I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Sambolagen?

Övrigt - Blandat

   

2011-01-11 18:12

Sambolagen?

Hej

Jag och mitt ex flyttade ihop i början av förra året. Först var det ett andra hands kontrakt. Efter tio månader vi bodde tillsammans så fick jag erbjudande på ett första hands kontrakt (hyresrätt) som jag har sökt i sex år.

Allt var frid och fröjd och vi fick lägenheten. Jag älskade henne så självfallet så var allt som var mitt hennes också. Så jag ville att hennes namn skulle finnas på kontraktet också. Vilket jag ångrar.

Jag pluggar och har fullt studiestöd från csn. 8200:- i månaden plus vi har en inneboende,som betalar halva hyran.Hon jobbar och får ut mellan 3000-5000:- i månaden och är med i kronofogden. Det är en trea för 5300:- i månaden. Bostadsbolaget ville att vi skulle ha en borgenär, och då ställde mitt ex föräldrar upp. Min mamma är med i kronofogden också så hon kunde inte gå i borgen för oss.

Det slutar i alla fall att hon ligger med en av mina polare och vi gör slut. Nu börjar det bli ett jävla liv om lägenheten. Hon ska ha lägenheten och om inte hon får det så vill hennes föräldrar inte vara i borgen för mig. Det förstår jag fullständigt att dom vill göra.

Men hur blir det nu? Vem har rätt till vad? Kan jag byta borgenär och sedan skriva av henne från kontraktet om hon vill?

Jag ska ringa bostadsbolaget att prata med dom förstås men detta kommer som chock för mig och är jätte orolig att jag förlorar mitt kontrakt. Och blir tvungen att flytta och då blir jag tvungen att sluta skolan. Så tänkte om någon är lite insatt på detta så jag vet vad som förväntar mig imorgon när jag pratar med dom och bostadsbolaget.

Tacksam för svar.

Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger