I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Just insett att jag har en undermedveten fobi!

Övrigt - Blandat

2011-05-30 14:38

Just insett att jag har en undermedveten fobi!

Trypophobia är ordet, det jag tänkte är om någon annan här har samma skit? Jag blir hellre uppäten av en haj än stirra på bilderna som finns på google, lägg därför gärna inte upp några bilder i tråden då jag vill kunna titta i den hehe.

Det är alltså en undermedveten rädsla för hål om jag fått det hela rätt.. för mig brister det först det är något i hålen, t.ex. den där jävla blomman som finns över hela internet.

Sök bara på trypophobia på google så lär ni se vilken jag menar, och vad jag menar..

Så, till frågan igen då- är det någon annan än jag som nu sitter och kliar sönder huden för att det kliar så jääääääääääääääääävla mycket!

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Poet

2011-05-30 15:04
wtf en del av dom där var ju rätt äckliga :D

Tänkte först passa på att mobba dig men sen efter att äpplena var borta så dök det ju upp skitkonstiga saker o_O
I.C.T.W
Ill be heading out soon
Poet

2011-05-30 15:10
Jag har själv grov insektsfobi och kunde inte kolla på bilderna med maskar och andra kryp. Men nej, dessa hål var inte farliga och jag började inte klia mig själv. Men visste du att du hade en fobi för detta innan du såg videon? No offense, finns många bullshit fobier där ute också. Som fobi för clowner tex.

Det är alltså en undermedveten rädsla för hål om jag fått det hela rätt..

Samlag? Har du fobi för vaginor och rumphål också nu eller? :P
At the gates of Eternity...

2011-05-30 15:56
BC99 jo jag har tidigare haft en grov äckelkänsla över dessa typer av hål, inte alla hål såklart men dem som visas senare under videon, vid typ 50sekunder(den där röda timern) och framåt skulle jag tippa..

haha nä verkligen inte, som jag skrev "för mig brister det när det är något i hålen" och det är specifikt den där blomman som finns med i slutet någon gång som är lite av en ja.. "fyfan-så-äckligt-brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr!" känsla.. :)
Moderator

2011-05-30 15:57
Klart det är äckligt att kolla på en padda som föder en massa ungar genom ryggen, speciellt när man ser dem kräla runt där under, men mer än så var det ju inte. Dessutom säger han ju på slutet att det bara är lur.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-05-30 15:58
Det han förklarar är väl ändå att vår hjärna, eller "vår" hjärna får för sig att dem där hålen befinner sig på vår kropp, därav att det kliar och äckelkänslan
Moderator

2011-05-30 16:00
Ja, jo, så var det nog. Jag tyckte bara att hela grejen var så töntig så jag valde (ganska medvetet) att tolka det så. :P
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-05-30 16:05
eller, till BC99 igen.. jag har aldrig tänkt på att jag har den här fobin(visste inte ens om att det var en fobi tills nu, eller nyligen) men jag har alltid tyckt det var äckligt med denna typ av hål och sedan inte tänkt på det igen, men för inte allt för länge sedan fick jag se den där bilden med blomman och sedan dess "skapades" nog min fobi för detta.. men som jag sa innan, det är inte alla hål, hål i osten eller whatever gör mig inget precis som ett äpple med en mask i gör ingenting.. men ah, den där blomman gör så det kliar i huden bara jag pratar om den! :)

2011-05-30 16:25
BC99:
Jag har själv grov insektsfobi och kunde inte kolla på bilderna med maskar och andra kryp.

No offense, finns många bullshit fobier där ute också. Som fobi för clowner tex.

Vad räknas som en 'bullshitfobi' och vad inte..? Vi som inte har problem med insekter skulle ju faktiskt kunna påstå att din fobi är bullshit likväl... Menar inget illa, bara undrar hur du tänker?

2011-05-30 16:36
skulle väl snarare säga att det finns bullshitfobiker, som inte riktigt fattat sig på vad en fobi faktiskt är, tvivlar på att det finns nån fobi som det inte finns NÅN jävel som har.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Poet

2011-05-30 16:45
Priyan: Misery Chick uttryckte bättre vad jag menade. Så klart det finns en och annan människa där ute som verkligen har fobi för clowner. Men att säga att man inte tycker om clowner (vilket majoriteten av alla så kallade "clownfobiker" gör) är inte samma sak som att ha en genuin rädsla för de.
Moderator

2011-05-30 16:47
Fick ingen äcklig känsla, panik eller kände något kliandekänsla när jag såg det där. Men förstår dig, har grov spindelfobi. Fobi för utklädda personer som inte visar ansiktet, clowner också. Har haft en hel del fobier som gett med sig. Upptäckte att jag förmodligen har nån fobi för ubåtar också. Känns mycket märkligt
Men ja, hoppas det lugnar sig! Inte kul med fobier.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-05-30 16:56
Tro mig vill verkligen inte lägga denna kommentar men måste.
Är du rädd för att stoppa in penisen i hål då!?

"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Poet

2011-05-30 17:02
Sellish: Han har redan svarat på den frågan hehe :)

2011-05-30 17:12
Tog 33 sekunder, sen rös jag nå fruktansvärt, men tvingade mig igenom klippet likförbannat, något jag ångrar djupt såhär i efterhand, fan, jag ryser och vill krypa ut ur mig själv, fyhelvetesägerjaba', @#%&"!!!

Har dock både läst och sett mildare bilder för att förstå fobin sen innan då jag vetat att jag har oerhört svårt för små mängder av hål tätt inpå varandra (undviker t.ex att se på prickiga mönster, exempelvis var jag hos en person för ett tag sedan som hade en prickig tapet i ena rummet vilket slutade med att jag varit tvungen att väldigt kort därpå lämna rummet och aldrig mer gå in där), men aldrig gjort en sådant test som det ovan.

Haha, shit, jag ryser fortfarande, bilderna är som fast i närminnet just nu - kommer jag kunna sova i afton? :(

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-30 17:29
haha doktor, i feel you.. var drygt 4 timmar sedan jag såg videon och det kliar fortfarande.. kanske för att jag konstant besöker den här tråden(får skylla mig själv eftersom jag skapade den) och får tillbakablickar :/:/

2011-05-30 17:48
Upptäckte att jag förmodligen har nån fobi för ubåtar också. Känns mycket märkligt

Ubåtar! Samma här. ubåtar, skrov på båtar/skepp... Eller båtar/skepp rent allmänt. Djupt mörkt vatten. Rör, speciellt rör som vatten flyter i. inte såna små alltså.
vissa stora maskinerier.

Brukade köra exet till o från jobbet. han jobbade natt ute i hamnen. kan säga att jag höll andan varje gång jag passerade, tills jag blev van.
Utanför Malmö tekniska museet finns det en ubåt, U3. passerade den en kväll utan att vara medveten om det. Jag kan lova att jag sprang när jag såg den!

I vintras bestämde jag mig för att köra dig och kolla på den, mitt i natten. i snöstorm. har besökt den några gånger till sen dess. fobin för just DEN ubåten gav med sig en bit, men jag hade inte orkat om jag såg en i vatten.

Finns många skumma fobier. Har alltid fått höra att mina är konstiga, vilket jag självklart inte tycker. Hehe...
Iallafall den videon var lugn för mig, men jag underskattar aldrig någons fobi.
-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2011-05-30 19:02
oooh, jag vill bara kika längre in i hålen och se vad som finns där (inte fram- och bakstjärten, kanske).

sjukt cool padda!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2011-05-30 20:12
Paddan var ju tväräcklig! Klarade knappt av att kolla på den, var tvungen att spola fram.. Iiuuch! Men nej, det kliades dock inte.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-05-30 21:12
Jag tittade några sekunder sen kliade jag på mitt finger utan att tänka på't. Så i panik stängde jag av o inte ville veta nå mer!
"Being an Independent artist is like being an ugly dude with a huge dick... If I could just get these bitches to look, they'd be hooked!" - Dirtbag
Rappare

2011-05-30 21:20
Fail, sellish.. :P Jag såg igenom hela klippet utan att klia mig, men i vissa stunder ville jag bara springa bort... :P Kan också bero på att jag är livrädd för krypiga djur, fiskar, spindlar, maskar, ormar, grodor osv osv osv. Jaja!
Wurrup?
Moderator

2011-05-30 22:01
jennie-is-back, jaa, äntligen! fyfan, såna saker får mig att hyperventilera, skejtade på en kaj med en vän för ett tag sen, slutade med att jag grät för att jag var livrädd för att en totalt random ubåt skulle dyka upp från ingenstans.. hon fick hålla mig i handen sen när vi skulle åka tillbaka hem.. fan, känner mig inte så jävla konstig nu! haha
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-05-31 03:16
men att bli äcklad av nått som faktiskt skall vara äckligt, i det här fallet hål som ser ut som mutationer/sjukdomare eller skador är ju inte en fobi i meningen att det är en "vanföreställning" av onaturlig styrka.

Slår du vidare på just den här fobin så skall du ju enligt flertalet definitioner även vara rädd för typ nyckelhål, kulhål i väggar, hål i betong, ost med hål i osv.

Som sagt, du är helt frisk och har inte sagda fobi om du upptäckte det först när någon satte ord på att bli illamående av bilder som liknar eller skall påminna dig om sjukdommar, skador eller andra saker som man om man är helt rätt funtad "skall" må illa av.
Poet

2011-05-31 06:21
Camera har definitivt en poäng i det han säger.

2011-06-01 12:08
Att det børjar klia på en nær man ser klippet har væl inget med fobi att gøra? Fobi har væl med rædsla och ångest att gøra? Alltså hade man haft fobi før hål hade du hoppat ur stolen och stællt dig skakandes i det motsatta hørnet av rummet i ren ångest och vemod. Tror inte obehagskænslor ær detsamma som fobi?
*invæntar upplæxning*
Skivsamlare

2011-06-01 12:27
Inget kliande!
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-06-01 13:05
Det CameraObscura säger låter förnuftigt, men enligt Wikipedia...

Fobier varierar i olika barskhet hos individer. Vissa individer kan enkelt undvika saken de är rädda för och lida av en relativt mild rädsla. Andra lider av en fullfjädrad panikattack med alla dess tillhörande avaktiveringssymtpom. / Källa

...verkar det som att det kan klassas som en fobi bara man vill (för att uttrycka det enkelt) ta lite lättvindigt avstånd för det man nu anser ha fobi för.

Vad är den stora skillnaden mellan att ogilla något starkt och ha en "relativt mild" fobi för något?

2011-06-01 19:21
men, om man nu räknar höjdskräck som en "originell" fobi, varför blir jag då inte panikslagen och vägrar höjder ungefär? Jag kan bli helt stel och och min syn blir blurrig när jag står och tittar ned från balkong på 3e våningen, men jag vågar åka fritt fall(80..120m, vilken av dom). Men står jag på en bro som är väldigt högt uppe i luften och det blåser kan jag få "panik".. såååå, jag vet inte..
Poet

2011-06-01 20:09
Vad är den stora skillnaden mellan att ogilla något starkt och ha en "relativt mild" fobi för något?

Bra fråga. Och som DMAt säger, så är jag lite på samma sätt. Fast även när jag åker Frittfall och den tiltar framåt i 45 grader, så tänker "tänk om man hade ramlat nu :S".

Stirra döden i vitögat?
Rappare

2011-06-01 20:54
Jag vågar inte ens titta på videon du länkat, men jag tror jag förstår vad det handlar om iaf. Jag läste igenom det som Död skrev och är inne på samma spår. Jag kan till exempel tycka att det ser ytterst obehagligt ut med kort skäggstubb. Fick ordentliga rysningar när min bror lyckades ha exakt fel längd på skägget en dag. Jag sitter och har riktigt obehagliga kliande rysningskänslor just nu bara jag tänker på det.

2011-06-01 21:04
Det enda äckliga i videon var djuret som hade hål i ryggen som massa andra djur bodde i.
Utrota!

Annars är hål ganska nice.

2011-06-02 00:18
dude! jag har en nära vän med samma fobi. hade ingen aning om att det fanns ett namn för det. ska informera vännen om detta.

2011-06-02 00:24
Fan, tror min minsta bror har en släng av det där!
Toastare

2011-06-02 13:46
Så dåligt, var ju inte hålen som var det äckliga.. det var ju typ grodan som bär ungarna under huden (och känner man till Pipagrodan så är det ju inte en äcklig nyhet), rutten hud och maskhål i huden som var äckligt.

jag har larvfobi, men jag satt hela filmen utan att klia mig.. mycket för att jag lärt mig hantera att se larver på bild/tv. Jag har lyckats övertala mig om att det inte är i min direkta närhet.

Däremot att läsa om diverse parasiter en människa kan få, det får mig att klia över hela kroppen.

läs mer om grodjäveln här (för er som undrar, men tråden handlar inte om den)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pipagroda
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2011-06-02 13:47
Håller för övrigt med CameraObscura.. är man rädd för hål, är man rädd för alla hål och då skulle videon kunnat innehålla mer "trevliga" hål som man blir rädd för.

2011-06-02 15:14
Vilka hål då? :)
Toastare

2011-06-02 15:17
GAIA, jag vet vad du tänker på för hål... jag tänkte mer hål i en ost, golfhål osv.

2011-06-02 15:21
men det handlar ju om klusterhål snarare än vilka hål som helst.

2011-06-02 15:31
lite üter till hur man ska definera en fobi.. som jag har förstütt det ska en rädsla för att klassas som fobi innebära üngestkänslor och till viss mün püverka ens vardagliga liv.. det är i alla fall vad jag minns frün min gymnasietid (gick sam/beteendevetenskap).
vegan power

2011-06-02 15:40
true. då har min vän nog mer en obehaglig rädsla för det där än en regelrät fobi faktiskt. nu när jag tänker efter. men det är ju fortfarande jobbigt att må dåligt över något sånt där.

2011-06-02 17:49
Jag vet inte om detta är en fobi men av nån anledning så HATAR jag(bara tanken får mig att rysa) känslan av att dra fingrarna eller naglarna på en hård yta som har mjöl på sig, eller liknande substans. Det är något med friktionen och hur det känns som jag inte klarar av, alls.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Skivsamlare

2011-06-02 21:07
Förresten vad är det goa fiskar med grodor under huden?????
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-06-03 02:52
började klia lite, men tror de placebo
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2011-06-03 03:19
kliade bara lite, men började må illa efter ett tag o gör det fortfarande
Toastare

2011-06-03 20:13
INOK, se mitt inlägg högre upp...

junkgirl, vad är klusterhål då...mer än en samling hål?
Admin

2011-06-07 03:14
Jag blir ganska illa mods av samlingar av små, ofta djupa hål. Kanske inte är ren fobi då det går att kontrollera, jag tycker bara det är enormt obehagligt och äckligt och kroppen vill börja vrida på sig, jag kan tappa aptit etc. Räcker ibland med att folk snackar om det, bara det är ingående nog. Sprickor är samma sak, bortsett från sprickor i is.

Bilderna i filmen (som jag inte orkade titta mycket på) var iofs rätt äckliga bara sådär. Speciellt närbilder. Det blir som en operation; på bild har du inälvorna under näsan men att se det på riktigt är inte så värst äckligt alls.

(Ja, jo, bröstmaskbilden gjorde ju inte saken bättre även om den är fejk. Likaså bilderna som dyker upp när man kollar begreppet, de får mig att kväljas lite).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-06-07 03:28
bröstmaskbilden

vet vilken du menar, mår illa av tanken...

2011-06-07 11:04
Bröstbilden ja, den har fuckat mig för livet
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2011-06-07 13:11
mig med. i synnerhet som jag såg den första gången när jag skulle googla efter lite schysta porrboobs. var tvungen att gå och duscha ett jävla bra tag av illamåendet. det blev lite bättre av att veta att den är fejk, men still.... disgusting. =(
Admin

2011-06-07 22:01
Lite terapi var det att se hur den är gjord.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?