I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Umeå eller Luleå?

Övrigt - Blandat

2011-09-18 23:53

Umeå eller Luleå?

Visste inte riktigt var jag skulle posta, om tråden suger så kan ju mod. plocka bort den. Ska försöka ge mig upp till Norrland och söka lite jobb. Vad tycker folket är mer sjysst av de bägge städerna? Större möjligheter till jobb i Umeå kanske? Är det kanske någon skillnad i mentalitet? Drar ju själv dårå så öppna och trevliga människor är vad jag önskar.
//NMF

2011-09-19 10:30
Norrland är ju känt för alla öppna människor!

Jag skulle välja Umeå, större stad. Jag har bott i Luleå ett tag och tyckte inte om det alls.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2011-09-19 11:22
Har du någon speciell utbildning?
Intressepenisen hårdnar!
Poet

2011-09-19 11:30
Finns det jobb i Norrland hehe? Trodde det var allmänt känt att Norrland är där det inte finns jobb?
At the gates of Eternity...

2011-09-19 12:48
Beror väl på vad du har för utbildning, jobb växer inte på träd direkt här i umeå. :p
Bostäder är inte så jävla roligt heller. Försöker hitta nåt större men det går sjukt segt.
Men, det är väl en trevlig stad.. om man inte är uppväxt här och är lika less som jag är!

2011-09-19 13:54
Finns inga jobb här i Umeå, beror ju iof på vad du har för utbildning.. bra stad i övrigt tycker jag väl :)

En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-09-19 14:23
Gick samhällsvetenskaplig utbildning på gymnasiet så där har man väl inte mycket att hämta. Annars så är jag typ 22.5 år, har jobbat i skobutik, på kyrkogård, storkök, disk, hotellreception. Butik eller typ diskare känns som någonting som skulle passa bäst. Har skickat iväg ett gäng ansökningar på jobb som legat ute på AMS som jag definitivt varit kvalificerad för att söka utan att få något svar. Märkte senare att det kom upp grejer när man googlade mitt namn som inte direkt skulle göra morsan stolt (som jag nu tagit bort), men tror ändå att det är lättare att söka jobb om man befinner sig i Umeå och kan ringa och trycka på för intervju.
Någon som har tips om var man skulle kunna söka jobb förutom de annonser som redan ligger ute? Finns det nåt sjysst ställe att kvarta på ett par nätter till rimligt pris där uppe?

Moderator

2011-09-19 14:34
Om du har körkort kan du ju ta taxikort, det borde vara hyfsat lätt att få jobb som.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-09-19 14:37
Inom kök/servering så finns det garanterat jobb på ställen som Allstars, O'Learys, dom ser gärna att man har tidigare erfarenhet.

Såg att dom sökte för inte allt för länge sedan, vet inte hur det är nu. Du känner ingen som bor här uppe som du kan bo hos då? Annars finns det ett vandrarhem, är väl sällan dom kostar allt för mycket. Ligger mitt inne i stan också så det är väl ett bra ställe om man ska springa runt och söka jobb.

Ställen som Statoil, OKQ8 söker väl alltid mer personal.. försöker själv hitta ett jobb utan någon lycka än så länge :)

----

och som kaptenen säger, har du körkort och kan ta taxikort så får du jobb direkt :)

2011-09-19 17:16
Att söka genom AMS är värdelöst.. dom får in hundratals ansökningar på varje jobb, har hört att dom inte ens läser alla. :p

Moderator

2011-09-20 22:31
Jag har aldrig varit i Norrland, hockeymässigt är valet givet:

Luleå har Elitseriens bästa lag och Umeå har... pfff konkurslaget Björklöven.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2011-09-20 22:41
Vem fan bryr sig om hockey. Bara bönder som kollar. :p

2011-09-21 17:33
Det är som sagt brist på jobb i norrland, men den svåraste biten är egentligen inte att skaffa jobbet, utan hur vägen till jobbet kommer se ut..
är du redo att gå igenom 40-60 cm tjockt snölager under 40-gradig kyla? är du redo att jaga din egna frukost, göra upp elden i naturen och smälta snön till dricksvatten som möjligtvis kan vara pissigt?
är du redo för att möta stora kraftiga björnar och brotta ner dem med dina bara händer?
Endast då är du redo för att skaffa ett jobb i norrland
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2011-09-21 19:35
Meta: Hahahahaha!
At the gates of Eternity...

2011-09-22 12:59
Hela Norrlandskusten lider ju av Stockholms-komplex, flytta till inlandet istället.
Intressepenisen hårdnar!
Skivsamlare

2011-09-22 13:53
Det är som sagt brist på jobb i norrland, men den svåraste biten är egentligen inte att skaffa jobbet, utan hur vägen till jobbet kommer se ut..
är du redo att gå igenom 40-60 cm tjockt snölager under 40-gradig kyla? är du redo att jaga din egna frukost, göra upp elden i naturen och smälta snön till dricksvatten som möjligtvis kan vara pissigt?
är du redo för att möta stora kraftiga björnar och brotta ner dem med dina bara händer?
Endast då är du redo för att skaffa ett jobb i norrland

Och det är inga jävla brunbjörnar han pratar om, här går det isbjörnar på gatorna!!! Men att ta sig till jobbet är inget problem när du skaffat din första ren att rida på.
Odd Goons @ Soundcloud SP1200 / S950. 12bit grittynessss

2011-09-22 16:03
wasteapa01 P24, Bor redan i "inlandet" är inte så jävla sjysst här heller. Någon som kan tipsa om det uteställen som finns i Umeå, Luleå eller typ Piteå? Tänkte ansöka lite jobb som diskare, det är någonting jag är grym på i alla fall.

2011-09-22 16:17
Lottas, Rex, O'learys, Allstars, Karinska(ingen aning om det heter så, men typ..) Corona, Droskan, Bishops, 5ive, "Båten"(kommer inte på vad stället heter.. men det är en restaurang/pub vid hamnen).. Sedan ska det finnas ett till ställe som jag inte kommer på..

2011-09-22 16:23
Ja, ytterligare några jag kom på!

Harrys, Krogen Krogen, Pub Rött, Pipes

2011-09-22 16:30
Scharinska*
Finns 2 båtar oxå, vita björn och den andra som är ny.. vet inte namnet.
Peppes finns oxå.. men det är mer restaurang + folk dricker där.

2011-09-22 16:36
Sjysst!

2011-09-22 18:22
Har för mig att krogen krogen har gått i konkurs igen... :p
Inte så oväntat.

2011-09-23 00:30
Lutar åt Piteå för tillfället, hoppas att det kan vara något =)

2011-09-23 07:55
harrys och båtarna är ju försvunna så ni vet...
tror inte båtarna kommer tillbaka förens 2013 om jag inte läste fel i vk.
((MAAD))

2013-04-18 10:54
Uppar tråden. Hoppas NMF fick jobbet och inte blev uppäten av sameätande renar.

Menmen…
Hur ser det ut i Umeå idag då? Jobbmässigt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.