I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Blir man fetare av att äta på natten?

Övrigt - Blandat

2010-12-09 01:32

Blir man fetare av att äta på natten?

Har hört av en kompis att man blir fetare om man är sent på kvällen/natten eftersom vi tydligen inte är skapta för det. Är det sant?

Tycker det är så jävla fint att göra mackor och titta på någon serie vid datorn, men det blev mindre njutbart nu när jag hörde att man blir fetare. Är nojig för sånt. Brukar göra 4 mackor, någon med ost och gurka, en annan med leverpastej osv.

Så är det sant? Inte kan det väl skilja så jävla mycket?

2010-12-09 01:36
de tror jag inte, jag har inte gått upp iaf och jag brukar äta på natten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-09 01:42
det ska va nått med att matsmältning inte är lika aktivt eller nå sånt har ja för mig

väntar på att de kommer nån med kunskap

//Yde - google någon?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-12-09 02:00
Folk påstår det, men jag skulle säga att det beror på vad du gör.

Om du käkar och sover direkt kanske, men om du äter och är uppe och aktiv fem timmer bör det ju inte spela nån roll vart solen står-
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-12-09 02:03
Däremot finns det en risk att du är mullig med tanke på att du måste gå in i detalj och njutbart beskriva vad du äter, "mmhmm, vitt bröd, två skivor, sen en rejäl klick smör på båda *dräggel*, ett par tunnskurna skivor spädgris på, sen majonnäs...lite mer majonnäs *slickar fingrarna*, tre skivor ost, grädde och en pannkaka, smaskens, en påse salt och blandat och sen en skiva till MMMMH MUMS".

"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-12-09 07:49
Nej, det är inte sant. I själva verket gör det att du får något högre metabolism över natten, men många människor sover sämre.

Den centrala punkten är att många som äter på natten inte bara äter utan överäter. Alltså, de har ätit en fullvärdig mängd mat under dagen och sen käkar de mer, då går de upp i vikt. Det har dock inget med vilken tidpunkt på dygnet man äter.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!
Poet

2010-12-09 08:50
Däremot finns det en risk att du är mullig med tanke på att du måste gå in i detalj och njutbart beskriva vad du äter, "mmhmm, vitt bröd, två skivor, sen en rejäl klick smör på båda *dräggel*, ett par tunnskurna skivor spädgris på, sen majonnäs...lite mer majonnäs *slickar fingrarna*, tre skivor ost, grädde och en pannkaka, smaskens, en påse salt och blandat och sen en skiva till MMMMH MUMS".

Hahaha!
At the gates of Eternity...

2010-12-09 10:26

Bara jag som blev kåt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-09 11:49
Har hört någon gång om att hjärtat "vilar" på natten och att äta skulle göra att hjärtat behövde "stanna uppe". Då hjärtat är en muskel skulle det tränas och växa, vilket i sin tur inte är så jävla roligt tydligen.

Någon som vet något mer om detta? Har vi inga läkare around here?

2010-12-09 12:13
hahahahaha, du är så jävla skön Issa.

2010-12-09 12:16

Haha! perfekt beskrivning.
kul att de körs
Producent

2010-12-09 20:42

Hahaha fy fan fick värsta vidriga "berättar rösten" i skallen som stönade fram meningarna när jag läste det där :S

HAHAHAHAHAHA

2010-12-09 21:44
Jag gillar ponnys

// Yde - Ponnys = Häst bebisar....
B

2010-12-09 22:22

Känner mig sjukt träffad..

2010-12-10 17:29
tokfan, haha =D

2010-12-10 18:00
Henkso har rätt.

2010-12-10 19:25
Som någon säkert redan sagt har det väl att göra med att man på kvällen/natten och sen är fysiskt inaktiv/sover. Det är alltså inte tiden på dygnet det är fel på, det är du som är lat. ut och paddla kajak!

2010-12-23 08:42
nej du blir inte fetare av att äta på natten om du är vaken. däremot om du trycker i dig massa mat o går o lägger dig så blir du det. det beror på att matsmältningen inte är lika aktiv när man sover vilket innebär att det mesta du äter omvandlas till fett och sätter sig på kroppen.

2010-12-23 09:11
enuff_fish P23
Miss_Mokum F21
Det där är inte sant...

Såhär är det.
"Nej, det är inte sant. I själva verket gör det att du får något högre metabolism över natten, men många människor sover sämre.

Den centrala punkten är att många som äter på natten inte bara äter utan överäter. Alltså, de har ätit en fullvärdig mängd mat under dagen och sen käkar de mer, då går de upp i vikt. Det har dock inget med vilken tidpunkt på dygnet man äter."

2010-12-23 14:01
Man ska väll inte äta innan man går och lägger sig för att det är dåligt för sömnen? Inte för att man blir tjock och ful.

Har inte läst något i tråden.

2010-12-25 14:33
Vikktorius P23
"Man ska väll inte äta innan man går och lägger sig för att det är dåligt för sömnen? Inte för att man blir tjock och ful."
Generellt sätt är det väl sant. Iof om man inte ätit och är hungrig så ska man nog gå o äta. Att sova när man är hungrig är inte så lätt heller..
=D

2010-12-25 15:50
Så sant som det är sagt!

2010-12-25 23:19
nej du blir inte fet/går upp i vikt av att äta på natten, kroppen förbränner alltid fett vilket gör att du kan äta vilken tid som helst på dygnet. Däremot kan du ju alltid välja nått nyttigare än en macka med ost..för det innehåller mycke kcal och är svårsmält ;)

2011-01-19 00:25
Det känns som om jag fått en större mage på sistone, vilket kan bero på andra saker men man vet ju aldrig.

Jag tränar 15-30 min på crosstrainer varje dag. Då kan det väl inte göra så mycket att stoppa i sig ett par mackor när man gått och lagt sig?

Nattkäk är ju det bästa som finns :)

2011-01-20 19:07
du jag läste faktist någonting om det där med att äta på natten! såg det till och med om jag inte minns helt fel! och svaret är då JA efter som det är något ämne eller nått sånt där bla bla men det fanns en bra förklaring minns jag till att det är större risk att man går upp i vikt när man äter nattmat än om man äter lite extra på dagen!
ville bara påpeka att jag var ironisk<br>

2011-01-20 23:48
Schiz0 P21
Fast det är inte så. =D

2011-01-21 08:36
ThaPimpius - Grejen är att ett par mackor är ganska saftiga mängder kalorier beroende på hur mackorna ser ut.

Om man tänker sig att du käkar skogaholmslimpa, vem fan vet liksom? :)

En skiva bröd = 65 kcal
En "portion" bregott 36 kcal
Två skivor ost = 90 kcal

Sen kanske du slänger på lite skinka också, vad vet jag? Du kanske kör hela Dagobert-stilen, men nu kör jag lite standard-"tråkmacka". En sådan landar som synes på knappt 200 kcal. Äter du 1-3 av dessa mackor täcker 15-30 minuter på en cross-trainer verkligen bara precis dessa kalorier om du redan käkat ordentligt på dagen. Käkar du fyra fem mackor blir det still att rulla på i uppåt en timme.

Som sagt detta är dessutom en tråkmacka. Om man rockar jordnötssmör och sylt som en annan amerikan går ju hela kalkylen åt skogen.

Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-01-23 17:43
Det spelar ingen roll när på dygnet du äter. Om din kropp har ett behov av tex 3000kcal/ dygn kan du käka 2st feta pizzor (ca 2000-2500kcal) mitt i natten och gå ned 0.5-1kg. Men om du äter 3500kcal på dagen utan att äta på natten går du upp 0.5kg i veckan.
How can hip-hop be dead when wu-tang is forever?