I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag kan inte sluta snusa

Övrigt - Blandat

2010-11-02 02:02

Jag kan inte sluta snusa

Hej!

Blev pepp att starta denna tråd av skillz tobakstråd..

Nu har det kommit till den nivån att jag behöver tips och erfarenheter från alla möjliga hörn och kanter. Jag är världens svagaste människa och har försökt sluta snusa ca fem gånger. Det går bara inte, jag kan omöjligt sluta. Som längst har jag varit utan snus i fem veckor. Då var jag utomlands och började snusa igen så fort jag hamnade på Arlanda.

Det är något som händer när jag väl slutar snusa. Jag tänker tanken "är det värt det?" och kommer alltid fram till, efter att ha bollplankat med mig själv, att det inte är värt att sluta. Oftast tar jag det beslutet i min ensamhet, bland kaxiga systrar är det lättare att hålla ut en dag eller två.

Jag borde sluta, därför vill jag sluta. Det finns inget annat som motiverar mig, möjligen min mors eviga tjat med. Men jag villvill inte, för det är ganska soft att ha en prilla under läppen. Framför allt när jag åker buss och andra sammanhang där jag alltid på rutin tar fram dosan. Gör jag inte det så känner jag mig obekväm och tänker att något inte står rätt till.

Eller vänta, medan jag skriver kommer jag på att jag faktiskt har fler anledningar att sluta.
För det första så kan jag bara snusa ett märke (som inte går att hitta överallt) och all annan snus känns otillfredsställande. Och det är fan fucked up!
Jag blir förbannad av tanken att jag bara kan snusa ett märke, då har tobaksindustrin verkligen lyckats.

Jag vill inte känna mig obekväm av att inte ha rätt snus på rätt tillfälle. Men det känns som att mina argument inte är motiverande nog, för jag börjar alltid snusa igen och alltid med samma tanke:det är värt det.

Sedan har jag försökt övertyga mig själv med argumentet ekonomi. Men ärligt talat går inte mycket pengar åt det. Jag får pengar av CSN, åtta papp i månaden och spenderar ca 350 kronor på snus beroende på var jag handlar. Jag tänker att jag inte festar så mycket, min mat är billig och jag kan till och med spara en peng i månaden. 350 kr känns inte alls mycket och rent ekonomiskt så känns det inte ovärt. Folk festar för mer en kväll ute. Kan ni hjälpa mig här? "knäck mig"

Jag känner mig sjukt förvirrad, för uppenbarligen vill jag slut på riktigt.. hade väl inte skrivit det här annars. Men jag fattar inte hur vissa kan sluta helt tvärt?

Jag har givetvis försökt ersätta snuset med annat när jag har slutat.
Några exempel på vad jag har gjort när jag har känt mig snussugen är:
* Dricka ett glas vatten långsamt
* Tugga tuggummi
* Ha lakritsrot i munnen
* Situps

Jag känner att det blev lite rörigt nu. Men det jag behöver av er är era tips och erfarenheter. Jag vill också att ni försöker hjälpa mig hitta argument för att snus är ovärt. Hur uppmuntrar jag mig själv? Vad gjorde du? Var det svårt?
Jag försöker intala mig själv att velandet är en del av processen.. Velade du? Vad tänkte du då?

Kramtjoflöt!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-02 02:13
godis är skitbra!!!

2010-11-02 02:27
Godis är en urusel idé :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-02 02:33
du kan om du vill men du vill inte..

Producent

2010-11-02 03:33
skitjobbigt att läsa igenom allt, men har du provat nikotinfritt snus? jag känner jävligt många som slutat med det, och har no probs längre.

2010-11-02 10:48
det är inte värt, det dödar dig inte, snusa på =)

2010-11-02 11:08
du kan om du vill men du vill inte..

när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2010-11-02 11:21
Såhär är det att du faktiskt någonstans måste vilja sluta.. inte bara för att "du borde" eller att "tandläkaren säger att det är en bra idé", utan för att du faktiskt tycker det skulle vara bra för dig och du känner verkligen att du inte kan eller inte vill fortsätta.. en inre motivation.

Någon människa kanske har lyckats att sluta snusa på dom grunderna jag nämnde först.. om man snusat i typ 2 dagar så klarar man nog av att sluta snusa på dom grunderna. Men för oss som snusat i flera års tid och som har "scheman" över hur och när och vart vi tar snus kan inte sluta snusa för att "det är dåligt för hälsan" eller annat jävla trams, vi måste vilja sluta själva.

För att? För att snus inte är så farligt för hälsan, det är självfallet skadligt men du dör inte.. och om du dör av det är du den första. Hur ofta bryr vi män oss om att tänderna blir liiite liite brunare? Fan jag har ingen skillnad på mina tänder, oftast hur glänsande vita som helst och jag har snusat i typ 5-6år. Inte ens tandläkaren säger något om att dem är missfärgade utan säger "när du snusar måste du borsta tänderna noggrannare annars kan dem bli missfärgade hihi"

Näe, men för att inte spåra vidare mycket mer repeterar jag mig.. du måste ha någon form av inre motivation.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Admin

2010-11-02 11:48
Precis, du måste känna att du vill, inte att du borde.

DMAt: Det stämmer f ö inte att snus inte är så farligt för hälsan. Ökat blodtryck är exempelvis inte så kul, särskilt inte om man t ex har hjärtproblem i släkten (det kan åtminstone bli ett problem när du blir äldre). Och man kan med största sannolikhet få cancer av att snusa också. Anledningen att det inte står på dosorna är ett resultat av dels tobakslobbyns arbete och det faktum att det egentligen bara finns en enda riktigt stor studie på sambandet mellan snus och cancer ("byggarbetarstudien" baserad på ca 300000 personer). Inte muncancer som man kanske kan tro men risken för cancer i bukspottskörteln fördubblades. Det är svårt att genomföra liknande stora studier eftersom det finns så få snusare i världen, och ännu färre snusare som aldrig har rökt (man måste kunna utesluta möjliga samband med rökning).

Själv har jag lyckats sluta snusa. Flera gånger. Snart ska jag lyckas igen hade jag tänkt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-11-02 16:42
Inte muncancer som man kanske kan tro men risken för cancer i bukspottskörteln fördubblades.

Som drabbar hela 900 personer i Sverige årligen!
Walking the street of dreams
Admin

2010-11-02 16:54
Jo, det är inte så många men myten säger att snus inte är cancerframkallande medan det faktiskt innebär en dubbelt så hög risk. Jag menar bara att man inte ska tro att det är grönt te man stoppar in under läppen ;)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator

2010-11-02 17:09
Har prövat sluta snusa flera ggr, men jag pallar fan inte med det :S
Har prövat trappa ner ett antal gånger. 1 gång lyckades jag rätt bra men jag föll tillbaka rätt snabbr igen.
1 gång så kom jag hem klockan 15:00, och kom på att jag glömt köpa. Då tänkte jag se om jag kunde klara mig till dagen efter utan snus. klock 21:00 så sprang jag fortare än någonsin till den lokala kiosken, hade sånna jävla svettningar, ont i huvudet, rastlöshet osv så jag hade aldrig kunnat somnat om jag inte sprang o köpte dosan.

Så jag vet, det är fan inte lätt. Stör mig som fan på dom som aldrig varit i sitsen själva som säger "du kan om du vill".
Jag vill, hade jag kunnat sluta snusa på ett enkelt sätt så hade jag inte tvekat, men alla de negativa effekterna av att sluta snusa passar inte alls in i min vardag, så jag fortsätter suga på nikotinpåsen.
//TW

2010-11-02 17:17
ett djupt långsamt andetag å frågan "hur jävla sugen är jag på en cigarett/snus" brukar hjälpa när jag är sugen. bara att känna efter trycker bort suget jävligt mycket.
Ridå

2010-11-02 18:46
testa att ha kryddnejlikor under läppen, funkar förvånansvärt bra som substitut.
Rap is like star wars, only the stars die it's no sequels<br><br>
Producent

2010-11-02 18:54
varför inte bara ta nikotinfritt snus? det är ju vad det är till för liksom.

2010-11-02 19:34
* Dricka ett glas vatten långsamt
* Situps

Hahaha rolig du e!

Vill man sluta så slutar man, så enkelt är de. Att du är en "svag" människa är bara en dålig bortförklaring.
my name is xelly smelly

2010-11-02 22:25
För det första så kan jag bara snusa ett märke (som inte går att hitta överallt) och all annan snus känns otillfredsställande. Och det är fan fucked up!

måste bara fråga villket märke du snusar?

sen som Xelly sa : Vill man sluta så slutar man finns inge om och men, bara bestämma sig.
Surfar runt med min Mac !
Moderator

2010-11-03 02:27
Xelly P25 Kan verkligen inte hålla med dig i ditt resonemang. Visst, alla som brukar någon form av beroendeframkallande substans får skylla sig själv, helt klart.

Men hur många tror du det inte är som vill sluta men inte klarar av det? Jag VET att jag vill sluta, mer än gärna, har prövat. Men som min vardag ser ut nu så funkar det inte riktigt.

Är det så att man kan göra allt man vill? hmm, konstigt att fler människor inte är framgångrika då.

Jag hoppas för guds skull att du själv har snusat en längre tid och sedan lyckats sluta...annars är ditt inlägg skrattretande.

Jag tycker absolut inte synd om nån som snusar eller röker för att den inte kan sluta, själv skäms jag nästan över att jag inte klarat av att sluta.
//TW
Skivsamlare

2010-11-03 15:29
Jag blir skithungrig när jag inte har snus, gick up 2.5 kilo på en vecka när jag försökte sluta
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.

2010-11-03 15:54
shitmannen
Är det så att man kan göra allt man vill? hmm, konstigt att fler människor inte är framgångrika då.

Jo men så e de.. kan man sluta snusa så kan man bli president....................

Som sagt om man vill sluta snusa så gör man de. De som tror att dom vill kommer hela tiden på massa bortförklaringar till varför dom ska fortsätta, istället för att bara bestämma sig för att sluta.

De gäller att se snuset som något du hatar, något som förstör ditt liv. Inte något som du tycker är rätt soft men du vet ju att de inte är bra så därför "vill" du sluta..
my name is xelly smelly
Moderator

2010-11-03 17:38
Xelly P25

På dig låter det som att det faktiskt inte finns några svårigheter med att sluta, att biverkningarna bara skulle vara påhittade.
Det är nästan synd att snusen inte är med skadlig än den är, tror faktiskt många hade haft lättare att sluta då.
Många som provar sluta ger upp efter ett tag för att det inte känns som det är värt det. Många får allvarliga sömnproblem pga svettningar, rastlöshet osv. Många funkar inte alls socialt när dom försöker sluta med snus. Det är både fysiskt och psykiskt.
Vissa har lättare att sluta och för vissa är det den största utmaningen någonsin. Helt olika från person till person.
//TW

2010-11-03 19:53
Jag har försökt sluta många gånger, och har också fastnat i tankefällan "är det värt det". Jag var till och med tobaksfri i 6 månader, men började tillslut.
Det gäller bara att bestämma sig. Man får så mycket freshare tänder iaf, det är det största problemet för mig.
Men till sommarlovet, då jävlar ska jag sluta för sista gången!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Moderator

2010-11-03 20:30
Fan va synd att du halkade tillbaka efter 6 månader. Då är ju den värsta biten redan förbi (sägs det).

Kan gissa att det blev scenariot där du "bara" skulle ta EN snus för att testa igen, sen gick det åt helvete fortare än fan?
//TW

2010-11-03 20:47
shitmannen Jojo men de är ju bara max nån vecka biverkningarna håller i sig, den svåra biten är väl ändå den psykiska.. Som sagt finns inga ursäkter det är bara att bestämma sig och verkligen vilja sluta.
my name is xelly smelly
Rappare

2010-11-03 21:16
kickup snus känns exakt den samma som en original prilla, dock lite annorlunda smak och nikotinfritt. men funkar suveränt
lägg dig inte i, sa mannen som sket i sängen.
http://www.myspace.com/fdrmusik

2010-11-03 23:12
Äh fy fan för nikotinfritt snus... körde Onico ganska länge när de kom istället för vanligt snus.

dock var det ju dyrare och minst lika beroendeframkallande för mig så de sket sig efter ca 2 månader.
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.
Groupie

2010-11-04 16:43
Hur svårt kan det vara att INTE göra något. Att göra något kan jag förstå, tex gå till gymmet eller amortera på lånet... Men att INTE göra något förstår jag inte hur man lyckas göra. Men sen skrev du ju att du är en svag människa. Lägg band på sig själv, sluta köpa snus :)
(,_____(ò_Ó)____,) this big

2010-11-04 16:51
Nikotinfritt snus är kanske det största påhittet någonsin då det svåra är inte att överkomma beroendet från nikotin, det går över på cirka 1 vecka. Det svåra är gå ifrån känslan med att stoppa in något under läppen, kickarna från nikotinet är inte problemet. Vanan är problemet, den psykiska biten dvs.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker