Tjänat pengar i utlandet, bostadsbidrag i Sverige?

Övrigt - Blandat

Graffare

2010-08-28 16:31

Tjänat pengar i utlandet, bostadsbidrag i Sverige?

Man får ju inget bostadsbidrag om man tjänat mycket pengar samma år, så långt är jag med.
Jag ringde till dem och dem frågade om jag tjänat pengar i år, jag talar sanning och nekas mig bostadsbidrag för 2010.
Tänkte då, om jag säger att jag inte gjort det.
Kommer det synas hos dem att jag tjänat pengar i Norge i år?
Jag är ju nolltaxerad i Sverige och har varit skriven här hela året.

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
Har du blivit befriad att betala skatt i Sverige? Tror säkert de kan få tag i de uppgifterna ändå.
Risken är ju att du blir återbetalningsskyldig. Och nu när du ringt dem, frågade du bara eller lämnade du personnummer etc?
Jag skyller allt på Emma!
Graffare

2010-08-28 17:20
Hur menar du med att bli befriad?
Jag har inte jobbat i Sverige och därför inte betalat skatt här.
Jo, det är ju det som är kruxet, vill ju inte betalningsskyldig.
Tänkte om det var någon annan som gjort likadant.

Jag sa inte mitt personnummer, sa inte ens mitt hela namn.

chana_masala, såg nu att det var Norge du jobbat i.. men du måste ändå deklarera ju och då ange att du betalar skatt i Norge. Så de uppgifterna finns ju.
Graffare

2010-08-28 17:34
Menar du den svenska deklarationen? jag deklarerar ju inte norska pengar på svenska.

Nej men om du är skriven i Sverige så får du ju deklarera.. även om du nolltaxerar? Jag kan ha fel.. är nästan helt säker dock.
Du redovisar att du haft inkomst från Norge och betalar skatt i Norge.
Fast det kanske inte behövs eftersom Sverige har avtal med Norge.. du borde ju veta det bäst som jobbat där :)
Graffare

2010-08-28 17:50
Haha, ja men jag är kass på sånt här!
jag skrev inte med något på svenska deklarationen av mina norska pengar, har varit skriven på mina föräldrars adress hela tiden.

Det är fishy och lite fult av dig, men jag tror att du skulle kunna komma undan med det, om det inte hade varit för en sak...att du står skriven hos dina föräldrar. Så loppet är kört ändå.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Graffare

2010-08-29 13:41
lepra, jag flyttar till en egen lya i veckan och har en dyr hyra.

ok, mem det kanske du skulle ha tänkt på innan.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Graffare

2010-08-29 21:37
Urvalet av lägenheter i Göteborg är inte enormt om vi säger så, du får ta vad du får.

Ganska lätt fixat detta. Nummer ett, flytta inte till hålan Göteborg. Nummer två, stanna kvar i Norge (antar Oslo?) eller flytta till en svensk stad värd att bo i.
We all walk in a path chosen, from the cradle till the caskets lowered
svensk stad värd att bo i

Har hört talas om denna mytomspunna plats i fabler och sägner. Tror dock inte den existerar i någon annan verklighet än den man finner i huvudet på en lokalpatriot.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Glömde.. @TS: Stanna i Oslo din åsna :)
Graffare

2010-08-30 16:00
har du absolut inte med tråden att göra.
Oslo är en riktig skitstad, smutsig äcklig stad. Kanon om man gillar knark och horor.
Jag gillar Göteborg mycket bättre.

Stanna i den sista öststaten, Norge? Göteborg är en grym stad..

Verkligen? Efter fyra år i Göteborg var jag så förbannat less på staden, kändes verkligen som att man har varit överallt och gjort allt man kan göra. Har dessvärre inte spenderat mer än ett par månader i Oslo, för flera år sedan dessutom, men det kändes som en bra mycket roligare stad. Är säker på att man blir less på att bo där med. Men jag är då inte sugen på Göteborg eller någon annan stad i Sverige igen.
Jag tror inte de misstänker att du ljuger och börja leta efter uppgifter som berör var du har jobbat. Ska de börja med alaska och sen danmark, norge?
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.
Men klart du ska tjäna massa pengar i norge och få bostadsbidrag i sverige. I grund och botten är det här nog mer en etik-fråga än en praktisk fråga.
Negative, negative.
Our destination is Gaza.