I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta, how to do?

Övrigt - Blandat

2010-10-25 11:21

Flytta, how to do?

Nu är det så att jag bestämt mig för att flytta till Stockholm, och jag undrar hur man ska göra helt enkelt.

Har lägenhet och fast jobb idag, men det är inga problem att göra sig av med dem.
Uppsägningstider osv. är inga problem.

Det jag undrar över är hur man lättast fixar allt!

Finns en hel del jobb, har sökt en del, mest för att kolla om det är lättare att få jobben där, vilket det verkar vara.

Men för att få jobbet måste jag på intervju, och ska jag på intervjuer är det mycket enklare om jag redan bor i Sthlm.
Och jag kan inte bo där om jag inte har ett jobb, för ska jag få en lägenhet blir det svårt utan jobb, även om pengarna inte är något problem, för det har jag. Det svåra är att få hyresvärden att godkänna det.

Lättast skulle ju vara att flytta in hos någon, som inneboende.

Men dom jag kollat upp har krävt fast inkomst.

Får a-kassa om ca. 4 månader, men pallar inte vänta så länge.

Blev en jävligt luddig text, men frågan är väl egentligen hur jag ska gå tillväga.
Hur får man lägenhet/rum lättast utan jobb?
Vet ni, eller har ni kanske tom, ett rumlägenhet jag kan hyra?
3000-3500 är väl vad jag kan tänka mig betala i hyra
Behöver inte vara så centralt, men nära en t-bana/pendelstation.

Tack på förhand, och onödiga svar kan ni likagärna skippa.
(Och ja, jag har sökt, men inte hittat någon givande tråd!)

http://avspark.se.nu/

2010-10-25 11:28
Kolla bostaddirekt.com efter ett rum som inneboende. Det kan du utan problem hyra utan inkomst, om du kan lägga en hyra i förväg eller är förtroendeingivande. Därifrån kan du söka jobb, för att när du får ett hyra en lägenhet i andra hand.

Efter det är det bara att börja spara till bostadsrätt eller svartköp, eller vänta i bostadsköer några år.

Stockholm <3

2010-10-25 17:49
ett tips är att ha en liten budget för åtminstone kunna överleva 1-2 månader (inkl. hyra). då är det bara att söka på blocket efter nåt sunkigt och billigt rum, så styr du jobb och efter det letar du vidare efter nån nice lägenhet.
Promotor

2010-10-25 18:20
Jag flyttar till sthlm om exakt en vecka.. Blir inneboende hos en vän, har sökt jobb som en idii, och soc hjälper mig med första hyran där uppe, sen får jag vända mig till nästa kommun, eller klara mig själv..

Jag har fått uppfattningen av att du blir mer efterfrågad om du redan har ett jobb nånstanns. Så om du söker jobb i sthlm och behöver gå på intervju, så kan du nog prata med arbetsgivaren (din nuvarande, och din framtida) om ni kan komma överänns om en tid som går bra att du drar dit.

2010-10-26 01:16
Optimistisk : Om jag inte har helt fel så är de soc i din kommun du står folkboförd nu som du ska vända dig i upp till 1år efter flytt. Så är de iallfal I västerås när jag flytta till stockholm. Att allt jag vill soc skulle jag säga till dom i västerås i 1 år.
Surfar runt med min Mac !

2010-10-26 09:08
adam

för mig när jag flytta till sthlm så gav dom mig bara för en månad. sen få man gå till sthlm i sthlm och det är ju bara GOOD LUCK med det hahaha..

2010-10-26 10:32
adam
När jag flyttade till stockholm var det också en månad som gällde.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Promotor

2010-10-26 14:20
mstery F25

Vad menar du med "GOOD LUCK med det"? Är det svårt att få bistånd i sthlm?

2010-10-26 16:42
soc är fett fittiga i sthlm...iaf i botkyrka
Toastare

2010-10-26 17:28
Jag avråder dig från att flytta... för läget angående bostad ser inte bra ut här. Och ett rum för den kostnaden är inte lätt att få. Plus att du riskerar som många att behöva flytta runt och stressa.

Och ja, det finns en hel del jobb i Stockholm. Men det är också betydligt fler som söker tjänsterna än i andra städer.

Det bästa du gör är att söka jobb, få ett jobb och SEN flytta. Och då vara beredd på att ta något för stunden, som kanske är dyrare eller som kanske ligger åt helvete.
Inte så många vill hyra ut till någon med A-kassa då det inte är en trygg inkomst. Efter 200 dagar sänks ditt bidrag och efter 300 dagar blir du av med det.

Även om A-kassa är betydligt bättre än soc, då det nästan absolut inte accepteras av någon hyresvärd.

Tänk så här, du konkurrerar med lysande studenter och folk i äldre ålder med bättre lön om de där rummen. Vem väljer de? Tyvärr är det så det är..

Mitt råd, om du nu bor i någon mindre stad. Flytta nån annanstans är Stockholm. Sök jobb på andra ställen och så flyttar du dit du får jobb och självklart kan tänka dig att bo. Inte låsa in dig på Stockholm.
Det är en svår stad och det är dessutom sjukt dyrt här.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-10-26 17:29
och ja, det är inte poppis att flytta och söka soc. Då vill de gärna att man återvänder till den kommunen man kom från. Det är liksom idiotiskt att flytta utan jobb.
Promotor

2010-10-26 18:07
Vilken tur då att jag har 80/30% chans till jobb inom nån vecka =)

Manager

2010-10-26 19:27
Sigtuna Kommun (Märsta) bygger flest hyresrätter per i förhållande till befolkningsantalet.
Flytta hit och bo nära stationen, tar bara 25 min in till City.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Toastare

2010-10-27 02:11
25 min med vad? Bil. Men 45-50 med pendel och Märsta suger om man vill ha nått umgänge i stan. Man måste ändå stått 2-4 år i bostadskö där för att få lgh. Om man inte vill bo nybyggt för 7000kr i mån.

2010-10-27 13:35
Mitt tips är att söka jobb därifrån du är nu, snacka med din arbetsgivare om eventuell ledighet för att gå på intervju. Lägg undan rätt mycket av din nuvarande lön så fort du kan.

Får du ett jobb i Stockholm så är det bara att lägga ut en annons på blocket. Det ger typ ingenting att försöka ringa eller mail på andras annonser, dom får typ 100 mail om dagen av folk som vill ha boende. Boendesituationen i sthlm är ju helt vrickad, men det vet du ju säkert redan.

Om du skriver en välformulerad annons om vem du är, att du kan tänka dig att bo både inneboende i ett rum eller att hyra en lägenhet och att du kan tänka dig att bo nästan var som helst (precis som du sagt här) kommer du få en del svar rätt snabbt. Jag fick typ 60 förfrågningar varav bara kanske 10 mail var HELT oseriösa eller helt galna i pris/läge. Nog för att det är enklare för en tjej att hyra men jag har manliga vänner och en pojkvän som lagt ut en annons som fått napp rätt snabbt ändå. Även om du hamnar i en studentlägenhet som bara hyrs ut i tre månader har du ju alltså "köpt dig tid" i sthlm. Då har du tre månader att vara här, jobba, skapa kontakter via jobbet till folk som kanske känner någon som vill hyra ut eller ha en inneboende, träffa folk utanför jobbet som också kan känna någon som hyr ut etc. + att du kan lägga ut en ny annons eller liknande under den tiden. Ajuste, glöm inte att skriva att du vill hyra så länge som möjligt i annonsen också.. Även om du får erbjudanden om att bo någonstans i 3 eller 6 månader.

Men mitt viktigaste tips är verkligen att spara pengar. Oavsett vart du kommer bo så kommer dom garanterat vilja ha en månadshyra i förskott eller som deposition.
Groupie

2010-10-27 15:57
Jag avråder dig från SOC, skaffa ett jobb som en riktig människa :)
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2010-10-29 00:48
Optimistisk
När har du tänkt flytta hit?
enda vägen till seger är att överleva när andra dör