I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

När man låser en cykel...

Övrigt - Blandat

2011-09-18 17:33

När man låser en cykel...

... hur stor är då sannolikheten, uttryckt matematiskt, för att låskolven stoppas av en eker, ventilen eller reflexen?

Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2011-09-18 18:24
(ekrarnas, ventilens och reflexens sammanlagda bredd) / ((avståndet mellan låskolven och navets mitt) * 2 * pi)

2011-09-18 21:23
(ekrarnas, ventilens och reflexens sammanlagda bredd) / ((avståndet mellan låskolven och navets mitt) * 2 * pi)

haha och med det menar du?
Admin

2011-09-19 02:45
Vi räknade faktiskt ut det där en gång på en mattelektion när jag gick på folkhögskola... kommer dock inte ihåg vad vi kom fram till så den här kommentaren var inte till någon nytta alls. Sorry.
I had this bad bitch uptown, she was like... whatever.

2011-09-19 22:12
den totala bredden av allt motstånd delat på omkretsen, helt enkelt.

2011-09-19 22:56

Detta förutsätter ju att låskolven skjuts rakt in. Nu är det några år sen jag ägde en cykel men vill inbilla mig att de flesta låskolvar vrids in i en vinkel från sin centrumpunkt inne i låskolvens hus(right?). Så det bör snarare vara så att man dividerar med den hjulomkrets (cirkulär) där kolven (normalt spetsen?) först kan nå första motstånd?

2011-09-20 20:42
Ah just det, det tänkte jag inte på ^^