I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Hur skulle ett samhälle utan pengar se ut?

Övrigt - Blandat

2010-09-21 16:46

Hur skulle ett samhälle utan pengar se ut?

Ja som rubriken lyder. Skulle detta fungera någurlunda? Alla är ju olika, skulle det funka i någon utsträckning om alla höll på med det de tycker är roligt osv.

Hinner själv inte skriva någon uppsats nu men ser fram emot en aktiv tråd när jag kommer tillbaka, spekulera på!

2010-09-21 17:21
Nej, det skulle inte fungera.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-09-21 17:22
Bytes samhälle...
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2010-09-21 17:37
Nej, det skulle inte fungera.

Fel, det har fungerat så länge människan existerat och fungerar än idag. Att de flesta verkar tro att det inte skulle fungera beror på att majoriteten av världens befolkning inte skulle fungera i ett sånt samhälle, och det kan vi skylla på det ekonomiska system som vi har. De flesta har helt enkelt blivit vana med att allt måste ha ett värde, och att varje tjänst kräver likvärdig kompensation.

Nästan allt har ett pris idag och kan köpas för pengar, men det fanns en tid då människan gav till varandra utan att kräva något tillbaka. Så är fallet än idag i vissa samhällen långt bort från "civilisationen", och många har existerat i hundratals år. Mycket längre än vad den s.k. demokrati vi har idag har existerat.
LC

2010-09-21 18:00
Jag står fast i mitt uttalande. Det fungerar inte.

2010-09-21 18:00
Bytes samhälle...

är det inte det vi har idag? byter pengar mot varor. sen kanske det finns ett fåtal undantag där man inte kräver ngt tillbaka men det har ju i stort sett alltid varit en motprestation i utbyte mot ngt, texx arbetskraft mot mat o etc. men jag tror inte det hade funkat att ha ett samhälle utan pengar. finns ju alltid saker som är mer eftertraktade som folk är beredda att ge ngt för. därav tillgång och efterfråga som styr hela världens ekonomi.

2010-09-21 18:09
Pengar är ett mellanled i byteshandeln för att göra den enklare.
Istället för att byta tre timmars jobb mot en stol som du sen byter mot två böcker varav du byter den ena mot en lunch (för att den som lagade lunchen inte hade nån användning för en stol, men ville ha "1984") så kan du hoppa över en massa runtflängande och byta arbete mot pengar som du sen kan byta mot lunch.
Missen mänga gör är att betraka pengar som någonting med ett inneboende och absolut värde.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-09-21 19:18
Människor skulle absolut funka i ett sådant samhälle, men jag tror dock att vi är för överbefolkade för att det skulle funka så som jag tänker mig. Det finns för många pappersvändare och handlare av olika slag. Om vi lyckas lura alla dessa parasiter in i ett mörkt hål kan det lyckas.

Varför skulle det inte funka?
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2010-09-21 20:10
Det skulle vara i ett Star Trek-samhälle. Alltså, mer eller mindre oändliga, oproblematiska energitillgångar. En upplyst befolkning med tillgång till holodecks liksom.

Annars blir det svårt.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2010-09-21 23:53
Det skulle funka.
Om vi gick tillbaka till en av världens första "stater" (begreppet stater fanns ej då)
Grekland, penningekonomin uppkom först när handel började bedrivas när dem koloniserade runt medelhavet.
För att detta ska funka måste vi gå tillbaka till ett självförsörjande samhälle där man klarar sig själv och har en form av byteshandel mellan folk.
I dagens samhälle skulle det aldrig funka, men rent teoretiskt givetvis
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-09-22 00:36
Ja man märker ju att folk är egoister nu för tiden med tanke på SD och alliansstyre.
Men skulle folk bli lite mer medmänskliga så skulle det ju funka, jag menar man hjälper väl sina nära & köra med tjänster och ger dem saker utan att få nåt tillbaka.

2010-09-22 00:40
Det är knappast pengar som gör folk egoistiska. Menar ni att man inte kan känna begär för makt, land, guld och vapen?

Pengarna hjälper som sagt handeln.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-09-22 01:31
Så här ligger det till. Det skulle inte fungera om alla gjorde det de tycker är roligt och förväntade sig att kunna försörja sig på det i ett samhälle med pengar. Det kan väl de flesta hålla med om? Audioforumet är ett bra exempel på det. Så varför skulle det fungera i ett samhälle utan pengar?

2010-09-22 11:42
Men samhället fungerar ju inte med pengar, och det kommer alltid falla tillslut. Det ser man klart och tydligt genom historiens gång, hur kunde ni ha missat det? Pengar "hjälper" till att gör oss giriga och egoistiska, det tar fram det djuriska ur oss - det e naturligt. Se på alla dagens problem, finanskriser, förstörelse av naturen, korruption, krig = big business. I början av uppbyggnaden av ett samhälle kan pengar vara en enkel lösning, men man måste klättra högre på utvecklings stegen. Vi lever i ett djuriskt system = jaga föda (pengar) men vi måste gå till ett humanare och spirituellt system.

Vi är underbetalda slavar som har blivit blåsta att tro pengar är vägen till lycka. Se på hur depressionen breder ut sig över samhället och vad allt detta knäcker människan. och det är lätt att säga att ett samhälle fungerar inte utan pengar och jag håller med för vi vet inget annat, det är detta system vi föddes in i så att säga. Slav stämpeln var redan tryckt innan vi sög på tutten! Jag är typen som kan gå utanför boxen och tänka från ett annat perspektiv, något alla måste göra så vi kommer någon vart från denna skit. Jag känner att vi står och stampar i detta system, ett fördummande levnadsätt av våran kapacitet. Och varför ska vi betala för att bo på en planet vi föddes då? VI ÄR INTE FRIA!
Crime Pays, ask the Rothschilds!

2010-09-22 12:29
Nej, för den tekniska utvecklingen hade gått i stå för länge sen om det inte funnits ekonomiska incitament i en storleksordning som kräver någon form av valutasystem. Eller hur ser byteshandeln fram till att man till slut byter till sig ett Boeing 747 ut? Vi hade kommit föga längre än till ett glesbefolkat bondesamhälle, och jag föredrar nog det nuvarande samhället framför att harva på åkern från morgon till kväll alla dagar i veckan.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Producent

2010-09-22 12:46
Fel, det har fungerat så länge människan existerat och fungerar än idag.

människor förr i tiden är inte vana vid att man kan göra saker för pengar eller att det ens finns pengar...

2010-09-22 13:24

Det här ska vara i Politik forumet, eller eventuellt Vardagsfilosofi

Personligen tror jag på ett samhälle med subventioner, rationering med samtidigt en liberal syn på personlig egendom och produktion skulle kunna se till att vi använder oss av pengar i en helt annan utsträckning.
UTE EFTER SVENSK HIPHOP VINYL!
KOLLA MIN PROFIL!

2010-09-22 13:31

människor förr i tiden är inte vana vid att man kan göra saker för pengar eller att det ens finns pengar...

Har du nån poäng eller påpekar du bara det uppenbara?

Teknisk utveckling och ett samhälle utan pengar kan gå hand i hand om det finns eldsjälar som vill och kan. Ett exempel på en man som offrade nästan allt för vetenskapen är Nikola Tesla, utan honom skulle vår teknik förmodligen se helt annorlunda ut idag. Även om företagsjättarna sponsrade och tog över hans projekt efter hans död så går det inte prissätta hans idéer. När han dog så var han helt pank, alla pengar hade gått till hans projekt. Bland annat så försökte han skapa trådlös energiöverföring, som han ville skulle vara gratis för allt och alla. De tesla-spolar vi ser idag är resultatet av detta knappt halvfärdiga projekt.

Vad jag försöker säga är att pengar inte är nödvändigt för att motivera människan till att begå stordåd. Det finns de som vill dela sina framgångar med alla, utan att kräva något tillbaka. Jag vill gärna tro att det är mer mänskligt än att jobba 8 timmar, 5 dagar i veckan, huvudsakligen för att ha mat och husrum.
LC

2010-09-22 15:38
Osi
Exakt. Intressant att du nämner Tesla som verkligen ville jordens bästa. Det är oftast så med uppfinnare och visonärer, men sen finns det en klick tragiska människor som inte vill ha det så, allt ska kontrolleras.

Frihet, nyfikenhet, kreativitet och kvalitetsstandard motiverar människan. Absolut inte pengar när det kommer till livsviktiga saker som energi.

Jag tycker inte byteshandel är bättre än ett valutasystem. Vem tycker det?

Ett exempel på varför det är bättre att jobba åt sig själv istället för någon boss.

Tänk er en stad stad i Sverige, i denna stad existerar det ett högteknologisk underjordiskt växthus där man kan odla i princip alla rot- och exotiska frukter, alltså föda av extrem hög kvalité med ekologisk stämpel. Växthuset drivs av fri energi eller alternativa våg-sol energi källor. I växthuset arbetar robotar som drivs av samma fria energi. Nu har utvecklingen av robotar gått fram åt, men visst... jag skulle gärna kunna arbeta några timmarr i veckan på det växthuset om jag får gratis föda livet ut. Alla invånarna gör sitt "lilla" arbete i veckan på växthuset och du får tillgång till fri mat. Jag kanske bor i ett hus som drivs av min egna lilla energi bolag. Oberoende och välmående!

"man will be what he was born to be: free and independen"

- JFK

2010-09-22 15:53
Jag tycker fan utvecklingen stannar upp då allt handlar om pengar. För allt blir riktat till att det ska sälja och konsumeras. Ett bevis på detta är dagens cyklar som blivit sämre.

2010-09-22 16:43
Alltså pengar finns för att det behövs ett enkelt sätt att värdesätta och underlätta byteshandel. Hade det systemet inte varit optimalt hade det försvunnit för länge sen. Det går inte att skylla på att några vill ha det si eller så, i grund och botten är det det här systemet vi valt och det går emot. Sen att pengar i fysisk form förmodligen på sikt kan komma att ersättas helt av kort är en annan femma. En gemensam valuta för värdesättning av olika produkter/tjänster kommer ju alltid behövas. Det är precis som boogey påpekar relativt besvärligt att värdera och idka byteshandel, utan pengatransaktioner, mellan morötter och en Boeing 747.

Jag tycker fan utvecklingen stannar upp då allt handlar om pengar. För allt blir riktat till att det ska sälja och konsumeras. Ett bevis på detta är dagens cyklar som blivit sämre.

Produkterna möter efterfrågan. Om fler konsumenter skulle inse värdet i att köpa en stabilt byggd cykel för några kronor mer, istället för att snåla och köpa billiga supermarketcyklar så skulle dessa skräpcyklar inte tillverkas. Det är knappast en fråga om pengars vara eller icke vara, utan en värdering konsumenter gör i förhållande till vad de känner behov av, förmodligen.

Sen tycker jag man bör fundera lite på hur mycket pengar i sig faktiskt underlättar. Den tekniska revolutionen framskred ju inte minst pga det var enkelt att sälja varor med hjälp av just... pengar. Utan vetenskapliga belägg vill jag nog tro att det hade tagit en längre tid nå dit vi är idag om allt skulle bytas mot varor sinsemellan. Näthandeln är ett bra exempel på detta. Idag kan jag beställa en vara på nätet och betala för den på några minuter. Hur ska det gå till om jag vill ha en skiva på cdon, och först måste få personalen på cdon att vilja ha det jag kan erbjuda, och sedan skicka min vara till dem, för att sedan få deras skiva? Och vad händer om cdon inte vill ha något som jag kan erbjuda? Då måste jag ju byta till mig en vara de vill ha från någon annan, och den personen kanske inte vill ha mina varor heller... Sen kanske inte posten vill leverera min vara till cdon eftersom de inte vill ha mina varor i byte mot levereringstjänsten... Förklara gärna hur internet- samt världshandeln fungerar utan... pengar?

2010-09-22 17:54
^^jag håller med dig. men ett samhälle utan pengar skulle bara fungera i en mycket mindre skala. sen dirty-daves tankar kring växthus race - där är ju frågan bara hur teknologin och all utrustning skulle forskas fram och betalas? flum-utopi-tankar bara.

Groupie

2010-09-22 20:05
Jägar och samlarsamhällen. Förutsättningen är ju att alla hjälps åt att fixa de dagligvaru saker som behövs. Tillverkar saker åt gruppen, jagar åt gruppen, samlar åt gruppen e.tc. Alternativt en jordbrukarsamhällen där bönderna byter handelsvaror med varanndra och t.ex. skogsarbetaren byter trä mot vete o.s.v... De skulle kräva en tillbakagång mot mera primitivare livsstilar och det är nog ytterst få villiga till att göra... Så mitt svar är nog, nej, frivilligt så går det inte och i global skala är det omöjligt. De kommer istället att uppstå mindre lokala samhällen och ekonomier (eller jägar/samlarsammhällen).
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-09-22 20:21
En liten fråga, vad ser ni för fördelar med att gå tillbaka till byteshandel? Vad blir bättre?

2010-09-22 23:21
Jag vill gärna tro att det är mer mänskligt än att jobba 8 timmar, 5 dagar i veckan, huvudsakligen för att ha mat och husrum.

Du får det att låta som om det vore mkt i ett historiskt perspektiv. Förr slet man ju 14 timmar 6 dagar i veckan. Dessutom undrar jag vad du äter och var du bor, om det är vad du "huvudsakligen" har råd med.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Groupie

2010-09-23 13:06

Du får det att låta som om det vore mkt i ett historiskt perspektiv. Förr slet man ju 14 timmar 6 dagar i veckan. Dessutom undrar jag vad du äter och var du bor, om det är vad du "huvudsakligen" har råd med.

Går du ännu längre tillbaks så var din enda sysselsättning fixa mat.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-09-23 13:12
Systemet med pengar är verkligen ett bra system. Pengar på ett ikoniskt vis har blivit helt förstört.
Systemet är inte perfekt men människor gör inte systemet bättre.
Undrar hur ett samhälle där människor vill varandra väl och gör det rätta hade sett ut istället.
Medlem i Mobbade Whoa Användare Crew M.W.A <br> Medlem i The Skåne Crew aka The Dirty South crew! <br> www.legalize-art.cjb.net