Resa till Barcelona och söka jobb?
Tjena! undrar här om någon har några erfarenheter av att resa ner till ett land och sedan finna ett jobb? lär ha med lite pengar så jag kan klara mig men satsar på att bosätta mig där såklart, kan inte tala spanska men har grunderna sen skolan men kan föra samtal på engelska iaf. Måste göra något drastiskt för stannar helst inte kvar här. Peace! (Inlägget ändrat av Squirtle 2010-09-23 22:12:41)
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke
Ta kontakt med Aye här på whoa. Hon har bott där i ett år nu och har kanske lite kontakter åt dig om du har tur.
All som röstar på mig skall jag slå ihjäl.
ok Tack så mycket :)
" With a bit of luck, his life was ruined forever. Always thinking that just behind some narrow door in all of his favorite bars, men in red woolen shirts are getting incredible kicks from things he'll never know. " - Raoul Duke
boende: lätt är det men lurigt också då många försöker blåsa dig. Jag skulle INTE rekomendera att hyra från en agentur då dom ofta blåser dig på depositionen och priserna är orimligt höga. Bra sidor att söka boende på är: http://www.loquo.es (sidan på loquo verkar ha ändrat utseende, fattar ingt men den va bra trotts mycket skojare) och http://www.idealista.com . Om du som vill flytta känner dig osäker så har jag ett nummer till en svensk hyresvärd som kan ge dig ett rum snabbt. Kostar? ett rum brukar ligga å rum 300euro/månaden med 1 månadshyra i deposition. så var beredd på att lägga mellan 600-800euro första månaden varav depositionen får du tillbaka när du flyttar.jobb: Det finns otroligt mycket svenska företag i barcelona och det är kanske här man lättast får jobb med tanke på hur hårt krisen slagit spanien. Var beredd på slavlöner. Min lön låg i snitt på 900uro/månaden. Det kan kännas pytte med tanke på hur höga hyrorna är MEN mat, fest, knark, kollektivtrafik - allt billigt billigt billigt! vart du enklast får jobb är one contact, det var här jag jobbade i 1 år. men bådde apple och citibank finns i barcelona som har kundtjänst mot sverige. De två sistnämnde är svårare att ta sig in på MEN lönen är desto bätte. Någon viskade i mitt öra igår och sa att faktiskt apple söker folk ;)Tillstånd: För att jobba i spanien behöver man NIE nummer (personnummer för invandrare) detta fixar man på polisstationen, detta får du oftast även hjälp av med företaget du jobbar med. barcelona over all: Jag fann lycka och vänner för livet i barcelona och kommer utan att tveka flytta tillbaka någon dag. Jag flyttade tillbaka till sverige för en vecka sen bara för att förnya mitt pass och upptäcka ett nytt land (ska dra till dublin) men lyckas jag inte så är barcelona självklart. Den underbaraste staden i europa! TIPS: Yoigo är bra mobilleverantör (dock är mobil dyrt i spanien), Carrefour och Mercadona är mina favorit matstället med bäst kvalite och billigast priser (även störst sortiment), Razzmatazz och Apollo har de fetaste klubbarna, vill du till stranden så ta tåget söderut, kostar ca 1,40euro och stränderna är MYCKET finare än Barceloneta. Frågor? funderingar? mer tips?
http://storiesaboutbarcelona.blogg.se
Ah tack så mycket, låter underbart :) mitt pass har dock gått ut men jag har ett EU-leg, tror du att det räcker för att få NIE nummer?
ärligt minns jag inte men EU-leg ska gälla i spanien så jag skulle säga go for it! Däremot är det påväg att gå ut bör du förnya det annars måste man åka till Madrid där man får punga ut 1400kr för passet - not cool ;) Svenska konsulatet finns i Barcelona med dom kan tyvärr inte hjälpa dig med det!
Klart att du ska flytta till Barcelona. Jag flyttade dit 2005 och bodde där i två år, träffade min fru som jag nu har två kids med. Jag jobbade, hör och häpna, med kundtjänst för LG. Även om man inte får jobb på ett företag med kundtjänst mot Sverige så funkar det fint om man snackar engelska. Jag jobbade mot UK och tjänade ganska bra ändå, 1200 euro hade jag nog efter skatt. Finns massa företag du kan jobba på med kundtjänst så jobb är nog inga problem. Där jag jobbade hade de en träningsperiod som var oavlönad, har för mig att det var 2-3 veckor så det är nog bra om du har lite pengar med dig ner. Lycka till!
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
ey, snacka med åderpåleone. han bor där
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Spanien har ju hög arbetslöshet, speciellt för ungdomar. Gäller inte detta för Barcelona?
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Yun_DI: Det gäller även Barca, men som svensk finns det nästan alltd jobb på något svenskt företag :)
Skivsamlare
2011-01-04 17:30
Hur är det med dubstep-klubbar samt hiphop-klubbar? Finns det?
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss
är ocskå sugen på att flytta dit något år med familjen och jobb, någon som vet hur ser det ut att få jobb inom byggsvägen i barcelona? svenska byggnadsarbetare brukar vara eftertrakade utomlands går det att få en vettig lön?
Funderar på att sticka dit över sommaren!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Har en kompis som har bott där och ska flytta tillbaka i februari, samt en till polare som flyttar dit i februari. Dom har jobb inom teletjänst på något svenskt företag. Funderar på att dra ner efter studenten jag med!
någon som vet hur ser det ut att få jobb inom byggsvägen i barcelona? svenska byggnadsarbetare brukar vara eftertrakade utomlands går det att få en vettig lön? Undrar det jag med, dock som lärling.
Går ett praktiskt gymnasium så har varit ute på firmor minst 3 dagar i veckan i snart 3 läsår.
Finns det någon möjlighet för svenska lärlingar att jobba där eller lär man söka sig till telejobben?
Sorry för dubbelpost!
BARCA!!!!
Jag och min tjejkompis planerar o flytta ner dit i slutet av januari nu snart,,,
men behöver hjälp med jobb, o boende =(
Jag är 24 årig tjej som är född i Sverige,, men vill söka mig till ett varmare land nu tyvärr, klarar inte av kylan längre :/
Finns det nån som bor där nere, och har lust o träffas,, och kanske kan hjälpa oss?
Vill veta allt om Barcelona, har varit där några gånger som semester, men
vill kunna leva o bo där, som i Sverige!!
ps, går inte in här så mycket så skriv gärna till mig på fb: jen rinoz eller maila mig på
[email protected] hej svej/ Jenny :)
Moderator
2012-01-08 18:42
Jag känner 2 snubbar som bott där 6 månader nu, dom jobbar åt nått sånt där företag där man sitter och ringer till sverige och säljer grejer typ :P I början gick det lite trögt för dom, men nu när dom kommit in i jobbet och lärt sig sälja bra så når dom upp till alla bonusar varje månad så dom får ut rätt bra löner. Dom har ett bra och fint boende osv. Så visst, det går att överleva där nere, men med tanke på deras ekonomi så skulle jag gissa att det är rätt svårt att få något "vettigt" jobb. Men duger telefonförsäljare för dig så ska det inte vara några större problem =). Men, i princip alla som jag känner som bott i barca en stund har blivit utsatta antingen för rånförsök eller för ett antal fickstölder. Så var på eran vakt^^
//TW