I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Med tanke på dagens väderkaos...

Övrigt - Blandat

Groupie

2011-02-11 09:52

Med tanke på dagens väderkaos...

...hur många är det som inte kommit iväg skola/jobb? Eller påverkats på något sätt? Trafiken kanske har blivit bättre nu, jag vet inte..Men för 1/½ timme sen ungefär när jag skulle ha åkt var det helt omöjligt. Jobbar i bandhagen och med tanke på att gröna linjens t-bana inte gick, pendeltågen gick helt oregelbunden och all busstrafik var inställd så kändes det...jaa helt omöjligt :p och den korta sträckan till busshållsplatsen..well det är typ helt insnöat här haha. Va ute på en kortis med min hund för en stund sen som i vanliga fall tar typ 10 min, nu tog den en halvtimme...

Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.

2011-02-11 10:10
Jag har varit med om mycket skit väder, är uppväxt i norrland, men idag är det värsta snöväder jag varit med om.
Jag fick åka omvägar och bli hämtat av kollegor med bil. Tog 2timmar till täby från söder haha!!!
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2011-02-11 10:52
Helt stört.. Min dörr gick sönder pga all snö på något konstigt sätt..
Aja, glad att jag börjar jobba först vid fem, lär ju ha löst sig någorlunda till dess..
Men fy ändå
enda vägen till seger är att överleva när andra dör
Groupie

2011-02-11 11:33
B....jobbar du i väsby fortf? :p isåfall hoppas jag att vädret stabiliserat sig tills dess för det e helt kaos här haha..
Gillar inte paj alls egentligen. Speciellt inte hallonpaj. Blåbärspaj går bra ibland. Men med mycket vaniljsås till. Och helst mer vaniljsås än paj.
Groupie

2011-02-11 11:34
Foerplay: Jaaa det är verkligen helt sjukt haha. Precis när man tror att våren kanske kommer i år ändå så kommer det värsta ovädret på hela vintern..

2011-02-11 11:40
THANK GOD för skåne... 5 plus o grå himmel :) jippieeeee

2011-02-11 11:48
Bells, njae, väldigt sällan, men tack gud att det inte är där jag jobbar idag..
Hörde från en killkompis som jobbar där att ingen kom i tid idag haha!

2011-02-11 11:49
Väderkaos? Hur kommer det sig att folk blir så förvånade?
Vi är i februari, det SKA snöa.

2011-02-11 11:56
Luder: ta bort den där attityden från skåne...här gillas inte snö!
Groupie

2011-02-11 11:58
jävla skåne...haha

louder...helt ärligt kan jag säga att jag faktiskt är liite förvånad. Som den naiva och ibland för optimistiska människan jag är kan jag säga att efter typ en veckas (haha) helt ok väder så trodde jag faktiskt inte att det skulle bli såhär illa igen :p

2011-02-11 11:59
Fast Louder har så klart helt rätt... folk jublade då de "äntligen trodde det var vår", men välkommen till verkligheten, där det faktiskt snöar i vintermånaden februari ^^
Look with your own eyes - See with your own mind

2011-02-11 12:14
På väg hem från flickvännen till familjen, blir inge. Helt kaos =)
Groupie

2011-02-11 12:27
visserligen är det ju faktiskt helt normalt att det är sånt här väder den här månaden, däremot känns det lite mindre normalt att man ska bli såhär handikappad pg.a vädret. Gahhh!!
Producent

2011-02-11 13:54
2cm i sthlm så e det kaos...
"Incarcerate your fate in Satan's fiery lake, then I lock the gate"
"And even if you kill me I'll still be in your fuckin dreams"

2011-02-11 14:42
ska göra kaoz av snön och sen göra snö gubbe utan huvud du vet
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!

2011-02-11 14:53
lite snö så blir det kaos i sthlm.. ha
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-02-11 14:56
jag är jätteglad iaf! så fint med all snö och som sagt, det är fortfarande vinter :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-02-11 14:56
Alltså, det handlar inte om att jag har så mycket emot snön, jag har alltid varit en vintermänniska, MEN.. Att alltid ska sluta fungera så fort det snöar, det är lika otroligt varje gång..
Visst, de kanske är svårt med vädret som motståndare då man inte kan påverka så mycket, men att vara förberedd, rusta upp och ingripa direkt.. Jag menar, vi bor i en huvudstad, där det behövs kommunaltrafik för att ta sig fram och tillbaka, väderproblem är inget nytt, så hur kommer det sig då att SL inte kan sköta det, och tusentals människor tvingas stanna hemma från jobb/skola/dylikt?
Känns som att det ligger något ironiskt över det, men det kanske bara är jag
Toastare

2011-02-11 15:03
jag hade hemmastudier idag.. och tunnelbanan funkade ju som den skulle, i alla fall gröna.

Nu är det asnajs väder..nysnö, minusgrader och solsken. Bara på med lurarna och gå ut och gå!

DMAt, nu var det ju så att det inte var lite snö utan har kommit ca 30-40 cm nysnö och i samband med kraftiga vindar. Så kaos är inte så konstigt..hade det blivit norrut också.
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-02-11 15:03
...och som skåning lägger jag mig i skånediskussionen, i skåne ska det vara vår nu..ingen snö. Snö har man en vecka i januari..

2011-02-11 15:05
Alla snöns efternamn.. göra kaoz me han! Nee men snö är mysigt sålänge man inte ska nånstans HEHE. Ligger så fint. Hunden gillar det också.
Rädda en ko, ät en vegetarian!

2011-02-11 15:12
nu var det ju så att det inte var lite snö utan har kommit ca 30-40 cm nysnö och i samband med kraftiga vindar. Så kaos är inte så konstigt..hade det blivit norrut också.

tror jag faktiskt inte med tanke på att här uppe är man mer förberedd på 30cm än i södern. Det är inte direkt ovanligt att det kommer 20cm snö över natten.

2011-02-11 15:13
Var precis ute på promenad med an av katterna samt min mö, mycket härligt var det nu när det även är strålande sol! :D
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Toastare

2011-02-11 15:40
DMAt, jo..men i samband med kraftiga vindar. Ok när det är så uppe på kalfjället.. men inte i städerna. Och visst, alla med skoter tar sig nånstans..men det gör alla med bandvagn i skåne också.

2011-02-11 16:02
Jadu, jag vet inte riktigt hehe =) Kom då 30-40cm snö förra julen och 40cm snö dagen efter kommer jag ihåg för jag skottade som en tok, det var inga problem med vägarna eller transport överhuvudtaget :)
Skivsamlare

2011-02-11 16:07
Hahaha. Vad ni gnäller. Fan etsta bosätta er i norrland, hela jävla vintern har ju varit sådär här uppe :p
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-02-11 16:15
DMAt - Vi har faktiskt snöplogar även här... Mer att ploga visserligen, men om det bara är frågan om några decimeter snö är vägarna tämligen omgående plogade. Problemet är att nu blåser det ju helvete och när vägen är tom på snö blir den en utmärkt samlingsplats för all snö som blåser runt.

Vägen utanför mig var plogad när jag åkte hemifrån tidigare idag, nu när jag kom hem var det två decimeter snö på vägen och det har inte snöat. Jävligt bökigt är det oavsett vart man bor.

Sen överreagerar folk helt klart. Det är klart att man blir lite försenad av sådant här, men det är knappast kaos. Jag lyckades ta mig genom centrala Stockholm två gånger idag utan allvarligare tillbud. Det värsta var väl att en långtradare höll på att mosa min bil när den inte fick fäste i en lätt uppförsbacke och började glida i sidled över i min fil.

Kaos verkar mest råda om man äger en BMW eller någon annan bakhjulsdriven bil. Har sett ett tiotal ledsna BMW-ägare stå i slira lite varstans under dagen.
Veritas Amicus, Henkso Amicior!

2011-02-11 16:16
Sthlm är ju en ganska stor stad med en jävla massa vägar, så är att jämföra med småorter i Norrland, där de bara finns en huvudgata som behöver plogas för att folk ska ta sig till jobbet är ju lite dumt...

Skivsamlare

2011-02-11 16:27
Har du ens varit i norrland (annat än någon liten by med enbart skogsvägar) eller är det bara fördomar som spökar? Grejen är väl att dom inte hinner ploga tills man ska till jobbet, precis som för er, men varje år samma sak. Bara att vänja sig och lägga upp dagen efter det.

Men jag tycker synd om er. jag vet att ni är gjorda av socker ;)
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

Moderator

2011-02-11 18:26
Shit va trött jag blev på folk som gnällde över SL idag. Vafan, vädret var åt helvete(jag gillar det dock) tror inte nån busschaufför skulle vilja gå ut och köra när det är halt och mycket snö.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-02-11 19:00
Vad hände med tågen egentligen? Är ju tydligen inte snö utan kyla som är deras problem (växlarna fryser), så vad är ursäkten nu?
Toastare

2011-02-11 19:16
Anenkefali, jag skulle kunna förklara allt det där då jag snart är lokförare.. jag kan förklara lite. Du har rätt i att växlar fryser. Alla växlar värms nämligen upp, men då det kommer mycket snö så hinner det inte smälta. Dels kommer det snö uppifrån och dels så skakar ju tågen till när de kör genom en växel, det gör att is lossnar från tågen och packas i dem.
I Sverige fungerar det i stort som så, att sluter inte en växel kan du inte få grönt i signalen (trafikljuset) och kan inte köra. Så det blir stopp, ja..man kan ju inte köra genom en växel som inte sluter i alla fall.
Alla lokförare har både spett och borste, men det tar sin lilla tid att rensa ur en växel. Det finns ju även folk som sysslar med detta, men det finns ju väldigt många växlar inom stockholms-området. Det tar 1,5 timmar för 3 man att rensa en växel..så det har varit lönt att rensa den, de kan ju göra det slarvigt snabbare. Men då får det snart göras om.

Sen blir det halt på spåren vid snöfall. Det innebär att det är svårare att köra. Kylan kan också orsaka signalfel. Det innebär att en signal som ska visa grönt, visar rött. Vårt säkerhetssystem i tågen gör att vi inte kan åka förbi en signal i stopp (och det är ju skönt att den säkerheten finns) och vi får inte det heller. För att passera en signal i stopp måste vi fylla i en speciell blankett där vi fyller i signalens beteckning, om det finns några växlar vi antingen ska kontrollera att de sluter, eller inte behöver kontrollera (jag skrev ju längre upp det där med att grön signal=växeln sluter, så ibland måste vi kontrollera det själva)
Det tar sin lilla tid att fylla i.

Alla faktorer som ledar till förseningar, leder till mer förseningar. I Stockholms området är tågen packade med 1 minuts mellanrum. Då förstår du vad som händer när det blir problem med ett tåg.. det bildas tåg efter det. För att minska dessa problemen tar extrapendlarna ur trafik, för att få ett bättre flöde.

Det är inte lätt om man inte är insatt i tågvärlden att förstå alla problem. Och även om man gör det, innebär det inte att man inte blir arg när man själv blir försenad eller möts av ett inställt tåg ;)
I det stora hela är det ju dessutom ett problem inom infrastrukturen och järnvägen behöver mer pengar.
Toastare

2011-02-11 19:17
och det var ju både snö och kyla, dvs. det är så pass kallt att snön inte smälter.

2011-02-11 20:42
Värsta lektionen! Men detta borde någon ha gjort något åt för längesen? Som så många sagt så många gånger, vi bor i Sverige, i Sverige finns snö och kyla under vissa perioder på året. Mer pengar? SJ tar antingen grova överpriser, eller så är det många okända kostnader som jag inte förstår. SL och UL också, det är dessa tre jag har erfarenhet av.

2011-02-11 21:04
kan man inte bygga tak över växlarna haha. förhindrar väll inte att is lossnar från tågen och åker ner i dom men det borde ju hjälpa lite.
tur att man inte bodde på hagsätra linjen idag, den slutade fungera när jag skulle till jobbet vid 07:30 typ och var fortfarande så när jag skulle hem vid 17:30, pga av strömavbrott men ändå.. kenaz.

Toastare

2011-02-11 21:12
Anenkefali, problemet är att tidningarna gillar att skriva och skylla på någon. Tåg går ju också sönder nu när det blir kallt och snö..det är SJ, SL, osv. fel..de köper ju in tågen. Allt med spåren, signaler, el etc. är det trafikverket fd. banverket som står för.
Månadskortet inom SL är ju inte så dyrt. Varför SJ har så höga priser vet jag inte, de är liksom ett eget mysterium ;) Det är ju inte tågoperatörerna som betalar för spåren, det är som sagt Trafikverket som är statligt..de får pengar genom oss skattebetalare och genom staten. Det är politikernas beslut. Och som de sett ut nu så vill hellre politikerna ha fyrfiliga motorvägar än t.ex dubbelspår på vissa ställen osv.

2011-02-11 21:27
Politiker är idioter =) Går SL jämnt ut varje år? Liksom, pengarna intjänade på resenärer vs löner och så?
Rappare

2011-02-11 22:15
Det här är inte närheten av ordet KAOS. Ett jävla skämt att folk kallar det här för kaos.

Kaos har att göra med oförutsägbarhet. Begreppet härstammar från det antika Greklands ord för "rymd" (????) och som genom missförstånd av tidig kristen användning av ordet fick betydelsen "oordning" (det antika grekiska ordet för "oordning" är ta?a??). Något som har kännetecken från både kaos och ordning brukar i den traditionen kallas Kaordisk. Inom naturvetenskapen är kaos inte liktydigt med oordning, utan i stället en benämning på en särskild form av ordning där en liten förändring i begynnelsevillkoren kan orsaka en drastisk förändring vid en senare tidpunkt.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Toastare

2011-02-11 23:30
Anenkefali, det vet jag inte. Det är stockholmståg som kör pendeltågen. Men åt SL. De är inte min framtida arbetsgivare.
Toastare

2011-02-11 23:32
sincedayone, det blir oordning i kollektivtrafiken och snön skapar oordning. Dvs. Kaos.
Rappare

2011-02-12 11:42
BountyBoo F31 Förstår inte riktigt hur det blir oordning när man sätter in ersättningsbussar, då är ju oordningen löst...
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Toastare

2011-02-12 16:02
sincedayone, men de gjorde ju inte det? De ställde ju in ALL busstrafik. Och vilar hela Stockholm på busstrafiken?

2011-02-13 17:58
Hahaha. Vad ni gnäller. Fan etsta bosätta er i norrland, hela jävla vintern har ju varit sådär här uppe :p

Word :) Sluta gnäll
Käft