I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Jag kan inte sluta snusa

Övrigt - Blandat

   

2010-11-02 02:02

Jag kan inte sluta snusa

Hej!

Blev pepp att starta denna tråd av skillz tobakstråd..

Nu har det kommit till den nivån att jag behöver tips och erfarenheter från alla möjliga hörn och kanter. Jag är världens svagaste människa och har försökt sluta snusa ca fem gånger. Det går bara inte, jag kan omöjligt sluta. Som längst har jag varit utan snus i fem veckor. Då var jag utomlands och började snusa igen så fort jag hamnade på Arlanda.

Det är något som händer när jag väl slutar snusa. Jag tänker tanken "är det värt det?" och kommer alltid fram till, efter att ha bollplankat med mig själv, att det inte är värt att sluta. Oftast tar jag det beslutet i min ensamhet, bland kaxiga systrar är det lättare att hålla ut en dag eller två.

Jag borde sluta, därför vill jag sluta. Det finns inget annat som motiverar mig, möjligen min mors eviga tjat med. Men jag villvill inte, för det är ganska soft att ha en prilla under läppen. Framför allt när jag åker buss och andra sammanhang där jag alltid på rutin tar fram dosan. Gör jag inte det så känner jag mig obekväm och tänker att något inte står rätt till.

Eller vänta, medan jag skriver kommer jag på att jag faktiskt har fler anledningar att sluta.
För det första så kan jag bara snusa ett märke (som inte går att hitta överallt) och all annan snus känns otillfredsställande. Och det är fan fucked up!
Jag blir förbannad av tanken att jag bara kan snusa ett märke, då har tobaksindustrin verkligen lyckats.

Jag vill inte känna mig obekväm av att inte ha rätt snus på rätt tillfälle. Men det känns som att mina argument inte är motiverande nog, för jag börjar alltid snusa igen och alltid med samma tanke:det är värt det.

Sedan har jag försökt övertyga mig själv med argumentet ekonomi. Men ärligt talat går inte mycket pengar åt det. Jag får pengar av CSN, åtta papp i månaden och spenderar ca 350 kronor på snus beroende på var jag handlar. Jag tänker att jag inte festar så mycket, min mat är billig och jag kan till och med spara en peng i månaden. 350 kr känns inte alls mycket och rent ekonomiskt så känns det inte ovärt. Folk festar för mer en kväll ute. Kan ni hjälpa mig här? "knäck mig"

Jag känner mig sjukt förvirrad, för uppenbarligen vill jag slut på riktigt.. hade väl inte skrivit det här annars. Men jag fattar inte hur vissa kan sluta helt tvärt?

Jag har givetvis försökt ersätta snuset med annat när jag har slutat.
Några exempel på vad jag har gjort när jag har känt mig snussugen är:
* Dricka ett glas vatten långsamt
* Tugga tuggummi
* Ha lakritsrot i munnen
* Situps

Jag känner att det blev lite rörigt nu. Men det jag behöver av er är era tips och erfarenheter. Jag vill också att ni försöker hjälpa mig hitta argument för att snus är ovärt. Hur uppmuntrar jag mig själv? Vad gjorde du? Var det svårt?
Jag försöker intala mig själv att velandet är en del av processen.. Velade du? Vad tänkte du då?

Kramtjoflöt!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.