I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anställningsproblem - Butik

Övrigt - Blandat

2011-08-10 11:48

Anställningsproblem - Butik

Situationen: Säg att jag har jobbat 5 timmar i veckan i en butik under studietiden men sedan bestämmer mig för att ta ett uppehåll och jobba lite mer. Samtidigt så blir en heltidstjänst ledig som jag är intresserad av (i samma butik). Jag söker den men får svaret att butiken inte behöver någon tjej till den här platsen för att dom bara har tjejer och skulle vilja ha en kille.

Vad har jag för rättigheter i det här läget?
Jag är rätt säker på att det enligt lag är så att om jag vill jobba mer så ska jag få jobba mer.

"Som klockrenh säger."
- oneoo

2011-08-10 11:59
Ring facket.
Att dom vill ha en kille är inte särskilt smart att säga rakt ut sådär.

Såvitt jag vet så har du som redan anställd förtur på tjänsten, men jag är ganska ofta ute och cyklar.

2011-08-10 13:36
True. Jag ska ringa Handels och kolla vad som gäller.
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2011-08-10 13:45
Jävla barnslig du är. Om det bara är kvinnor i affären så är det klart dom ska anställa en man om dom vill. Bara för du har jobbat 5 timmar i veckan kan väl inte du kräva att dom ska ge dig heltidsanställning. Kanske enligt lagen men vafan tänk efter lite hur löjligt det låter

2011-08-10 13:53
Ja, lagen i största allmänhet, och arbetslagar i synnerhet, är ju jävligt löjliga,
varför ska man följa dem!?

Producent

2011-08-10 15:34
Könsfördelning i all ära, men detta är ett solklart fall av diskriminering ändå
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-08-10 17:29
Faaan vad jag håller med dig Bullen1
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Producent

2011-08-10 17:33
Våra lagar och förordningar finns där för och skydda oss från arbetsgivare från att utnyttja oss, har företaget kollektivavtal så skall dem följa dem lagar som följer
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-08-10 18:15
micKillah

Diskriminering? Hur fan är detta diskriminering? Att dom inte anställer män eller?

Att neka nån heltid är för fan inte diskriminering haha eller hur tänker du?

2011-08-10 18:43
Inom industrin snackas det om "fler kvinnor" allt jämt, hur öppet som helst. Du ska nog ha tag på en jävligt bra lagvrängare för att få det här till diskriminering...
Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful. - Lao Tzu

Producent

2011-08-10 18:55
Bullen1: Att neka någon en heltidsanställning med grund att dem behöver en man på heltid är diskriminering, jag vet inte vilken värld du lever i, men i detta landet så har vi lagar mot sådant här.
Har man dessutom jobbat på ett ställe mer än 6 månader så har du rätt till heltid om denna tjänst finns ledig

Här finns ett liknande exempel
http://www.handels.se/medlem/handels-avtal/fragor-om-arbetsplatsen/foretradesratt/
Since 1984
@realgizlee // twitter
Producent

2011-08-10 18:56
I LAS §25a finns också regler om att deltidsanställda har företräde till en anställning med högre sysselsättningsgrad, om man anmält intresse om detta till arbetsgivaren.
Since 1984
@realgizlee // twitter

2011-08-10 19:03
Diskriminering är det fortfarande inte bara för att hon inte får det jobbet hon vill ha.

Har inga bra argument men tycker det är så löjligt och dra till med diskrimineringssnacket. Det kanske är fel av ägaren enligt lagen men diskriminering är det inte. Ge er för fan så jävla löjliga sluta diskriminera mig nu

2011-08-10 19:05
Jag skiter i dina jävla paragrafer gå och ät dina ostron nu

2011-08-10 19:07
Får jag fråga TS, är det en affärskedja eller en liten privat aktör?
Producent

2011-08-10 19:15
Men din stackars lågutbildade sate, du förstår väll själv att det är solklart fall av diskriminering om man säger att man vill hellre anställa en man på heltid än en kvinna
Since 1984
@realgizlee // twitter
Rappare

2011-08-10 19:17
Bullen1
Det handlar inte om att hon inte får det jobb hon vill ha, utan om motiveringen till varför hon inte skulle få jobbet.

2011-08-10 19:35
och hur kul är det sen att jobba på ett ställe där man vet att dom egentligen inte vill ha en där?
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-08-10 19:36
Har du ett tillsvidarekontrakt känns det väl inte mer än rättvist att du får en chans på jobbet men om du bara jobbar enstaka timmar utan längre kontrakt så vet iallafall inte jag hur pass stora "krav" man kan ställa.
Vi blir aldrig som dom från stan!

2011-08-10 19:47
mickillah

Det var bara kvinnor som jobba där. Då är det väl inte diskriminering om dom vill ta in en man.

Sen tänker jag lite som DGAF också.

Ska tillägga att jag vet inget om vad som står i lagboken och så. Tycker bara det är konstigt att kräva heltid. Fast iofs om hon redan jobbar där så är det väl smidigast om dom anställer henne. Om hon nu jobbar bra.

2011-08-10 19:54
Men ärligt talat så hur bra hade du egentligen trivts på jobbet sen om du tar det vidare, dom hade nog inte varit glada på dig.. Acceptera bara att dom söker en man och sök nåt annat jobb, tror inte det blir bra bara
Young gunna married to the streets no wedding ring

2011-08-10 19:58
Jag hade ju bara blivit irriterad om nån hade tagit nåt sånt här vidare, om jag vill ha en man för att det är " för många kvinnor" anställda så hade jag ju blivit riktigt irriterad på att jag hade vart tvungen att anställa en till kvinna som jag inte behöver eller tvärt om , om det hade vart bara män o man ville ha en kvinnlig.. Känns dessutom som att det bara är en kvinna som skulle ta detta vidare bara för "jämnställdheten" som inte är lika viktig när det kommer till män tydligen..

2011-08-10 20:41
Det gäller att stå upp för sig själv och vara lite besvärlig, visa att man inte bara kan köras över hur som helst.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-08-10 20:52
Bullen1:

Jag skiter i dina jävla paragrafer gå och ät dina ostron nu

micKillah:

Men din stackars lågutbildade sate

hahah så skön diskussion, rött mot blått;)
 Haters gon' hate...

2011-08-11 00:25
Finns alldeles för många som är mer ute och cyklar än jag på såna här saker, så jag svarar flera utan att palla leta upp vem som sagt vad.

Även som timanställd kan man vara tillsvidareanställd, om provanställningstiden gått ut.

Jag förstår arbetsgivare som vill ha en jämn könsfördelning, jag var den första kvinnliga säljaren i regionen inom företaget jag jobbar, men också en av dem som avancerat snabbast, förmodligen inte för att jag är tjej, utan för att jag gör ett jävligt bra jobb.

De behöver anställa en person till, för att utföra ett jobb, trångsynt att säga att man inte "behöver" en kvinna då, så länge det är en person som tänker göra ett bra jobb spelar de väl ingen roll vad man har mellan benen egentligen?

TS

Det räcker med att du skickar ett mail till någon på personalavdelningen, där du skriver att du har intresse av fler tider, så måste de ge dig företräde framför nyanställda, och personer som blivit anställda senare än dig.
Kollade detta med min personalavdelning idag.
Lycka till, och ge dig för fan inte för att din chef verkar vara ett arsle.

2011-08-11 01:17
Det finns alltid en risk med att vara seriös i det som idag kallas blandat-forumet (fd. "skitsnack"-forumet) men det finns också alltid nånting bra.

conspicuous
Tack
"Som klockrenh säger."
- oneoo

2011-08-11 01:20
Att de vill ha in en man i en butik där det bara jobbar kvinnor för tillfället är väl inget konstigt?

Det skulle dock inte förvåna mig om du skulle kunna gå vidare med detta på något sätt, men du får väl fråga dig själv om det är värt det.

Men diskriminering? njaa det låter långsökt.

2011-08-11 03:44
Så länge som man har rätt till fast anställning efter x antal månader så blir detta fall just diskriminering..

låt mig fråga, på vilket sätt är det inte diskriminering?
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-08-11 11:01
Är det verkligen diskriminering att vilja anställa ett visst kön? Jag är jävligt tveksam, det diskuteras ju till och med kvoteringslagar som ska tvinga fram sånt beteende.

Dock kan jag tänka mig att det finns regler om förtur efter deltidstjänst. Däremot stämmer ju inte det här, men det kanske bara var slarvigt formulerat:

Jag är rätt säker på att det enligt lag är så att om jag vill jobba mer så ska jag få jobba mer.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-08-12 02:22
Kvinnor ska inte ha jobb, dom ska stå i köket.

Jag söker den men får svaret att butiken inte behöver någon tjej till den här platsen för att dom bara har tjejer och skulle vilja ha en kille.

Detta är inte diskriminering! Hon kan söka platsen hur mkt hon vill, men om dom vill anställa en kille för att dom tror att en kille passar bättre för platsen eller vill jämna ut könsfördelningen så är de deras val.

conspicuous F24

Att dom vill ha en kille är inte särskilt smart att säga rakt ut sådär.

Dom sa att dom SKULLE VILJA HA, inte att dom SKA ha en kille.

2011-08-12 03:20
Alltså, TS missar poängen. Dom vill inte anställa dig på heltid. Även om du skriker om din företrädesrätt kommer arbetsgivaren bara hävda att du inte har kompetensen som behövs, så var den saken ur världen. Det är ingen könsdiskriminering, det är dagens verklighet.
Yeah!

2011-08-12 13:38
haha wtf... då är väl all könskvotering diskriminering eller? även fast det är en kvinna som får ett jobb på en plats där det endast jobbar män?
Om man vill ha båda män och kvinnor på sin arbetsplats men för tillfället endast har kvinnor, är det då diskriminering för att man skulle vilja anställa en man??? Känns som att det bara är kvinnor som kan bli diskriminerade....

tänk logiskt istället.
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2011-08-12 13:41
För att klargöra, visst har du jobbat tidigare så har du förtur på heltidstjänsten. MEN det är inte diskriminering (enligt mig) bara för att de vill anställa en man.

Visst, vill man jiddra med butiken då kan man dra till diskrimineringskortet men att försöka få henne att verkligen känna sig diskriminerad pga en sån sak är löjligt
AIK
ARSENAL

2011-08-14 16:45
komplex sa det klockrent tycker jag. Till TS, det är nog rätt kört om du börjar påpeka dina rättigheter hur som helst. Oavsett lagar och förordningar så är det i slutändan arbetsgivaren som bestämmer vem eller vilka han vill anställa på sitt företag.
För övrigt tycker jag det låter sunt, för att inte tala om "i tidens anda", med lite könskvotering.
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2011-08-14 20:19
På tal om kvinnor så fattar jag inte riktigt varför dom får/har körkort, finns ju fan ingen riktig väg mellan köket och sovrummet!

ni tjejer måste väl hålla med om det? helt absurt.