Aktivitet för mellanstadieelever tips!

Övrigt - Blandat

Skivsamlare

2012-03-30 13:31

Aktivitet för mellanstadieelever tips!

Hej, ska gå ut på praktik på ett fritids för mellanstadieelever i ett par veckor nu. De flesta av eleverna går i 4an. Under dessa veckor ska jag ha hållt i en aktivitet som uppgift från skolan... Och självklart vill jag ordna något kul för barnen :) men skulle behöva inspiration!

Vi har tillgång till utomhusmark, inomhusmark (pyssel) och idrottshall.

Vad tyckte ni om att göra? Ös med förslag!

Må väl!

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Moderator

2012-03-30 13:38
Har du något speciellt syfte som du vill uppnå med aktiviteten utöver att ha roligt?
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Skivsamlare

2012-03-30 13:45
Kursen jag läser är människor i behov av stöd. Så målet är att jag ska få alla att känna sig lika delaktiga och att jag får öva på mina ledaregenskaper och att så många som möjligt haft kul =)

När jag praktiserade som fritidsledare körde jag allt mellan brännboll till att anordna en "tävling" under 2 dagar som innehöll allt från fotboll med speciella regler till att lista ut ord och rocka rockring.

Sedan avslutades allt med glass och ett speciellt pris till det vinnande laget..

Barn är väldigt simpla, så det är ju bara att hitta på vad som helst:)

Vet ju förvisso inte hur länge du skall vara där!
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Kör brännboll fast sätt poäng på hur mycket dom sammarbetar och de vinnande laget är dom som sammarbetat bäst. Prata med dom innan om vad sammarbete är och sätt olika poäng på olika sätt man kan göra för att sammarbeta. Gjorde det en gång och dom fick verkligen tänka till på ett sätt som dom inte gjort förut, behövs dock göras ett par gånger innan dom kommer in i de :P
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Moderator

2012-03-30 14:58
Hur satte du poäng på samarbetet? Lät som ett rätt spännande koncept men jag förstår inte hur det går till rent praktiskt :P
I bleed Compton, spit crack and shit chronic
Say my name, Mr Bush, say my name
Sluta vara otrevliga mot varandra, ni kan få fram poänger ändå
Nu minns jag inte riktigt vilka saker jag satte poäng på, jag gjorde de bara några gånger eftersom jag slutade sen, men vad jag kom på i efterhand är att de är bättre att ha vissa handlingar bestämda på förhand, som att man till exempel peppar varandra, låter alla få försöka ta bollen vars en gång, lyfter upp racket åt varandra, ser till att alla är med när man springer.

Sen drog jag av poäng när dom inte var hjälpsamma också, men där är det nog bäst bara ifall det var uppenbart att dom inte ville sammarbeta som när dom till exempel skriker på varandra. De blev faktiskt lite krångligt, men jag tror det är något man får göra flera gånger och göra lite misstag innan man får en bra uppsättning av det, och vara lite envis eftersom barn är rätt vana vid att tävla och strunta i dom runtomkring sig.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Man hade ju egentligen kunnat testa fram en bra metod på personalen först, eller på sina kompisar. De är nog bättre tror jag.
Skivsamlare

2012-03-30 17:27
Brännboll låter bra! Kul med lite annorlunda poängsystem =)
Vid den här årstiden brukar väl dock skolorna spela mycket brännboll? Vill inte att ungarna ska vara trötta på det bara :)

Jag kommer göra denna praktik i 4-5 veckor. Blir lite mindre med tanke på breaket vid påsk.

Rappare

2012-03-31 01:01
krossad_anka
Pluggar du till fritidspedagog?

Lektion.se är alltid en klassiker annars. Krävs registrering för att komma åt lektionsförslagen.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Hangaround

2012-03-31 08:42
Gör en poängjakt, skriv ner typ 50 saker som du kommer på att ungarna kan hämta/göra/sjunga/berätta/visa etc. Det kan vara allt ifrån "Gissa vad jag heter i mellannamn" till "Rita en världskarta och visa vart Sverige ligger" till "Dansa en dans" typ. Då kan ni ju både vara utomhus och inomhus, det spelar ingen roll... För rita en karta kan de lika gärna göra med en pinne i grus som med penna och papper inne i ett klassrum.

Sen sätter du lite olika poäng på de olika uppdragen beroende på hur svårt du tycker att de är (det ska vara lite olika så att det blir mer strategiskt även om alla såklart inte kommer tänka strategiskt). Ge dem typ 1-2 timmar så är det bara att sen sitta och avgöra om det barnen visar är "korrekt" svar för uppdraget de valt. Här får de jobba i lag (typ 3-4, inte fler) i varje lag.

Det ska helst vara mååååånga olika uppdrag av helt olika slag. Allt ifrån helt omöjliga (fast dessa ska ju inte vara fler än typ 1-2 och ha SUPERhöga poäng) till extremt enkla ("dra ett skämt"). Det som är bra med en poängjakt är att alla kan vara bra på något och få vara med. Även om brännboll (exempelvis) är skitkul så är alla inte jättebra eller tycker det är kul med sport, så en poängjakt kan lixom innehålla ALLT. Bara din egen fantasi som sätter gränser för vad barnen kan göra :)
you killed the part of me that cares.
Hangaround

2012-03-31 08:43
Dessutom, eftersom du väljer alla uppdrag själv kan du ju lägga in en hel del saker som kräver samarbeten... Typ "Gör en egen dans, alla måste vara med" eller "Hitta på ett kortspel som alla ska spela och visa upp för mig" eller vad det nu kan vara.
you killed the part of me that cares.
Under hökens vingar KOM!
Intressepenisen hårdnar!
Att tvinga barn att dansa känns inte så kul, för vissa är det nog en mardröm att behöva "blotta" sig så inför andra.
Intressepenisen hårdnar!
Finns väldigt många övningar/lekar för att nå bättre gruppsammanhållning, dock kommer jag inte på några alls för tillfället. Hur många kommer dem vara?

Känner dem varandra sen innan?