I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Kalle Anka går på toaletten?

Övrigt - Blandat

2010-09-30 12:14

Kalle Anka går på toaletten?

När jag var yngre (omkring 11 år) var jag en gång hemma hos min dåvarande bästa kompis efter skolan och efter ett tag kom vi in på ämnet Kalle Anka. Jag var av den åsikten att det var konstigt att vissa ämnen undveks helt och hållet i serien, som exempelvis sex - det finns inga anspelningar på sex överhuvudtaget, och seriefigurerna är aldrig släkt i rakt nedstigande led, utan ska alltid vara brorsöner och farbröder till varandra. "Och så går de ju aldrig på toaletten heller", fortsatte jag, men då hävdade min kompis att han hade sett en gammal kortfilm med Kalle Anka, som typ visats på Disneydags eller ngt liknande, där Kalle ska ha gått på toaletten och där man sedan ska få höra diverse kroppsljud inifrån dörren medan han uträttar sina behov. Jag trodde inte på honom, men han stod på sig och hävdade benhårt att det visst fanns en sådan film.

Diskussionen föll sedan i glömska, som den här typen av diskussioner tenderar att göra i den åldern, men nu - mer än 20 år senare - satt vi och diskuterade vår fjäderbeklädde vän under en fikapaus på jobbet, och då dök vår gamla diskussion upp i medvetandet igen. Det jag nu undrar är: finns det en film med Kalle Anka där han går på toaletten, eller var det så att min kompis ljög? (Vi har inte haft kontakt på över 15 år, så jag tänker inte ringa och fråga honom.)

Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul
Moderator

2010-09-30 12:28
Jag har ingen aning, men disney borde väl kunna ge dig ett svar?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Poet

2010-09-30 13:07
Disney är en fucked up värld när man tänker efter. Kannibalism i form av fåglar av olika slag som äter kalkon och grejer på julafton. Pluto som är en hund, men går på alla fyra och skäller som en hund men även Goofy som kör bil, snackar och rider på åsnor men också skulle vara en hund? :S And what the fuck is up with the gloves?

För att inte tala om den dolda sexismen. Typ bara Farmor Anka som är lite av en positiv kvinnlig karaktär. Både Kajsa och Musses flickvän (Mimmi?) slampar iväg så fort någon snygg kille med pengar dyker upp. Typ Kajsa som alltid dumpar Kalle för Alexander Lukas. Gärna i en situation då panka Kalles bil går sönder, så dyker Lukas upp med sin Rolls Royce och Kajsa mer eller mindre säger till Kalle "Fuck you, you broke mothafucka!" och drar. Vart är liksom Musses brorsöners mamma? Eller Knattarnas mamma? Alltid farbröderna som tar hand om ungarna :S Och han jävla snåljåpen Joakim som inte räcker ut en hand till Kalle som är pank och fast med tre ungar som inte är hans? Man får även inte glömma den mest pseudo-sex symboliska karaktären av de alla, Magida De Hex (som jag förövrigt hade bangat ganska hårt om jag var anka och bott i Ankeborg), ögonskugga, ghetto booty och högklackat.

Men för att fokusera på din fråga, man har ju sett Kalle otalt gånger duscha och bada, så visst låter rimligt att han även kissar och bajsar. Sex vet jag inte, då Kajsa inte verkar så hype på att ge han någon fitta och han verkar ju inte dejta någon annan heller. Men att det skulle finnas ett avsnitt där han går och bombar på toan och att man skulle höra det, tror jag dock inte att det finns. Disney är nog för pryda för sådant.
At the gates of Eternity...

2010-09-30 13:24
Haha ohja ändå älskar man det =) Håller helt och hållet med om sexism biten, hinner inte läsa mer men håller säkert med om resten =)
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2010-09-30 14:12
Ja fan! :D Så länge jag har varit läskunnig så har jag älskat Kalle & Co. Till och med idag i vuxet tillstånd köper jag ett och annat lösnummer om jag ska färdas längre sträckor :)

2010-09-30 15:26
Håller med, mycket märkliga saker som sker i Kalle Anka världen.

Sen hela grejen med att Kalle Anka går runt utan byxor hela dagen, men efter att han har badat badkar så virar han en handduk runt midjan och skäms över att fåglarna på fönsterkanten kollar in hans private parts. Lite meningslöst om du ska ta på dig tröja sen och skippa byxor, Herr Anka.

Jag hade en megacrush på Magica jag med när jag var liten och läste Kalle Anka & Co och Kalle Anka's Pocket. Jag tror det sitter kvar nånstans i bakhuvudet som en undermedveten fetisch då jag tyvärr har haft en tendens att falla extra hårt för psykobrudar med likadan frisyr, mörkt hår och relativt ljus hy.

Den jävla hållningen också..
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-09-30 15:48
Jag har alltid undrat va knattarna heter på engelska. Nån som vet?
Ridå
Poet

2010-09-30 15:55
Marvin: Alltså hon är baxig, no doubt about. Just check out that ass!

Töntnörden: Huey, Dewey, och Louie.

Fan heter Musses brorsöner? Vet tji den av de ens heter på svenska. Och de där två ungarna Kajsa brukar ha med då och då? De brukade vara med i Duck tales då och då.

2010-09-30 17:18
marvingaye
Jag trodde jag var ensam..

BC99
Dom heter Teddi och Freddi. Kajsa har tre systerdöttrar som heter Titti, Pippi.. och nåt liknande.
Walking the street of dreams

2010-09-30 18:15
Fiffi?

Är också högst tveksam till kroppsljuds-Kalle, för den delen. Men man vet ju aldrig...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-09-30 18:18
Naizo P21

Trodde också jag var ensam innan jag såg BC nämna det. Det känns lite betryggande.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-10-01 00:54
Rolig tråd iallafall, jag vill minnas att det finns några scener där Kalle duschar iallafall.

Här har du en rolig klipp där han fajtas mot en pelikan

2010-10-01 00:55
Jag älskar just 05.19 ;)

2010-10-01 12:47
hehe måste vara därifrån pelican-eating-piggeon-videon har rippat sin ide :D

//Yde - ETT roligt klipp
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-10-02 17:13
Naizo: Kicki pippi och titti heter de

2010-10-02 17:42

2010-10-02 18:06
Illuminati är överallt! Infiltrerade våra liv redan som barn, dom är ute efter oss, efter oss alla! Lås in era barn! Bomma igen era fönster! Lås alla dörrar! Dom kommer!

Kollade faktiskt på, nästa, alla dom filmerna som klippet visade och jag tänkte på det då. Undra om det är lathet från tecknarnas sida, att dom vill spara in pengar eller bara kör på det för att det är lättast så. Kanske alla tre.

Disney är speciellt ändå. Kolla bara på Alice i underlandet (jag vet att den är baserad på en bok), käkar svamp, en larv röker på... Listan kan göras lång :)

OnT: Håller med ovanstående, Kalle Anka är en mysko snubbe utan byxor, likaså är hela avsaknaden av sex konstigt. Och Kajsa är en golddigger!

Detta gäller även andra serier, som Bamse till exempel. Seriöst, en björn som är kompis med en kanin, en sköldpadda och en varg, bara för att nämna ett fåtal. Som har en farmor som har en katt och en mus som husdjur... Dom kan inte prata, men det kan sorkarna? Och dom har hästar. En björn, liten som en cockerspaniel, rider på en åsna och en häst. Bamse har byxor, medan Lille-Skutt bara använder en fluga?
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Producent

2010-10-02 18:20
jag har alltid undrat varför kalle anka håller för snoppen och skäms när hans tröja är av, men när den är på kör han på som vanligt. även fast man ser "snoppen" :( han skrämmer mig kalle.

2010-10-02 20:05
Kalle har vita åtsittande byxor?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Producent

2010-10-02 21:20
med fjädrar på? hm, kanske.

2010-10-02 23:28
Canada Goose pants?
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-10-03 00:23
Sexismen är ju inte mycket att diskutera då det bottnar i en annan tid. Satt häromdagen och kollade på youtube på de första reklamerna jag verkligen minns, och insåg att det på 90-talet var mer eller mindre tävling bland livsmedel i hur mycket socker man kunde trycka i barnen på morgonen... Tiderna förändras rätt snabbt ändå.

Det som däremot förbryllar mig är den här kopieringen av scener i Disney-filmer. Inte direkt så att man har datoranimering och kör copy-paste, så vad är syftet? Jag kan verkligen inte komma på det...
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-10-03 00:23
Eller syfte och syfte, tvärtom, vad är anledningen?
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-10-03 01:44
Det man kan fråga sig är hur dagens serietidningar/tecknat/reklam för barn ser ut idag år 2010? Som ni vet så finns inte Bolibompa något mer och alla typer av barnprogram finns på kanaler som Barnkalen/Jetix/Cartoon Network och så vidare.

Det var något gudomligt att inneha Cartoon Network för 15 år sedan.

2010-10-04 15:23
Det som däremot förbryllar mig är den här kopieringen av scener i Disney-filmer. Inte direkt så att man har datoranimering och kör copy-paste, så vad är syftet? Jag kan verkligen inte komma på det...

Jag förstår verkligen inte vad som är så konstigt. Man utgår väl helt enkelt från mallar som man vet fungerar. Och på så sätt sparar man tid, pengar, resurser.
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Poet

2010-10-04 16:13
Förövrigt måste jag säga att "Jag vill va som du" är fan 1000 gånger fetare på engelska! Checka Baloo och King Louis när de börjar scatta :D

2010-10-04 17:18
Aldrig. Beppe Wolgers gör det utmärkt.
Walking the street of dreams
Poet

2010-10-04 19:31
BC´s första inlägg är det bästa jag läst på whoa sen årsskiftet
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Producent

2010-10-04 20:32
BC99 P27
hehe jag har samplat det där, när kung louie går loss och drar massa apljud!
Poet

2010-10-04 22:31
Doggsonlol: Hehe tack. Kan inte bara ha varit jag som märkt hur jävla absurd Disney är hehe?

Konstigt: Haha är det sant? Får man höra? Nyfiken nu :)

2010-10-04 23:26
Håller med om att King Louie är grymt mycket fetare på engelska! Dessutom är det inte ens Beppe Wolgers som gör svenska rösten.

Btw på tal om att sampla King Louie, en av dom första låtarna uppbyggd av endast samples, innehåller just det :) Kolla från 2.40

Louies röst flyter samman så bra med James Browns "Aint it funky!" som kommer in här o där, så jag trodde länge att det var han som gjorde rösten i filmen. Besviken :(
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)

2010-10-05 00:00
Ja allt med disney är rätt fuckat. Såg aladdin för ett tag sedan, första gången sen jag var väldigt liten, och den historien är ju också rätt skev. Ett gatubarn som ljuger, snattar saker och blåser sin blivande fru för att hon sedan förlåter han i en handvändning.

Fast låta fantasin flöda tror jag ingen tog skada av som barn och är ju inte förrens nu som jag kommit och tänka på det hära.

Sen en till sak, har ni tänkt på att morsan i sunes jul sitter och kedjeröker under fläkten och pappa rudolf svär ovanligt mycket? Förstå vad moralkärringarna skulle skita ner sig idag om tobak eller svordommar förekom i barnprogram.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2010-10-05 00:10
Foerplay

Rudolf röker pipa också! Fan vad jag älskar klippet där Rudolf och familjen ska till kyrkan (minns ej varför? Juletider, kyrkor, hej och hå) och Rudolf svär som aldrig förr. Bl a ett "Förbannade jävla biljävel!" med otroligt mycket själ i.

Har stört mig länge på det där med Kalles badande. Varför kan Musse (som är en mus), Långben (som är en hund) och Kajsa (som är en anka) prata rent, när inte Kalle kan det? Knattarna pratar också schyst, men just Kalle är ju knappt hörbar
Rappare

2010-10-05 00:52
Varför kan Musse (som är en mus), Långben (som är en hund) och Kajsa (som är en anka) prata rent, när inte Kalle kan det?
Det är ju som att jämföra svenska hiphopeliten med BT. Inga konstigheter med lite talfel.

Att för övrigt jämföra Kalle med Bamse, som Brazen gjorde längre upp i tråden, är ju bara sjukt. Bamse har ju sjukt sunda värderingar, medan Kalle är...Kalle.

2010-10-05 09:13
Humm. Kan inte direkt säga att jag jämförde Bamse med Kalle, det var snarare att jag kom och tänka på Bamse också. Läs om, läs rätt isf :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Poet

2010-10-05 11:52
Bamse är ju en sån där jävla after school special karaktär.

2010-10-05 12:08
Åh, påtal om Rudolf; några julkalendrar sen när det var "Håkan Bråkan och Potatismysteriet" minns jag att han sa något i stil med "Fan i satans helvetes jävla apskaft". Det var lite skoj.
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2010-10-05 14:22
MrSandman

Hur resonerar du när du säger att Bolibompa inte finns längre? jag såg det senast igår med min dotter.
Rock out with your cock out!

2010-10-05 22:40
scrotum

Touché! Men det känns ju, helt seriöst, som att grejen med Kalle är "Okej, han är en anka, han måste prata lite kvackigt" och inte "Okej, han är en anka MED TALFEL! Det är roligt"

2010-10-06 00:23

finns en när han jobbar på en nazifabrik så varför inte när han skiter?

2010-10-07 17:48
ang. kiss och bajs och snopp så har kalle i likhet med alla andra fåglar en kloaköppning som släpper ut allt tillsammans. fågelkiss eller bajs finns alltså inte utan det är en mysig milkshake som släpps, även fåglars könsorgan sitter här och med tanke på hur äckligt det låter så kanske det inte är så konstigt att dom inte har sex

Spoiler...eller så beror det på att det är en barnserie från USA =)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kloak%C3%B6ppning

Foerplay
Alladdin är ju inte direkt disneys kreation från början heller iofs
Mabuhay!
Poet

2010-10-07 18:31
När du ändå nämner Alladin, i varje version av Tusen och En Natt som jag läst, så är Alladin kines och det hela utspelar sig i en muslimsk region i Kina. Ganska ballt att Disney valde att göra han till arab. Något som de förmodligen aldrig hade gjort post 9/11.

2010-10-07 18:40
i varje version av Tusen och En Natt som jag läst, så är Alladin kines

Jasså? ha ha det hade jag ingen aning om.

Inte för att jag känner till ur-Alladin speciellt väl och vill inte vara en ordmärkarstreber eller nått men kineserna i de provinserna är ju muslimska minoriteter och ser inte det minsta ut som (Han-) kineser vi är vana vid. Men I get ur point, känns ju rätt uppenbart att disneys version ska föreställa mellanöstern
Mabuhay!

2010-10-07 22:25
daddy-dan: Nej jag vet, inte askungen heller för den delen (dock är ju den helt rund i kanten), men dom har ändå gjort film av den. Lite det jag syftade på, lite luddigt!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!