att du inte orkat beställa hem ett gratis kort, de har säkert koll på vad vården BORDE kosta och kan säkert komma undan med att bara betala ut det.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.