I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den Officiella Suomitråden del 1917

Övrigt - Blandat

Producent

2011-11-07 16:13

Den Officiella Suomitråden del 1917

Terve!
Tänkte att eftersom det redan finns "Den Officiella Kontaktannonstråden del 2" på Whoa, så varför inte skapa en officiell tråd för oss Finländare, Sveriges största minoritetsgrupp?

I tråden skall det helst hållas diskussioner på Finska, både hiphop som övriga diskussioner. Tanken är att kunna kommunicera med likasinnade med Finsk ursprung i Sverige.

"Eli kaikki Suomenkielisen puhuvat Whoalla; avatkaa suinne ja pitäkää aihetta kuumana että me voitaisimme pitää meitten välillä yhtä omaa hiphop-keskustelupalstaa!"

Jos mie vaikka aloitan vähän snadisti? Ketä on just nyt mielestänne Suomen parhain räppäri?

Voin sanoa että pistäisin meitsin ääneni Asaan joka on pitänyt Suomen hiphoppia aitona omansa uransa alusta saakka, vaan että Juno hoitaa nämä uuden koulun riimitykset ihan vitun jepasti! Muuten, jees... Suomen lätkä Maailman Mestaruus 2011, eikös se ole mitään erikoista matskua?

Kippis!

Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2011-11-07 17:31
fast då får man ju bara skriva på svenska eller engelska på detta forum,..
((MAAD))
Moderator

2011-11-07 20:02
Jag ser inga problem med att samla ihop finska användare i en och samma tråd och diskutera allmänna finska rubriker (bastubadning, lejon och Teemu Sälenne) men då ska detta, precis som davve_d redan har påpekat, ske på svenska eller engelska.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2011-11-07 20:06
får la hålla sig till svenska då...

brukade lyssna mkt på de innan, lyssnade mest på hip hop från norra finland då.

sköna lirare är Edorf, Stepa, Ironface, Bala och Amoc. Amoc rappar förresten på enaresamiska.

gillar låten suusta lentää sammakoita från lappi itsenäisksi mikstape.
hannibal från hannibal & soppa duon rappar:

"Amoc ja Ruzze näyttää että suomi on kaksikielinen maa"

sen följer samisk rap, grymt.
 Haters gon' hate...
Producent

2011-11-08 03:46
Davve_D: Det får bli på Svenska då.

Squirtle: Finnarna är ju nuvarande bastu-världsmästare, så hehe. Teemu Selänne är också till åren nu. Det är numera bl.a. Mikko Koivu och Mikael Granlund som gäller!

Kaal: Stepa är jävligt vass! Att han är från grannbyn skadar inte heller! Amoc är fet, fast man fattar nada då jag inte själv behärskar Inari-Samiska. Har du checkat in Guerra Norte med Ezkimo, Amoc, Edorf, Ambassa & Juan Muteniac?

2011-11-08 20:25
Dom bästa finska rapparna är:

-Asa
-Jontti
-Shaka
-Petos
-Jodarok
-Ville Kalliosta
-Pyhimys
-Heikki Kuula
-Laineen Kasperi
-Huge L
Producent

2011-11-08 20:46
Jagköper: Riktigt tunga favoriter!

Att ingen nämnt Juno, Steen1, Timo Pieni Huijaus, Jussi Valuutta & Davo Isotaaki e föga oväntat...

Lyssnar nån här på Finsk reggae? Jukka Poika, Paarma, Raappana, Jätkäjätkät (m. bl.a. Asa), Liljan Loisto, Nopsajalka, Puppa J. m.fl... by the way så har Huge L releasat nåra reggaelåtar!
Manager

2011-11-08 21:41
Ovan nämnda rappare som Asa, Juno och Ezkimo är riktigt feta. Jag hade även privilegiet att träffa Asa på en festival min kusin anordnar varje sommar (Paskarock) för något år sedan, riktigt skön snubbe.

Nån som lyssnat på Don Johnson big band? Iofs. på engelska men väldigt egen stil som ibland är riktigt lysande och ibland inte alls så bra.

För övrigt är väl VM i bastu lagt på is efter ryssen som dog?
Redline!
Producent

2011-11-08 22:57
Dr. Octagon: Paskarock? Aldrig hört talas om festivalen, klockrent namn dock. Don Johnson Big Band, blandar dom inte typ Ska och Rap? Apropå bastu-VM:et, ingen aning faktiskt. När brukar dom annars ha den?

2011-11-08 23:03
Juno är tråkig, Steen1 var bättre förr, fortfarande helt ok dock.. Timo Pienis debutalbum sög, han var bra förr när han bara var med och featade typ, skivan han gjort med Pyhimys är bra.. Davo har blivit en skam för finsk hiphop, kolla bara http://www.youtube.com/watch?v=S-EcUYZZYSs&feature=youtu.be

Jätkäjätkät är grymma! Och det är inte bara pga Asa, fy fan vilket bra band dom är.

2011-11-08 23:05
Glömde Jussi Valuutta, han är grym, men man hör inget av han nuförtiden..
Manager

2011-11-09 08:38
A2K: Paskarock har hittills varit en endagsfestival nån timme ovanför Tampere som dragit knappt 1000 pers. Förra året var det två dagar och drog, om jag inte missminner, närmare 2000 pers. Den växer sakta men säkert ;)

Don Johnson blandar lite allt möjligt skulle jag vilja påstå. Har två plattor med de, ungefär hälften av låtarna är feta och lätt värda att kolla upp.

Bra fråga, jag har ingen aning om när det hålls. Jag har bara hört att det är inställt tillsvidare. Hörde även att ryssen fuskade genom att smörja in sig med nåt jox som gjorde att han inte kände hur varmt det faktiskt var och att han började koka inifrån, och att det var därför han kola. Typsikt finne som sitter bredvid och vägrar låta ryssen vinna och känner smärtan som ryssen fuskar bort. Och vinner!

Jagköper: Hur kan en karl med detta omslag klassas som tråkig?

Redline!
Manager

2011-11-09 08:40
För övrigt tycker jag det är skitfett att K-Rino har gjort en låt med ett gäng finnar, i Finland!
Redline!

2011-11-09 15:43
Dr.Octagon.. :) Omslaget har Heikki Kuula gjort, men ja den där skivan var ok, men sen tröttnade man, orkar knappt lyssna på honom längre, men smaken är som baken :)

http://www.youtube.com/watch?v=QGXdRFxrwOQ med k-rino
http://www.youtube.com/watch?v=ZzJaJ-rTQRk&feature=related med k-rino

finns det nån mer? kom o tänka på den här http://www.youtube.com/watch?v=cDdn7ZpisbM
men det var inte med k-rino, utan nutt-so & destro...
men hur som helst, tungt tungt tungt.

2011-11-09 15:52
bra låt där Juno är med http://www.youtube.com/watch?v=6GCWlo_PdoA

2011-11-09 16:09
A2K P26

Vilka reggae låtar har Huge L gjort? :o
Och btw tycker jag inte att Jätkäjätkät's musik kan klassas som reggae, även fast det finns några låtar med reggaestuk ;)
Producent

2011-11-09 16:59
Jagköper: Håller med om att TPH's album var fucked up! Jussi Valuutta har jag inte heller hört sen Via Karelia-albumet. Huge L, de få låtarna (vilket jag shi kommer ihåg namnen på) fanns med i någon utav hans mixtapes.

Dr. Octagon: Brukar Paskarock ha bra hiphop-lineups o när brukar festivalen arrangeras? Shit, det där med Ryssen o fuskandet har jag nog missat helt o hållet!

Kanske årets bästa låt!

2011-11-09 17:26
A2K:

Jo klart man känner till Guerra Norte! Var dock ett tag sen man hörde något nytt från den nordfinska scenen, kanske bara e ja som e ouppdaterad.
Coolt att du kommer från Stepa's grannby, pikkukylä beibee haha

Finns ju bra i södern också typ som Joniveli (Urbaanilegenda), Toinen Kanava, Tykopaatti, Skandaali mm.

feat RZA mm! gillar Joniveli's part!

en annan skön låt som ja inte hittar på tuben men har den som bakgrundsmusik på ett klipp där ja fular mig med nunchucks, TKUG Maan Alle

sen den bästa finska hip hop låten ja hört, måste bara slänga in den också, så sjukt skön, Edorf - Lähtösi Jälkeen:

Haters gon' hate...
Manager

2011-11-09 17:36
Jagköper: Ouf, den andra låten har jag inte hört! Den är till och med fetare, bättre kvalité och bättre rappare!

För övrigt, vad är dealen med K-Rino och Finland? Hur fan drar han 5000 pers till en spelning i Helsingfors när inte ens 1000 pers skulle betala för att se honom i Texas?

SMC är för övrigt kung, haha! Erä-koira a.k.a. Finlands ODB är lätt den tyngsta rapparen i Finland :D :P

A2K: Den enda rapparen de haft är ASA, annars är det rock och liknande genrer. ASA har lirat flera år, förra året var han headline act och fyllde tansilavan de hade spelningen i :D

Redline!
Producent

2011-11-09 17:50
Kaal: Du menar väl Sodankylä? Grannby till Kittilä! Sköna låttips! Va hände förresten med Urbaanilegenda & Toinen Kanava? Kan själv lyssna på hiphop vare sig de e från Lappi, Karjala, Helsinki, Tampere som Turku etc...

Dr. Octagon: Asa som headline? Han e iofs den fetaste rapparen nånsin från Finland! Haha, Erä-Koira, vissa feta rader men mja, stör mig på han litegrann!
Manager

2011-11-09 18:08
Ja, Asa som headline act. På en rockfestival. Det funkade :)

Erä-koira är ju bäst. New Jersy devisl-jersy och den typiska finnealkisrösten. Guld :D
Redline!
Producent

2011-11-10 19:37
Haha, aah Erä-Koira e rätt komisk däremot. Behöver gärna få tips om mer nya, unga rappare/reggae-artister outta Suomi, ug som mainstream. Förslag?

Annars, följer nån av er på ishockey? Då syftar jag mest på de stora ligorna (förutom A + Jr-landslaget) i världen, med fokus på de Finska spelarna? Jag snackar om t.ex NHL, KHL, AHL, SM-Liiga & Elitserien m.m...

Eller Finska filmer? Old school som new school; Uuno Turhapuro, Talvisota, Tuntematon Sotilas, Rööperi, Pahat Pojat, Häjyt, Paha Maa, Joulutarina, Napapiirin Sankarit, Matti, Reindeerspotting, Dudesons, m.fl...

2011-11-10 22:39
Dr.Octagon Vet inte vad det är för grej med K-rino och finland, skulle vara kul att veta :P
"Erä-koira a.k.a. Finlands ODB"
:D Bra jämnförelse!

A2K P26 Lyssnar inte så mycket på reggae, men Plutonium 74 är ett bra band med reggaeinfluenser :) http://www.youtube.com/watch?v=nBDNcRHwIVk
http://www.youtube.com/watch?v=Yb6smGrorVY låten heter perusasioita.. stavfel på youtube

2011-11-10 22:53
Hockey bryr jag mig inte om, men film däremot..
Turhapuro är skön :) Sen är talvisota och tuntematon sotilas riktigt bra krigsfilmer, Rööperi, pahat pojat och häjyt är alla bra. Reindeerspotting var en bra dokumentär, hemsk verklighet :( Dudesons är väl ok, men man har tröttnat lite på dom där jackass/dirty schanzsdnf (stavning?) fasonerna... Resten har jag inte sett.
Men nu går Pussikaljaelokuva på bio i finland, verkar bra :)
http://www.youtube.com/watch?v=Pz4pOs-1ZAY

2011-11-10 22:58
För övrigt, här årets fetaste låt enligt eget tycke:
Producent

2011-11-11 08:11
Den mystiska K-Rino frågan kvarstår, någon som har koll på detta?

Jagköper: Har faktiskt aldrig hört Plutonium 74 förut. Får lyssna på både dem o Jontti-länken du tipsat om lite senare. Och vad gäller filmerna, så måste jag nu perkele se Pussikaljaelokuva! Och du måste nu perkele se Napapiirin Sankarit! Riktigt fet den!
Producent

2011-11-11 08:12
Napapiirin Sankarit: Med andra ord, rolig humor som saatana!
Rappare

2011-11-11 10:38
Det enda viktiga som kommit ur finland är förmodligen Koskenkorvan.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Manager

2011-11-11 11:27
Min K-Rino-teori är att han verkar vara lika karg i själen som en typisk finne. Hela hans livsåskådning känns som en finnes. Dock är det märkligare att finnarna tar till sig en svart man som pratar engelska till hjärtat.

Tips: Jag och en kompis ska ha finsk afton nästa vecka, vilken film bör man kolla. Uuno är inget hon gillar dock :(
Redline!
Producent

2011-11-12 04:22
Dr. Octagon: Tips på en perfekt afton med Finsk tema! Med inte bara filmerna i fokus!

Alkohol: Lapin Kulta-öl & Koskenkorva- eller Finlandia-vodka på Systemet, alt. hinner du med en dagskryssning så finns det Salmiak- eller Leijona-vodka (som pastillerna), Lonkero (Long Drink, ljusblåa burkar), Koff- eller Olvi Tuplapukki-öl & Koskenkorva på burk med olika smaker.

Bastu: Boka en bastu-tid någonstans lokalt, om du inte har en egen bastu!

Dricka: Jaffa, helt klart! Om du bor i Sthlm, så finns det en Finsk butik i Slagsta (närmaste tub: Fittja) där allt finns. Köp också Kotikalja & Kotisima, tar dock 2 dygn att tillaga!

Film: Rööperi, Napapiirin Sankarit, Matti, Paha Maa, Pahat Pojat & Häjyt!

Mat: Karelska- & köttpiroger, Lauantaimakkara (lördagskorv), Koskenlaskija (smältost), Auran Sinappi (Finsk senap, gott på korven!), rieska, ruisleipä m.m... ännu en gång, den Finska butiken!

Musik: Gamla Finska klassiker som bl.a. Irwin Goodman, Hanoi Rocks, Kirka, Frederik, Kari Tapio, Katri Helena m.fl varvat med Finsk hiphop & reggae.

Snacks: Från båten eller Finska affären hittar du bl.a. Tervaleijona-pastiller, Pantteri, Suku Laku, Suffeli, Omar, Turkisk peppar, all godis från Fazer m.m...

Swag: Duscha av med Terva-schampoo, ha på er tröjor med Finska Lejonet typ.

TV-spel: Någon av Max Payne-spelen, NHL '12 med bl.a. SM-Liiga (Finska Elitserien) & Finska landslaget. Alt. Guitar Hero, vi Finnar älskar alkohol & rock!

Med risk att inte tjata om den Finska butiken alltför ofta, så finns det mesta där! Kolla in... www.suomiputiikki.se

2011-11-12 11:55
annars kan man se kaurismäki filmer :)
http://duckdown82.tumblr.com/
Manager

2011-11-13 16:30
A2K: Hehe, du pratar med mig som om jag inte vore finne. Jag har druckit mig full på både Lonkero och Leijonavodka i mina dagar :D Dessutom är jag från Slagsta så finnebutiken känner jag väl till ;)

Bastu har jag i källaren och det finns även en finsk butik ett stenkast ifrån mig där jag bor nu, dock inte med samma feta utbud som den i Slagsta, men de har Tuppla och Maksamakkara för 11:- (plus en massa annan korv, piroger, senap etc).

Tack för tipsen, nu har jag lite filmer att plocka ifrån :)
Redline!

2011-11-13 16:46
Tupla är fan den godaste chokladen som finns

2011-11-13 22:58
A2K: Klart ja menar sodis! Vet faktiskt inte vad som hände med UG och TK, kan tänka mig att Joniveli satsa på mer egen karriär o skippade UG men vet som sagt inte.

Napapiirin Sankarit tänkte jag tanka tidigare i år men hittade inte den! finns den o tanka eller måste man köpa??

håller med om TUPLA! finns på rusta btw:P

Var ju sve - fin i hockey idag, missade matchen men inte nöjd med resultatet, sånt gillar vi inte!
 Haters gon' hate...

2011-11-14 13:10
Bastu: Boka en bastu-tid någonstans lokalt, om du inte har en egen bastu!

bastu är viktigt! har dock inte kunnat basta på 2-3 månader :'(, känns onaturligt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-11-14 14:00
Dr. Octagon: Haha, näh då. Inget illa menat. Kände för med lite tips. Har en barndomsvän, gammal klasskamrat som också bor nära Slagsta. Du måste ha det satans lyx, hehe. Jag får själv ta mig till andra sidan Sthlm för att handla där! O så har Suomi Putiikki rätt keffa öppettider också!

duckdown: Amen to that!

Kaal: Kan va så. Han droppade väl ett solo-album via Rähinä, men sen har jag inte hört så mkt från han. Förresten, låter som en klyscha men det var ingen viktig match! Det var bara en cup, ingen mästerskap, haha.

Metastrof: Det är också väldigt hälsosamt. Man känner sig både så fucking fräsch och avslappnad efteråt.

Hehe, någon Finne här som gjort det lite extra hardcore o hällt lite öl i bastuaggregatet? Man kan både bli full på ångan o så luktar det rätt speciellt...

2011-11-14 20:39
min farbror brukar slänga på öl på aggregatet! det luktar typ nybakat bröd eller nått liknande:P

nu blir det bastu bara för det!
 Haters gon' hate...

2011-11-15 00:26
Ang. Urbaanilegenda, så släppte dom ett album digitalt inte för så länge sen..

låter ganska kakka.. dom var bra förr.

Admin

2011-11-16 10:45
Tupla säljs ju lite varstans nu för tiden. Själv har jag ett smått konstant sug efter en dagskryssning enbart för att bygga ett lager Leijona. Men det spelar ingen roll hur stort det är, det är slut inom några dagar ändå. Tror det gick åt 32-36 askar på ca en vecka sist (det blev lite pinsamt att köpa mer, vilket jag ångrade).
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-11-17 12:49

2011-11-17 13:52

Back in the days haha

2011-11-17 14:41
Öl i bastuaggregatet är riktigt schysst. Man får dock se till att inte hälla enbart öl utan en blandning på 50/50 öl och vatten. Bara öl har en tendens att skapa doft av bränt bröd.

Körde en skön bastu i förrgår hemma hos en god vän, fan vad mys det är!
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2011-11-17 18:24
haha grym bild mikko!!! oldskool känslan o kärleken till finland kombinerade, tungt!
 Haters gon' hate...

2011-11-18 08:12
Sääksjärvi Tampere represent :)

2011-11-20 21:57
Kollade Napapiirin sankarit nyss, perkele den var bra :D
Groupie

2011-11-21 01:54
Persekarva ja hirvenjuusto! :)

Jag har varit i Finland.. Det känns som att gå runt i hattifnatt landet.. Jag vet inte varför.. kanske språket eller de höga kindbenen.. Hur som helst så är de finnar jag känner hårt arbetande folk med melankoli och strupen full med brännvin.
Jag generaliserar, det är fult, jag vet.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2011-11-21 13:15
Melankoli är härligt...

2011-11-23 16:49
Börjar med att hålla med bla "Jagköper" om att Napapiirin sankarit är en bra film!

Och om vi nu ska blanda lite svenska och finska så passar ju den här låten rätt så bra:

Droppar även en låt med favoriten Asamasa a.k.a Asa och Avain

Jag bara skämtade.<br><br>
Groupie

2011-11-23 18:17
Finns det inte lite finska reggae band som är rätt bra har jag för mig?
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Redaktionen

2011-11-23 18:28
Lepra.
Raapana! Nu är jag inte finne, men bra skit är det.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com
http://www.danielmeyer.se

2011-11-24 19:39

droppar ännu en soft låt
Jag bara skämtade.<br><br>