I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Akademiska meriter" ?

Övrigt - Blandat

2011-07-20 01:03

"Akademiska meriter" ?

Jag vill komma in på ett program men blev bara reserv nu till hösten.
Däremot är jag antagen till en kurs så min fråga är: Ökar jag mina chanser att komma in om jag har 30HP i ryggen när jag söker även om det är ett helt annat område?

"Som klockrenh säger."
- oneoo

2011-07-20 10:55
Gå in på programmets hemsida (om det finns) eller ring till institutionen och fråga. I många fall finns det ett visst antal platser reserverade till en urvalsgrupp där intagningen baseras på högskolepoäng, så det är antagligen en fördel för dig att gå kursen :)

Admin

2011-07-20 14:31
Jag tror inte att 30 hp ger dig större chans än någon annan att komma in på ett program, sånt står tydligt. För att kunna söka journalistik på vissa orter behöver man till exempel 90 hp akademiska meriter för att bli antagen.

Däremot tycker jag du ska läsa 30 poängskursen ändå. Kunskap skadar aldrig och även om det inte ger fördel på papper är det till fördel för dig själv att ha fått "testplugga" innan du börjar med programmet.

Och det är ju softare att plugga än att jobba, så enda anledningen till att skita i det som jag ser det är om du vill snåla med studielånet.

Carl Only Bildt 4 Cuban Linx
http://matiasrankinen.wordpress.com
Missa inte världens bästa radioprogram Starka Personligheter.

2011-07-21 09:13
När man söker till universitet och högskolor finns det olika urvalsgrupper. Den största urvalsgruppen är gymnasiebetyg. Utöver den finns högskoleprovet och antal högskolepoäng.

I urvalsgruppen för högskolepoäng rangordnas de sökanden efter hur många poäng de har, från 1 till max 165 (vad gäller grundutbildning). Har du 30 poäng kommer du nog att hamna en bit ner på den listan är jag rädd.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.