I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Lär mig norska!

Övrigt - Blandat

2011-02-08 14:54

Lär mig norska!

Tog mitt pick och pack och drog till Oslo. Inga problem med någonting egentligen (har jobb, boende och startkassa)...förutom språket då. Har aldrig varit i Norge tidigare (eller ja, åkte över gränsen kanske 10 år sedan bara för att) så har in princip inte hört mer norska än genom vädergumman.

Så. Nu behöver jag lite tips och hoppas att ni vill hjälpa till. De åtgärder som jag vidtagit hittills är att slå upp alla ord som kommer förbi mig som jag inte förstår och börjat läsa tidningar (dock så är det ju gammelnorsk).

Det jag undrar just nu är:

1. Har du bott i Norge tillfälligt eller kanske bor där nu? Hur gick det med språket för dig? Gjorde du något speciellt för att lära dig?
2. Har du tips på ord som är bra att kunna i Norge? Har lärt mig att rolig och rar är ord man ska akta sig med om man inte vill få pinsamma missförstånd.
3. Internetbaserat lärande finns ju och jag undrar om det är någon särskild sida du rekommenderar?

Jag är inte språkbegåvad och sedan bor jag med svenskar så kommer mest att använda norskan på jobbet så länge jag inte lär känna lite norskar här.

Tack ni som vill hjälpa!

I love

2011-02-08 15:14
En bra sak att veta är att bärs är samma sak på svenska och norska. Fråga någon "Sugen på bärs?" så lovar jag att du blir populär!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-02-08 15:30
No offense dawg, men det är fan mig norska och du bor i landet hehe. Kan du svenska (vilket du uppenbarligen kan) så kommer norska komma ganska snabbt.
At the gates of Eternity...
Groupie

2011-02-08 15:55
Min farsa är norsk, har inte pluggat eller lagt energi på att lära mig nått, förstår ändå allt utan problem, det kommer automatiskt, när man omges av det, vilket du kommer göra.

Kul = Rolig, kan också betyda Snygg/Häftig.
Bärs = Bajs

2011-02-08 16:24
svorska fungerar bra.

jag hatar norska och norrmän. jag är omgiven av dem, dagligen,

"du er icke flink" ! jävla pajasspråk
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-02-08 17:18
asså norska (det mesta av den ev. undantaget gammel norsk) är ju som svenska fast med en retarded dialekt. vissa ord är fel men generellt så fattar man vad dom säger efter ett tag + vilka ord dom använder på fel sätt och vilka som tillkommer/faller bort.

så om du nu bor i norge borde du ju kunna lära dig förstå norska på nån vecka å sedan fattar ju de flesta fall man snackar svorska (bra ord)

//Yde - bah våga gå utanför dörr'n!
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Poet

2011-02-08 17:40
Vad heter den dialekten de snackar i Bergen? Den fattar man faktiskt inte ett skit av!

2011-02-08 17:47
Bergiska säger dom, hehe bor här och dom är rätt stolta över den : )

Dom kallar oslo bor för halvsvenskar också...
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !
Poet

2011-02-08 17:53
There you go! Är det menat på allvar att de tror att folk ska fatta vad de säger när de snackar så äckligt fult? De får danska och holländska att nästan låta som musik :S

2011-02-08 17:54
I norra delen av Norge fattar man allt dom säger, de som pratar "bergiska" som aliasprins sa att dom kallar det fattar man noll av, dem i oslo går att förstå.

Inte fan är norska ett språk du behöver lära dig iaf, du lär ju förstå allt efter bara 1 vecka.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-02-08 18:10
var i bergen ett tag det var ett helvete faktiskt, oslo är lugnt där klarar du dig på svensk!

2011-02-08 18:15
Ni snackar om bergiska och nordnorska... då har ni fan inte hört stavanger-norska!

FYFAN
Redaktionen

2011-02-08 18:43
bärs o pula!
namaste

2011-02-08 21:42
1. Har du bott i Norge tillfälligt eller kanske bor där nu? Hur gick det med språket för dig? Gjorde du något speciellt för att lära dig?

Nix, pratar språket, är delvis uppväxt i Norge.

2. Har du tips på ord som är bra att kunna i Norge? Har lärt mig att rolig och rar är ord man ska akta sig med om man inte vill få pinsamma missförstånd.

Det är så många ord du inte kommer fatta första dagen, dvs du kommer att slita som fan om du också som du säger har svårt för språk. Tänk inte på det, norrmän i Oslo är vana vid svenskarna så de kommer att skratta och göra sig lustiga över dig en lång stund framöver. Det sporrar dig säkert till att lära dig snabbare? :D

Nej men det kommer sakta men säkert när du får lite norska polare och arbetskollegor efterhand. No worries.

3. Internetbaserat lärande finns ju och jag undrar om det är någon särskild sida du rekommenderar?

Kanske denna är något för dig? Hittade den rätt så snabbt efter lite sökande på google (kanske mer finns där minsann)?

http://www.tradusa.se/lexicon/capere.jsp

Sen de som dissar hur norska låter, well, låt mig påminna er om att svenska är rätt så jävla fattigt och fult språk som ingen snackar på världsbasis också, haha..

Du kommer nog landa fint i Oslo bland alla andra svenskar ska du se. Det är inga stora skillnader mellan norrmän och svenskar. Lite fulare språk, extremt mycket rikare invånare (invandrare undantaget), lite mer hurtigt och helylle gå på tur i skogen och lite MER av allt som svenskar är kända för internationellt på den negativa sidan. Svenskar dricker mkt när de går ut? Tjena, dra ut med norrmän så får du se.. Svenska tjejer ligger runt? Inte i närheten av norska tjejer. Osv osv..

2011-02-08 22:01
vafan norska/danska är svenska förutom ca 600ord...sen har vi dom s k "falska vännerna" som är ord som finns på båda språken men som inte betyder samma sak.

lär dig skikkelig, pule, knuser tryne dit, dama till..., göj, du mååååååååååååååååå ikke... osv.................det kommer säkerligen gå snabbt för dig.

juste, glömde att jag inte kan norska! Dock flytande danska....eller kanske inte det heller

2011-02-08 22:07
Jobbigt om det enda man hör under sin tid i Oslo är:

"Faen driver du med? Prøver å pule dama mi eller? Skal faen knuse trynet ditt, jeg kødder ikke!"

Dags att softa ner lite med raggandet ute då.. :)

2011-02-08 22:15
Jeg vil ikke pule, jag vil ha käreste.....

juste "ködder du meg" älskar dom att säga också

2011-02-08 22:29
Tuller du med meg kör dom med i bergen! och sen

eg kommer dräpe deg!
Så festar jag på till gränsen att jag ska spy, så breakar jag som helaa Rinkeby !
Poet

2011-02-08 22:36
Sen de som dissar hur norska låter, well, låt mig påminna er om att svenska är rätt så jävla fattigt och fult språk som ingen snackar på världsbasis också, haha..

Så sant så sant! Skrattar alltid ihjäl mig när jag ber min kanandensiska fru att snacka "svenska" på det sättet hon uppfattar det. Med andra ord, för någon som inte fattar svenska så låter det förjävligt!

2011-02-08 22:43
jaha och? För oss som förstår norska, danska och svenska så kan man ju extremt jävla snabbt sätta norskan i HOMO facket, språket är så jävla nördigt (norrbaggar likaså) att det inte finns ngt att diskutera. Har ni någonsin hört ett bråk på norska? man vet fan inte om man ska skratta eller gråta...

Danskan är självklart hårdast!

2011-02-08 22:49
Norska låter inte så homo, mer typ pajas, typ som att det plötsligt springer ut jonglerande clowner ur buskarna när som helst. Ett språk som låter homo är ju typ thailändska eller något med långa vokaler som låter sådär gayigt förföriskt, haha.. Svårt att ta norska språket seriöst dock, särskilt i ett bråk, haha.. Dessvärre gäller det alla skandinaviska språk, :)

Danskan låter bara efterbliven, typ som om Jack Nicholson i Gökboet ska börja snacka lite efter operationen.

Usch vad jag hatar..

2011-02-08 22:58
ok håller med dig där faktist, norskan är mer pajas och thai är faktist homo, fan vad vi har haft kul i thailand med våra talkningar av språket...vi kör alltid deras uttal o deras utdragna sätt att säga saker, dom skrattar iofs röven av det o älskar det men ändå...pretty gay! farang ting toooooooooooooooooong

Danska är skitfett, jag lovar att du inte förstår språket bara.

Jag tycker fö att svenska är ett helt ok språk...varken för mesigt eller för hårt. Men det har fan för lite ord för saker....engelska, där har vi ett redigt tungmål!

2011-02-08 23:47
Franska är också jävulskt ballt, det första man tänker på när man hör franska är ju att det är gay gay gay och "jag vill bara äta din baguette" men, satan vad fräsigt det kan låta.

Franska, engelska.. ultimata språken, därefter spanska.

off topic!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-02-08 23:57
Franska och brasiliansk portugisiska är ju fan snorballt! Men danska får mig att spy! Hatar också den jävla accenten danskar får när de ska snacka engelska. Låter som fucking Arnold Schwarzneggers engelska.

2011-02-09 00:12
bc99: håller med om deras engelska...låter väldigt likt herr Arnold. Men jag menar svenskar från sthlm som snackar engelska låter också motbjudande så jag vet intre vad jag ska säga....alla vars original dialekt på modersmålet hörs tungt genom engelska borde åka till england eller gå en kurs lr ngt...

1.Engelska
2.Franska
3.Spanska
4.Islänska
5.Italienska

har säkert glömt bort ngt fett men det är vad jag gillar i språkväg mer eller mindre...ok jag gillar thailändska men jag håller med om att det är gay samtidigt

2011-02-09 00:32
Grejen är den att den arbetsplats jag börjar på imorgon (idag) innebär att jag inte bara kommer att tala med oslobor. Min chef rådde mig att skaffa en ordlista (jag hade svårt för att förstå en del av det han sa) samtidigt som han sa att det säkert skulle gå bra ändå.

Funkenteller Det där var väl ändå onödigt? Visst?

BC99 Visst kommer jag att lära mig, men jag vill ju snabba på processen så snart som möjligt då jag kommer att ha ett socialt arbete. Min svenska har varit min största tillgång såväl när jag utbildat mig som när jag har sökt arbete, så nu har en del av mitt kapital på arbetsmarknaden borta.

GAIA Tack för att du var den enda som svarade utförligt på mina frågor. Den sista frågan vände sig dock till sidor som man har personlig erfarenhet ifrån gällande språkinlärning.

Och ni har gått sjukt offtopic. Kan avsluta den med att jag tycker att norska låter efterblivet, men sedan tjänar man pengar som väger upp tillräckligt mycket för att man ska stå ut. Till ämnet gott folk!
I love

2011-02-09 00:37
Men ämnet har du besvarat själv mer eller mindre....snacka med folk, läs artiklar o översätt dom ord du inte kan, fråga folk/din chef om ord du inte förstår när ni snackar, lyssna noga på deras uttal och försök kopiera det om du kan osv....Det är väl mer lr mindre så man lär sig ett språk

2011-02-09 22:31
Palla norge, Norrmän är dryga och otrevliga som fan. Fast som svensk så kan man lätt ta ned dom på jorden igen.
Oslo är sjukt slitet och smutsigt för att vara en skandinavisk huvfudstad, har aldrig sett så mycket kanyler i hela mitt liv som jag gjorde i oslo.
Personligen så skulle jag aldrig åka och vara hobby polack i norge, så mkt mer tjänar man inte plus minus noll!
Fast det finns ju alltid någon mupp som har en polare som har en polare och hans kusins plast farsa jobbar som rörpulare i norge. Han behöver minsann bara jobba 1v i månaden och under sin tid i norge så har han betalt boende och logi, det bästa av allt är att han får ut 75 000 nok i månaden efter skatt + att han kommer få norsk pension på 120 k i månaden!
Norge är en Gulfstat som kommer att falla hårt om 25-30, år när Oljan börjar sina och de inser att de är beronde av gästarbetare i samma veva så upptäcker de att de inte har någon industri där gästarbetarna kan arbeta och vips så är pengarna i olje fonderna slut och då vänder man sig till öst igen.

2011-02-11 13:44
Hur gick det nu då? Fick du prata med massa folk med rolig dialekt? Den bästa norska dialekten är ju helt från Nordnorge där dom typ pratar örebroiska, dvs. gnälligt som satan. Varje mening låter som om tillvaron är rent ut sagt förjävlig.
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö
Poet

2011-02-11 15:22
Testa och tanka ner lite norsk rap?
Finns en del bangers som du säkert kan plocka upp saker ifrån, jag snackade nästan dagligen med en norrbagge för några år sen så jag förstår en hel del men annars är det bara snacka svenska/engelska så är det inga problem
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Toastare

2011-02-11 15:31
Jag som skåning har fått danska gratis (ja det är inte norska) mest genom dansk tv. Kan göra mig förstådd på danska och förstå det.. danska är astufft.

MEN norska då.. min pojkvän ska göra praktik nere i danmark (vänta var det inte norska nu..jo men det kommer) och han är stockholmare och kan ingenting, jo..men inte danska. Så jag har tipsat honom om att köpa en dansk lärobok, brukar finnas med CD, övningshäfte och facit. Det är skitbra för att lära sig räkneord (som nu inte skiljer sig på norska så mycket) och vanliga glosor. Eftersom han ska bli sjuksköterska får han så klart plugga in de vanligaste orden inom branchen också.

Men kolla norsk-tv mycket.. antingen på engelska med norsk textning, eller på norska bara och försök sätta dig in i det hela.
Och kolla i affären, vad heter de vanligaste sakerna..grönsaker och frukt t.ex. Jag köpte ett kortspel, som Löjliga familjerna på danska..med olika ord +bilder för jag och min kompis tyckte det var kul. Nu vet jag allt om porre, agurk, blomme och andra grönsaker/frukter jag aldrig kommer glömma :)

förresten, nytt nick? ;)
Jag skyller allt på Emma!

2011-02-11 23:39
Jag bodde på västkusten i Norge.. Stord för att vara mer specifik.
Jag lärde mig nynorska flytande på två och en halv månad, bara att lyssna och lära.
Mitt skriftspråk i norska är dessvärre inte lika snävt.

Fridens!
//Crooked//
Toastare

2011-02-11 23:58
Det som är det svåra, Att lära sig skriva och de små skillnaderna i grammatiken. I danskan t.ex säger man ibland en till saker som man säger ett tull i sverige och tvärt om. Som "en bord". Sånt är sjukt svårt då det låter fel på svenska.

2011-02-12 00:38
Helt riktigt BB, mkt såna smågrejer där orden egentligen är de samma men andra ändelser eller liknande. Exempel, resten av texten på norska:

Det at du snakker om dansk er litt interessant da bokmål egentlig rett og slett er dansk (må ta den med liten, liten klype salt). Ikke helt da men i stort sett. Forskjellen er vel at dansk idag bruker flere ord som ligner mye tilsvarende i det svenske språket. Så det har skjedd en viss forgrening der. Men det er jo også veldig mange som snakker nynorsk som en eller annen litt lenger opp i tråden nevnte. Det er noe HELT annet og minner mer om hvordan de snakker for eksempel på Island og Færøyene hva gjelder selve etymologien. Poenget var vel å prøve å etterligne hvordan de snakket opprinnelig i Norge. Det er forsåvidt ikke alle nordmenn som skjønner alt av hva de på vestkanta i Norge sier, haha.. De som har hatt en jobb i Stavanger har sikkert hørt "korleis" i det daglige språket. Som en test, sjekk en side på wikipedia som er skrevet på dansk og begynn å sammenligne den med den norske. Skriftmessig skiller det ikke mye. Men det er jo også noe helt annet at danskene sannsynligvis må svelge maten sin ordentlig før de åpner kjefta, ;)

//

2011-02-12 00:53
Små, små skillnader här och där på nästan allt men mycket är egentligen det samma. Man är ju bra pantad om man inte fattar en mening som denna till exempel (mao, SÅ stora skillnader är det faktiskt inte mellan språken):

Danska -
18-årig marokkanskfødt pige havnede på kontanthjælp trods utallige jobansøgninger. Hun taler flydende dansk, men har sin påklædning imod sig.

Norska -
18-årig marokkanskfødt jente havnet på trygd til tross utallige jobbansøkninger. Hun snakker flytende dansk, men har sin kledsel imot seg.

Svenska -
18-årig marockansfödd flicka hamnade på bidrag trots otaliga jobbansökningar. Hon pratar flytande danska, men har sin klädsel emot sig.

Tog nån random shit från nätet där. Btw BB, kan också danska hyfsat bra men det beror nog mest på alla danskar jag jobbat med i åren. Dock kan en del av dem dra igång något jävligt vad gäller dialekt och då förstår fan ingen människa på planeten vad de menar (undantaget kanske sjökor, chewbacca och grottmän).

2011-02-12 02:04
Det tog typ tre veckor för mig att fatta norskan till fullo. Då hade jag aldrig tidigare blivit utsatt för norskan. Mitt första jobb var ganska socialt och det var jobbigt att inte fatta vad kunderna sa. Fasiken vad jag ville försvinna från jordens yta! Men jag var ganska systematisk och skrev ner alla ord som var branschrelaterad. Två dagar senare kunde jag namnet på det mesta kunderna frågade om. Mitt tips är: Stressa inte. Prioritera ord och meningar som är viktiga för att du ska kunna utföra jobbet. Allt det andra kommer sen. Det spelar liksom ingen stor roll om det tar hundra år för dig att förklara att du vill ha potatismos i din lokala livsmedelsaffär.

2011-02-12 04:04
Ett annat tips är att ta felsägningar med en nypa salt. Skämta bort skiten. Mina norska kunder skrattade åt mig i början. Det jag gjorde då var att skratta och diskutera norskan vs svenskan med dom. Men framför allt drev jag tillbaka, så in i helvete.
Toastare

2011-02-12 16:11
GAIA, håller med dig! Och sönderjysk är inte det lättaste..

2011-02-12 16:14
Hmm ja.. Lite störande att den senaste tiden så har norrmän börjar visa mer och mer mobbartendenser mot svenskar. Man läser det, hör det, märker det i media, musik, på gatan osv. Påverkar kanske inte mig något särskilt men jag har dock många svenska vänner här som inte pratar norska och får höra syrliga kommentarer nästan dagligen. Kanske den norska marknaden är aningen mättad på svenskar, vad vet jag? Lite som när Skavlan för nån vecka sedan diskuterade med Janne Josefsson och tog upp detta med att norrmän nu skulle vara det nya herrefolket och svenskarna i Norge, tjänstefolket, eller rättare sagt han ifrågasatte det då tonfallet från Josefsson pekade på det. Så illa är det inte även om Janne Josefsson kanske får för sig det. Samma tongångar pågick i Sverige med finnarna under 50 års tid. Och pågår faktiskt fortfarande i många stockholmsförorter även om det har lagt sig. Intressant att diskutera och debattera om även om det inte är trådens ämne direkt.

Måne har det bästa tipset i tråden, lär dig de nyckelord du använder väldigt mycket i ditt jobb så kommer det att gå bra.

2011-02-12 16:15
BB

Huu.. :P

2011-02-13 20:21
Precis som Måne gjorde, började jag göra samma dag som arbetet startade. När ord kom upp som jag inte förstod så skrev jag ner och frågade svenskarna på mitt jobb eller försökte slå upp. Fast tror jag oroade mig mer än nödvändigt för de flesta som jag provsvarade för (jag har inlärning nu). Sitter just nu och skriver stödord och meningar för olika situationer som kommer upp i arbetet Tror jag fortsätter på det spåret. Tänkte ta en sväng förbi bibliotek imorgon när jag slutat också och plugga lite.

cashu6 Jag tänker inte skriva jättelångt nu om varför jag pallar Norge, http://men du kan läsa lite om det här. Kort sagt: bättre arbetsmiljö, lön, villkor och utvecklingsmöjligheter. Sedan finns det möjlighet att jobba mycket och jag gillar att jobba. Och att jag sedan antagligen blir fast anställd inom kort och får bra sjukersättning är guld.

Att Norge är dyrt beror ju på vilken livsstil man har hur mycket man påverkas. Gällande mat och så kommer jag att åka en gång i månaden/var sjätte vecka över gränsen för att köpa basvaror, cigg och sprit. Har aldrig varit den som äter ute, äter halvfärdigt eller dricker mycket. Kaffe tycker jag om, men det är faktiskt lika dyrt som Stockholm/Göteborg typ. Samma med kort för kollektivtrafiken, lika mycket som Stockholm. Så...För mig blir Oslo inte så dyrt alls. Långt ifrån plus minus noll.

Angående att norrmän mobbar svenskar som GAIA skrev...Har pratat med de i mitt kollektiv och här umgås de flesta svenskarna bara med svenskar. Himla segregerat det verkar vara och det känns väldigt tråkigt. Igår flippade jag på en inföding som gick över min gräns vad jag tolererar, var asdryg och tyckte det var väldigt kul att göra sig kul på min och min väns bekostnad utan anledning (vi kom dit och satte oss för att vara sociala men han hånade oss). Hoppas att man inte träffar på allt för många sådana, för jag har verkligen ingen lust att bara hänga med svenskar här. Tror att det bästa sättet är att träffa vanligt norskt folk är att inte vara kvar i mönstret jobba, gymma, festa och sova som de flesta svenskarna gör här utan att pyssla med det man normalt gör i Sverige. Så, det blir antagligen att leta upp folk att dansa med, återgå till kampsport eller engagera sig i någon hjälporganisation för min del. Då lär man sig språket bättre också! :)

Vet ni. Ni som har hjälpt är så himla bra. TUSEN TACK!
I love

2011-02-13 20:29
*Fast tror jag oroade mig mer än nödvändigt för de flesta som jag provsvarade för förstod jag näst intill fullständigt (jag har inlärning nu).
I love

2011-02-13 23:38
Lycka till! Hoppas du får det bra här i Oslo då, :)

2011-02-13 23:47
Gryyymt! Oslo var ett kul äventyr. Hoppas du kommer fortsätta trivas. Även om Stockholm så klart är fetare ;)

Vad gäller mobbande norrmän tyckte jag man råkade ut för det en hel del, speciellt när man var ute och folk var fulla. I nyktert tillstånd tar jag den diskussionen sju dagar i veckan eftersom att jag vägrar blir trampad på. Tycker inte det är rätt när man kommer till brödrafolkets land och hjälper deras ekonomi när dom behöver massor med arbetskraft att man ska få behöva höra massa rasistisk bullshit, speciellt när man jobbar stenhårt (i motsats till alla sjukskrivande norrmän) och knappast går på bidrag eller nåt. Nej, usch! Tyvärr leddde det nog till att jag var mindre social när jag var ute på "by'n" på helgerna, speciellt då min kompis som är lite blygare och mindre socialt intiativtagande aldrig stötte på jobbiga norrmän ute på krogen.

I nyktert tillstånd - ta diskussionen, på fyllan - gå därifrån istället för att hamna i bråk. Det måttot tycker jag också du ska anamma!
abcdefghijklmnopqrstuvxyzåäö

2011-02-15 01:43
jag säger bara google translate ;D
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix

2011-02-16 20:21
LillJ Google translate är sämst på norska.

Tänkte uppdatera med att jag fick kicken från det uppdraget pga norskan efter fjärde dagen (precis när jag börjat greppa den). Men tränar nu för fullt så det ska nog bli bra, har ny arbetsintervju redan imorgon (fick kickzen på tisdagen från förra) :)
I love

2011-02-16 21:09
Ajdå, :S

2011-02-16 21:33
Irrationell - jag var ironisk

2011-02-17 00:42
LillJ Jag förstod det. Men jag ogillar när folk kommer och är lustiga när någon, i det här fallet jag, skapat en tråd och ber om hjälp seriöst.

GAIA Äh,jag klarar mig.
I love

2011-02-20 15:07
Okej, Men norska är väldigt lätt att lära sig, har en i släkten som är norsk (kom ganska precis in i släkten) och jag har inte direkt anstängt mig eller läst på för att lära mig. Det kommer rätt automatiskt, och jag tror inte det är så viktigt att du ska använda norskan på jobbet.

Dæven är iaf en svordom, typ som fan eller helvete
Drit är skit
Jeg veit ikke betyder jag vet inte, det finns två sätt att uttala ikke. (ikke och typ itche) Jag tror de flesta uttalat itche fast de stavas typ ikkje
Muligt - Möjligt
mulighet - möjlighet
Vær : väder
Kansje : Kanske
edru : Nykter
Jeg er edru ikveld : Jag är nykter ikväll

Du kanske nångång behöver använda de orden

använd inte artig för det betyder typ ungefär att man är lustig, eller typ kul. Det kan ju bli lite fel om du säger "Tack det var artigt gjort av dig" för du vill vara snäll, då sa du i stortsett att "tack de va kul gjort av dig"

Ersh de där kommer gå bra! läste att du hade redan lärt dig lite ..

2011-02-20 15:08
Du kan passa på kolla mycket på NRK :) Där har jag lärt mig väldigt mycket dock så står det ju på nynorska, och de pratar väl oftast bokmål om jag minns rätt.