I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Affärsidé

Övrigt - Blandat

Rappare

2012-01-28 13:02

Affärsidé

Hallå hallå, Jag har en liten fråga som jag är lite nyfiken på, hur stor är marknaden idag när det gäller att "trycka" saker, t.ex t-shirts,hoodies,kepsar,bälten osv osv ni fattar, Är det en bra affärsidé? Skulle det funka? / Andis

(Inlägget ändrat av Oracle 2012-01-28 14:43:06)

2012-01-28 15:06
det där är ingen affärsidé. det är endast en fråga om hur stor en marknad är.
omformulera så kan vi försöka igen. allt du ser som har tryck på sig har tryckts, den marknaden är väldigt stor då i stort sett alla produkter har någon typ av tryck på sig. försök vara mer specifik.
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Producent

2012-01-28 15:19
menar du att man skickar in saker till dig så trycker du dom eller?
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
Rappare

2012-01-28 15:28
Btwmusic Ja det var så jag menade. Skulle det funka som 'företag' o syssla med det? Skulle man kunna gå runt på det tror ni? Vad krävs det?

2012-01-28 15:38
det krävs relativt stora investeringar. det krävs kunder. det krävs sjuk envishet. det krävs med största säkerhet rätt stor kunnighet inom textil och tryck.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Producent

2012-01-28 15:45
det är en kul ide, tror inte du kan leva på det dock :/ men som en hobby absolut!!
har en kompis som holler på med screen printing, han gör väldigt snygga designer och började trycka till kompisar, väldigt många ville ha! han tog typ 60kr för trycket och 70 kr för tröjan(som han köpte på hm), efter ngn vecka såg man hans tryck överallt på fejsbook =)

tror dock att det han gick plus minus 0 med tanke på vad utrustningen för att trycka kostade.
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
Rappare

2012-01-28 15:50
Men om man skulle skapa ett eget 'märke' eller 'logga' och sen sälja det då?

Producent

2012-01-28 16:13
detta är inte riktigt mitt ämne =) men starta ett eget märke =)
men kolla upp allt innan hur du ska gå till väga, typ någon som kan designa själva kläderna, sen någon som kan göra själva kläderna.
sen vilken målgrup som du ska rikta in dig på.
vilken utrustning du behöver, kolla även upp med banker/företag som kan tänkas investera i din verksamhet.

men jag tror du måste börja med det som en hobby och ha ett stort inträsse för det för att palla med allt!

Rappare

2012-01-28 16:15
Ja exakt, men vad ska jag ha för speciell utrustning då om jag ska tillverka ett 'eget märke' ? det är väl inget speciellt eller? Men allt annat du sa stämmer bra det måste man tänka på och man får gå igenom allt sånt först o se också.

Producent

2012-01-28 16:28
haha jag vettefan, som sakt inte mitt ämne, kom å tänka på att dem som i slutändan gör kläderna fixar ju det. glömde nämna marknadsföring med men det har du säkert tänkt på, =)

lycka till!!=)
Rappare

2012-01-28 16:30
Ja marknadsföring tänkte jag på så det är ingen faara ;D Vet inte bara hur jag ska gå till väga med alla dom olika punkterna du skrev hmm skulle du kunna beskriva lite mer speciefikt i PM? :)

Producent

2012-01-28 16:43
Du behöver först och främst registrera varumärke, ha en fabrik för t-shirts (eller t-shirt grossist om du inte vill kunna bestämma storlekar/former osv på dina t-shirts) samt tryckeri/skicka in till tryckeri.

Om du ska ha så att man kan trycka upp sin egen så kostar det mycket för att trycka upp en t-shirt i taget.

Nine.D
Multifaceted Creativity
http://www.INFININETY.se
Moderator

2012-01-28 16:46
Ska du starta ett eget märke nu istället?

Du får nog lägga ner en hel del tid på att göra designer till att börja med. Sen kan du försöka hitta t-shirts att trycka på, check china. Sen ett tryckeri, gör ditt märke välkänt via internet, hitta sätt att marknadsföra grejen på. Bestäm en målgrupp (sk8t, surf, brat, causal eller dyl.). Starta en webbshop, få in i affärer etc. Kommer krävas grova investeringar så ha det som ett sidoprojekt.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Rappare

2012-01-28 16:51
Okej tack för alla svar, jag har inte bestämt att jag ska göra det, ville veta vad det krävdes osv osv.. Sitter o försöker komma på nån bra idé, webbshop i allmänhet är det något o satsa på? Vill hitta något bra att göra.

2012-01-28 17:32
finns gott om människor i tryckbranchsen just nu som har byggt upp företag med priser som är rätt omöjliga att konkurrera mot om man inte går in med massa massa kapital.

Däremot är det inte så många som vet om det tydligen så man skulle t.ex. kunna utnyttja dom till att trycka upp snygga grejer, slippa screentrycka själv och sen göra förtjänsten på kids som är beredda att betala en massa för en tshirt. Det enda du behöver är en vass grafiker, så holla at ya boy om du vill anställa mig.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Rappare

2012-01-28 17:35
Dundermannen kan du skriva i PM och förkalra lite mer angående hur du tänkte? :)

2012-01-28 18:07
Om du går in i den här tråden utan att vara inloggad kommer du få se på reklam för företag som gör just det du funderar över att göra. En chans att spana in konkurensen således :)
I'm back!

2012-01-28 18:14
http://www.spreadshirt.com

Det enklaste sättet att starta sitt eget märke.
Married to the money, fuck the world, that's adultery
Rappare

2012-01-28 18:28
Ok ska checka lite. :)

2012-01-28 20:36
vill du tjäna pengar så måste du först gå till ett U-land och tvinga småbarn samt kvinnor och äldre män att jobba för en skitlön. sen döper du bara ditt märke till något skitcoolt o sen säljer du det överdrivet dyrt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-01-29 11:12
Dundermannen kan du skriva i PM och förkalra lite mer angående hur du tänkte? :)

Äh, jag skiter i pm så att alla som gillar idéen kan anställa mig...

För något år sen när jag behövde jobb var jag på intervju hos två killar som drev ett tshirt-företag från en källare. Dom hade köpt en maskin som printade på tyg, jobbet gick ut på att skära ut mallar ur plast. Det verkade gå rätt bra, dom behövde nyanställa, trots att trycken var fula och dessutom var det mesta upphovsrättsskyddat material. Det finns uppenbarligen en marknad, och man behöver inte sälja så mycket för att det ska gå runt. Vad jag senare har märkt när jag jobbat som grafiker är hur billigt man kan komma undan med tryck, hos företag som har investerat och byggt upp en fungerande struktur, konkurrensen är hård och därför är priserna billiga, och det finns egentligen ingen anledning alls att själv göra arbetet, med varken screen eller maskin.

Dvs; det skulle förmodligen kunna fungerat att starta ett företag där man uttnyttjar de redan existerande tillverkningskedjorna, och istället lägger allt krut på marknadsföring och design. Kan man bara hitta nog med kunder, och göra tryck som tillräckligt många vill köpa (folk verkar iofs vilja köpa vad som helst) kan du helt strunta i det tråkiga jobbet och istället bara jobba med att göra snygga tryck och att pusha dom på whoa-användare. Allt som behövs är en bra grafiker (dvs mig). Och jag kräver inte så värst mycket lön...

2012-01-29 11:17
haha precis som dundermannen säger gör väl hon som säljer dom där självlysande t-ishorna här på whoa?
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2012-01-29 11:41
Bjäär P23

lilj?
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?

2012-01-29 11:54
The name of the game är förstås upplaga, men säg att du kan sälja 100 tshirts; du kan få det upptryckt för ca 5000; tar du en hundring styck har du tjänat 5000, tar du ett rimligare modernt pris, låt oss säga 300 så har du tjänat 25000. Kan du däremot trycka ut 1000 stycken tjänar du kanske det dubbla per tshirt. Dvs med en insats på 25000 en svindlande förtjänst av 275000. Fast jag antar att det är något som är snett här, massa skatt som ska betalas, plus att du måste göra sjukt mycket marknadsföring för att komma upp i såna upplagor. Men ändå.
Rappare

2012-01-29 12:09
Mjo det är sant, men jag håller på o kollar runt efter idéer och bollar runt, så har ni idéer så skriv gärna ner dom.

2012-01-30 09:27
Det är nog en värdelös affärsidé, om man vill tjäna pengar. T-shirtmarknaden är enorm, och det finns ju hur många onlinebutiker som helst som säljer med diverse tryck. Mest framgångsrik är väl www.tshirtstoreonline.com

Som påpekats är det volymer som gäller om man vill ha några marginaler, och med det följer distributionssystem man inte fixar om man sitter ensam och skickar ut tröjorna till varje kund (Hur ska du då ha tid att designa trycken och sköta allt annat?)

Inte sagt att det är omöjligt. Men innan du drar igång nåt borde du fundera på varför just dina tröjor (och andra prylar) skulle sälja, när det redan finns så mycket av det här.

Ett rimligare alternativ vore att, om du gör din egen design, sälja den genom någon redan etablerad försäljare.

2012-01-30 12:30
Du måste vara unik annars är det fett ovärt. Jag har jobbat inom tryckbranschen och även som originalare på ett företag där vi utöver vanligt papperstryck och car striping också producerade både värmetransfer- och screentryck på kläder, väskor och liknande samt körde brodyrmaskiner på kepsar m.m. Det som är viktigast att komma ihåg är att detta handlar om hantverk, det krävs mycket handpåläggning vid exempelvis screentryck även om mycket idag är automatiserat. Om inte dina grejor håller minst lika hög kvalitet som de gamla rävarnas blir du bara ett nytt VistaPrint och då finns risken att ditt varumärke/namn börjar förknippas med dålig kvalitet och alltså blir något som folk medvetet undviker, då är du förstås körd.

Om du vill livnära dig på detta föreslår jag alltså att du börjar med att jobba inom branschen. Det finns så otroligt mycket inom hantverket som inte går att plugga in, man måste utöva det för att lära sig och bli bra och eftersom du även kommer att behöva lära dig en massa om att driva företag så kan man ju tycka att du borde ta en sak i taget.

Om din önskan däremot är att producera tryck för att det är kul och få en viss spridning på dina grejor för att det känns fett att folk använder de är det bara att tuta och köra. Det är inte överdrivet dyrt att köpa mer eller mindre komplett, ny screentryckutrustning inkl. kemikalier och delar till belysningslåda (som skapar schablonen). Det finns ofta även mycket begagnat att hitta.

Spridning och marknadsföring blir också lättare om det är själva skapandet och grejen i sig som är målet, och inte pengarna. Det handlar om kreativitet, snacka med lokala skatebutiksinnehavare (kanske kan du skänka några tröjor till de för att sprida ditt märke), köra gerillaaktioner och hänga upp dina t-shirts på H&M och komplettera med stickers med samma logga och bara ös upp över hela stan. Börja klura på vad du vill, utan kreativt tänkande kommer det bli en mardröm att driva egen tryckfirma i vilket fall så du kan lika gärna öva :P

Rappare

2012-01-30 12:43
Menade mer att sikta in mig på designen o sälja den typ, som labear sa. Men bollar fortfarande omkring med massa andra olika idée, men vet inte vad jag ska göra :)