Varför e skor dyrare me större storlekar?
Frågan kanske är jättedum egentligen men t. ex nyligen tittade jag på Nike Air Max 90. upp tll storlek 38-39 kostade modellen 999, sen över kostar den 1299 från 40 och uppåt. varför ska man betala flera hundralappar mer bara för man har något större fot liksom...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
För att vuxen saker är dyrare generellt? Har personligen storlek 45-46 på dojor så först och främst är det ju ett helvete att hitta passande modeller
I.C.T.W Ill be heading out soon
Producent
2011-04-07 17:10
Producent
2011-04-07 17:14
Mindre storlekar är väl riktade till barn/växande ungdom, och för dem är skorna för små efter typ nån månad... Då är det ju ganska orimligt att betala 1299:- för ett par
https://soundcloud.com/jakkthemixer
Frågan kanske är jättedum egentligen men t. ex nyligen tittade jag på Nike Air Max 90. upp tll storlek 38-39 kostade modellen 999, sen över kostar den 1299 från 40 och uppåt. varför ska man betala flera hundralappar mer bara för man har något större fot liksom. För att ju större eller mindre fötter desto färre % av befolkningen, således gör man färre par av dessa.
gränsen mellan 39 o 40 e ju hårfin men ändå skiljer 300
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
gränsen mellan 39 o 40 e ju hårfin men ändå skiljer 300 Vart ska gränsen gå då tycker du? Eller du kanske tycker att alla storlekar ska ha ett eget pris så ingen blir ledsen.
Producent
2011-04-07 20:08
Räkna med att stora skor är ca 20 % dyrare än skor i standardstorlekar. Anledningen är dels att produktionskostnaderna skjuter i höjden i de fall skotillverkarna måste tillverka ett litet antal stora skor, dels att materialkostnaderna är högre hos stora skor. Stora herrskor är visserligen 20 % dyrare än standardmodeller – men de är å andra sidan också 20 % större.
Jo ja fattar ju... ja får sluta klaga!
Kan också vara så att det krävs mer material för att göra en doja på storlek 47 medan det krävs kanske hälften så mycket för ett par 34:or ?
At the gates of Eternity...
Såg nu att Konstigt redan skrev det jag menade, never mind me :(
At the gates of Eternity...
Krävs kanske mer material etc? en teori...
jo de gör ju de, kostar mer att producera... de som har storlek tycker nog de e synd de ej hade 39 så hade de sprarat in flera hundra varje skoköp.
39 o neråt räknas som barnstorlekar och då byter man oftare skor = man kan ha lägre priser 40 och uppåt är vuxenstorlekar och många köper inte skor alltför ofta och för att maximera vinsten så sätter man ett högre pris... tkr ja låter logiskt. jag har förresten 38 2/3 på mina men dom räknas som vuxenstorlekar hos adidas så e inte billigare:( har dock ett par 38 superstars som räknas som barnstorlek, dessa fick ja 300kr billigare än ord pris på vuxenstorlekar.
Haters gon' hate...
Kaal P22 SANT!
Graffare
2011-04-08 18:30
Sneakers med stora storlekar brukar gå ned i pris.. Finns Air Force One's i strl 47 för 500 på Cali t. ex....
En enkel anledning kan ju vara att större storlekar kräver mer material. Då har man lagt en gräns på storlek 39 tror jag..
Highfive anyone, anyone?
Lol, Cut ya toes off and save a couple hundred....
Det som kostar med skorna (precis med alla produkter) är R&D, sen gäller det att ta in kostnaden på något sätt. Jag har svårt att tro (har inga fakta) att kostnaden för att göra en liten sko eller en större sko skiljer åt nämnvärt mycket. Visst en sko i dubbel storlek tar dubbel material, men personalkostnaden är konstant och materialet köps in med grossistpriser så man kommer ner rätt rejält. Nu tror jag att det är på så sätt som några redan nuddat vid angående barn/vuxna, föräldrarna som håller i pengarna lär tycka att det är ovärt och lägga ut 1500 för ett par skor till sin unge som ändå ta sönder dessa inom någon månad/växa ur lika snabbt. Så lägre priser är att locka in föräldrar, men framför allt unga. Har du vant dig med kvalitetsskor går du ogärna och köper billigt krafs på Coop. Resultatet du betalar de 1500 som vuxna får punga ut senare i livet. Angående vanliga storlekar, hos män är det väl ändå size 10/11/12 som är det dominerande skostorleken, tror i staterna är det size 11 (45) som är genomsnittet. Man kunde tycka att dessa då borde vara de billigaste/mest tillgängliga. Man får vara snabb när det vankas rea.
rawr
Jag har storlek 35, lever på junior storlek.. vad kan man säga, vissa har det bättre än andra ;)
All I'm gonna do is just go on and do what I feel - J.hendrix
Jag 41 visste inte att 45 var snittet
sy egna skor för i helvete! :D
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Det där har jag aldrig märkt faktiskt. Däremot har jag hört, troligtvis på skämt, att man kan få skobidrag om man har stora fötter. Själv ligger jag inne med 48 och är riktigt tacksam för att man kan handla på internet.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Det jobbiga är ju att den övre storleksgränsen för de flesta skomodeller och märken vi har i Sverige är mellan 45-47. Visst finns det skor i 47-48, knappast många tyvärr. Är själv runt där skomässigt, har polare som har 51 i skostorlek, tycker alla har så stora fötter att 47-48 borde bli "normalt" snart... Fast det är ju i min lilla bubbla också
Shit jag visste inte att de var normalt att ha så stora fötter.. då måste du vara rätt lång också?
CRIBBE de e fan tattigt o hålla på o sy egna skor haha.. GUCCI SHOES ON MY FEET hahha
stora fötter....... stor vadå.....
LillJ Är rätt lång, men å andra sidan tycker jag att jävligt många nuförtiden är "rätt långa", och att "rätt lång" snart borde vara "lång" och därmed får jag också skor... Allt under 2 meter borde vara "lång" och under sådan storlek skall skor och kläder finnas. Om man är över två meter lång får man skylla sig själv =) Och ja, stora fötter innebär stor penis. Jag har en enorm penis. Har även stora strumpor, det är ett kul skämt =)
Haha, ja jag kan inte säga något i min värld är alla långa, är under 160 linjen så .. HAHA anenekefali - du är kul! :)
men hur många dudes har mindre fötter än 40?? inte många.. jag skulle tro att 43 är normalt för en fullvuxen kille.. själv har man ju 46.. hello ladies ;)
Jag känner en kille som har storlek 39, han brukar använda sin brors flickväns skor.. men den va inte stor.. höh
Gör en George Costanza och lämnar på topp nu, innan jag skriver något som inte är kul.
Att ett par moderna sportskor sydda i en sweatshop skulle behöva höjas med 300:- för att täcka den ökade produktionskostnaden för ett par storlekar större är ju inte direkt troligt. Oavsett storlek lär de inte kosta mer än ett par tior att tillverka paret. Skillnaden lär vara, som många varit inne på, att stora skor riktar sig till vuxna män som har ett annat köpbeteende än kvinnor och barn. Vinstmaximering helt enkelt. Jämför en kvinnlig rätt fullstoppad garderob med kläder till rimliga priser med den den mer skrala, och per plagg mycket dyrare, herrgarderoben. Sen har ju gränserna däremellan suddats ut rätt rejält på senare tid, men skillnaderna finns ju definitivt kvar.
"jag har fin hår. som en waterfall."
fast borde he int va så att man använd mer tyg och svårare å få tag i än vanliga storlekar därför blir he dyrare? Tänkte att he ta väl längre tid å göra ett par stora skor än va he ta och göra ett par normala.. Sen äre nog också för att det finns så få skor av just större storlekar att dom passa på att höja. Int så troligt att he finns så mkt å välja emellan när man ha storlek 48-51 därför tar de dyrare. Fast nog haru en poäng också.
LillJ: Vi vet att du är norrlänning, du behöver inte skriva jobbigt som fan för det. :) Norrländska är charmigt i tal, i skrift blir det lika svårbegripligt och fult som om jag skulle börja skriva på västmanländska...
haha jag vet de där va drygt.. förlåt. Men kan det inte vara så?
Jo, alltså jag tror ju det jag skrev, plus att det såklart är en fråga om tillgång och efterfrågan. Har en polare med storlek 50, han har inte mycket att välja på och då är det klart att de passar på att ta ut bra med pengar bara för att de kan... Och gäller det märken som är lite trevligare tillverkade är det klart att produktionskostnaden för en större sko kan bli en faktor att räkna med, men för sweatshop-tillverkade skor tror jag inte ett dyft på det. Där ligger ju de stora utgifterna på helt andra håll, produktutveckling, marknadsföring, administration o.s.v. Då handlar det ju mest om vilket pris som ger mest kosing. Det kan i vissa fall vara att dra ner på priserna och sälja lite mer på volym, som med barnstorlekar, och i andra att dra ner lite på volymen och öka priset, som med vuxenstorlekar.
Precis, vi får para och utöka killar med större fötter.. då ska ni se att priserna kommer att gå ner ;) Trist det är så, tycker dock inte att 41 är så ovanligt.. som deluxe hade tror jag
41 på tjejer eller killar? På killar är det ju hyfsat små fötter, på tjejer hyfsat stora, men inte på något vis att det är väldigt ovanligt litet eller stort för något kön.. Jag är rätt medel och proportionerlig på de flesta sätt och matchar mina 180 cm och 70 kg med 43-44 i skostorlek. Penisstorlek håller sig också inom rätt medelsvensk nivå, men jag tycker vi skippar djupare diskussioner om det.
Jag menar killar, eftersom jag tror att det är de som tråden handlar om egentligen.