I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Söker roligare fritidsysslor

Övrigt - Blandat

2010-10-17 23:01

Söker roligare fritidsysslor

Har på senaste tiden kommit till underfund med att min fritid är alldeles för inrutad/svenssonaktig. De allra flesta av mina veckor består av att gå i skolan, träna, gå på stan / se på tv / spela dator / fest på helgen. Inte det minsta roligt faktiskt, är jävligt trött på att leva samma skitliv vecka efter vecka.

Nu söker jag lite nya grejer att lägga till i mitt liv, alla möjliga saker, vill liksom hitta min grej. Jag gillar utmaningar och att få adrenalinkickar. Att sitta och pilla med pärlplattor o dylikt är inte riktigt min grej, men alla förslag på vanliga svenssonsysselsättningar och våghalssysselsättningar / bus / galna sysselsättningar man kan göra uppskattas stort. Det gör inget om era förslag är emot lagen, även om det som främst söks är utmaningar.

Ett exempel på ungefär vad jag letar efter kan vara om någon vet nån fet fors där man kan åka luftmadrass nedför, eller några galna snowboardhopp som kommer upp till vinter?

Tilläggas bör att jag bor i karlstad och är 17 år, har en medelmåttig budget. Är ganska vältränad så bör palla det mesta.

Skriv gärna vad ni sysslar med på er fritid och ge gärna förslag till mig.
- Alla förslag är bra förslag. BRING IT ON!

diska hårdare! kvinna!
Moderator

2010-10-17 23:21
Klättring kanske vore något? Gärna utomhus på klippväggar. Nu på vintern blir det ju extra ballt när du får använda hacka och grejer också.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2010-10-17 23:51
klättra, börja med nån sport eller kampsport, parkour whatever.... de finns ju massor bara man orkar ta sig ut och prova på
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Rappare

2010-10-18 10:44
Nått som är jäkligt kul men som låter kanske lite barnsligt är Radiostyrt. Finns små bilar som kallas för Mini-Z som är sjukt snabba och sjukt roliga att köra med. Sen blir det ju mycket meck o sånt :).

Warhammer är ju sjukt kul också eller börja intressera sig av fiske! Fiska är sjukt kul och man kommer bort lite från stressen samtidigt!
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2010-10-18 12:59
Korp bandy? Eller annan slags korp sport de e ju underbart med oseriösa sporter ;)

Producent

2010-10-19 07:34
Parkour & Grafitti var mina första idéer.

Fast sen kom jag på att det kanske är lite trist. Ska se om jag kan komma upp med lite mer kreativa saker. Hmm...

Ja!

Bus:
Under våren kan du alltid vända på palla äpplen-konceptet och typ plantera morötter i grannars/random folks trädgårdar. Fett kul att se dom dra upp morötter när dom tror det är ogräs, eller nåt. Tar dock lite tid, så det är väl ingenting überspännande egentligen.

En annan grej du kan göra är att införskaffa dig en penna och ett gäng med post-its och lämna lappar på folks bilar där det kan stå något i stil med "Ursäkta för repan jag gjorde på din bil, ring mig så reder vi ut det här: 07*********".

Utmaningar:
Du kan alltid...
...lära dig ett nytt språk.
...starta små hemmabyggprojekt. Typ högtalare, mopeder, younameit.
...starta större byggprojekt, i stil med en massiv trädkoja, en hinderbana i en skog, bygga en bil.
...bli kleptoman (för adrenalinet och stealth-mode)
...lära dig åka bräda/inlines.
...ge dig på någon kampsport.
...starta ett band/lära dig ett instrument.

Övriga sysselsättningar:
Urban Exploration
Alkoholism
Dedikera ditt liv åt att hjälpa fula barn & w/e

Hoppas jag kunde bidra med något iallafall.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold

2010-10-20 00:26
Tack för alla tipsen :)

Har hållt på med Graffitti tidigare, insåg att det kunde bli en dyr hobby så lade ned.. Att måla lagligt kan dock vara skoj/trevligt på somrarna :)

Har ni något tips på utomhus saker man kan göra just nu när det är höst och äckligt?
diska hårdare! kvinna!

2010-10-20 01:17
Smyga och stalka folk. Det är riktigt roligt att gå efter unga tjejer på kvällarna. Öka takten, stampa lite extra hårt i marken och dom börjar springa/allt vänder sig om i någon fjantig feminstkampsportsställning och frågar vad man vill.
Titta oförstående och dumförklara dem då du faktiskt bara är på väg hem eller till bussen.
95 procent av alla börjar gå snabbare, då ökar man bara och håller sig några meter bakom tills dom springer.

Det var längesen jag ägnade mig åt den aktiviteten men det är riktigt kul på höstkvällar. Så behöver man själv inte känna sig orolig när man ska hem, your the predator, not the victim änna!
Äger dig som staten

2010-10-20 07:03
Du kan bli ett troll och skrämma svampplockare! Skaffa massa vårtor (fejk eller riktiga beroende på dina naturliga förutsättningar), en svans (den här får du nog fejka), och lite bölder och annat gott. Det är inte så svårt, vi är 99% apor ändå, och apor och troll är nästan samma sak! Smyg omkring i skogen tills du hittar en svampplockare, göm dig bakom ett träd eller en stor sten, hoppa fram och säg något i stil med "Grawr, jag är ett troll! Ge mig din guldskatt, annars äter jag upp dig!"

Finns en överhängande risk att du blir arresterad eller nedslagen, men hur svensson är det att få spö när man leker troll och skrämmer svampplockare?

Den enda risken är att folk misstar dig för en lajvare! Det är sjukt svårt att skrämma bärplockare när en korpulent alv med finnar och en "grand lord wizard" med flottigt hår och moppemustach springer runt efter dig och skriker "lightning bolt! lightning bolt!"
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-10-20 07:20
Kom på en till, ifall skogen inte är din grej. En del människor är ju allergiska mot sniglar eller något. Du kan bli en superhjälte!

De flesta superhjälteroller är ganska svåra att få. Det är inte alla förunnat att vara födda på en annan planet (men om du följer mina råd kommer folk garanterat att tro det!), och jag rekommenderar inte att du försöker täcka ditt skelett med obrytbar metall (om du ändå gör det så se till att du skaffar lite extra metall och prövar på någon annan först - småsyskon är bra för sånna grejer). Och att bli biten av radioaktiva insekter är svårare än du kan tro! Men det finns ett par andra superhjälte-roller du kan ta.

Specifikt-vardagsproblem-mannen: Du kan inrikta dig på något specifikt vardagsproblem som folk stör sig på. Du kan bli plocka-upp-hundbajs-mannen eller hålla-upp-dörrar-för-stressade-människor-mannen. Eller öppna burkar där locket fastnat! Se bara till att du skyddar din hemliga identitet!

Opraktisk-kampsport-mannen: den här funkar egentligen bäst om du är småfet och klumpig, men det kan vara värt ett försök ändå. Du kan alltid käka lite extra chips innan du börjar. Lär dig en kampsport. Eller flera. Det får absolut inte vara någon av de praktiska som du faktiskt kan använda för att ge folk på käften eller komma i form, utan det ska vara en av de där som hittades på av en asiatisk munk för 5 000 år sen, och som nördiga vita killar har anammat för att de tror att de kommer lära sig att döda folk med ett enda slag vilken vecka som helst (sen ska de använda det på någon boss i world of warcraft och få 'epic lootz', vad nu det är). Kombinera gärna fler (du behöver bara köra ett par veckor på varje, du ska bli superhjälte, inte svartbälte), typ tai-chi, capoeira och drug-addicted-chipmunk-kungfu. Res sedan land och rike runt och bekämpa brottslighet och andra dumma saker med dina kunskaper. Du kan lösa väldigt mycket med kampsport. Punka på cykeln? Pröva en "reverse inner dragon tripple backflip kick"!

Om du inte orkar hitta på en egen identitet så kan du alltid bli batman! Allt du behöver är töntiga fiender (seriöst, jokern? vakterna på avenyn är otäckare!), löjliga gadgets (köp på teknikmagasinet och sätt på ett fladdermus-klistermärke på dem) och döda föräldrar. Men eftersom batman är emo så räcker det med att dina föräldrar är "döda för dig", och det kan de bli om de ger dig utegångsförbud eller vägrar köpa robyns senaste skiva (jag bara gissar att emos lyssnar på robyn, jag är inte så 'inne' nuförtiden och vet egentligen inte vad dagens ungdom tycker är 'hippt'). En frisbee, en iphone, två batman-stickers, en efterbliven unge som ärkefiende och ett bråk med föräldrarna så är du redo att bekämpa brottsligheten i Gotham city!
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2010-10-20 11:31
Tänkte skriva något riktigt roligt och bra (du anar inte) men jag kom av mig när jag läste ovanstående inlägg.

2010-10-20 13:16
Köp en skoter!! Underbart

2010-10-20 17:57
UncleSam hade ju en rad bra idéer men om du mot all förmodan inte pallar veva och jävlas för den goda sakens skull så kan du ju alltid starta detektivbyrå och snoka omkring för cash.

Eller så blir du indrivare.
http://www.whoa.nu/forum/ovrigt/blandat/697163/1.aspx
Bam, din första kund!
www.fucksolar.com

FUCK SOLAR

2010-10-22 08:42
Här är en mer seriöst menad (jag gör den själv) - den kan va lite svår i din ålder, om du inte ser äldre ut, men kan vara ganska kul. Gå på lägenhetsvisningar, helst i lite finare områden. Ta med en polare. Hitta alla småfel och påpeka dem - högljudt. Ställ massa jobbiga frågor, gärna om personen som bodde där tidigare, typ "Han som bodde här tidigare hade inte en massa tillfälliga sexuella förbindelser va? För jag vill inte bo i en lägenhet där det förekommit en massa sånt!" Verka väldigt misstänksam om de inte kan svara.

Fråga andra som tittar på lägenheten en massa frågor. Se till att du verkar osäker och orolig över lägenhetens skick. "Ser det inte ut som de försökt måla över något där?" "Luktar det inte lite konstigt här?"

Alternativt, flirta med mäklaren (om hon är snygg) eller andra spekulanter.

Jag och en polare har hittills lyckats totalslakta en visning (köket var ett jävla fuskbygge) framför 5 andra spekulanter, och fått en mäklare att erkänna att hon brutit mot mäklarförbundets regler genom att gravt undervärdera en lägenhet (inte för att någon följer de reglerna, men det ska liksom inte erkännas). Dessutom fick vi en mäklare att hänga på och diskutera om balkongen skulle utgöra en bra plattform för att skjuta prick på dagisbarnen i parken på andra sidan gatan. Dessutom brukar jag alltid presentera min kompis som "min anti-mäklare", vilket brukar leda till rätt underhållande, tafatta försök att garantera att mäklare är opartiska.

2010-10-22 14:56
uncle-sam

Har du nån blogg? Skaffa en om du inte har, jag hade läst den.

2010-10-22 18:03
Eller så ser man bara till att det blir stopp i toaletten riktigt tidigt på visningen och svämmar över den när andra ska in och titta på det nyrenoverade badrummet=)
Äger dig som staten

2010-10-22 18:04
Jag har en, men den är inte särskilt publik, den handlar mest om min träning. Och ärligt talat är den en ångestfylld sörja där jag gnäller om att jag inte är lika bra som de som tränat tre gånger så länge :P

Det är för övrigt inte en fritidssysselsättning jag rekommenderar.

2010-10-22 18:09
blogga måste var den sämsta fritidsysselsättningen. Har man tid att blogga så har man inget intressant att skriva om=)
Äger dig som staten

2010-10-22 21:52
Jag fiskar, boxas, dansar breakdance, poppin, lockin, crumpin michael jackson style etc och proddar musik. kan rekomendera framförallt breakdance, något av det roligaste jag vet. och du söker ju utmaningar, så där har du en rejäl.

fiske är jävligt kul också, om du är inne i sånt
www.myspace.com/oscardvine
Min musik, dans och allt annat: http://oscardvine.wordpress.com/
http://soundcloud.com/oscar-dvine

2010-10-23 14:54
Tror alla kan lära sig uppskatta fiske. Sen exakt vilken fiskeform måste man testa sig fram.
Öh, min lilla fiskeguide:P

META
Vissa vill sitta och meta, läsa en bok, sitta och fika och plötsligt inse att dom har fått en fisk. När det kommer till mete så är det ofta väldigt vilsamt och behagligt och att just få en fisk är inte det viktigaste.

KASTA
Kasta med spinn/haspel/ambassadörrulle är ju lite mer action. Här måste man vara fysisk hela tiden och det blir lite en grej att kasta långt och snyggt. Som en minihobby i hobbyn..
Sen fungerar det ju i stort sett överallt, både insjö och hav. Dock lite högre krav på att man valt rätt drag för rätt fisk.

FLUGA
Flugfiske är nästa kategori och anses kanske av många som den mest förnäma fiskesporten. Ofta står man i ett par för stora stövlar och fiskar i en fors med utplanterad fisk. Trots detta kan det vara svårt att landa en fisk, fast dom finns i mängder. Själva sporten ligger i att inte ha sönder sin utrustning och dra upp någon av alla fiskarna som simmar runt benen på dig. Kan vara roligt men kräver mycket teknik och ofta dyr utrustning+fiskekort.

BÅT
Fiska från båt är ofta väldigt roligt. Man får både åka ut till havs och kan många ggr dra större och mer fisk om man lyckas hitta rätt.
Här kan man fiska på många olika sätt, ryssjor och sådant tar jag inte upp då det inte är så mycket av en sport..
Med en meta eller annan fångstgrunka kan man enkelt sitta och meta vid botten. Kan vara trevligt om man är ett gäng och sitter och tjötar samtidigt.
Går även att tråla efter båten efter makrill eller annan säsongsbetonad fisk. Jätte skoj men är inte så ofta det är genomförbart.
Bara ta med sitt kastspö och stå och kasta från båten funkar det med. Oftast är det bra att ha något att agna med när man fiskar från båt då det är stora områden man behöver locka till sig fisken från.

Nu får du verkligen börja fiska..
Äger dig som staten

2010-10-23 18:26
UncleSam

Inte intresserad. Men nåväl, du skriver kul iaf. Kan schulman få 50k+ läsare per vecka, kan du!