|
|
|
|
|
Resekassa - 1 Månad i Thailand
Drar till Thailand 1 månad i December, åker bara med flygstol och fixar hotell och allting där nere. Hur mycket behöver man ha med i pengar tror ni för hotell/mat/nöjen.
Gissar att hotellnatt går på ca 400 kr natten.
15 - 20 tusen?
(Inlägget ändrat av friktion 2010-08-24 12:38:06)
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
Graffare
2010-08-23 23:12
|
då lever du gött asså.. jag brände 7000 på 3 veckor
|
|
|
Okej, hur mycket går hyffsat hotellrum per natt?
Håller på lägga undan pengar nu.
|
Graffare
2010-08-23 23:24
|
beror på när du ska resa. i högsäsong är det dyrare och den börjar väl runt jul om jag inte har fel. allt är billigare innan nä jag åkte.
räkna med att ett bra kostar 500- 1000 baht typ. alltså typ 100-300 spänn. nåt sånt
|
Producent
2010-08-23 23:56
|
7000 på 3 veckor, det var inte inklusive resa och hotell eller? : o
|
|
|
asså jag vet att jag slösar lite mer pengar än vad man behöver men jag tycker att din uppskattning var perfekt...har du 15-20 lax utöver flygbiljetten så lever du gott, äter vad du vill varje dag, dricker gott o mår allmänt göttigt...har du 7 lax på 3 veckor så bor du i fattiga bungalows, äter gott men verkligen inte vad du vill, måste tänka på utgifter o allt annat. Thailand är ett land som helst ska upplevas med några riksdollars på fickan tycker jag personligen, upplevelsen blir genast gemytligare. Men det är ju upp till var o en, man kan ju leva bisarrt billigt där!
Men 400kr per natt är väldigt överdrivet faktist, det är 1600-2000baht beroende på valuta, det kan man typ bo 2-3 pers beroende på standard o sånt såklart. Räkna med en tusen battsing per person o natt ungefär så har du det bra med AC o hela köret...du vet fungernade rinnande vatten o sånt. Tro mig jag har också testat en hel del olika pissluffar ställen men det är faktist ingen hit!
|
|
|
Jag har f ö varit där 3 år i rad så jag kvalificerar mig säkerligen som en utmärkt thailänsk snuskgubbe (förutom sexköpandet)
Min grej är maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaud! Fatta all grillad fisk, bläckfisk, alla göttiga musslor o allt annat skit man kan trycka i sig varje dag...det är himmelriket på riktigt!
|
|
|
Åh vad man blir sugen att själv åka nu!! Men måste spara liiiite till så att även jag kan uppleva himmelriket på riktigt ;)
|
Graffare
2010-08-24 12:05
|
MRsalesman Haha, jag levde jävligt slitet.. men hade 3 månader i australien framför mig så jag behövde snåla för i australien var det asigt dyrt med allt.
|
|
|
Alla reser vi på olika sätt, men 400 kronor per natt för hotell i thailand känns som ett jävla slöseri. Så länge jag är någorlunda frisk så spenderar jag ju knapppast mycket tid annat än sovtid på hotellet, så man får ju sällan mkt valuta för det ändå.
Sen beror det ju självlart på vilken standard man vill ha och var i Thailand man tänkte sig. Men vill man bo i turistghettona under decemberinvasionen så kan man ju lika gärna åka charter från början liksom.
Bortseett från hotellkostnader, det stående tipset för alla resor till asien är: åk bara ned med det nödvändigaste, resten köper du på plats och fyller väskan med allt eftersom.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
|
|
|
Mitt mål är att ha 10 000 kr plus i en resekassa så jag kan roa mig och kunna bo på skapliga hotell. Mat, dricka är väldigt billigt i Thailand väl?
Hur mycket är 100 kr i deras valuta?
|
|
|
100kr är mellan 400-500 baht beroende på växelkurs, kolla www.forex.se för exakt info.
Mat är väldigt billigt, man kan sätta gränsen precis där man vill så att säga...du kan käka för 10 kr du kan käka för 200kr..det är upp till dig, vilken kvalite du vill ha o vilken typ av mat du vill ha. Skaldjur o liknande är såklart lite dyrare!
Dricka vill jag väl inte påstå är så jävla billigt ändå, en öl på 7/11 kostar 7-10kr o ute är det självklart dyrare...sen beror det på hur mycket du vill festa o så men jag personligen är ändå ute en hel del när jag är där så det bränns väl en o annan krona. Men som sagt....thailand är ett land där man kan sätta precis vilken gräns man vill själv.
Jag har bott i Hus på Koh samui med balkong, vardagsrum, lide fresh toa med nån mini jacuzzi+dusch, tv, vä'rsta sängarna mm för 1000kr natten. jag har bott i ngt jävla råttbo för 50kr natten. Men jag är bekväm av mig, jag vill att sängen ska vara ok, att duschen ska fungera osv...visst jag är inte i thailand för att ligga i sängen o det är väl inget jag gör överdrivet mycket men vill jag så är jag på SEMESTER vilket innebär att jag ska få göra vafan jag vill o ibland finns det något som heter monsunregn (kan hålla sig i en vecka osv...inte BALL) o då hjälper ett bra rum, en tv+hyrd dvd om det inte ingår o en påse weed alldeles utmärkt. Men du kan såklart ha ditt pissluffarrum, vbakna o sen gå till en bar som visar filmer o hänga där hela dagen, det gör alla. Jag gillar lite privacy ibland bara, pallar inte alltid ha folk runt mig.
Varför ska man åka charter från början om man ska vara borta länge men ändå vill kicka koh phangan o liknande på jul, nyår eller whatever? fan jag ogillar verkligen översittande backpacker svennar som tycker att dom är bättre än alla andra för att dom står över festprissarna och alla som vill ha kul på sitt sätt.
|
|
|
Ursäkta min översittarbackpackersvenne-attityd då, men kolla bara på reseforumet. Varannan tråd är "nu drar jag till thailand (en hel månad)" och "hjälp mig hitta biljetter till thailand".
Folk får åka till thailand hur de vill, men väldigt få andra resmål har en sån mytbildning kring sig. Det tar ju sig bara larviga uttryck. Folk frågar på allvar hur man köper öl i Phuket, om man kan få hotell för x antal hundra kronor) och andra saker som egentligen bara skriker "hej jag borde bokat en charter men nu ska jag ju till thaaaaaailand och va lite crazy så jag bokar bara flyget och sen ligger och sprattlar som en fisk på torra land när jag kommer dit för jag kan inte ta hand om mig själv och ingen rekommenderade ett hotell."
Jag har massvis av fördomar mot svenskars thailands-resande, och jag blir sällan motbevisad om dem. Folk har åkt på semester utan att boka hotell i massvis av år, men på senare år har Thailand fått en absurd kultur kring sig. Snart är det ju svårt att hitta någon under 30 som inte varit där åtmistone 2 veckor, vilket i mina öron låter ganska deprimerande.
Kort sagt, vissa frågar i princip efter charterbekvämlighet på en resa de av princip/grupptryck/trend bokat själva eftersom de ska till just Thailand. De hade nog sparat både nattsömn och förmodligen pengar på att åka med Ving från början.
|
|
|
Vi ska dit och vi åker chaaaarter :) Beror iofs på att vi åker med en 1,5 åring och att jag är planeringsfreak. Pengar är jag däremot osäker på hur mycket vi behöver, 2 vuxna och en kid. Vi älskar mat och en av oss dricker öl...
|
|
|
en normal rätt kostar 60-120 baht per person+dricka 60baht. ungefär...
man kan käka för 30-40 baht på gatan.
Käka inte på ställen där alla turister sitter...ser du ett ställe med plaststolar, massa thais som sitter o gluffsar så har du hittat mer eller mindre rätt. man får testa sig fram tills man hittar sitt spot...jag har ställen på varje ö/stad jag drar till varje gång jag är där, men jag är också ett mat freak, ett med gott minne dessutom!
|
|
|
inte för att det är fel på turistställena jag menar thais kan ju laga mat i regel men det är ofta lite dyrare o lite mer anpassat.
|
|
|
ok endeavour jag håller med dig i din rant.
|
|
|
Jag vill inte äta på "steakhouse" och "köttbullerestauranger" utan autentisk mat, älskar thaimaten och vill pröva på riktigt god och äkta mat. Hotell och resa är betalt, frulle ingick på hotellet....då borde 1000 kr/dag funka väl? Tänker inte snåla men det är inte så mycket mer än att äta oss runt thailand vi vill göra ;)
(Min thaiexpert skrattar rått åt mina 1000kr/dag och säger att vi klarar oss på 200...men hon äter friterade insekter så henne litar jag inte på)
|
|
|
jag brände 30.000kr inkl flygresan, var där 4 veckor under högsäsong förra året
men visst jag lever inte som någon backpacker som sover i ett skjul med undulater och pingviner vid en liten säng utan ac...
nej har jag semester då kör man all in fan
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)
|
|
|
Frozen: Du talar lite emot dig själv. Vill man bränna en tusenlapp om dagen så är västländska matställen en bra hjälp på vägen. De tar bra betalt för allt sånt som "är som hemma". Gör som salesman säger och hitta nåt litet ställe med plaststolar och otaliga affischer med cd-skivor/öl/bussresor etc uppsatta på väggarna. Den mest autentiska thaimaten är också den billigaste, och insekter är inte så jäkla märkvärdigt att hitta på menyn där nere.
Lägg om dagsbudgeten från mat till aktiviteter så prioriterar ni rätt, och har ändå en väldans massa pengar att röra er med.
Jag saknar f.ö. verkligen att kunna hugga en skål schysst "fried raiiii" (de får sällan till s-ljudet) på gatan från thailands motsvarighet till korvgubbar.
|
|
|
Jag tror du kanske missförstod mig/jag var otydlig, mina 1000kr/dag ska då räcka till allt förutom boende och resa. Jag VILL inte bränna 100kr/dag men jag vill inte behöva tänka "fan, har vi råd med den här skålen ris" om du förstår hur jag menar. Självklart hade vi tänkt göra lite mer än äta men det är inte djungelsafari och dykcert vi är ute efter utan bara leva gott på semestern. Ang var vi äter är jag mer än öppen för att käka på gatan, och jag ser fram emot det, jag vill bara slippa snåla...
Det jag menade med min thaiexpert är att hon är född och uppvuxen i Thailand, pratar thai och vet hur allt funkar. Jag tror säkert att hon kan få 200 kr att räcka bra mycket längre än jag får, oavsett var vi äter.
|
|
|
jag drar till kambodja med ca 10 på fickan.... jag ska va där ett halvår... ;D haha
http://www.myspace.com/splitkeysbeats
|
|
|
Tikkan Ofan, kanske borde styra kontakt, ska själv dit i December i 3 veckor.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
|
|
|
Drar 27e dec - 24 jan, har planerat att ha 20 med mig, med lite påfyllning när degen är bränd (vilket den alltid blir)..
Köpte just resan. Priset har gått upp 4~ på 3-4 dagar. Inte särskilt kul alls.
|