I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Skinbleaching

Övrigt - Blandat

2011-09-30 17:35

Skinbleaching

Jag har velat ta upp det här ämnet ganska länge och känner att det börjar bli mer och mer aktuellt.

Först ska jag börja med att berätta vad det innebär. Det är en kräm/gel/tvål som används till att bleka huden. Det har används av många och för olika behandlingar. Exempelvis för acne ärr, mörk kropps - och ansiktsbehåring. Eller mörka fläckar i ansiktet. Exempelvis har det fungerat för människor med hud sjukdomen vitiligo (ni vet det där som MJ sa att han hade och visade sig ha)

Många sådana krämer innehåller en hel del farliga ämnen som kvicksilver som är giftigt, dock är det numera förbjudet i Europa och USA för kosmetik.
Även kojicsyra som är en biprodukt som tillkommer under jäsning av ris för tillverkning av sake i japan finns i dessa produkter. Vissa naturliga substanser som arbutin som kommer ifrån bär som mulberry, blåbär och som utvinns ur bladen har en hämmande effekt på melanin produceringen i huden samt vitamin C i koncentrerad form.

Många artister förnyar sig hela tiden och byter image. Men jag kan inte undgå att märka hur många svarta kvinnliga artister blir ljusare och ljusare. Beyonce som började som strassbeklädd houston cowboy med cornrows är numera väldigt ljus i huden med nästan silverblont hår. Bad ass rapparen lil kim som började sin karriär med svart läppstift och helt osminkad följde Barbie stigen med blonderat hår och blåa linser. Nu har hon tagit steget längre och blekt hyn, blonderat håret och skaffat sig en alldeles egen Jackson näsa. Hon ser numera ut som Gizmo i gremlings (konstigt nog är hon lika söt som han också)

På ett sätt kan jag förstå de. Svarta artister är inget speciellt längre. Vita artister däremot som låter och kanske till och med kan passa som svarta börjar synas mer och mer. Exempelvis Robyn som i början på hennes lansering i USA spelades upp för amerikanska skivbolag och press för att sedan få frågan "what race do you think she is?". Det faktum att hon var svensk, vit och blond men kunde sjunga "svart" var ett triumfkort som skulle slå de med häpnad. Nu finns det en hel drös med artiser som Adele, Duffy, Eliza Dolittle, Joss Stone och idol-Agnes som sjunger svart. Många av mina kompisar tror på fullt allvar att Agnes är mulath.

Jag kan inte undgå att känna mig lite som en hycklare som faktiskt också ändrar mitt utseende. Jag gillar ju det. Om jag har rakt löshår eller lockigt så kan folk missta mig för allt ifrån indier till kuban. Jag använder ju puder som jämnar ut min hy. Den gör mig inte nämnvärt mycket ljusare än vad jag är och huden jag har i ansiktet stämmer ju inte med den färgen mina tuttar/armhålor/knän/lår//fötter har utan smink.

Sen tycker jag inte att det är samma sak att sola för att bli mörkare och att bleka huden för att bli ljusare. För mig handlar det mer om det budskapet den förmedlar och den underliggande känslan att jag inte är värd någonting pga min hudfärg och ursprung.

Jag trodde att USA hade kommit längre men såg igår på Svt korrenspondenterna ett reportage om ett svart/vitt par som fick utstå ramaskri för deras förhållande och med tokjamaicanen Vybs Kartel som i samband med sin hudblekning ska lansera hudvårdsprodukter så kände jag att jag inte kunde hålla mig ifrån whoa längre.

Det finns många anledningar till varför du inte ska göra det. Förutom utslag och det faktum att du förstör din hud och kan dessutom bli mörkare än du var innan och få cancer m.m så verkar folk inte bry sig. I indien säljs det som smör och i Afrika kan marknaden inte mättas, obviously.

För att klargöra en del saker så är jag från ett litet land i västra Afrika som jag inte hade några problem med att prata om tills för några veckor sedan när de kom ut som det enda landet i världen som ville ta emot fuckface Ghaddafi. Jag skäms som fan för det.

Hur ställer ni er till blekning av huden? (Anus verkar vara ok hur sjukt nog)

Anser ni att det faller under samma kategori som att sola?

Känner ni någon som har gjort det?

Skulle ni själva vilja byta etnicitet eller hudfärg?

Observera att det kommer äckliga bilder på hur det kan gå fel. (I warned ya)

Sammy fucking Sosa

Vybs Crazy-ass Kartell

klipp från Tyra banks show om kvinnor som använder det på sina barn och varför

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2011-09-30 22:55
Älskar att du tar upp detta. Har också tänkt mycket på det här, men i en större "skala". Tycker att det är sjukt att kvinnor över hela världen tar till drastiska åtgärder allt för att likna skönhetsidealet att se ut som en nordeuropeisk blond, blåögd vit kvinna.

Blekningen förekommer i så otroligt många delar av världen, t.ex USA och stora delar av Afrika och Asien. Allt bygger på idén: ju vitare, desto vackrare (och rikare). I vissa samhällen anses man ha det bättre ställt om man är vit, för man jobbar inte ute i solen hela dagarna som arbetarna. I USA känns det som att afro-amerikaner döms på en skala av hur vit man är.

Ang. Beyonce så tycker jag inte att hon ser vitare ut än när hon var liten. Tror dock att när dem tar reklamfoton av henne t.ex så lägger dem till ljus som får henne att se vitare ut. Kommer också ihåg en intervju där jag tror det var hennes mamma som sa att hon ofta blev retad för att hon hade så ljus hud av andra afro-amerikaner.

Andra sätt som jag tycker det syns runtom i världen att man följer det här idealet är t.ex asiater som opererar ögonen. Träffat en tjej som hade gjort det och blev lite stum men egentligen är det ingen skillnad från det stora antalet iranska kvinnor som åker ner till Iran och opererar näsan. Allt för att den ska se rakare och mindre ut. Vissa kvinnor lämnar kvar plåstret efter läkningstiden för att det tydligen blivit en statussymbol att ha opererat näsan.
Jag hade jättemycket komplex för min näsa när jag var yngre för jag hade en "bump". Jag såg hela tiden framför mig hur jag ville operera mig så fort jag blev äldre och gammal nog.
Nu är jag glad att jag släppt det. Även om man fortfarande kan känna av lite svajande självförtroende i utseendet så är det en principsak att inte falla för vit kvinna/man-"syndromet".

Tycker verkligen inte att det är samma sak som att sola.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2011-09-30 23:21
iranska kvinnor som åker ner till Iran och opererar näsan.
Blir så arg. Näsa av varianten krokigare är det sexigaste som finns.
Groupie

2011-10-01 00:31
Vybz kartell, fyfan vilken tågolycka på den bilden till höger. Jag tycker man ska få göra vad man vill med sin egen kropp, även om jag tycker de flesta är snyggast "orginal". Tycker det går under samma kategori som att sola, tatuera sig, färga håret, byta kläder, sminka sig.

Producent

2011-10-01 01:22
Jag tycker generellt att tjejer är vackrare ju mörkare de är.
Det är inte samma sak att bleka sin hy med giftiga kemikalier som att hänga ute i solen.
Vybz Kartel ser hemsk ut-ser inte friskt ut.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-10-01 10:20
I väst så solar "vita" så mycket att de får cancer, och mörkhyade bleker huden för att bli ljusare. Tragiskt är vad det är.

Tyvärr är det ganska naturligt. Idealen för skönhet och framgång (ofta starkt länkade) har alltid varit det svåruppnåliga. I kulturer där tillgången på mat är begränsad så är en kraftigare kroppsbyggnad mer exotiskt (och ett tecken på att du är framgångsrik nog att äta ordentligt). I västerländsk kultur, där mat finns överallt (och den mest lättillgängliga ofta är väldigt fet) och de flesta jobbar inomhus med ganska stillasittande jobb, är skönhetsidealet att vara smal, vältränad och solbränd.

Att bleka huden med giftiga kemikalier är ju mer extremt, men tyvärr kommer det alltid finnas skadade människor som desperat söker efter något som kommer få dem att känna sig accepterade. Då utseendet är det mest påtagliga man kan förändra så fastnar de lätt i ett konstant sökande efter den förändring som kommer göra dem lyckliga och accepterade. Även om de för resten av oss bara ser groteska ut.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2011-10-01 13:03
Tycker det ar sjukt hur ideal far folk att utsatta sin kropp for hemskheter som skinbleaching.
Jag kan relatera till andra ideal, tex det har med har eller kroppskurvor som jag skamdes ihjal mig for (eftersom jag hade ordentligt med ass och tits typ i mellanstadiet), jag fargade mitt har ljusare som yngre (behover jag namna att sag alldeles for javligt ut?) eller att jag avskydde att mitt har inte var platt som dom andra i skolan, jag kande mig rakt igenom ful.
Nog for att det inte ar lika radikalt som att bleka hyn men jag tycker idealen ar lika skadliga, for nagonstans tidigt i livet fick man veta att ens har och farg inte duger, onskade mig en plattang i fodelsedagspresent nar jag fyllde tio och jag borjade farga haret inte sa langt efter det, och jag hade langarmant och benen tackta aret runt for att inte fa farg.

Tillbaka till skinbleaching, tycker det ar alldeles forfarligt. Folk far saklart gora vad de vill med sina kroppar men nar det borjar handla om skeva saker som att man inte tycker att ens hudfarg eller lockiga har/afro inte duger sa har det gatt for langt.

Kanner ingen som har gjort det men har en slakting som oppnat salong utomlands (mellanostern) och som saljer dessa produkter som hon importerat fran USA. Gjort mig sjukt upprord.. tycker som sagt att det ar helt fel att uppratthalla sjuka ideal.
Tycker inte det ar pa samma niva som att sola (om man solar nagorlunda sunt that is). Sen ar jag nyfiken pa hur manga vita som efterstravar att se 'svarta' ut eller att det skulle vara darfor dom solar.

For tio ar sedan hade jag nog onskat att jag kunnat byta hudfarg eller etnicitet, nu ar jag sjukt nojd over mitt ass, min fina hy och mitt lockiga har som jag lart mig varda utan alla skitprodukter som saljs och ar gjorda for folk med rakt, tunt, nordiskt har.

Speaking of ideal, alla borde kolla in 'good hair' med chris rock;

2011-10-01 15:09
Sorgligt nog verkar ju idealet alltid vara den västeuropeiska kvinnan. Många tjejer med mörkt hår (latinas, iranskor, syrianer etc) färgar håret ljusare. Ljusare linser är inte ovanligt. I östasien är blekningsmedel helt accepterade, Loreal o liknande märken har tillochmed sina egna hudkrämer med blekningseffekt.
Näsoperationer, som tidigare nämnts i tråden, är vanliga i mellanöstern.
Och, hur många gånger ser ni en svart tjej med natural hair? Mycket sällan.

Och vi har alla fallit för det! Många i tråden (inklusive jag själv) har färgat håret, plattat det osv och sedan fått komplimanger för hur snyggt det är - då blir det också extra svårt att gå tillbaka till det naturliga.

Det är verkligen inte samma sak som när vita solar eller färgar håret brunt. Hur många blonda tjejer känner press från samhället/familjen att färga håret brunt?
Min egen mamma tycker att jag är finare när jag har ljusare hår, det är klart att det är svårt när man är yngre att inse vad det är för mekanismer som ligger bakom viljan att färga håret.

I "Good Hair" tas det upp att rakare hår och ljusare hud i den amerikanska södern betydde att personen stod i närmre kontakt med slavägaren (dvs han hade gjort nattliga besök hos mamman) och fick därför bättre status, jobba i huset istället för på bomullsfälten osv. Lite av den föreställningen lever kvar i USA idag, och tyvärr är det likadant över hela världen - ju ljusare du är, desto mer makt/status/pengar har du.

2011-10-01 15:13
Btw, mycket bra trådstart Niobe!

2011-10-01 15:42
Klart att en del blondiner känner sig "pressade" att färga håret då en del människor nästan förvägrar intelligenta, vackra kvinnor att visa framfötterna om de råkar vara just blonda, detta då många antar att de är lite dummare än genomsnittet och istället glider på något slags bananskal. Blondinvitsar och amerikansk populärkultur kan i ganska stor mån beskyllas för detta.

Å andra sidan färgar ju nästintill varenda kvinna idag håret på regelbunden basis.

Dock knappast lika drastiskt eller traumatiskt som att genomgå en kemikalieblekning.
Vi blir aldrig som dom från stan!
Rappare

2011-10-01 23:08
Sorgligt nog verkar ju idealet alltid vara den västeuropeiska kvinnan. Många tjejer med mörkt hår (latinas, iranskor, syrianer etc) färgar håret ljusare.
Det där känns överlag rätt vinklat. Jag skriver under på allt som UncleSam sa, men det är ju knappast den västeuropeiska kvinnan som är konstant mål. Det är inte konstigt att mörkhåriga människor färgar håret ljust, det är ju ingen idé att färga det mörkt och gör man det ändå så är det inte lika iögonfallande och nämns inte i Whoa-kommentarer. Dessutom är det ganska vanligt bland ljushåriga att färga håret mörkt också, var platsar det in i din ekvation?

Detta skrev jag innan jag läste vidare, märkte att du svarade lite på det, men vettefan om jag tycker resonemanget håller ändå.

2011-10-02 10:20
Jag förstår vad ni båda menar, det är klart att det till en viss del handlar om att få det man inte har - dvs om man har lockigt hår vill man ha rakt och viceversa.
Men! I många länder, bla i Sydamerika, så anses det bättre att vara ljusare och de föreställningarna lever kvar trots att man flyttat därifrån. Att vara ljusare och se mer europeisk ut i Sydamerikanska länder (och många andra länder, ex USA) är en klassfråga. Om du är ljusare, så är du förmodligen medelklass eller högre upp i samhället. Den problematiken finns inte i det vita samhället - dvs du kan inte avgöra på hårfärgen om personen i fråga är låg/medel/överklass.

Sen finns det såklart andra avgörande indikatorer på "samhällsklass" i Sverige, exempelvis om personen sportar en t-shirt med en varg som ylar mot månen så vet vi alla vad det betyder ... ;)

Poet

2011-10-02 12:11
Jag kan inte riktigt klandra folk som har så pass dåligt självförtroende att de gör sånna här saker. Jag förstår de, håller inte med, men jag förstår. Sen jag var liten tills jag typ fyllde 21, så ville jag ha spikrakt hår. Års av mobbing satte sin prägel på mig, tyvärr. Roliga var att så fort jag accepterade mitt hår (och därmed min etniska bakgrund) så växte mitt självförtroende och då blev mitt hår plötsligt exotiskt och eftertraktat. Jag började få modelljobb och alla tjejer skulle plötsligt ta i det och man fick komplimanger på löpande band. Men vägen till att uppnå ett bra självförtroende och självkänsla är inte lätt om man sen tidig ålder fått veta att man inte duger till pga av sitt utseende.

Men jag kan bara säga så här: Ingen och då menar jag verkligen INGEN, lider som värst av rasismen i vår fucked up samhälle än den svarta kvinnan. Hur många gånger ser man en svart kvinna på omslaget till Cosmo? Efter lite googlande fick jag reda på att Halle Barry är den första svarta kvinnan sen 1989 (då Naomi Campbell prydde omslaget) att vara på omslaget till Vogue. Och Halle Barry är ju knappast "the blackest out there", rent utseendemässigt. Och det är ju här den här maskinen av dåligt självförtroende börjar. Växer man upp i ett samhälle där man som svart kvinna inte kan få tag i skönhetstips anpassat för en själv så börjar man ju automatiskt tycka att det är något fel på en själv. Nu är Europa dock bättre än Nordamerika. Mer eller mindre så fort jag landade i Toronto och påbörjade mitt jobbsökande så fick jag nästan jämnt och ständigt rådet att "cut that 'fro". Och jag fattade inte varför, för i Europa har mitt afro aldrig hindrat mig från att få ett jobb. Tvärtom här anses det charmigt. Men där borta fick jag rådet att klippa det hela tiden om jag sökte jobb. Jag trodde att det kanske hade med att göra att man inte skulle se ut som en hippie. Men till slut förklarade min svarta polare vad det egentligen handlade om, han sa helt enkelt "You look too niggerish". Sagt och gjort, jag kortade ner håret, fick nästa jobb jag gick på intervju till. När jag väl hade landat jobbet så lät jag håret växa igen. Jag kan inte säga att jag var chockad, men lite ledsen blir man ju att inse sanningen ibland.

Och det här leder till att jag äntligen efter 2,5 års tjatade fått min fru att ta ut sin weave och rocka sitt naturliga hår. Och jag fattade inte riktigt varför hon hade en weave innan dess (min mamma har aldrig burit en weave då hon är "blessed" med vågigt hår och har inte samma krull som jag), men i ett retroperspektiv så förstår man ju att trots att min fru har en kandidatexamen i juridik och en magisterexamen i publir relations, så måste hon dyka upp med rakt, onaturligt, hår för att ens anses vara en seriös kandidat till de jobb hon är fucking överkvalificerade för. Men nu när hon väl har landat ett jobb så har hon äntligen släppt ut sitt riktigt hår :) Men jo, Nordamerika är sinnessjukt rasistiskt. Aldrig har jag fått så mycket uppmärksamhet från specifikt svarta mörkhyade kvinnor just för att jag är light skinned. Kvittar om brodern bredvid mig hade burit kostym, lutandes mot sin Ferrari och haft dollarsedlar hängades ur byxfickorna, hade han varit två nyanser mörkare än mig så är han inte ett skit värt enligt många svarta kvinnor. Märkte det hela tiden när jag går med min svåger, som är väldigt mörk och ser jävligt bra ut, he ain't getting shit! Ett självhat som många färgade människor bessitter och som många blivit matade med sen tidig ålder. Och det är inte bara svarta kvinnor som har den här inställning heller, många svarta män vill ha en "light skinned chic" också. Tragiskt.

Jag vet inte riktigt vad jag ville komma fram till för att vara ärlig, jag är fortfarande lite sömndrucken och trött. Har delat med mig lite av mitt eget perspektiv och även min frus. Men jag ville bara säga till er alla inte vara så snabba på att döma folk som vill modifiera sina utseenden pga rasistiska orsaker. Det är lätt att säga till folk att man ska älska sig själv, när man själv inte har krulligt hår, eller ständigt blir dömd pga sin hudfärg osv. Jag hade personligen aldrig velat ändra något med mig själv, men jag har varit i den sitsen en gång i tiden.

Niobe: Bra tråd!

P.S Precis som exhale säger, så rekommenderar jag alla att se "Good Hair". Chris Rock är ett geni!

If your hair is relaxed, white people are relaxed.
If your hair is nappy, white people ain't happy.
At the gates of Eternity...
Rappare

2011-10-02 12:29
På sätt och vis har du öppnat mina ögon, BC. Jag kommer inte kunna låta bli att kritisera min smak i framtiden.

2011-10-02 12:32
Sen finns det såklart andra avgörande indikatorer på "samhällsklass" i Sverige, exempelvis om personen sportar en t-shirt med en varg som ylar mot månen så vet vi alla vad det betyder ... ;)

Nej, jag vet faktiskt inte vad det betyder. Kan du inte berätta för en mister nyfiken?
Don't!
Rappare

2011-10-02 12:34
Det betyder att man är fett down with the shit, alla respektabla människor äger en varg-tisha.

För övrigt så var det väl någon internet-trend att ha varg-tshirt för att man fick mycket brudar då?
Poet

2011-10-03 00:04
T-shirts med vargar ylandes mot månen

DOUCHE or NO DOUCHE? :P

2011-10-03 12:40
Världen är en sjuk plats. Anorektiska ideal och plastikoperationer för att "förhöja" det utseende Gud gav dig. Skinbleaching är en av de mest sjuka sakerna jag har hört talas om, men det finns många extremt störda behandlingsformer för att "fixa" sig, vad det nu än gäller.

Jättebra tråd, Niobe!

2011-10-03 14:22
scrotum:
Blir så arg. Näsa av varianten krokigare är det sexigaste som finns.

- word, finns inte finare näsor

BC99, sen är ju även Halle Barry mulatt.
Det är sjukt hur allt verkar handla om ras i nordamerika, kolla bara i USA på passen osv där det t ex kan stå "race: caucasian". fick höra från en man som höll ett tal om integritet att ordet Caucasian i princip betyder "vacker", att det kommer från att man ansåg att folk från kaukasus var vackra eller något åt det hållet, har dock inga källor på det.

Personligen är jag vit i hyn, har dock bakgrund från alla möjliga håll, men är ändå mestadels skandinavisk vad jag vet (vet inte så mycket om pappas släkt). dock har jag riktigt mörka ögon, tjockt mörkt hår, och ett främmande efternamn vilket jag blev mobbad för som mindre. jag gick ofta och tänkte på att jag hade velat födas som blond och blåögd (+ svenskt efternamn), därav ville jag också vara en del av det "nordiska idealet". så att bli retad av ett "främmande" utseende = mörkare ögon och hår, är fan sjukt.
idag älskar jag både mina ögon och mitt hår, men sen är jag ju man, med skyhögt självförtroende, och även vit. poängen är iaf att jag inte kan säga att jag inte förstår varför t ex en svart kvinna vill få blekare hy och ljusare hår, eftersom att jag själv känt så (i mindre grad), trots jag är vit.

Gud borde fan ha gjort oss färgblinda.

2011-10-03 14:28
Det faktum att hon var svensk, vit och blond men kunde sjunga "svart" var ett triumfkort som skulle slå de med häpnad. Nu finns det en hel drös med artiser som Adele, Duffy, Eliza Dolittle, Joss Stone och idol-Agnes som sjunger svart.

det är också rätt intressant, man kan fråga sig varför t ex Elvis och Eminem båda är större än någon svart artist under samma genre (ja eminem gick om 2pac för längesen i antalet sålda skivor om någon undrar)
Admin

2011-10-03 15:10
När jag var i Hong Kong slogs jag av att reklamen var så otroligt västfixerad. Antingen var det västerländska modeller, reklam för hudblekningsmasker eller asiater med opererade ögonlock.

Det fick mig att på riktigt inse vilken enorm påverkan det västerländska idealet har världen över. Visst har jag hört om asiater som opererar ögonlocken, om svarta som bleker huden och det är inte direkt ovanligt med afrikaner med rakpermanentat hår. T o m en så inflytelserik person som Didier Drogba har ju inte krulligt hårstrå på huvudet.

Och även om jag tyckt att det i sig är lite tragiskt att de gör så för att passa in så trodde jag att det ändå handlade om en förhållandevis liten del av människor. Så kanske det är i praktiken, det vet jag ingenting om, men det tryck som råder om det västerländska utseendet som ideal blev så påtagligt när hela staden var tapetserad av detta budskap.

Å andra sidan är det här ingen skillnad för den press vi västerlänningar utsätts för. Vi ska vara långa, smala, vältränade och ha vita tänder. Vi får anorexi, ångest och andra komplex istället. Är du tjock, skallig eller har en konstig nästa måste du nästan göra en grej av det. Den som tappar hår ska ha rakat, den som är tjock ska vara glad. Annars är man konstig, ful och fel. Och visst är det många skalliga som trivs med rakat och ser bra ut i det, liksom det finns tjocka som trivs med sin lynniga personlighet, men OM de inte trivs, har de egentligen något val för att bli acceptera? Då de ha jäkligt speciella personligheter och vara extremt säkra med sig själva. Långt ifrån alla är det.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rappare

2011-10-03 16:03
jag gick ofta och tänkte på att jag hade velat födas som blond och blåögd (+ svenskt efternamn)
För mig var det helt tvärtom. Gick och önskade att jag var svart.

2011-10-03 17:53
Många av idealen idag ser jag helt enkelt som rappakalja. Men att försöka eftersträva ideal ser jag inte som något allmänt i brist på "självförtroende" eller som något sjukligt. Det är väl självklart att de allra flesta försöker att eftersträva sin tids ideal? Vi är sociala varelser och vi eftersträvar status. Vi eftersträvar att få "stämma in" i samhällets mall på så många områden som möjligt för att öka vårt värde och vår konkurrenskraftighet. Vilka medel man än använder för att stämma in i den estetiska mallen, så länge det bara påverkar en själv, tycker jag är helt ok.

Vill man operera näsan, bleka huden, färga håret, förstora brösten/kuken/rumpan/läpparna osv så är det inget sjukligt. Sedan får var och en överväga om det är värt det.

Så. För att svara på frågorna:

1. Jag säger kör ba, om någon vill bleka huden. Jag förstår grejen.
2. Både det och sola faller under kategorin stämma in i tidens ideal.
3. Jag känner ingen som har gjort hudblekning (vad jag vet om då).
4. Nej, vill inte byta etnicitet eller hudfärg.
I love

2011-10-03 18:06
För att förtydliga:

Vilka medel man än använder för att stämma in i den estetiska mallen, så länge det bara påverkar en själv, tycker jag är helt ok.

Det är klart att det aldrig bara påverkar en själv, då man indirekt också påverkar människor i sin omgivning men det räknar jag inte med nu.
I love
Poet

2011-10-03 19:55
Irrationell: Pretty much sen bibeln har den judeo-kristna, och senare den muslimska, världen inpräntat att speciellt svarta/mörka är avskum.

Curse of Ham

Racial interpretations of the curse of Ham have been used to promote racist religious ideologies, typically based in Abrahamic religions, to justify the enslavement of Black Africans

Så ca 3000 års av skönhetsideal där man INTE ska vara mörk är inte riktigt samma sak som att sola.

2011-10-03 21:34
BC99

Jag förstår din poäng. Men samtidigt kan man inte komma ifrån att förtryck mot fler "grupper" förekommer i vår värld. Jag tänker inte gradera vem som har det värst i någon form av skala då det ej är rättvist att göra så. Skönhetshetsen finns inom alla "grupper". Och jag är av den radikala (?) åsikten att de som lever idag inte behöver påverkas nämnvärt av vad som står i uråldriga texter - om de inte väljer att det skall påverka dem. Man formas efter sin egen tidsålder (Jag förringar självklart inte det hemska som har hänt historiskt sett) så det som känns mest relevant är hur folk agerar idag och det är fortfarande fucked up, I know.
Poet

2011-10-03 22:06
La Latina: Jo jag vet och jag håller med dig, men nu snackar vi ändå ideal som har inpräntats i folks psyken sedan många år tillbaks och som är fullt aktuella än idag. Jag ser faktiskt en tydlig korrelation till dagens "white appeal" och tex det som skrevs i bibeln (bland många religiösa skrifter). Jag personligen tycker mer eller mindre att alla färgade folkslag (sen om det är svarta, asiater, latinos etc) är i samma båt. Så klart rasism mot vita existerar, men det finns inget förtryck mot vita. Tyvärr så är ju världen på så sätt att antingen så är man vit, eller inte. Sen vilken sorts "icke-vit" man är, kvittar för många människor tyvärr. Är det någon som ser Obama som vit till exempel? Trots att han är halvt vit? Hell no, den blatten är svart.

Min poäng med länken och historien bakom Ham i bibeln, är att Hamiter i bibeln beskrivs som mörka till huden. Den här hudfärgen har de fått pga av deras synder. Well, du förstår själv poängen jag försöker framhäva här. Desto mörkare hud, desto mindre värd är du. Desto vitare hy, desto renare från synder är man. Liknande historier finns i många kulturer världen över. Detta är enligt mig ett arv som i 3000 år inpräntas bland kristna, judar och muslimer. Och kolonialmakter har använt det här som ett vapen även i modern tid genom att ge ljusare folkslag lite mer makt och använde emot den övriga befolkningen. Och bara faktumet att Jesus avbildas så här:

När han egentligen såg ut så här, snarare:

...säger nog liksom allt om vilket ideal många människor världen över växer upp till. Undersökningar har faktiskt visat att många kvinnor ( i främst latinamerikanska) kristna länder anser Jesus (den vita Jesus alltså) vara referensmallen efter hur en man ska se ut. Hur funkar det i ett land som tex Bolivia där majoriteten är indianer och ser ut som allt annat än White Jesus? Eller i ett afrikanskt kristet land tex? Ett självhat gror tidigt.

Jag säger inte att rasism inte hade funnits utan religion, det är bara larvigt att påstå det. Men visst fan har religion hällt bensin på elden när det gäller att rättfärdiga rasism och slaveri.

(Inlägget ändrat av Gogaku som fixade bilden 2011-10-04 01:21:34)

2011-10-03 23:35
Så ca 3000 års av skönhetsideal där man INTE ska vara mörk är inte riktigt samma sak som att sola.

Andas och läs igen. Jag har inte skrivit så. De går att lägga det under samma kategori, inte att det är samma sak. Detta handlar ju bara om i ett avseende som jag nämnde.
I love
Rappare

2011-10-04 01:00

2011-10-04 10:19
Metastrof: Ja, det kan man ju fråga sig. Men av någon anledning så blir folk speciellt hiphoppare eller vita svenskar som sysslar med "svart" musik väldigt upprörda när du tar upp det.
Jag satt med några häromdagen och diskuterade USA:s politik. Han hävdade att USA trots sina misstag hade bidragit en hel del till kultur, musik m.m och blev skogstokig när jag poängterade att den vita USA har rakt av baijtat kulturen ifrån det folk som duger när det gäller skitjobb och att dö i krig men inte för att vara en av de på riktigt. Att musiken på något sätt gjordes rumsren genom att sätta en vit person framför. Jag försökte dra en parallell till Nazitysklands propaganda men jag höll på att få öl över hela mig.

Evolution
: Det är så sjukt märkligt. Asiater för mig känns som ett väldigt stolt folk. De hade utvecklats väldigt långt när hela Europa trodde att sjukdomar spred sig i badvatten. Tv och reklam är ett sånt kraftigt vapen. Genom sublima meddelande om att en hudfärg, hårtyp och beteende är rätt så kan det degenerera ett helt folk. Fatta att den första Barbie flaggskepps butiken öppnades i Shanghai 1999 (???) . Den är huge. Dock tror jag att det skulle stängas men hittar inget om det

http://www.designboom.com/weblog/cat/9/view/6213/slade-architecture-barbie-flagship-store-shanghai.html

Det var någon som tog upp USA rashysteri och det är något som förbluffar mig. Jag förstår inte hur svarta musiker och artister kan vara så ansedda av samhället men inte vanliga svarta människor. Att förbjuda ordet "nigger" var ju det sämsta valet ever. "Hmm, hur kan vi ge något mer makt, jo vi förbjuder det på så sätt så blir det mycket värre när någon säger det eftersom vi har bekräftat att det är ett BAD WORD" Varför inte bara prata om det. Om ordet, om dess betydelse, om historien om vad som tillämpades och vad som fortfarande händer? Det faktum att Oprah "I'msogoddamneducatedandsmartlookatmybookclub" Winfrey var en av de som ihärdigt propagerade för ordets förbud gav hela den bisarra lagen en rejäl skjuts.

När det gäller de länder som får mest västerländsk prägling så har dessa faktiskt blivit tagna i baken av England eller helt överkörda av USA:s militär och CIA vilket är typ samma sak för mig.

Sen får jag lite ont i magen när jag hör om vita människor med mörkt hår och mörka ögon som har eller upplever att de inte duger för att de inte är blonda och blåögda. Alltså om ni känner av pressen.....?

Jag hittade ett gammalt amerikanskt program på tuben i ungefär 8 delar som pratar om svarta människor som kunde passera som vita och gjorde det valet och deras barn som valde att gå emot sin familjs lögn. Det var så facinerande att dessa människor som jag skulle se som mer vita än svarta anses svarta och därmed dåliga. Det är så efterblivet och dumt men skrämmande och verkligt på samma gång. Här är länken, sjukt intressant.

Chris Rocks good hair gjorde mig illamående som fan by the way.

2011-10-04 17:54
BC99
Jag personligen tycker mer eller mindre att alla färgade folkslag (sen om det är svarta, asiater, latinos etc) är i samma båt.

Absolut, jag håller med dig. Det var mer det du skrev i ett tidigare inlägg som fick mig att formulera mig som jag gjorde. Jag syftar då på detta:
Men jag kan bara säga så här: Ingen och då menar jag verkligen INGEN, lider som värst av rasismen i vår fucked up samhälle än den svarta kvinnan.

Jag skulle exempelvis aldrig komma på tanken att likställa min situation, då jag är en vit kvinna, med ovanstående nämnda.

Så klart rasism mot vita existerar, men det finns inget förtryck mot vita. Tyvärr så är ju världen på så sätt att antingen så är man vit, eller inte. Sen vilken sorts "icke-vit" man är, kvittar för många människor tyvärr.

Precis, det finns inget förtryck och inte så särskilt ofta blir man utsatt för rasism även om det händer. Men samtidigt, om man är kort och har krulligt hår (även som vit) får man kommentarer som kan kränka. Jag får ofta höra utomlands "Är du svensk? Hur kan du vara det, du som är så kort." "Varför plattar du inte ditt hår? Ditt ansikte kommer fram mer när det är rakt" osv. Jag har riktigt stort hår lite sådär wannabe affro. De enda som ger komplimanger för mitt naturliga svall (dvs när det ej är plattat) är gamla tanter och min mamma. haha! Så ja, det beror väl på. Jag får även kommentarer för min ljusa hy också. "Du som är så blek, varför solar du inte solarium och så, det ser fräschar ut med lite färg." Det är sådan fokus på folks utseende och människor verkar inte skämmas över att säga sådana saker. Vad ger dem rätten liksom? Min poäng med ovanstående är att tydliggöra att man kan utsättas för ett tryck som gör att man vill förändra sig, om man inte passar in i mallen, oavsett om man är vit eller inte. Mallen verkar då (för vita) att man skall vara lång, ha rakt hår och sätta färg på sin bleka hud under vintermånaderna. Det är ju sick. Dock bryr jag mig inte om vad folk tycker.

Och allt det andra som du skrev (som jag ej har citerat) håller jag med dig om. :)
Poet

2011-10-04 22:02
La Latina: Jag förstår vad du menar, men det känns som om det du snackar om nu är lite mer av ett annat ämne, även om det är relaterat till huvudämnet.

Niobe: Oprah är ju en Oreo utan dess like. Roliga är att när hon kritiserar något som har med svarta att göra, så får många vita lätt för sig att de också kan hoppa på det tåget och då blir det lite borderline (om inte öppet) rasistiskt. Och allt detta rättfärdigar det med faktumet att "Oprah said so".

2011-10-04 22:15
När jag gick i gymnasiet, det var många svarta på min skola, så verkade det alltid som att "bara" svart/afrikan inte var lika häftigt som att vara mulatt eller på andra sätt mixed, även bland andra som var svarta. Killarna diskuterade vilka som var snyggast, mulatter eller latinas, men helsvarta tjejer var inte ens ett alternativ i diskussionen. Eftersom jag själv inte är svart så har jag ingen djupare insikt , men är det en utspridd uppfattning?
I tonåren hade jag även en jobbarkompis (som själv varken var svensk eller vit) som öppet stod för att hon hade svårt att finna dark skinned blacks attraktiva, och att gränsen gick nånstans vid ljusa mulatter. När det finns sådana åsikter så är det inte konstigt att saker som skinbleaching uppstår :(

Precis som Niobe säger, de flesta svarta kändisar är väldigt ljushyade (från början eller genom diverse smink/ljussättningar/krämer), det är klart att det blir svårt att hitta någon att identifiera sig med om man råkar vara mörkare.
Ungefär som i latinamerikanska tvsåpor, de flesta skådespelarna är ljusare än självaste conquistadorerna

2011-10-04 22:17
På ett sätt kan jag förstå de. Svarta artister är inget speciellt längre. Vita artister däremot som låter och kanske till och med kan passa som svarta börjar synas mer och mer. Exempelvis Robyn som i början på hennes lansering i USA spelades upp för amerikanska skivbolag och press för att sedan få frågan "what race do you think she is?". Det faktum att hon var svensk, vit och blond men kunde sjunga "svart" var ett triumfkort som skulle slå de med häpnad. Nu finns det en hel drös med artiser som Adele, Duffy, Eliza Dolittle, Joss Stone och idol-Agnes som sjunger svart. Många av mina kompisar tror på fullt allvar att Agnes är mulath.

Elvis Presley fenomenet. Hela 50talet mer eller mindre är bara tillbaka.
No stress. Svarta kommer komma tillbaka, med hjälp av offerlamm som Vybez o Sammy.
Påstår du att weed inte är farligt så har du motbevisat dig själv
Poet

2011-10-04 22:40
jag själv inte är svart så har jag ingen djupare insikt , men är det en utspridd uppfattning?

Yupp. Läs mitt första inlägg så får du en djupare inblick i det. I synnerhet i Nordamerika så behöver du inte ens se bra ut, bara var light skinned så är de helt besatta av en.

2011-10-04 22:53
BC99

Jag förstår vad du menar, men det känns som om det du snackar om nu är lite mer av ett annat ämne, även om det är relaterat till huvudämnet.

På vilket sätt ser du det som ett annat ämne? Det jag nämnde är självklart inte på nivån att det kan liknas med något form av förtryck. Dock är det så verkligheten ser ut idag - om man inte passar in i mallen - så är det fritt fram för kommentarer som kan resultera i ett självhat. Jag personligen tror att den som vill bleka sin hud måste bära på någon form av självhat. Det var min poäng. Det kanske inte framgick att jag med mina exempel försökte framhäva att även vita kan hamna där. Inte för att solariesolning är att jämföra med att bleka sin hud, men användandet av melanotan är nära på.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Melanotan

Bara så.

Poet

2011-10-04 23:40
La Latina: Känns som om vi snackar och håller med om samma sak hehe :)

Min poäng är den att självhat för att man är tjock, har finnar, fula tänder eller något som kan drabba vilket folkslag som helst är ju liksom inte samma sak som att ha ett självhat pga av etnicitet.

Och som du själv säger, så är ju inte hudblekning att jämföra med solbränna.

2011-10-05 02:39
BC99
Well, sometimes it sounds like it. :)

Nej, precis, dock tycker inte jag att de "defekter" du nu sa tillhör samma kategori som de jag tidigare nämnde (längd och hårtyp). Men jag vet inte om jag har uppfattat det rätt och att det är så du menar? :S För det är min påbrå som har gett mig min längd och lockar, så jag tycker absolut dessa hör till det mer "seriösa ämnet".

Det är skrämmande att det har gått så långt att folk på kemisk väg försöker ändra sin hudfärg. Jag anser inte att det går att jämföra med något som endast har gjorts i "skönhetens namn", även om vissa saker jag har skrivit kanske har uppfattats som så. I detta ämne finns många nivåer.
Poet

2011-10-05 10:30
Jag håller med dig hehe. jag är nyvaken och lite snurrig. Vi snackar ju typ om samma sak.

2011-10-05 14:05
Lägg ner diskussionen. Det leder ändå ingenstans
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!

2011-10-08 15:47
Att bleka huden och att vara ute i sköna solen är två helt olika grejer! Att vara i solen och bli brun (använda bra solfaktor och ej bränna sig och bli röd) är ju en av de nyttigaste fräscha grejer som finns ju. Om man har liten eller stor mängd finnar på ryggen så går de bort eller blir mycket mindre om man får sol. På sommaren blir jag ljusblond av solen, Om jag använt solfaktor blir huden såklart brun. Den blir helt superslät, fresh, utan några ryggfinnar alls. Solen har samma effekt på människors hud som kroppsskrubb.Död hud går automatiskt bort o man blir slät och fresh. Så är det för mig och nog för alla. Men solarium är inte nyttigt (ser fräscht ut iaf) men är såklart farligt vid överanvändning. Samma som att folk med känslig hud kan bränna sig och få hudsjukdomar om de inte har rätt anpassad solfaktor/inte använder solfaktor alls.

Jag förstår inte det med svarta som bleker huden. Det finns inom raser olika komplexer, mörk, mittemellan, ljusare och så får det vara. Det är ju naturligt! Jag tycker det ser coolt ut att vara supersvart som Gucci Mane (aka im black as hell and im rich as well)

Här ser man inte ens att han har tattoos över HELA kroppen trots att det är ljust ute :O hans hud bara glänser. Hans askiga torra läppar är en annan sak.

De flesta svarta har ju inget brösthår vilket är bra! Jag har tyvärr helt plötsligt fått brösthår och jag gillar det ej, känner mig inte som mig själv om jag låter det vara kvar.
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.

2011-10-08 15:55
Niobe: Du som är östafrikan, och har rakt weave, vad tycker du om somalier osv, de flesta har ju glansigt hår? Varför nämns inte dem i dessa African American hair videor? Ingen har nämnts somalier trots att vissa har lika rakt och glansigt hår som vita. De är oxå svarta ju, men inte nappy hair. Under slöjorna finns ju håret som ni gillar.
DJ 'Quiksilver' Quik is in tha motherfuckin' house! Straight outta Fonky city of Compton. Yeah I got that funky Jheri curl perm and House shoes on cuz. N thats real.
Groupie

2011-10-08 23:57
Det är ju synd om den svarta killen som inte kan visa sina tatueringar...

Poet

2011-10-10 13:08
Quicksilver: Niobe är inte östafrikan.

2011-10-10 17:32
BC99:

Obs! fel av mig :I Jag menade västafrikan. Hon ser ju inte ut som en östafrikan haha

2012-04-16 12:42
Niobe: Du som är östafrikan, och har rakt weave, vad tycker du om somalier osv, de flesta har ju glansigt hår? Varför nämns inte dem i dessa African American hair videor? Ingen har nämnts somalier trots att vissa har lika rakt och glansigt hår som vita. De är oxå svarta ju, men inte nappy hair. Under slöjorna finns ju håret som ni gillar.

Quiksilver P42
Jag fattar inte riktigt det där om jag ska vara ärlig. Om jag försöker mig på det så kommer det bara bli. Ska vi som inte har rakt och glansigt hår som vissa somalier har hata det eller vara glada för deras skulle ???
Jag vet inte hur jag ska ställa mig till din frågeställning men min första känsla är faktiskt irritation så du får gärna förklara dig lite mer tack.

2012-04-16 12:48
Passar också på att uppdatera den här tråden med det senaste inom skinbleaching. Ni kan välja att

1. kolla in youtubeklippet ifrån företaget som lanserar denna nya tvål följt av kommentarer som "WTF did I just watch??"

eller

2. Läsa denna fantastisk roliga artikel om samma reklamfilm och företag

http://jezebel.com/5900928/your-vagina-isnt-just-too-big-too-floppy-and-too-hairyits-also-too-brown

eller

3. Båda!!!!

2012-04-16 19:29
Turns out, the color of your vagina is gross and everyone hates it. So bleach that motherfucker. Bleach it right now!

hehe, rätt skön läsning:)
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2012-04-16 22:44
The klassiska "Dock testet".

En längre, dansk version av testet finns också för den som vill se.

http://vimeo.com/19472742
Groupie

2012-04-20 00:22
Jag äcklas av tjejer som inte älskar sig själv
Tjejer som vill förändra sitt naturliga hår
Tjejer som opererar sig eller försöker ändra sin hudton

SLUTA GENAST UPP MED SÅDANT TRAMS!

Var happy med hur gud skapade dig!

Idag lever vi i en värld där :

Vita tjejer som har dreads, flätor, solar kallas för Wannbe africans
Svarta tjejer som har linser, rakt hår och bleker sig kallas för Wannbe Whites

Hur många westafrican women har jag inte sett med rakt weave och blåa linser, helt sjukt
Hur många vita tjejer har jag inte sett med dreads och brunkräm

Men men each one to their own I guess.

Jag tycker personligen att folk borde börja älska sig själva.

På youtube finns det tusentals videos där the african americans snackar om hur mycket hat det är mellan olika grupper av människor eller olika typer av tjejer.

Alla som bleker sin hud är idioter.

Jag förstår om man som kvinna tycker om att ändra frisyr för det gör jag med, MEN jag kommer aldrig ändra mitt hår permanent, som många andra gör.

fan women , väx upp

and by the way,,,dom flesta african women som har raka weves, dom är oftast ihop med svenska killar.

they dont even love their own men, sadly.

Everybody has the right to their own opinions. Never judge somebody based on their wants, needs, desires or feelings. It is what it is. Accept others truths or GSUM
Poet

2012-04-20 00:38
Många svarta män (oavsett hur pass mörka eller ljusa de är) som inte gillar mörka svarta kvinnor, så de enda som typ visar dessa mörkare svarta kvinnorna någon uppmärksamhet, är just white boys.

Så det är snarare många svarta män som inte gillar sina egna kvinnor än att det skulle vara tvärtom.