I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pepperoni Pizza i Sverige, okänt faktum

Övrigt - Blandat

Producent

2010-11-15 18:01

Pepperoni Pizza i Sverige, okänt faktum

Jag är smått ironisk med tråden så ta den med en nypa pepperoni
Har då varit på en del pizzerior i Sverige och det som förvånar mig mest är att ingen verkar veta vad pepperoni är, antingen har dem blivit missförstått vad det är eller så kallar dem fefferoni för pepperoni.

Dem flesta av oss vet nog vad det är, mesta dels vi som rest runt lite, så fort man kommer till Danmark, Norge eller Finland så kan vi se denna underbara pizza på menyn, men konstigt nog inte i Sverige (förutom Pizza Hut)

Jag har ställt mig själv och pizzabagarna den frågan, men kommer inte fram till något konkret.

En annan grej vilket jag dessutom tycker är konstigt är varför i princip ALLA pizzerior har samma slabbiga lågbudget ost, varför använder dem inte mozzarella/gouda blandning som dem flesta utomlands gör.

Man borde kanske göra ett tv program ála Kitchen Nighmares style och upplysa pizza bagarna att dem får betydligt fler kunder om dem använde mer färskvaror och bättre ost

Ni som ändå rest lite, vad säger ni ?

Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-11-15 18:15
ica har väl nån sån pizza... gå dit hafffa

2010-11-15 18:25
Tycker jag sett den hur mycket som helst, fast det kanske var ett tag sedan :/
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2010-11-15 18:27
Jag brukade äta sån när jag var yngre. Så pizzerian där jag bodde hade det. Har inte ätit det på säkert 15 år och det är inget jag tänkt på direkt.

Angående osten så får man ju välja sina pizzerior med omsorg. Jag köper sällan pizza nuförtiden men om jag gör det går jag till ett ställe som använder färska grejer och bra ost. För några månader sen spontankäkade jag på ett ställe jag inte ätit på förut och fick burkchampinjoner, det är fan det vidrigaste man kan få på en pizza.

Sverige har för övrigt jävligt bra pizza. Mycket bättre än pizzor jag ätit i andra länder.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2010-11-15 18:28
varför i princip ALLA pizzerior har samma slabbiga lågbudget ost,

I princip alla pizzerior har väl samma leverantörer och den stora, gråa massan har vant sig vid budgetosten.

Typiskt, nu blev jag gravt sugen på mozarella/gouda-pizza... : /
Damn you, micKillah, damn you!

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Producent

2010-11-15 18:36
Måste tillägga att bästa pizzan jag ätit var i New York, Brooklyn, Grimaldis, inget slår det i hästlängder i Sverige :)
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-11-15 18:42
Får nog ta och fixa det själv, blev rätt sugen efter skrivit tråden, blir ut o handla, kan rekomendera dem som vill baka själva att skaffa en pizzasten (marmor skiva), och om ni ska baka pepperoni pizza, köp arla riven mozzarella och köp en bit gouda och riv ner, den pepperoni jag använder kommer från grillstad, göls e så himla oljig, i pizza såsen skall det vara riven parmesan, passerade tomater, vitlökskrydda, paprikakrydda, oregano och lite timjan.
Vetemjöl special is a must för o lyckas få botten god ;)
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-11-15 19:29
på dom flesta pizzerior där man beställer med salami på brukar smaka unket. De har ja tänkt på flera gånger om, finns vissa pizzerior där man inte beställer de för man vet vad man får, unket. Men guldställerna finns där den är god.
kul att de körs

2010-11-15 19:50
Pizzan på ett vanligt svenskt kvartershak är lika vidrig vart du än äter den i landet. Från Föllinge till Vellinge och Skellefte' till Reftele. Folk lovprisar sin lokala pizzeria men som någon sade så är grossisternas varor i princip desamma var du än hamnar i vårt långa penisformade land. Den där magiska förorts- eller landsortspizzan är oftast bara en myt. Du känner de som bakar skiten, inte undra på att du gillar den.
Intressepenisen hårdnar!

2010-11-15 19:51
"Du" i det här fallet är typ alla, inklusive mig själv.
Intressepenisen hårdnar!

2010-11-15 21:06
Jag äter inte kött men är inte Cacciatore en pizza med salami (eller pepperoni) ?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-11-15 21:36
och vad är skillnaden mellan pepperoni och salami? pepperoni är salami med pepparkorn i?
kul att de körs
Producent

2010-11-15 22:39
Nånting annat som är intressant är Pizzasallad, som bara finns i Sverige och i några få delar av svensktalande Finland. Men inte i Norge, Danmark eller något annat land.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2010-11-16 02:13
Tycker svensk pizza är extremt prisvärd, och håller faktiskt väldigt hög klass internationellt sett.

Manager

2010-11-16 08:34
Pizzasallad

För övrigt smakar inte pizza likadant vart man än är i vårt avlånga land. Jag har varit i princip överallt (ja, jag överdriver men jag har åkt runt en hel del och ätit pizza) och det är smakskillnader vart man än kommer.
Redline!
Producent

2010-11-17 00:25
jag har också i princip varit överallt och tro mig, det smakar banne mig likadant, va på Öland för 2 år sedan långt uppe i Löttorp, och pizzerian vid campingen smakade banne mig likadant, osten, botten, såsen och skinkan var dessutom densamma som min pizzeria i Kortedala.

Vi som ätit pizza här och var utomlands vet vad vi pratar om skall ja säga er
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-11-17 00:29
jag provar ALLTID pizza vart jag än åker, kan dessutom gå till olika hak för o jämnföra, min smak för pizza kommer alltid ha en plats i New York där världens bästa pizza bakas, har då som sagt ätit en drös på väääääldigt många ställen, it aint a lie ;)

Har blivit matförgiftad på dem flesta i Sverige kan jag dessutom konstatera

och för den som skrev att salami är likadant som pepperoni, nej det är det inte, men det är däremot en TYP av salami, salami familjen är stor och inte bara en sort

finns o läsa lite på Wiki ang Pepperoni
Since 1984
@realgizlee // twitter
Manager

2010-11-17 05:03
micKillah: Jag tror inte dig eftersom jag har empiriska upplevelser av pizza från hela landet. Vad är det du inte förstår?

Kiruna, Gällivare, Östersund, Sundsvall, Gävle, Uppsala, Stockholm, Västerås, Örebro (de lär ha din pepperoni, det finns ett ställe som kör på amerikanska pizzor som är the shit) Göteborg, Jönköping, Eskilstuna, Landskrona, Malmö, Trelleborg, Visby, Södertälje, Strömstad....det här vara bara städer jag ätit pizza i från the top of my head.

Om du på riktigt hävdar att alla de här städerna + fler har samma smak på pizzorna så är det seriöst något fel på dina smaklökar. Ok om du går till den billigaste pizzerian i stan (de som har flera), då kanske du åker på euroshopperosten och de andra budgetvarianterna, men om man gillar pizza så cashar man ju en tia extra för kvalité på den bra pizzerian.

Klart du får en skabbig pizza om du käkar vid en camping. Det är samma sak i fjällen, där får man de ruttnaste pizzorna i landet. Men det beror på att folk köper ändå eftersom deras målgrupp är turister som inte vet bättre ändå.
För övrigt är pizzerian i Kortedala (jag antar att det inte finns fler än en där) en sån budgetpizzeria. Jag har ätit där två gånger. Step your pizzagame up mannen.
Redline!

2010-11-17 06:43
Jag har käkat på 3 av pizzeriorna i Kortedala, Capri och Mitt Kök e riktigt jävla illa. Den som ligger citytorget e okej, den är faktiskt för ovanlighetens skull ägd av italienare. Jag har också käkat pizza runt om i världen. Den sämsta och den bästa pizzan jag käkat va båda i Rom, eller iof den sämsta va nog fan i gammlestan i GBG. Jag föredrar en typisk italiensk pizza framför amerikanska typ deep dish och liknande. Men smaken e som baken. En italiensk polares släkt va och hälsade på för några år sedan och dom va helt frälsta av pizzan på de lokala haket.
 ----------------------------------------------------------------------------

2010-11-17 06:56
Kan tillägga att det där med pizza sallad har med matsmälltning att göra. Kan vara svårt att smällta en stor jävla halvgräddad deg utan vinäger och vitkål.

2010-11-17 06:57
men glömde det viktigaste. Mitt kök i kortedala har Pepperoni på sin pepperoni pizza.
Manager

2010-11-17 06:58
rektum: Jag tror mer på pizzasallad-teorin jag länkade till just med tanke på att det i princip bara är i Sverige vi har sån pizzasallad gjord på vinäger och vitkål.
Redline!

2010-11-17 07:34
Ja de e möjligt att det stämmer. Jag har bara hört att det ska vara för matsmälltningen, det känns kanske inte så troligt eftersom det inte va lika hysteriskt runt hällsokost förr i tiden. Men den e god och nyttig så jag fattar inte riktigt vad ravet e.
Manager

2010-11-17 07:47
rektum: Jag har också hört matsmältningsteorin, men den känns som du själv påpekar, jävligt hälsohysterisk och modern.

Ravet är om vart den kommer ifrån och varför, OT förvisso, men ändå.
Redline!

2010-11-17 10:03
Om man tycker att pizzasallad är märkligt så är nog falukorv till makaroner snäppet konstigare, fast priset tar nog makaronipuddingen som dessutom bör serveras med linonsylt om man vill hålla hårt på den svenska traditionen.
Intressepenisen hårdnar!

2010-11-17 16:47
Fan vad jag saknar svensk pizza. Amerikansk pizza ar gott i nan manad, men man har sa fa alternativ har. Ingen ruccola, farost, aggplanta, rakor, curry, banan, etc etc. Allt ar sa trakigt har. Plus att de storsta pizzaforetagens pizzasas alltid smakar skit. Och ingen pizzasallad...
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Producent

2010-11-17 17:42
Gogaku P24 you're in the wrong state pal ;)
Since 1984
@realgizlee // twitter

2010-11-17 18:01
micKillah P26

haha jag vet, jag har iofs varit i nyc otaliga gånger, och tycker det är i princip samma grej där. Har inte käkat en pizza i staterna som går upp emot en svensk pizza!

2010-11-17 18:29
Ähh tycker många pizzerior i Sverige gör god pizza. självklart är inte alla top notch och att jämföra med Tex New Yorks pizzakultur blir ju ganska fel.

Har ätit Pizza i massor av länder och på mååååånga ställen, bla i USA tycker jag att pizzorna överlag smakar fan så mycket vidrigare än i Sverige
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2010-11-17 18:30
Och on topic: har sett massor av ställen som har pepperonipizza, att det dock inte är standard att ha en på menyn är weird
En kvinna är aldrig mer allvarlig än när hon talar om för en miljonär att hon älskar honom.

2010-11-17 20:08
micKillah P26

ditt recept = maxat med tillsatser - nej tack!

2010-11-17 20:47
jag har empiriska upplevelser av pizza från hela landet.

Ooh, får jag se dina datasets? Vilka kriterier använde du och hur många testades på varje ställe? ;)

Är dock övertygad om att du har rätt slutsats :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2010-11-17 21:10
Problemet med pepperoni-pizza här nere i Malmö är att man oftast får fefferoni och inte pepperoni på pizzan.... har hänt mig på 3 olika pizzerior, valde då en pizza från deras meny med "pepperoni" på
Formerly known as BobbyBlingBling
Poet

2010-11-17 22:32
Fan vad jag saknar svensk pizza. Amerikansk pizza ar gott i nan manad, men man har sa fa alternativ har. Ingen ruccola, farost, aggplanta, rakor, curry, banan, etc etc. Allt ar sa trakigt har. Plus att de storsta pizzaforetagens pizzasas alltid smakar skit. Och ingen pizzasallad...

Word. Praktiskt omöjligt att få skinka på en pizza i Nordamerika. Pepperoni i all ära, men variation skadar ju inte.

Lite OT, men chipsen i Nordamerika smakar röv också. Typ kartong med smak! Enda som är ätbart är Pringles och det har vi ju här i Sverige också. Fyfan!
At the gates of Eternity...

2010-11-18 00:07
BC99 haha får hooka adress så får man börja skicka chipspåsar till dig :)
Est. 1984
"Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"

2010-11-18 00:29
BC99 P27

Eller hur, variation är grymt! Det enda stället jag hittat nån form av variation är på California Pizza Kitchen, men det är grymt dyrt. Annars är det samma trötta toppings som erbjuds, har man tur kan man få fetaost, men det är typ det roligaste man kan hitta.

Håller också med angående chipsen, saknar lantchips! Och svenskt godis också. Allt smakar så syntetiskt här borta av nån anledning...
Poet

2010-11-18 02:38
Kane: Haha tack :) Jag är inte så jättstort fan av chips, men ibland blir man sugen på hederlig OLW/Estrella sour cream and onion eller grillchips. Icke sa Nicke, sådant finns inte i Nordamerika.

Gogaku: Ja sånna sexiga ställen är för dyra. Pizza Hut kan man också ibland få lite häftigare saker, men oftast är det dyrt och menyn varierar skitmycket beroende på vilken restaurang du drar till.

http://https://weborder.pizzapizza.ca/PPLPhoenixWeb/servlet/CommandServlet

Ett exempel på vad PizzaPizza har att erbjuda i Kanada. Man tänker "Ok, det är ändå en hel del" tills man inser att det är typ bara 5 ingredienser som de mixat och kombinerat till 20 pizzor.

Samma skit med Dominos

http://www.dominos.ca/pages/menu.jsp#all

De har liksom 9 pizzor att komma med.

Mannen, svenska chips, bakelser, godis, bröd, ost mm. Sverige är unbeatable när det gäller vissa grejer.
Poet

2010-11-18 02:41
Självklart så vill PizzaPizza länken skämma ut mig genom att inte vilja fungera. Men vill ni se menyn så klicka på http://www.pizzapizza.ca sen menu och därefter skriv M1B 3B8 som postal code så kan ni se deras fattiga utbud.

Manager

2010-11-18 09:29
Ooh, får jag se dina datasets? Vilka kriterier använde du och hur många testades på varje ställe? ;)

Jag behövde inget annat än mina smaklökar för att konstatera att pizzorna smakar olika beroende på vart i landet man är. Det är det enda jag försöker påstå med mina empiriska upplevelser.

Dessutom säger common sense mig att samtliga pizzerior i landet inte kan ha samma leverantör av råvaror.
Redline!
Producent

2010-11-20 00:01
Papa Johns har väll dugliga pizzor ?
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-11-20 00:03
Nått som är ovanligt i Sverige också är alla goda sides, breadsticks eller vingar med mera, Cinamo sticks på Dominos e grymt goda
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2010-11-20 00:04
vem va de som sa at det inte gick att få Skinka på pizzan i USA ? ever heard of HAM ??
Since 1984
@realgizlee // twitter