|
|
|
|
|
Vildmarksliv
jag vill nog inte komma fram till något speciellt med denna tråd, men vill testa på friluftsliv/vildmarksliv eller vad man nu vill kalla det för. Är en född och uppvuxen stadsunge, kan absolut ingeting om detta ämne. Men olika faktorer har nu gjort att jag vill vetta mer. Några tips på HUR man kan lära sig om detta ämne praktiskt och teoretiskt eller om ni vet någon person, för att sedan kunna använda sig av det ute i skogen och då menar jag inte någon skog i malmö stad eller så....
P.s nämn inte scouterna.
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
Graffare
2012-03-26 18:16
|
Skogen är ju bland det bästa som finns. Du är välkommen att hyra min stuga i Dalarna valfri vecka i sommar. Gå västerut så har du i princip bara skog och ett antal vargrevir fram till norska gränsen, gott om fiskevatten och fina vyer utlovas.
My stomach got young dead orphans in it I eat from trash cans at abortion clinics -Jus Allah
|
|
|
Det enda sättet man lär sig på är ju att rent fysiskt göra återkommande besök i skogen och lära känna den, har man ett genuint intresse kompletterar man detta med att läsa passande litteratur också, utan problem.
Vill man ha en god teoretisk grund att bygga vidare på kan säkert jägarexamen vara något, åtminstone när det gäller själva djurlivet som åtminstone för mig ofta är den stora behållningen efter en dag i skogen. Jägarexamen kostar runt 3000 inkl. litteratur.
Fast, som sagt, det bästa tipset är helt enkelt att fysiskt faktiskt befinna dig i skogen och där utforska allt som väcker din nyfikenhet, sen får du väl skylla dig själv om du hemskt gärna vill testa på lite äkta storskog/vildmark men aldrig får arslet ur staden om dagarna.
Ren och skär överlevnadsteknik kan man lämna åt militära specialförband, fjällräddningen eller "survivalists" - det lär du aldrig behöva ändå, jag tror du skulle känna tillräcklig uppskattning av att bara kunna lära dig känna igen vilda djur och fåglar, deras spår och läten samt dricka lite bäckvatten i en kåsa på en dagstur.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Det finns massa softa vandringsleder runt malmö, bara ta bussen och sen gå runt i några timmar eller nån dag. Bäst och göra det först förmodligen, innan du skaffar ryggsäck och tält och pinne.
Vänta tills löven kommer är ett tips iofs. Heltrist är det just nu. En promenad i dödsriket.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
|
|
|
Du behöver ju knappast jägarexamen om du bara ska ut i skogen och vandra lite och uppskatta det.
Can't break necks in boxes
|
|
|
Tack till er alla för era svar. Vi kan ju gärna fortsätta o diskutera här. Saken är som så att jag bor i malmö, men har tänkt att kanske detta kan vara ett "hobby intresse" man hade kunnat skaffa sig om man gillar det. Efter 24 år så känns det som att man behöver en djupare kontrast än vad "betong filosofi" ger en.
Jägarexamen är ju redan struckit men som du skrev wasteapa låter fan som det bästa förslaget: "jag tror du skulle känna tillräcklig uppskattning av att bara kunna lära dig känna igen vilda djur och fåglar, deras spår och läten samt dricka lite bäckvatten i en kåsa på en dagstur"
Detta låter definitivt som en början och det är det jag letat eftersom jag inte riktigt vetta var jag ska börja.
Stayblack tack för erbjudandet men dalarna känns lite lågt.
Nu är min budget inte så stor så är det någon som har förslag på "platser"/skogar inom skånes gränser?
Shit vad billigt jägarexamen är jämfört med vad jag trodde, vad ingår i det? vad får man för pengar utbildningsmässigt.
|
|
|
Jägarexamen och vad man får ut av det kan variera då det är så många som kan anordna själva kurserna, bl. a. ABF och Studiefrämjandet, så det beror helt och hållet på hur läraren är, hur erfaren denne är och hur frågvisa ni kursare är. Är man natur- och friluftsintresserad och dessutom nyfiken köttätare tycker jag det är en billig peng. Du gör tre teoriprov (med flervalsfrågor dessutom) och två(?) praktiska skjutprov (ni övar förstås också). Själva teoriboken är djäkligt bra om du bara vill läsa lite om olika djur i vår fauna, deras beteende och jakt i allmänhet, den får du tag i utan att behöva avlägga jägarexamen, typ Blocket, fast då har du inte möjlighet att snacka om det du läser.
Sen finns det ju mängder av teoriböcker som använts av Försvaret i undervisningssyfte genom åren, borde finnas på nätet de också, de innehåller många praktiska tips för ren överlevnad i fält, t. ex. om vad som går att äta och inte i naturen samt basic självhjälp, allt på rak, torr svenska.
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Så ser för övrigt boken ut om du vill ta reda på mer:
Intressepenisen hårdnar!
|
|
|
Gör en vandringstur runt Kebnekaise! Finns jättemånga fina vandringsleder, vissa korta som man klarar av på en dag andra lite längre och tar uppemit en vecka eller mer. Men sen finns det ju även fjällstugor på vägen som man kan välja att övernatta i för typ 300 spänn om man inte känner för att tälta.
fAST Förresten vet inte vad du har tänkt dig egentligen? hur som helst är utsidan.se en asbra sida+forum om med alltifrån vandring till bergsklättring till cykling m.m.m.m. tycker helt klart du ska kolla in den, mkt inspiration kan man få därifrån.
FUN LIGHT!!<br>
|
|
|
Hemvärnet kan ju vara en idé med, då slipper du ju tänka på utrustning t.ex. Annars är det ju bara att gå ut i skogen en vacker dag och bara njuta, men det kan lätt bli tråkigt. Det bästa är ju om man har någon slags aktivitet, fiske är bra, behöver inte vara så dyrt heller. Jag bor själv i skogen och fiskar självklart, man får många fina naturupplevelser i samband med fisket, sist jag gick med flugspöt längs med ån träffade jag en utter på knappt 2 meters avstånd, gången innan det blev jag nästan översprungen av ett rådjur. Stod och kollade på regnbågsöringar som lekte i förmiddags.
kolla fiskesnack.com brukar finnas folk som söker fiskebuddys, alternativt gå med i en fiskeklubb.
Jägarexamen är absolut en bra utbildning att ha, tänkte själv ta den i sommar om jag har tid.
SMÅLAND!
|
|
|
Jag börjar direkt tänka på den här när jag läser tråden :)
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
|
|
|
En random, weird fråga. MtotheJ, varför har du blockerat mig här på Whoa? Thought we were cool? :S
www.wallyjohnson.se
|
Producent
2012-03-29 12:47
|
jag och några polare ska bestiga kebnekaise i sommar! vandrade till fjällstationen (nedanför bärget) för några år sedan och det var så sjukt nice! rekommenderas som fan!! laga mat med spritkök och dricka direkt från jokken, helt underbart! och om man e lat så går det även helikopterresor dit haha
life's a biiatch and then you decide, To do something about it, shit'll only drive you crazy if you allow it
|
|
|
Åhh vad kul! Jag hade också tänkt göra en topptur i sommar men de får tyvärr bli nästa år istället :/
FUN LIGHT!!<br>
|
|
|
om du vill hålla dig inom skånes gränser så rekommenderar jag skäralid/kopparhatten. en av mina favoritplatser, finns lite vandringsleder av varierande längd, eller så sätter du dig bara nere vid dammen och dricker kaffe och njuter. där brukar dessvärre vara en triljon människor där en fin dag, men man får ju börja nånstans. ska gå att ta sig dit med kollektivtrafik vad jag minns. du kan även hoppa på skåneexpressen 1 och åka till hörby, ca 10-15 minuters promenad från torget så är kommer du ut på skåneleden, sen kan du gå ut till fulltofta naturcentrum och kika lite, finns ett par leder därifrån oxå. ett annat alternativ är att åka förbi hörby och hoppa av vid ekerödsrasten/satserup istället, och där följa skåneleden till naturcentrum, sen vidare ner till hörby och ta bussen hem igen. finns även gott om vindskydd där ute om du vill övernatta, där brukar finnas rinnande vatten och ved på plats. bjeverödsdammen en bit därifrån är soft om du vill fiska och övernatta men inte bege dig ut i ingenstans.
kolla http://www.skaneleden.se/ för mer info. eller fråga.
I try to stay uplifted so that bullshit can pass me
|
|
|
Tänker bara på Bear Grills! Vilken man!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
|
|
|
Mitchaloff och Herr_Berg, stort tack för tipsen av er också dem verkade riktigt bra. gillar hur dina senaste upplevelser varit Herr_Berg hade varit kul om man hade fått liknande dagar som de du berättade om.
|
|
|
BC99: Det var bra du fråga fan! jag har inte upptäckt det själv, men kom på att det måste hänt när jag försökte lista ut hur man tog bort folk från sin vänner lista här så har jag råkat trycka på den röda knappen istället för jag trodde den tog bort. We are cool bro! Så du vet :)
|