I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

får jag sälja detta?

Övrigt - Blandat

2011-11-29 23:12

får jag sälja detta?

Hej!

jag undrar lite om det är någon som har någon koll på vad som gäller angående detta:

om jag ritar av tex en "Nike dunk high" i illustrator, får jag då trycka den och sälja den?
eller gäller det någon slags lag om att deras logga syns som förmodligen är skyddad på något vis. har även funderat på det angående bilder, på tex en sko eller skolåda, får den då tryckas upp och säljas eller bryter man mot någon lag då?

2011-11-29 23:15
kan tillägga att jag i första hand undrar om det gäller för t-shirt tryck, då jag ska göra design åt ett nystartande klädmärke.

2011-11-29 23:29
nej, det är samma sak som att kopiera. och så länge trycket du ritar av är skyddat med vad såna lagar heter kommer du garanterat att stämmas.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2011-11-29 23:39
ah det var det jag misstänkte! har sett endel märken använda sig av tex nikeskor i sina tryck, vet inte deras deal med dem dock, så undrade om möjligheten fanns:)

tack för svar!

2011-11-29 23:45
ta inte det här som slutet på din tanke. jag är inte jurist. men det känns rätt otänkbart att kommersiella intressen skulle låta nåt sånt bara få passera. kanske går att tänja på trycket eller nåt sånt...

-Mark Twain

2011-11-29 23:45
...varsågod;)

-Mark Twain

2011-11-30 01:19
Jag saknar juridisk utbildning så borde egentligen inte uttala mig, men, jag skulle kunna tänka mig att det handlar i stort om hur ett varumärke/produkt/logo används. Om huvudsyftet med ett tryck/en bildpublicering är att förmedla något annat än produkten/logon/varumärket i sig så är det förmodligen okey inom rimliga ramar.

Admin

2011-11-30 01:34
Tror det är lite som Priyan säger. Om du t ex gör en bild av en sko på en tröja så att det mer eller mindre ser ut som en Nike-tröja är det plagiat. Om skon figurerar t ex på en person eller i kombination med en massa annat tror jag inte det blir några problem (även om det kanske också ligger inom ramen för plagiat). Tar du bort eller ändrar tillräckligt många detaljer däremot blir det nog okej till slut, så länge likheterna inte är för uppenbara. Ja, och så handlar väl allt om du skulle börja sälja produkter med trycket och hur mycket du då lyckas sälja :) I vissa fall skulle det nog inte ens gå att sälja en tröja med Bike-tryck om det var för likt Nike.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-11-30 01:42
typ en tröja med det trycket han vill ha som ett tryck på sin tröja skulle vara ok...?(typtyptyp)

-Mark Twain

2011-11-30 10:42
haha, en idé: Streckgubbe står ledset på en bro. Stor text under i Nike-stil - DON'T DO IT!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Graffare

2011-11-30 22:09
Gör vad du känner för... Att Nike skulle komma över din lilla t-shirt upplaga och stämma dig har inga stora odds alls..

2011-12-01 21:45
Om du menar att fota en sko med nike-loggan på så är det okej så länge som du gör en liten ändring i den. Då gäller inte copyrighten längre!

Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!