I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När man inte kan sova...

Övrigt - Blandat

2011-04-05 04:11

När man inte kan sova...

Har legat och försökt sova nu sen halv 12 och klockan är nu 10 över 4. Många av mina nätter ser ut såhär, trots att jag sökt hjälp och fått sk sömntabletter fast i mildare form.

Hur som helst, vad brukar ni göra då ni inte kan sova på flera timmar? Jag är nu snorpigg och tycker det är en riktigt obehaglig och stressande situation.

2011-04-05 04:16
Definiera "sk sömtabletter fast i mildare form"

2011-04-05 04:23
Det är mer som lugnande tabletter som ska få en att slappna av. Hjälper inte detta (vilket det inte gör) så skulle jag få riktiga sömntabletter. Fuck it all

2011-04-05 05:48
Samma sak för mig, försökt sova sen 12tiden men går fan inte...
Har väl inga direkta tips på vad som funkar. Att lämna sängen efter någon timme och prova igen efter ett tag funkar ju ibland.. Eller dricka en bunt 2,8or under kvällen så man blir lite seg.

Har haft det såhär ett par månader nu riktigt jobbigt faktiskt..
Vad för sömntabletter fick du? jag provade valerina eller vad de hette, funkade inte ett skit

Poet

2011-04-05 09:36
har haft samma problem på senaste tiden. men jag brukar sällan ha problem att somna.. äre för att solen är uppe länge och man ställt om tiden kanske ? iaf brukar jag bara strunta i att sova, bara onödigt när man ändå är pigg..
"life's a garden, dig it."
Poet

2011-04-05 10:23
Försöker tänka sexy thoughts och långa, ellaborerade sexdrömmar och fantasier. Men det funkar inte lika bra de senaste åren. Läser en bok innan jag ska lägga mig gör mig trött tills den sekunden jag släcker lyset och ska försöka sova igen.

Jag såg på The View för några månader sen om någon sorts dosa som lyser grejer på taket som tydligen ska få en att somna på typ 7 minuter. Vill ha en sån :S
At the gates of Eternity...
Poet

2011-04-05 10:27
Försökte googla det nu, hittade jack shit :( Hade också behövt en sådan i natt, la mig tolv, somnade inte fören 4. Dödstrött!

2011-04-05 11:35
Det enda tipset jag har, förresten, är att du sliter ut dig helt och sen försöker sova. Fysiskt alltså. Spring, boxas, vad som helst.

2011-04-05 12:27
Haha jag e motsatt allt de hära...
Jag hade en period där tillochme några polare började kalla mig för sömnBarn..

trött dygnet runt sov som fan.. en bekant har nå sjukdom som gör att han sover iflera dygn i rad sen vaken 1-2 dygn o sen håller på så.. har haft de e i flera år o e fördtidspensionär hahaha... inget o garva åt egentligen..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-05 12:28
har också haft jävliga sömnproblem, men nu får jag Zopiklon (verksamma ämnet i Imovane) till natten och jag sover som en gudinna på 2st 7,5mgare. :)
Snacka med din läkare och säg att det lugnande du fick inte hjälper mot sömnen, läkare brukar i regel vara bra när det gäller sömnen, då den handlar mycket om ens psykiska mående osv.

har tyvärr inga tips förutom att gå ut och ta en långpromenad eller som ovan talare säger, slit ut dig så du blr trött!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2011-04-05 12:42
fixa ett nytt game/Serie eller städa datorn/hårdiskarna rita läs något helst någon gamal bok från skolan :D. Satsa på att dygna för att bli trött i rätt tid.. Sen glöm inte att spendera tid ute i den friska luften,(nattpromenad) kommer du hem till en varm skön säng :D med lite fotvärk
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-
Battlerappare

2011-04-05 12:56
Finns många bra böcker om sömn som kan vara värda att läsa.

2011-04-05 13:11
inatt prommenerade jag från stan till bromma det gjorde mig sanslöst trött.. sov som en prinszzzz
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-04-05 19:30
det man ska göra när man inte kan sova efter 30 min, är att man ska kliva upp ur sängen och göra något extremt tråkigt man tycker.. ex damma bokhyllan,diska,städa.. osv förstår ni? Absolut tråkigaste ni vet runt 15-20 min sen försöka sova igen. Sen ska man upprepa detta ifall det ändå inte funkar till slut efter några "dygn" somnar du direkt när du lägger huvudet på kudden. Då hjärnan vet att ifall man inte somnar så får man göra det "tråkiga".

Tack och hej.
Dra åt helvete

2011-04-05 20:20
träna! börja Träna.. hade också sådär ofta som fan förut men sen började jag träna på gym och ta olika pass och verkligen försökt pressa mig på träningstillfällena och nu sover jag som ett lamm på toapapper.

annars fungerar ju alkohol eller ganja men det är inget att rekomendera som sömnmedel för när du inte har nå berusningsmedel kvar så kommer det att bli ännu svårare att somna...

mitt tips börja träna och äta nyttigt!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
Poet

2011-04-05 22:36
Det där med att träna funkar inte riktigt när man kanske har för mycket tankar som snurrar omkring. Jag tränar nästintill varje dag, har ändå svårt att somna.
Moderator

2011-04-05 23:24
Bolltäcke! Får mig att sova rätt bra iaf och jag har haft sömnproblem hela livet. Går att fixa genom läkare/sjukgymnast om de gör en bedömning att det behövs annars tror jag att ett täcke kostar 1700 eller något liknande. Finns kedjetäcken också, vet inte om du har dålig sömnmotorik eller sömnstörning eller en rubbad melatoninrytm eller en överproducering av kortisol. Eller en blandning av allt. Men boll/kedjetäcke ger en lugnande och trygg känsla i kroppen med tanke på att det väger mycket och ligger tätt mot kroppen. Annars finns sömntabletter, men de mildare som jag fått har inte hjälpt ett piss. Imovane funkade ett tag sen slutade de ge effekt, bara så du vet så måste man till slut ta högre och högre doser med många sömnmediciner för att de ska få en effekt vilket inte är allt för bra. Mår du dåligt psykiskt så påverkas sömnen mycket och dålig sömn påverkar psyket, som du säkert vet. Men bolltäcke är mitt tips^_^
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-04-06 01:08
Har också blivit tvärtemot det du säger. Jag sover hela tiden istället. Känns värdelöst.

2011-04-06 10:47
Sexpack

Du kanske har grov ADHD?

2011-04-06 11:38
träna, ät rätt, KRAMAS mycket! stäng av tv, dator och mobil efter 8 på kvällen. efter ett par veckor kommer du sova som en stock.
 I try to stay uplifted so that bullshit can pass me

2011-04-06 12:00
ja, bolltäcke är verkligen något som jag kan rekommendera!
Fick prova när jag låg inne och fyfan vad skönt och avslappnande det var!
Bolltäcke is the shit!
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language

2011-04-06 13:00
Jag har till och från sömnproblem, jag försöker ignorera det och bara låta kroppen ligga och vila i sängen istället, ingen dator/ tv eller annat som stressar hjärnan, utan att du tänker på det. Bara mörkt och tyst.

Har fått Imovane utskrivet men jag vill inte trycka i mig en massa skit så de har jag bara tagit en gång efter fyra dygn utan sömn...

Problem tenderar alltid att bli större om man fokuserar för mycket på dom,
när jag lyckas ligga avslappnad i sängen, utan panik för att jag inte somnar, så slutar det alltid med att jag somnar ändå.

Poet

2011-04-06 13:01
Öl funkar ju bara i större mängder.

Gick och la mig klockan 12 igår somnade vid 5:50 imorse, kommer bli galet mycket värre under sommaren då det är ännu varmare
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-04-06 21:04
VAD E BOLLTÄCKE
Moderator

2011-04-06 22:40
Deluxe_, precis som det låter är det ett täcke fyllt med bollar. Allt från saccopuffliknande småbollar till stora 10cm(tror jag det var), mitt innehåller 5cm stora bollar som ligger utspritt i täcket i olika fack och väger sju kilo otroligt avslappnande, första dygnen jag hade det sov jag i princip hela tiden, vaknade och åt och sen sov jag igen. Så att åtminstone testa bolltäcke rekommenderar jag^^
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-04-07 01:54
Fan detta bolltäcke låter ju sjukt intressant. Dock har jag inga sömnproblem direkt. bara när jag har något jävligt viktigt nästa dag.. Så då skulle det vara kul att ha

2011-04-07 03:03
läs en tråkig bok!.. du somnar garanterat.

Groupie

2011-04-07 04:11
Har ni tips på hur man botar sömnproblem åt andra hållet då?
Alltså att jag sover för mycket och behöver väldigt mycket sömn (minst 10 timmar) för att inte känna mig hur sliten som helst dagen efter..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Poet

2011-04-07 10:54
Lepra: Kosten och dina vanor. Se om du äter rätt. Och se om du lever rätt. Jag menar, jobbar du i en kolgruva 10 timmar om dagen så är det kanske inte så svårt att du är så trött.
Poet

2011-04-07 12:17
Tjockis F27: Om boken är skittråkig så somnar man ju inte, jag kan iaf inte fortsätta göra något om det är skittråkigt från början till slut.

Men iofs kan man ju skaffa sagan om ringen i ljudboksformat årets jävla sömnpiller
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-04-07 12:23
Goddsonlol,
Du ser det finns alltid en lösning...

2011-04-07 16:07
Trixigg personzzzz14

Nice! Faktiskt inte hört talas om, har inga sömnproblem just nu, va mer i skolåren... jag sover rätt gott på min cough syrup heheheh...

2011-04-07 16:56
Tricket är väl att man inte ska försöka somna snarare än "nu ska jag sova, bums i säng och slut ögonen" då kanske du inte ska kika tv eller vara på datorn för själva ljuset.. men kanske städa sovrummet lite granna eller liknande.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-04-07 17:06
DMAt: jag hade/har perioder då jag måste ha någon slags ljus på och ljud, problemet är bara att jag brukar stoppa i serier som är bra och som alltid blir intressanta.

Försöka sova till sopranos funkar ungefär 3/10 gånger

Tjockis F27: Problemet där är ju att jag inte har någon cdspelare, skulle kunna köra skiten på datorn men samtidigt så låter dator fläkten för mycket.

Inatt somnade jag iaf runt 12:30 vaknade 9 imorse det känns jävligt gött, är van att vakna runt 13:00. Nu när jag försöker ta mig i kragen lite och få skit gjort så försöker jag dra ner alarmet så mycket som möjligt för nån dag måste jag upp vid 6 och om jag då lär mig att sova rätt så blir allting bättre
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2011-04-08 18:16
När man inte kan sova...

...då tittar jag på en film

2011-04-10 15:35
Gå till simhall o simma i några timmar + basta länge efteråt.
Begränsa tiden du befinner dig i din säng till 5 timmar/natt, öka sen om du lyckas somna de 5 timmarna.
Använd bara din säng till att sova, inte plugga/kolla film elr annat.
Ligg inte i soffan under dagarna, sitt i den.
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2011-04-10 17:33
Ni som har svårt att somna tror jag beror på att ni tänker för mycket när ni lägger er. Försök att inte tänka på saker och ting som andra människor, problem osv.

Andra grejer som kan vara bra att göra innan läggdags om man har svårt att somna är att ta en promenad på 30-40 minuter. Vilket dessutom är bra för hälsan.

Lycka till!

2011-04-10 23:16
orkade inte läsa alla inlägg men jag har samma tendens, är jag inte trött försöker jag inte ens somna för då resulterar det i samma grej att man är vaken 3-4 timmar senare och är klarvaken.

försök skit i tabletterna, red ut allt du funderar på innan du ska försöka sova så man e klar i skallen då. lättare sagt än gjort men brukar funka för mig. sen viktigast av allt för mig är att inte bryta mina rutiner, jag måste gå upp samma tid varje morgon för att inte komma i otakt.

2011-04-14 13:03
har inte läst hela tråden men va fick du för piller?
imovane är ett bra insomningsmedel
http://www.fass.se/LIF/home/soktraffar_all.jsp?searchtext1=imovane&searchtext2=