I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bilfärg och olyckor, f(x)

Övrigt - Blandat

2011-06-12 10:28

Bilfärg och olyckor, f(x)

Kan man se samband mellan bilfärg och benägenhet att hamna i olyckor? Säkert måste det finnas det statistik på detta. Någon som jobbar med försäkringar eller kan länka till statistik?

2011-06-12 10:35
Det är väl inte otänkbart att det existerar ett kausalt samband mellan bilfärg och olyckor, jag kan iofs inte se varför det skulle finnas ett samband. Jag vet inte om det finns någon tillräckligt sofistikerad analys av det dock. Spontant (och nu är jag inte så hemma på analys av trafikolyckor) känner jag att det skulle kunna finnas ett endogenitetsproblem där både risken att hamna i en olycka och val av bilfärg är korrelerade med någon mer svårobserverad variabel.

Jag känner en kille som sitter på lite försäkringsdata. Kanske kan fråga honom om han har bilfärg med i datan.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-06-12 12:52
det här vill jag se om det blir nått av! :D

jag tippar på... att "racing"-röda bilar är med om fler olyckor eftersom folk som har racingbilar kör för fort... haha ne ja vet inte

tycker mest det skulle va konstigt (obs! inte whoa-användaren) ifall det visar sig finnas ett samband

//Yde - :D hoppas det dock
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2011-06-12 13:00
Det är väl snarare så att vissa bilfärger tenderar att locka en viss typ av människor, som i sin tur tenderar att ligga högre i olyckstatistiken än andra.

Det är en gammal "sanning" att man inte skall köpa racing-röda bilar begagnat eftersom de är körda på ett sämre vis än andra färger, av ovan nämnda anledning.. Inte omöjligt att det skulle finnas en viss överrepresentation av bilar av en viss färg eller bilar med exempelvis vinyldekaler, i olycksstatistiken.
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2011-06-13 15:48
Jag har pratat med min vän som sysslar med bilförsäkringar och olycksdata. Han säger sig ha läst ett papper som kom fram till slutsatsen att svart (och andra mörka färger) är vanligast förekommande i bilolyckor. Han hade inte källan i huvudet tyvärr.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-06-14 08:00
De kanske inte syns lika bra i nattrafiken.

2011-06-15 08:16
candide

Det var precis det jag tänkte på, det lär ju vara mycket svårare att se en bil i en mörk, dov eller murrig färg som svart, mörkgrå, brun, grön etc. än en röd, vit, blå eller gul bil oavsett i vilken miljö man kör i.

2011-06-15 10:08
Han säger sig ha läst ett papper som kom fram till slutsatsen att svart (och andra mörka färger) är vanligast förekommande i bilolyckor.

Är detta procentuellt sett till totala antalet olyckor (alla färger), eller till antalet bilar av den färgen? Antar det första. Tänk dock på att det är ju knappast så att det finns lika många bilar i alla färger. Ursprungsfrågan torde ju egentligen behandla det sistnämnda.